انسان همواره به وجود خارجى اشياء به عنوان يك موجود خارجى و واقعى علاقهمند بوده و مىباشد و هرگز به چيزى جز آن توجه نداشته است.
پُر واضح است كه داورى عقل به واقعيت اشياء و اعتراف وجدان به وجود خارجى به اين معنا كه در جهان خارج واقعاً موجوداتى هست، از نخستين باورهاى بشرى و ريشه دارترين معارف انسانى است، كه همۀ صفات و شرايط يك مسئله ضرورى و بديهى بر آن منطبق است.
اگر در حالات كودك نوزادى كه ديده به جهان مىگشايد دقت كنيم مىبينيم كه با ادراك محدودى كه خداوند در سرشت او به وديعت نهاده است، در آغاز پستان مادر را براى استفاده از شيرى كه برايش تأمين شده است به دهان مىگيرد و گاهى چيزهاى ديگرى را به همين منظور به دهان مىگيرد ولى پس از چندين بار تجربه چيزى جز پستان را به دهان نمىگيرد.
هنگامى كه به خوردن غذا و ميوه مىپردازد نخست همه چيز حتى سنگ و چوب را به دهان خود مىبرد و براى جويدن آن تلاش مىكند، ولى چون چندين بار اين وضع تكرار شد، ديگر چيزى جز خوردنىها را به دهان نزديك نمىكند و از خوردن چيزهايى كه خوراكى نيست به شدت پرهيز مىكند.
راز اين رفتار كودك اين است كه نخستين توجه او به واقعيت اشياء و باور او به موجودات حقيقى، او را ناگزير مىسازد كه حق را از باطل و درست را از نادرست باز شناسد و پس از شناخت واقعيت از غير واقعيت، واقعيت را پذيرا بوده، از غير آن اعراض نمايد.
ما اگر اين تجزيه و تحليل را در مورد همۀ جوامع بشرى انجام دهيم كه آنها در تمام مراحل زندگى از همين شيوه پيروى كرده، در همين راه گام مىسپارند و با تمام نيرو مىكوشند كه حق را از باطل و درست را از نادرست بازشناسند و همۀ كوشش خود را به كار مىبندند كه دچار لغزش و اشتباه نشوند و غير واقع را به جاى واقع نپذيرند.
ملتهاى گذشته نيز در زندگى فردى و اجتماعى خود همواره واقعيت اشياء را جستوجو مىكردند تا اشياء واقعى را از غير واقعى بشناسند و آن چه را كه حق تشخيص دادند بپذيرند و هركس دقيقاً زندگى آنها را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد و آن چه را كه از آنان در تاريخ ثبت شده، مطالعه و بررسى كند به روشنى اين شيوه را در زندگى آنان خواهد يافت.
انسان همواره علاقهمند است كه در تمام شئون زندگى خود از اين شيوه پيروى كند و اين درست همان چيزى است كه ما آن را «فلسفه» مینامیم.
?علامه طباطبایی
:طباطبایی، محمد حسین، على و فلسفه الهى (مجموعه رسائل (طباطبائی))، جلد: ۱، صفحه: ۱۸۳، بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم)، قم - ایران، 1387 ه.ش.
برنامه امتحانات نهائی خرداد 1401
مرکز سنجش و پایش کیفیت، برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را اعلام کرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و نکات قابل توجه در برگزاری امتحانات را ابلاغ کرد.
بر این اساس، امتحانات نهایی در تمام مناطق با توجه به مراقبت های بهداشتی گندزدایی فضا و تجهیزات حوزه ها، تهویه هوای مناسب، پیش بینی و تدارک ماسک و مواد شوینده و ضد عفونی کننده و ...) و نظارت رئیس حوزه اجرة بر رعایت کامل آنها برگزار خواهد شد.
از دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا و یا دارای بیماری زمینه ای در محلی مجزا (قرنطینه) که برای همین منظور در همان حوزه برگزاری امتحانات پیش بینی و تجهیز شده است، با حضور مراقبین، امتحان بعمل می آید
تدریس دروس فلسفه دوازدهم که در آپارات بارگزاری شده اند.
تدریس درس ششم ( خدا در فلسفه- 2):
https://www.aparat.com/v/Z06kh
تدریس درس هفتم ( عقل در فلسفه 1):
https://www.aparat.com/v/crmOs
تدریس درس هشتم ( عقل در فلسفه 2):
https://www.aparat.com/v/S7E4t
تدریس درس نهم :
https://www.aparat.com/v/HxSET
تدریس درس دهم:
https://www.aparat.com/v/tQzHM
تدریس درس یازدهم:
تدریس دروس فلسفه یازدهم که در آپارات بارگزاری شده اند
تدریس درس هشتم:
https://www.aparat.com/v/PyrU8
تدریس درس نهم :
https://www.aparat.com/v/c2yDg
تدریس درس دهم:
تدریس دروس منطق که در آپارات بارگزاری شده اند.
تدریس درس ششم:
https://www.aparat.com/v/sI5Vg
تدریس درس هفتم:
https://www.aparat.com/v/lA761
تدریس درس هشتم :
https://www.aparat.com/v/KOdvo
تدریس درس نهم :
https://www.aparat.com/v/POA5Y
تدریس درس دهم: