نمونه سوال دیماه فلسفه چهارم

نمونه سوال  دیماه فلسفه چهارم

 

1

تعیین نمائید کدام گزینه صحیح و کدام گزینه غلط می‌باشد؟

الف) «وجود» اساسی‌ترین مفهوم و مدار همه‌ی بحث‌های فلسفه اولی می‌باشد.

ب) بیت الحکمه در دوران‌ هارون‌الرشید به توصیه یحیی برمکی در اسکندریه ساخته شد.

ج) هر واقعیت یگانه در جهان وقتی موضوع ادراک و شناخت قرار می‌گیرد به دو بخش تقسیم می‌شود.

د) «قطعیت و حتمیت سنن و نوامیس هستی» نتیجه اصل امتناع تسلسل است.

ه) از نظر فارابی نسبت رئیس به مدینه‌ی فاضله مانند عقل فعال در نظام هستی است.

25/1

2

هر یک از گزینه‌های سمت راست با کدام یک از گزینه‌های سمت چپ مناسبت دارد، گزینه‌ی درست را جلوی گزینه‌ی مربوط بنویسید.

الف) حضرت علی (ع) کمال اخلاص ابن رشد

ب) مترجم کتب فلسفی به ویژه آثار ارسطو عنایت

ج) شرط لازم و کافی اسکند افرودیسی

د) اشارات و تنبیهات علت تام

ه) تهافت التهافت حسین بن اسحق

ز) شمول علم باریتعالی بر همه موجودات نفی صفات زائد بر ذات خداوند

و) فاضل متاخرین ابن سینا

75/1

3

جاهای خالی را با کلمات مناسب تکمیل کنید.

الف) به نظر گروه ............................. چون و چرا در مسائل اسلامی بدعت است.

ب) فلسفه اسلامی در آغاز به دلیل غلبه گرایش ارسطویی به فلسفه ............................. معروف شد.

ج) نخستین و مهمترین اصلی که می‌تواند مبدأ تحقیقات فلسفی قرار بگیرد اصل ............................. است.

د) حکماء مشاء با الهام از احادیث اسلامی، فرشتگان و ملائک را ............................. می‌نامند.

ه) از نظر فارابی «زعیم» و «رهبر» مدینه‌ی فاضله ............................. هستند.

و) به نظر ابن سینا طبیعت هر شیء آن را به سوی ............................. سوق می‌دهد.

ز) معتزله وجود ............................. را به دلیل احاطه علم خداوند به همه‌ی اعمال بندگان انکار می‌کردند.

ر) تدبیر امور معاش از موارد فطرت ............................. می‌باشد.

3

4

به سوالات زیر پاسخ کوتاه دهید.

الف) محتوای اصلی فلسفه اسلامی را چه چیزی تشکیل می‌دهد؟

ب) روش فلسفه اسلامی با سایر فلسفه‌ها تفاوت دارد یا شباهت؟ آن را بنویسید.

ج) «ابن سینا» و «ابن رشد» چه تاثیری در تفکر مغرب زمین گذاشتند؟

د) رابطه‌ای که در آن وجود و هستی داد و ستد می‌کشند کدام رابطه است؟ کدام بخش دهنده هستی و کدام بخش گیرنده هستی است؟

25/2

5

پاسخ کامل دهید.

1- مقصود از فطرت ثانی چیست؟ توضیح دهید.

2- عوامل موثر در تحول فرهنگی و نهضت ترجمه کتب علمی و فلسفی در زمان خلافت عباسیان کدامند؟

3- چرا مفهوم وجود عین مفهوم ماهیت یا جزء آن نیست؟ با مثال توضیح دهید.

4- تقسیمات وجود در بحث مواد ثلاث را بنویسید.

5- مقصود حکماء از قاعده‌ی «الشی مالم یجب ولم یوجد» چیست؟ چرا؟

6- برهان سینوی را در اثبات یک علت فاعلی واجب الوجود برای کل موجودات توضیح دهید.

7- دلیل فارابی در مدنی الطبع دانستن انسان چیست؟ او با این مفهوم چه هدفی را برای انسان ترسیم می‌کند؟

8- منظور از «طبیعت» در فلسفه‌ی ابن سینا چیست؟

9- تعبیر ابن سینا از جهان به عالم کبیر و از انسان به عالم صغیر چیست؟

10- مضمون «رساله الطیر» را از نظر ابن سینا شرح دهید.

