حکیم هیدجی

 

حكيم هيدجي

حكيم « هيدجى» در زمره دانشورانى است كه با وجود كسب كمالات گوناگون علمى هيچ گاه خود را بى نياز از عبادات و بجاى آوردن فرائض و نوافل نديد و توانمندى در عرصه دانشورى را با فضيلتى كه با اخلاق و تقوا به خود اختصاص داد، توأم ساخت و در واقع علم و ايمان را مكمّل و متمّم هم نمود و به همين دليل به جاى آنكه در درّه خوديّت به بام غرور برود، دامنه‏هاى ديانت را پيمود و خويشتن را به قله كرامت انسانى رسانيد و در اقيانوس پژوهش به غواصى پرداخت و مرواريدهاى معرفت را بدست آورد و جان خود را از تعلقات دنيايى و پيوستگى‏هاى فناپذير پيراست.

 زادگاه

 استان زنجان از جمله نقاط باستانى ايران است كه در سال ۲۴هجرى توسط لشكر اسلام به فرماندهى براءبن غارب از اصحاب رسول اكرم (ص)فتح گرديد. اين ناحيه و توابع آن در طول تاريخ داراى سوابق علمى و فرهنگى درخشانى بوده است و رادمرانى خردمند و وارسته از آن و پيرامونش برخاسته‏اند.

 يكى از شهرستانهاى مهم اين استان ابهر است. اين شهر در منطقه معتدل كوهستانى در دره وسيعى در جنوب غربى زنجان و بر سر راه تهران به تبريز قرار گرفته و ۳۲۷۵كيلومتر مربع مساحت دارد.  از ويژگى‏هاى مهم ابهر اين است كه در قرن چهارم هجرى جزو قلمرو علويان قرار گرفت.اثيرالدين مفضل بن عمر ابهرى ( متوفى ۶۶۳ه.ق) از دانشمندان رياضى قرن هفتم كه در رصد خانه مراغه با خواجه نصير طوسى همكارى مى‏كرد، از اهالى اين ديار است.

 در چهارده كيلومترى شمال غربى ابهر به جانب زنجان شهر « هيدج» واقع شده كه اهالى آن شيعه هستند و به زبان تركى سخن مى‏گويند.

 در هر حال حكيم الهى و فيلسوف جهان تشيع حاج ملا محمد فرزند حاج معصوم على به سال ۱۲۷۰ه. ق مطابق ۱۲۳۳ه. ش در اين آبادى ديده به جهان گشود و موجب شهرت آن گشت. حكيم هيدجى دوران طفوليت را در خانواده‏اى متديّن و نيكوسرشت سپرى كرد و از همان اوان نوجوانى استعداد خود را در زمينه‏هاى علمى و ادبى بروز داد. او بخشى مقدماتى را در موطن خويش از آخوند ملا محمد فرا گرفت.

ادامه مطلب: حکیم هیدجی

صدرای شیرازی

ملاصدرا

معرفي شخصيت:                      
محمد بن ابراهيم قوامي شيرازي ملقب به صدر المتالهين يا ملاصدرا در ظهر روز نهم جمادي الاولي سال 980 قمري ديده به جهان گشود.پدر او خواجه ابراهيم قوامي مردي پرهيزگار ديندار و دوستدار و حامي دانش و معرفت بود.درزمان حيات ملاصدرا, شيراز داراي حكومت مستقلي بود و حكمراني آن به برادرشاه واگذار گرديد كه ،‌ پدر ملاصدرا بعنوان معاون او و دومين شخصيت مهم آن منطقه به شمار مي رفت و به نظر مي رسيد تنها موهبتي كه خداوند به او ارزاني نداشته است داشتن فرزند باشد. اما بالاخره خداوند درخواست ها ودعاهاي اين مرد پاك و زاهد را بي جواب نگذاشت و بهترين پسران را به او ارزاني كرد كه او را محمد ملقب به صدرالدين نام نهاد به آن اميد كه عاليترين شخصيت مذهبي گردد. در دوران جواني, صدرالمتالهين جوان با شيخ بهايي آشنا گرديد كه سنگ بناي شخصيت علمي و اخلاقي ملاصدرا توسط اين دانشمندجهانديده  كم نظير بنا نهاده شد. و تكميل اين بناي معنوي را استاد ديگرش دانشمند سترگ و استاد علوم ديني و الهي و معارف حقيقي و اصول يقيني سيدامير محمد باقر بن شمس الدين مشهور به ميرداماد عهده دار گشت.ازشاگردان او ميتوان به حاج ملاهادي سبزه زاري و ملامحسن فيض كاشاني اشاره كرد.
 

