روانشناسي واژهاي مركب از psyche به معناي روح و logos به معناي نطق كردن است. در آغاز مقصود از روانشناسي، علم مطالعه روح و مباحث مربوط به آن بود، ولي چنين معنا و مفهومي از روانشناسي موجب شد اين مطالعات بيش از آنكه جنبه علمي داشته باشد، وجهه متافيزيكي به خود بگيرد...
ادامه مطلب: بنيانگذار روانشناسي نوينتصاویر آموزشی
همکاران گرامی مطالب زیر از سایت گروههای آموزشی استان فارس انتخاب شده است:
ساختمان سلول عصبی
انواع سلول عصبی
اعصاب میلین دار
مسیر حرکت پیام در سلول عصبی
اعصاب میلین دار
شبکه گسترده اتصالات نورونی
لوب های چهارگانه مغز
مولکول DNA
کروموزوم
ژن
پاسخ فعالیت های کتاب و سوالات آخر فصل
همکاران گرامی به لینک های زیر مراجعه فرمایید.
تحلیل سوالات درس روانشناسی در کنکور سراسري سال 1390
http://ravanshenasi.medu.ir/ravanshenasi/ravanshenasiDocs/notice/tahlil%20soal%20konkur.pdf
نقد و بررسی کتاب روان شناسی سوم انسانی
به لینک پایین مراجعه فرمایید:
http://www.ravanshenasi.medu.ir/ravanshenasi/ravanshenasiDocs/notice/naqhd.pdf
بررسی سوالات کنکور 93 درس روان شناسی
بررسی سوالات کنکور 93 درس روان شناسی
261- گزینه ی ( 3 )؛ صفحه ی 5 فصل اول:
سه معیار که می توان به وسیله آن آزمون پذیری را به حداکثر رساند عبارتند از : کنترل ، تعریف عملیاتی و تکرارپذیری
262- گزینه ی ( 4) صفحه 6 کتاب فصل اول:
طبق تعریف دانشمندان باید از واژه های مورد نظر تعریف دقیقی که قابل اندازه گیری باشد و بتوان بصورت کمی نشان داد ارائه داد. تنها گزینه چهار از بقیه پاسخ ها مناسب تر است. گزینه ی 3 هم به پاسخ نزدیک است ولی چون در کتابهای روان شناسی بین 40 تا 80درصد اشاره شده نمی توان به آن اظمینان کرد و مبهم و ناقص است .
263- گزینه ( 1 ) صفحه 11 کتاب فصل اول :
پاسخ گزینه 2 و 4 رد می شود چون مکانیسم های دفاعی ناخوآگاهانه استفاده می شود و این دو گزینه به عمل آگاهانه اشاره کرده اند . پاسخ گزینه 3 هم بخاطر اینکه ارضای تمایلات را به منظور سازگاری عنوان نکرده بلکه به عنوان مخفی کاری معرفی کرده صحیح نیست پس پاسخ گرینه اول صحیح است.
264- گزینه ( 3 ) صفحه ی 41 فصل دوم رشد:
در مرحله جنینی ، سیستم عصبی مرکزی رشد می کند در هفته ی هشتم تا زمان تولد البته رشد سیستم عصبی همراه با رشد ماهیچه ها و استخوان ها و اندام تولید مثل هم در این مرحله ظاهر می شود و ادامه دارد.
265- گزینه( 3 ) فصل اول صفحات 22 و 23:
چون اشاره شده این پژوهش تصمیم دارد همبستگی دو متغیر را بررسی نماید پس گزینه های 1 و 2که به علت پرخاشگری ( تماشای خشونت در تلویزیون ) اشاره شده رد می شوند ، گزینه ی 4 هم که ارتباط منطقی این دو را رد نموده، پس گزینه 3 که به ارتباط و همبستگی این دو یعنی تماشای تلویزیون و پرخاشگری اشاره نموده صحیح می باشد.
266- گزینه( 2) فصل رشد صفحه 50:
بهترین زمان یادگیری زبان دوم قبل از 10 سالگی است زیرا دو زبانگی نه تنها برای کودکان مسئله و دشواری ایجاد نمی کند بلکه یک توانایی و قدرت است چرا که کودک به زبان اول تسلط کافی دارد و به خوبی آن را فراگرفته است پس 4 یا 5 سالگی شروع خوبی برای آن است.
267- گزینه ( 1) فصل دوم رشد صفحه 44
البته در کتاب به دو حس بویای و شنوایی اشاره شده که قوی تر از حس بینایی هستند. پس گزینه های 3 و 2 رد می شود و بین گزینه 4 و 1 گزینه اول را انتخاب می کنیم چون در کتاب روان شناسی رشد به این قضیه اشاره شده است . در ضمن اولین گزینه صحیح هم می باشد.