11- کتاب «مقاصدالفلاسفه» و «تهافت الفلاسفه» را معرفی کنید و به چه منظوری نوشته شده‌اند؟

75/12

 

 

معرفی کتب کمک آموزشی

وهوالحکیم

         گروه آموزشي فلسفه و منطق استان قم در راستاي وظيفه اطلاع رساني و تشويق همكاران به مطالعه و تحقيق، فهرستی ازكتب فلسفی،منطقی و کلامی را معرفی می نماید.خواهشمند است همکاران عزیز در صورت مطالعه و استفاده، ديگران را از محتوا و محاسن يا نواقص احتمالي كتابهاي فوق بي خبر نگذارند ودر قالب گزارش يا مقاله كوتاه به آدرس يا ايميل گروه ارسال نمايند تا از طريق سايت گروه در دسترس سايرين قرار گيرد.

توجه و تلاشتان پيشايش مزيد تشكر و امتنان است.

 

فلسفه

ردیف کتاب نویسنده-ویسندگان
1

تاریخ فلسفه اسلامی

حسن معلمی- علی شیروانی-عسگری سلیمانی و .... 
2 آشنایی با فیلسوفان مسلمان(خواجه نصیرالدین طوسی)  غلام رضا میناگر- فضل الله حسینی
3 از برهان تا عرفان- شرح براهين صديقين و حركت جوهری  اصغر طاهرزاده 
4

فرهنگ اصطلاحات فلسفه و کلام اسلامی

موسوی-  نصر 
5

آشنايي باحكمت مشاء واشراق

رستگارمقدم گوهري 
6

حكمت اشراق  سهروردي

يحيي يثربي 
7

پاسخ به 21 سوال اعتقادي و فلسفي

علامه سید محمدعصار 
8

داستانهايي براي فكر كردن

فيشر- لنگرودي 
9

فلسفه

آیت الله گرامی 
10

جنبش ذاتی طبیعت(حرکت در جوهر)

آیت الله گرامی 
11

حکمت اشراق-دستگاه فلسفی سهروردی

سیدعبدالله یزدان پناه 
12

در آمدی بر حکمت صدرایی

عبد الرسول عبودیت 

 

منطق

1

 

منطق پیشرفته

عسکری  سلیمانی امیری 
2

منطق (2جلد) ،دانشگاه پیام نور

دکتر احد فرامرز قراملکی 
3

ماهیت و انواع تعریف

دکتر نرگس نظر نژاد 
4

مبانی منطق

دکتر محمد علی اژه ای 
5

منطق (2 جلد)

محمود منتظری مقدم 
6

معیار اندیشه

عسکری  سلیمانی امیری 
7

منطق و تفکر انتقادی

حسن معلمی 

 

قاضی سعیدقمی (حکیم کوچک)

قاضى سعيد قمى

 

محمّدسعيدبن محمّدمفيد قمى معروف به حكيم كوچك و متخلّص به تنها. قاضى سعيد, از عرفا, حكما و مدرّسان برجسته علوم معقول و منقول و از شاگردان زبده و تراز اول مكتب ملاّرجبعلى تبريزى است. پدر وى مولى محمّدمفيد قمى از فقها, اطبّا و علماى قم و از شاگردان مولانا حاج حسين يزدى, شارح خلاصه شيخ بهائى و ازتلامذه بهائى, بوده است, قاضى سعيد در دهم ذيقعده 1049 قمرى در قم متولّد شده و تحصيلات مقدّماتى خود را در قم شروع كرده و از استادانى همچون پدر خودمولى محمّدمفيد قمى, مولى شاه فتح الله بن هبةالله جعفرى, ملاّمحسن فيض كاشانى و ملاّعبدالرّزّاق لا هيجى بهره هايى وافر برده است. وى سپس به اصفهان رفته در مدرس مولى رجبعلى تبريزى حاضر گرديده است.

آقابزرگ تهرانى درباره وى مى نويسد:

(… تتلمذ اولاً على اصحاب مدرسة الملاصدرا الحادّة كالفيض و عبدالرزاق اللا هيجى, ثم رجع تبعاً لاخيه, فتلمذا على رجبعلى التبريزى ذوالمكتب المعتدل المرضى عندالحكومة و ضد صدرا فى مسئله الوجود….)

ادامه مطلب: قاضی سعیدقمی (حکیم کوچک)

میرزا علی اکبر مدرس یزدی

حکیم الهی علي اكبر مدرس يزدي

 

استاد و فیلسوف بزرگ، مرحوم آیة اللّه ابو محمد، میرزا علی اکبر مدرس، متخلّص به « تجلی» و معروف به « حکیم الهی» ، فرزند حاج میرزا ابوالحسن تاجر اردکانی است که پدرش از اردکان به یزد مهاجرت نمود و او در حدود سال 1264ه ق در شهر یزد متولد گردید.