ادامه مطلب: صدرای شیرازی

بارم بندی درس فلسفه چهارم

 

  بارم بندی درس فلسفه چهارم

 

 

پایانی اول

نمره

پایانی دوم

نمره

فصل اول-کلیات (۱)

۳

فصل اول-کلیات(1)

۷۵/.

فصل دوم-کلیات(2)

۵/۲

فصل دوم-کلیات(2)

۵/.

فصل سوم-مبانی حکمت مشاء(1)

۳

فصل سوم-مبانی حکمت مشاء(1)

۷۵/.

فصل چهارم-مبانی حکمت مشاء(2)

۴

فصل چهارم-مبانی حکمت مشاء(2)

۵/۱

فصل پنجم-نمایندگان مشاء(1)

۲

فصل پنجم-نمایندگان مشاء(1)

۵/.

فصل ششم-نمایندگان مشاء(2)

۵/۳

فصل ششم-نمایندگان مشاء(2

۱

فصل هفتم-افول حکمت مشاء

۲

فصل هفتم-افول حکمت مشاء

۵/.

   

فصل هشتم-حکمت اشراق

۴

   

فصل نهم-جریان های فکری عالم اسلام

۵/۱

   

فصل دهم-صدرالمتالهین

۲

   

فصل یازدهم-مبانی حکمت متعالیه

۴

   

فصل دوازدهم-حکمای معاصر

۲

   

فصل سیزدهم-حیات فرهنگی

۱

 

۲۰

 

۲۰

 

 

نابغه دهر ابن سینا

 

نابغه دهرابن سینا

زندگی نامه:

ابن سینا یا  پورسینا حسین پسر عبدالله متولد سال ۳۷۰هجری قمری  دانشمند و پزشک و فیلسوف نامدار ایرانی است که مشهور به ابن سینا، ابوعلی سینا، و پور سینا می باشد. در برخی منابع نام کامل او با ذکر القاب چنین آمده: حجة‌الحق ، شرف‌الملک. وی صاحب تألیفات بسیاری است و مهم‌ترین کتاب‌های او عبارت‌اند از شفا در فلسفه و منطق، و قانون در پزشکی.

« بوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ‌ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد. اهمیت وی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار است زیرا تا عهد او هیچ‌یک از حکمای مسلمین نتوانسته بودند تمامی اجزای فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامه‌ای از همه علوم معقول داشت در کتب متعدد و با سبکی روشن مورد بحث و تحقیق قرار دهند و او نخستین و بزرگ‌ترین کسی است که از عهده این کار برآمد.»(اموزش و دانش در ایران، ص۱۲۵)

«وی شاگردان دانشمند و کارآمدی به مانند ابوعبید جوزجانی، ابوالحسن بهمنیار، ابو منصور طاهر اصفهانی و ابوعبدالله محمد بن احمد المعصومی را که هر یک از ناموران روزگار گشتند تربیت نمود.»(خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۴۹۳)

ادامه مطلب: نابغه دهر ابن سینا

شیخ اشراق

 

                                                                         شیخ اشراق

 

شهاب الدین، یحیی‌بن امیرک سهروردی در سال 549 هجری قمری در قریه سهرورد نزدیک شهر زنجان متولد گردید.سهرورد نزدیک زنجان،قریه‌ایست که درقدیم مسکن زارعین دانشمند بود و سکنه آن قریه علاقه به علم داشتند و بااینکه زراعت می کردند فرزندان خود را مکتب می‌فرستادند تا نزد آموزگار درس بخوانند.