268- گزینه ( 2) فصل سوم « فرآیند های شناختی » صفحه ی 80 تصویر 3-3
طبق تصویر 3-3 لوب آهیانه ای مرکز ( احساس های بدنی ) می باشد ، پس گزینه 2 صحیح می باشد
269- گزینه( 4) صفحه 36 فصل رشد
چون به جنبه های مختلف رشد شناختی و جسمانی و عاطفی همزمان اشاره نموده است . پس رشد کل گراست و جنبه ها و ابعاد آن از هم تأثیر می گیرند.
270- گزینه( 1 ) فصل دوم، رشد صفحه 58
نوجوان توسط توانایی تفکر فرضیه سازی می تواند قضیه ای که مطابق با واقعیت نیست را ممکن کند و از آن ها نتیجه گیری کند که در ظاهر ناممکن به نظر می رسد و بصورت منطقی می تواند هر قضیه ای را که باور نداشته باشد فرضیه سازی کند بصورت ممکن و ناممکن و هم امکان نتیجه گیری ممکن و ناممکن هم بوجود می آید.
271- گزینه( 4 ) فصل سوم صفحه ی 96
ادراک بینایی و شنوایی از یک شی و فرد برای بار اول بصورت نهان در حافظه وجود دارد و می تواند در پردازش اطلاعات جدید در موقعیت های بعدی در آینده در یادآوری و بازیابی اطلاعات به سرعت و صحت آن بصورت ناخودآگاه (نهان) کمک کند که تنها در حافظه ی آماده سازی ادراکی این کار ممکن می شود.
272- گزینه( 1) فصل سوم صفحه 79
در قشر خاکستری بیان شده که هز نیم کره اطلاعات مربوط به نیم کره دیگر را داراست ؛ چرا که در نیم کره های مغز هر کدام به نحوی سازمان دهی شده اند که اطلاعات حسی مربوط به طرف مخالف بدن را دریافت و ماهیچه های حرکتی طرف مخالف بدن را کنترل می کند. پس نیم کره چپ در راست دست ها اگر آسیب ببیند مشکل در دست راست ایجاد می کند
273- گزینه( 4 ) فصل سوم صفحه 92
اصل زمینه به زمان و مکان یادگیری اشاره دارد و در ضمن طبق اصل سوم حافظه هر چه شباهت مرحله یادگیری و یادآوری بیشتر باشد در همان زمنیه هم یادآوزی مطالب سریعتر و بهتر انجام می گیرد چرا که فرد چیزی را به یاد می آورد که یادگرفته باشد
274- گزینه( 3 ) فصل سوم صفحه 97
حافظه حوادث خاص به دانش آختصاصی فرد گفته می شود که اطلاعاتی را در برمی گیرد که فرد در زمان و مکان معین آناه را تجربه شخصی کرده است. مسعود، احمد را در خیابان دیده است و این به زمان و مکان خاصی اشاره می کند که دو دوست همدیگر را دیده اند.
275- گزینه( 4) فصل چهارم صفحه 138
افرادی که اختلال وسواس فکری و عملی دارند ، احساس می کنند مجبورند درباره ی چیزی که خوش ندارند و بیزارند، فکر کنند و عملکرد شان غیر منطقی است ولی قادر به کنترل آن نیستند
276- گزینه( 1) فصل چهارم صفحه 132
در سندرم انطباق عمومی پس از مرحله مقاومت ( دومین مرحله ) مرحله ی فرسوده شروع می شود که بدن مقاومت خود را در مقابل فشار روانی از دست داده و به فرسودگی می رسد پس گزینه 1 صحیح است زیرا تمامیت شخصیت فرد آسیب دیده و انسجام خود را از دست می دهد.
277- گزینه( 2 ) فصل سوم 84
بر اساس نظریه ی گلوگاه شنختی ، همه ی اطلاعات توجه شده و توجه نشده وارد سیستم شناختی ما می شوند و تا مراحلی مورد پردازش قرار می گیرند ولی در مراحل بالاتر از ادامه ی پردازش اطلاعات باز می مانند
278- گزینه( 3 ) فصل سوم صفحه ی 143 فصل اول جدول 7-1
روش درمان اختلال اضطراب هراس از طریق حساسیت زدایی تدریجی از انواع درمان های رفتاری انجام می گیرد.
279- گزینه (2 ) فصل دوم صفحه های ( 57، 53، 52)
عوامل مهم و مؤثّر در سن بلوغ –جنس –وراثت و عامل جغرافیایی –فرهنگی طبق صفحات 53 و 52 کتاب می باشند اما زودرسی و بررسی بلوغ به سن مربوط می شود که همان سن بلوغ است
280- گزینه( 3 ) فصل چهارم صفحه 129
اختلال فشار پس از سانحه، پس از یک واقعه ی دردناک مثل جنگ ، حوادث رانندگی یا بلایای طبیعی مثل زلزله رخ می دهد. افراد مبتلا دایما به فکر صحنه ی حادثه می افتند ( بازگشت به گذشته می کند ) هراس و افسردگی هم ممکن است از پیامدهای این اختلال باشد علائم بیماری به اختلال فراگیر هم نمی خورد.
گروه روان شناسی استان قم