مطالب آموزنده 2

 

 

هر کس این پنج چیز را نداشته باشد، (از زندگی خود) چندان بهره­ای نمی­برد: عقل، دین، ادب، شرم و خوش خلقی (امام حسین(ع))

انسان ورق کاغذ نیست که آب رودخانه به هر جایی که خواهد او را بکشاند، بلکه انسان شناگری است ماهر که با دو دست اراده و اقدام در دریای بیکران عادت به هر طرفی خواهد تواند رفت. (ساموئل اسمایلز)

همیشه به نور خورشید بنگرید، در این صورت تاریک­ها و سایه­ها را نخواهید دید.(هلن کلر)

نعمت­های خود را بشمارید، نه محرومیت­ها را(دیل کارنگی)

تنها کسی موفق می­شود که به انتظار دیگران ننشیند.(شیللر)

آن قدر به تاریکی لعنت نفرستید، یک شمع روشن کنید.(کنفوسیوس)

آدم­ها سعی می­کنند که وقت­کشی کنند، در حالی که این زمان است که آنها را می­کشد.(بوسیکو)

انسان مانند رودخانه است، هر چه عمیق­تر باشد آرام­تر است.(منتسکیو)

شادی و نشاط خون را پالایش داده و موجب تحریک و جوانی فرد می­شود تا او را برای هر کاری آماده سازد.(رابرت برتن)

دشمنی کسی را در دل را مده که این کار تو را همیشه غمگین دارد.(ارسطو)

هر جا زمینی را بکاوی، گنجی خواهی یافت. اما باید باد ایمان یک دهقان زمین را بکاری(خلیل جبران خلیل)

 

رازهای مدیریتی

بالاترین هنر مدیر مدرسه آن است که کمک کند افراد با هم کار کنند نه در مقابل هم

 

مدرسه سکوی پرواز دانش­آموزان است. هر چه سکو بالاتر رود دانش­آموزان برای پریدن و اوج گرفتن شانس موفقیت بیشتری دارند.

 

بزرگترین ضرر مدارس این است که یک دانش­آموز را در حالی به جامعه بفرستد که مهارت زندگی کردن را نیاموخته باشد.

 

هنر مدیریت در مدرسه این است که نگذارد افراد احساس کنند که مدرسه جای وقت گذرانی است.

 

موتور محرکه هر مدرسه­ای، میزان اعتماد به نفس مدیر مدرسه است.

 

هیچ احساسی برای یک مدیر خطرناک­تر از آن نیست که فکر کند شایسته­ترین فرد برای اداره یک مدرسه تنها او بوده است.

 

کار کردن با مدیری سخت است که ستایش کردن را مشکل­تر از انتقاد کردن می­داند.

 

اگر از خطاهای جزیی دانش­آموزان چشم­پوشی نکنید آنها را به انجام خطاهای بزرگ­تری تشویق کرده­اید.

 

پیام های مدیریتی

شکست افراد را در کارهای ابتکاری، وسیله سرزنش آنها قرار ندهید. بلکه به عنوان فرصتی برای یادگیری بهتر تلقی کنید.

 

کارگروهی به معنای واقعی را به عنوان فرهنگ مدرسه نهادینه کنید.

 

ریسک و تغییر پذیری، کنترل توأم با آزادی عمل، فرهنگ مشارکتی و یادگیری عمیق را پرورش دهید.

 

کاهش نظارت بیرونی و توسعه خود نظارتی

 

مدیران مدارس باید جرأت کنند و کار اطلاعاتی را شروع کنند. خطر این کار کمتر از حبس کردن اطلاعات است.

 

 

با تیم سازی دانش­آموزان و تشکیل گروههای درسی فرصتهای یادگیری بهتری را برای آنان ایجاد کنید.

به اعضای مدرسه اجازه شرکت در فرآیندهای تصمیم گیری و نیز استقلال عمل داده شود تا ابتکار به خرج دهند و راه حلهای جدید ارائه دهند.