بعد از اینکه شهاب الدین در مکتب قریه سهرورد خواندن و نوشتن را آموخت، آموزگارش به شهاب الدین گفت پسر تو دارای استعداد فراوان می‌باشد و حیف است که این استعداد در این قریه از بین برود و این پسر را به مراغه بفرست تا در آنجا تحصیل کند و من پیش بینی می‌کنم که ان پسر اگر تحصیل نماید یکی از علمای بزرگ خواهد شد.

پدر شهاب الدین از توصیه آموزگار پیروی کرد و پسرش را به مراغه که در آن موقع از شهر‌های بزرگ ایران بود و چند سال بعد از آن تاریخ خواجه نصیر الدین طوسی زيج معروف مراغه را بدستور هلاکوخان در آن ساخت فرستاد

ادامه مطلب: شیخ اشراق

معرفی کتب جانبی و کمک آموزشی

     

گروه آموزشي فلسفه و منطق استان قم در راستاي وظيفه اطلاع رساني و تشويق همكاران به مطالعه و تحقيق، فهرستی ازكتب فلسفی،منطقی و کلامی را معرفی می نماید.در صورت مطالعه و استفاده، ديگران را از محتوا و محاسن يا نواقص احتمالي كتابهاي فوق بي خبر نگذارند ودر قالب گزارش يا مقاله كوتاه به آدرس يا ايميل گروه ارسال نمايند تا از طريق سايت گروه در دسترس سايرين قرار گيرد. توجه و تلاشتان پيشايش مزيد تشكر و امتنان است.

فلسفه

 

ردیف

نویسندگان

کتاب

1

حسن معلمی- علی شیروانی-عسگری سلیمانی و ...

تاریخ فلسفه اسلامی

2

حسینی

آشنایی با فیلسوفان مسلمان(خواجه نصیرالدین طوسی)

3

اصغر طاهرزاده

از برهان تا عرفان- شرح براهين صديقين و حركت جوهری

4

موسوی- نصر

فرهنگ اصطلاحات فلسفه و کلام اسلامی

5

رستگارمقدم گوهري

آشنايي باحكمت مشاء واشراق

6

يحيي يثربي

حكمت اشراق- سهروردي

7

عصار

پاسخ به 21 سوال اعتقادي و فلسفي

8

فيشر- لنگرودي

داستانهايي براي فكر كردن

9

محمد علی گرامی

فلسفه

10

عبد الرسول عبودیت

در آمدی بر حکمت صدرایی

11

محمدرضا ارشادی نیا

حکمت تابان

 

ابراهیم دینانی

شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی

 

 

منطق

 

ردیف

عسکری سلیمانی امیری

منطق پیشرفته

1

 دکتر احد فرامرز قراملکی

منطق (2جلد) ،دانشگاه پیام نور

2

 دکتر نرگس نظر نژاد

ماهیت و انواع تعریف

3

 دکتر محمد علی اژه ای

مبانی منطق

4

 محمود منتظری مقدم

منطق (2 جلد)

5

عسکری- سلیمانی امیری

معیار اندیشه

6

حسن معلمی

منطق و تفکر انتقادی

 

 

  

علامه سیدمحمدحسین طباطبایی

«علامه سيد محمد حسين طباطبايي»                 

 

ولادت:

علامه طباطبايي در آخرين روز ماه ذيحجه سال 1321 هـ.ق در شاد آباد تبريز متولد شد، و 81 سال عمر پربرکت کرد، و در صبح يکشنبه 18 محرم الحرام سال 1402 هـ.ق سه ساعت به ظهر مانده رحلت کردند.
اجداد علامه طباطبايي از طرف پدر از اولاد حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام و از اولاد ابراهيم بن اسماعيل ديباج هستند، و از طرف مادر اولاد حضرت امام حسين عليه السلام مي باشند.
در سن پنج سالگي مادرشان، و در سن نه سالگي پدرشان بدرود حيات مي گويند و از آنها اولادي جز ايشان و برادر کوچکتر از ايشان بنام سيد محمد حسن کسي ديگر باقي نمانده بود.
 

