تغییرات کتاب زیست شناسی چهارم در سال 94

اصلاحات كتاب پيش‌دانشگاهي براي سال 1394نسبت به سال 1393
 
ص 10   اصلاح شكل
ص 14   اصلاح شكل
ص 16   از خط پنجم و ششم جمله: در حين اين جابه‌جايي، tRNA موجود در جايگاه P ، ريبوزم را ترك مي‌كند.   حذف شد
ص 18   RNA به mRNAدر پاراگراف دوم خط اول
ص 24   شكل بخش اتصال عوامل رونويسي و RNA پلي‌مراز كپي شد و به شكل اول منتقل شد.
ص 30   EcoR1    خط آخر در زير نويس اضافه شد :
Ecoli Restriction Enzyme one
ص 33     دربيشتر بدانيد  الكتروفورز اضافه شود.
ص 74   از آخر خط سوم: كه در سال 1886 ارائه شده بود، حذف شد.
ص 81    شكل با شكل سال 90 تعويض شود.
ص 83    تصوير مرغ خانگي به جاي خروس
ص 96    از آخر ، ابتداي خط پنجم : اگرچه اضافه شده
ص 115   شكل از تصوير چاپ 90 استفاده شد.
ص 129   خط آخر و سوم از آخر : ذاتي و افزايش ذاتي حذف شده
ص 143 پاراگراف اول به ص 144 منتقل شود.
خط اول همان پاراگراف رابطة صيادي به همزيستي بدل شود.
ص 146   كنام به نقش ، زيستگاه و تعامل‌هايي كه موجود زنده در يك اكوسيستم دارد، كُنام مي‌گويند.
به جاي پاراگراف دوم خط ماقبل آخر از نقش هر جاندار را تا   آخر پاراگراف  كه حذف شد ، آمده است.
ص 185   خط دوم با لاي شكل بار گردش متوالي حذف شود.
ص 187   پاراگراف دوم خط سوم از آن يك حذف شود.مي‌شود به مي‌كنند بدل شده است.
ص 189   خط چهارم از شب ....    تا آخر جمله تعويض با: اين گياهان در شب دي‌اكسيدكربن را به صورت اسيدهاي آلي تثبيت و سپس در واكوئول ذخيره مي‌كنند.
ص 200   ابتداي پاراگراف دوم: بعد از گليكوليز   حذف شد
از انتهاي خط چهارم همان پاراگراف، نبود اكسيژن به تخمير تبديل شود.
ص 206   زيرنويس شكل بعضي ويروس‌ها پوشش هم دارند، حذف شده است.
ص 207   پاراگراف دوم خط سوم: و كروي به نظر مي‌رسد، حذف شد.
ص 220 زير عنوان توكسين هاي باكتريايي ،خط سوم : گرم مثبت است .حذف شد .
خط پنجم : از ديگر باكتري ها ...تا آخر پاراگراف حذف شد

تغییرات کتاب زیست شناسی(2) در سال 94

اصلاح هاي كتاب زيست شناسي و آزمايشگاه 2 در سال 94 و 95

ص34 : در منحني تغيير پتانسيل غشا زمان ها به 1،2،3،4،5،6 تبديل شده است .

ص 63 : در شكل قرينه به قرنيه تبديل شده است .

ص 67 :  در شكل كلمه اتريكول وساكول برداشته شده است .

ص  70 : لب بويايي به پياز بويايي

ص 91 : شكل اپيگلوت  قسمت خاكستري رنگ وسط است

ص 133 : سمت چپ در سيتوكينز دوتا از سانتريول هاحذف شد .

ص 136:  در شكل كروموزوم تيره حرف Dبه d

ص 144 : قسمت ج شكل : جدانشدن كروماتيد ها درست است .

ص 148 : در شكل كروموزوم تيره ( پايين ترين )حرف Dبه d

ص 157 : زير عنوان فرضيه هاي مندل : چهار فرضيه به 3 فرضيه

ص 162 : شكل هاي سمت راست : زير شكل ها به ترتيب از راست : yRبه جاي YR  و   Yrبه جاي yr

ص 160: از بالا  ي صفحه تا عنوان  قوانين مندل حذف است

ص 160 : از پايين خط 4 : كلمه جفت حذف است .

 

 

 

 

اکوسیستم پلنگ دره قم

منطقه پلنگ دره طی از سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام گردید و سپس طی مصوبه شماره ۳۱۱ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۱۱ با مساحت ۳۱۷۳۵ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده پلنگ دره در جنوب غربی و در ۵۰ کیلومتری شهر قم، در شمال منطقه حفاظت شده هفتاد قله واقع شده است. مختصات جغرافیایی آن ۳۴/۱۵ تا ۳۴/۳۰ درجه عرض شمالی و ۵۰/۱۵ تا ۵۰/۳۰ درجه طول شرقی است.

وجود نقوش سنگی و دست کنده های تاریخی با قدمت چندین هزار ساله از گونه های مختلف بخصوص بزهای کوهی در این منطقه و حتی نام محلی منطقه نشان از تاریخ کهن و اکوسیستم غنی آن طی دروره های گذشته می باشد. منطقه از نظر زمین شناسی در دوران سوم زمین شناسی و از دوره میوسن به بعد شکل گرفته است.