تحصیلات مقدماتی، چون فارسی، صرف و نحو عربی و فقه را نزد استادان یزد فرا گرفت، سپس راهی شهر اصفهان شد در آن زمان اصفهان دارالعلم بود، و مدرس یزدی مدت چهل سال در آن شهر به تحصیل و تدریس پرداخت و در علوم مختلف چون فقه و اصول، فلسفه و عرفان، کلام و ریاضیات سرآمد عصر خویش گردید.

یکی از شاگردانش از وی چنین نقل کرده است:

« مدت چهل سال در اصفهان به تحصیل اشتغال داشتم که جز مدرسه و راه حمام، جای دیگر را در اصفهان بلد نبودم.»

ادامه مطلب: میرزا علی اکبر مدرس یزدی

علامه سید محمد حسین طباطبایی

 

«علامه سيد محمد حسين طباطبايي»

ولادت:

علامه طباطبايي در آخرين روز ماه ذيحجه سال 1321 هـ.ق در شاد آباد تبريز متولد شد، و 81 سال عمر پربرکت کرد، و در صبح يکشنبه 18 محرم الحرام سال

1402 هـ.ق سه ساعت به  ظهر مانده رحلت کردند.اجداد علامه طباطبايي از طرف پدر از اولاد حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام و از اولاد ابراهيم بن اسماعيل

ديباج هستند، و از طرف مادر اولاد حضرت امام حسين عليه السلام مي باشند. در سن پنج سالگي مادرشان، و در سن نه سالگي پدرشان بدرود حيات مي گويند و از

آنها اولادي جز ايشان و برادر کوچکتر از ايشان بنام سيد محمد حسن کسي ديگر باقي نمانده بود.

جدِّ علامه:

جدّ علامه طباطبائي(ره) از شاگردان و معاشران نزديک شيخ محمد حسن نجفي (صاحب جواهرالکلام) بود و نامه ها و نوشته هاي ايشان را مي نگاشت. مجتهد بود و به

علوم غريب (رمل و جفرو ...) نيز احاطه داشت اما از نعمت داشتن فرزند محروم بود. روزي هنگام تلاوت قرآن به اين آيه رسيد « و ايوب إذ نادي ربه: اني مسني

الضر و انت ارحم الرّاحمين ». با خواندن اين آيه، دلش مي شکند و از نداشتن فرزند غمگين مي شود. همان هنگام چنين ادراک مي کند که اگر حاجت خود را از

خداوند بخواهد، روا خواهد شد.دعا مي کند و خداوند هم ـ پس از عمري دراز فرزند صالحي به او عنايت مي فرمايد. آن پسر، پدر مرحوم علامه طباطبائي مي شود.

پدر علامه نيز پس از تولد او، نام پدر خود ( يعني جدّ علامه) را بر وي مي نهد.

 

تحصيلات و اساتيد:

سيد محمد حسين به مدت شش سال (1290 تا 1296هـ.ش) پس از آموزش قرآن که در روش درسي آن روزها قبل از هر چيز تدريس مي شد، آثاري چون

گلستان، بوستان و ... را فراگرفت. علاوه بر آموختن ادبيات، زير نظر ميرزا علينقي خطاط به يادگيري فنون خوشنويسي پرداخت. چون تحصيلات ابتدايي نتوانست به

ذوق سرشار و علاقه وافر ايشان پاسخ گويد، از اين جهت به مدرسه طالبيه تبريز وارد شد و به فراگيري ادبيات عرب و علوم نقلي و فقه و اصول پرداخت و از سال

1297 تا 1304 هـ.ش مشغول فراگيري دانشهاي مختلف اسلامي گرديد.

ادامه مطلب: علامه سید محمد حسین طباطبایی

عرض ادب به محضر حکمای الهی

 

"یا حق"

با سلام و عرض ادب به محضرتمام حکمایی که عمرشریف خود را درراستای اعتلای فرهنگ و اندیشه الهی صرف نمودند.  

گروه فلسفه ومنطق استان در نظر دارد با ایجاد این بخش در سایت  به معرفی بیشتر فلاسفه و حکمایی بپردازد که ایشان یا اهل

قم  بوده اند یا اینکه مدتی در این شهر زندگی و تحصیل و تدریس داشته اند.

با سپاس