جدِّ علامه:

جدّ علامه طباطبائي(ره) از شاگردان و معاشران نزديک شيخ محمد حسن نجفي (صاحب جواهرالکلام) بود و نامه ها و نوشته هاي ايشان را مي نگاشت. مجتهد بود و به علوم غريب (رمل و جفر و ...) نيز احاطه داشت اما از نعمت داشتن فرزند محروم بود.
 روزي هنگام تلاوت قرآن به اين آيه رسيد « و ايوب إذ نادي ربه: اني مسني الضر و انت ارحم الرّاحمين ». با خواندن اين آيه، دلش مي شکند و از نداشتن فرزند غمگين مي شود. همان هنگام چنين ادراک مي کند  که اگر  حاجت خود را از خداوند بخواهد، روا خواهد شد.دعا مي کند و خداوند هم ـ پس از عمري دراز ـ فرزند صالحي به او عنايت مي فرمايد. آن پسر، پدر مرحوم علامه طباطبائي مي شود. پدر علامه نيز پس از تولد او، نام پدر خود ( يعني جدّ علامه) را بر وي مي نهد.
 

تحصيلات و اساتيد:

سيد محمد حسين به مدت شش سال (1290 تا 1296هـ.ش) پس از آموزش قرآن که در روش درسي آن روزها قبل از هر چيز تدريس مي شد، آثاري چون گلستان، بوستان و ... را فراگرفت. علاوه بر آموختن ادبيات، زير نظر ميرزا علينقي خطاط به يادگيري فنون خوشنويسي پرداخت. چون تحصيلات ابتدايي نتوانست به ذوق سرشار و علاقه وافر ايشان پاسخ گويد، از اين جهت به مدرسه طالبيه تبريز وارد شد و به فراگيري ادبيات عرب و علوم نقلي و فقه و اصول پرداخت و از سال 1297 تا 1304 هـ.ش مشغول فراگيري دانشهاي مختلف اسلامي گرديد.

ادامه مطلب: علامه سیدمحمدحسین طباطبایی

نمونه سوالات کنکوری فلسفه چهارم

فصل اول

1- زبان مابعدالطبیعه ، استفاده از حروف و کلمات و جملات که همان ...است می باشد و هدفش ....است که انسان... (کنکور89)

الف-اشیاء و موجودات – به دست دادن تصویری جامع و صحیح از جهان هستی – جهانی شود عقلانی مشابه با جهان عینی

ب- اشیاء و موجودات – تفسیر وتعیین جایگاه هر موجود در زنجیره ی وجود- قادر به فهم جایگاه خود در آفرینش شود.

ج- اوصاف ظاهری موجودات - تفسیر وتعیین جایگاه هر موجود در زنجیره ی وجود - جهانی شود عقلانی مشابه با جهان عینی

د- اوصاف ظاهری موجودات - به دست دادن تصویری جامع و صحیح از جهان هستی – ر به فهم جایگاه خود در آفرینش شود.

2- انسان ، زمانی در آستانه ی تفکر فلسفی قرار می گیرد که.....طلب فلسفه به بیان صدرالمتألهین در گرو...است. (کنکور90)

الف- دچار حیرت شود – عبور ازفطرت اول به فطرت ثانی ب- دچار حیرت شود – گذر از ماهیات و وصول به «وجود»

ج- به صحنه ی«وجود» قدم بگذارد - عبور ازفطرت اول به فطرت ثانی

د- به صحنه ی«وجود» قدم بگذارد - گذر از ماهیات و وصول به «وجود»

3-کدام عبارت در مورد فطرت ثانی درست نیست؟ (کنکور 92 )

1) آدمی را از مناسبات زندگی هر روزه می گسلد و به تأمل در مورد آنها وا می دارد.

2) مسائلی را برای انسان ایجاد می کند، که در نظر بسیاری از مردم فاقد اهمیت است.

3) بدون کنار گذاشتن امور و مسائل روزمره ی زندگی ، نمی توان به آن رسید.

4) بیدار شدن ان در آدمی ، حساب سود و زیانهای مادی را در هم می ریزد.

ادامه مطلب: نمونه سوالات کنکوری فلسفه چهارم