کارگاه سفر یادگیری با موضوع "ظرفیت های سنجش در کتاب فارسی پایه دوازدهم" برگزار شد.
در این کارگاه که به میزبانی اتاق آبی در دبیرستان نمونه دولتی محمدی کاشانی (شهید فهمیده) برگزار شد، علی کاملی به دسته بندی انواع سوالات بخش معنی و املا در آزمون های نهایی پرداخت.
۱. انتخاب املای صحیح از داخل کمانک؛
۲. تشخیص غلط املایی در یک گزینه؛
۳. تشخیص غلط در چند گزینه و نوشتن واژه صحیح؛
۴. یافتن غلط املایی در گروه کلمات؛
۵. واژههای دو املایی (هر دو درست)؛
۶. پیدا کردن غلط در متن
از جمله دسته بندی های بخش املا بود.
همچنین در بخش معنای لغت به این مباحث پرادخته شد:
۱. معنای ساده واژه در جمله/بیت؛
۲. تشخیص معنای هماهنگ یا ناهماهنگ؛
۳. درست/نادرست معنایی؛
۴. یافتن مترادف؛
۵. یافتن همآوا و معنای آن؛
۶. شرح تفاوت معنایی یک واژه در دو بافت؛
۷. نوشتن متضاد.
علاوه بر این موضوعات به طور مختصر به کارکردهای مفهومی برخی واژگان در کتاب فارسی دوازدهم اشاره شد.برای مثال واژه کوه قاف در درس ۱۴ با واژه درگاه در درس یک و ۱۴ و تناسب معنایی آن در قلمرو فکری بحث شد.تفاوت های معنایی واژه آتش در درس های ۵، ۷، ۶ و ۱۴ از جمله بحث هایی بود که مطرح شد.
در این کارگاه همکاران ارجمند نیز به بیان دیدگاه های خود درباره ظرفیت های طرح سوال از کتاب فارسی دوازدهم پرداختند و پیشنهاد دادند از ظرفیت دانش آموزان در خلق موقعیت های طراحی سنجش کلاسی استفاده شود.
کارگاه های گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دوره دوم متوسطه استان قم در راستای طرح تحولی سفر یادگیری و با رویکرد توانمندسازی همکاران و تبادل تجربه برنامه ریزی و برگزار می شود.