جاذبه های اکوتوریستی: با توجه به اینکه این منطقه حداقل دارای ۵۰ درصد تنوع گونه های گیاهی استان قم میباشد از لحاظ تفرج مناسب است. عبور بخشی از رودخانه قم رود از کنار منطقه و وجود پرندگان متنوع و جاده های دسترسی مناسب ارزش توریستی آنرا افزایش داده است.

یک پاسگاه سر محیط بانی و دو پاسگاه محیط بانی حفاظت از این منطقه را به عهده دارند.

پوشش گیاهی:

۴۲۰ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی گردیده است که شامل ۹ تیپ گیاهی میشود.

گونه های شاخص جانوری:

براساس مطالعات صورت گرفته تاکنون ۲۱ گونه پستاندار، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست در این منطقه شناسایی شده است.

گونه های شاخص جانوری منطقه عبارتند از: قوچ و میش، کل و بز، افعی شاخدار و گربه وحشی

گونه های پلنگ و آهو در گذشته در این منطقه وجود داشته اند که هم اکنون منقرض شده اند.

منابع قابل استفاده برای جشنواره تدریس

 

1- توکلی   ، ع ، شماهم میتوانید علوم را آموزش دهید :  انتشارات مدرسه : 1389

2-   آقازاده محرم : راهنمایی روشهای تدریس . تهران :آییژ ، 1388 ، چاپ  چهارم

3- کیامنش ،ع ، آسیب شناسی مدیریت نظام آموزشی و تاثیر آن بر وضعیت آموزشی ، تهران : نشر عباس بازرگان 1379

4-سرکار آراتی ، م: مقایسه آموزش ایران و ژاپن . رشد معلم .شماره 250 . مهر 1389

5- پریشانی ن : تدریس زیست شناسی به شیوه فعال فناورانه ، فصل نا مه آموزشی ، رشد زیست شناسی

دوره بیست و پنج بهار 1391                         

6-http://www.tehranedug.ir

7-  laboratory  TAs In  Tested estudies for laboratoruy teaching :21430  -444  

8-  fayaz wshsalehi .blogfa.com/post-1.aspx

 

نكوداشت انتشار شماره صد مجله زيست شناسي

مراسم نكوداشت انتشار شماره 100 مجله زيست شناسي

مراسم نکوداشت یکصدمین شمارهٔ نشریهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی صبح روز هشتم مهرماه در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برگزار شد.
در این مراسم که گروه پرشماری از معلمان زیست‌شناسی، استادان دانشکاه‌ها، اعضای هیئت تحریریه، کارشناسان آموزش، شخصیت‌های علمی و آموزشی و نیز مسئولان شرکت داشتند، آقای دکتر محمدرضا نوری دلویی نخستین سردبیر این نشریه از سختی‌ها و شیرینی‌های دوران سردبیری خود در این نشریه گفتند و سپس وضعیت امروزی ژنتیک را به طور مختصر بیان کردند.
آقای دکتر احمد مجد عضو هیت تحریریهٔ پیشین مجله نیز سخنانی دربارهٔ  مجله ایراد کردند. آقای محمد ناصری مدیر مسئول مجله و نیز آقای دکتر محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این جمع سخنرانی کردند.
دو تن از دبیران زیست‌شناسی نیز در این مراسم سخنانی کوتاه ایراد کردند. 
دکتر احمد مجد که او را به عنوان استاد زیست‌شناسی و چهرهٔ ماندگار زیست‌شناسی کشور می‌شناسیم، شعر جالبی برای نشریهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی سروده بودند، قرائت کردند:
 
بسی رنج بردم در این سال سی
که رشدی دهم دانش زیستی
 
همانا که این رنج پاینده ماند
همان‌گونه این رشد شایسته ماند
 
به‌جان دارمش دوست فصل‌نامه را
نگهبان بود نیک اندیشه را 
 
بخوانم بر اوراق هم‌چون گهر
ز ایزد نشان و ز دانش اثر
 
 
 
 
 

انتشار شماره 100 مجله رشد آموزش زيست شناسي

 شماره 100 مجله رشد آموزش زيست شناسي در سال سي ام منتشرشد:

در اين شماره گفتگويي هم از  اباذر اسماعيلي سرگروه زيست استان قم به چاپ رسيده است.

جهت دريافت مطالب روي آن كليك كنيد:

 
عنوان نویسنده
سی ‌سال و صد شماره محمد کرام‌الدینی
معلم،‌ فانوس‌های ذهن را روشنی می‌بخشد (گفت‌وگو با دکتر محمدرضا نوری دلویی) ...
از زبان یاران ...
جامعه‌ای که می‌خواهد پیشرفت کند، باید معلمان قابلی داشته باشد (گفت‌وگو با دکتر احمد مجد) محمد دشتی
هیچ عاملی جامع‌تر از دانایی نیست (گفت‌وگو با دکتر فریبا رمضانی ویشکی) ...
دانش‌آموزان، سرمایه‌های ملی ما (گفت‌و‌گو با شهره سلیمی) ...
رشد آموزش زیست‌شناسی، میعادگاه دبیران زیست‌شناسی (گفت‌وگو با اباذر اسماعیلی) ...
زیست‌شناسی راهی همگانی و بی‌انتها برای شناخت خدا (گفت‌وگو با رضا مقدسی) ...
هر جا بنگری نشانه‌ای از آفریدگار می‌بینی (گفت‌وگو با عزیز عذار) ...
سخن عشق نه آن است که آید به زبان (گفت‌وگو با مسعود نکوخو) ...
بازتاب 100 ...
رنگین‌کمانی از زیست‌شناسی ...