شیوه نامه طراحی سوالات مفهوم محور دبیرخانه راهبری جغرافیا

درود بر همکاران گرامی

طبق بخشنامه ارسالی به ادارات کل، دبیرخانه از هر درس کتب درسی جغرافیا دو سوال مفهومی میخواد کتاب جغرافیای ایران، شامل ۱۰ درس هست برای هر درس ۲ سوال، مجموعا ۲۰ سوال کتاب جغرافیای یازدهم، شامل ۱۱ درس هست، برای هر درس ۲ سوال، مجموعا ۲۲ سوال کتاب جغرافیای دوازدهم، شامل ۶ درس و ۳ فنون و مهارت جغرافیایی هست، برای هر کدوم ۲ سوال، مجموعا ۱۸ سوال در مجموع ۶۰ سوال مفهومی از سه کتاب جغرافیای دهم تا دوازدهم نیاز داریم،

لطفاً حداکثر تا تاریخ 19 آذر  فایل سوالات رو در قالب word و pdf به آی دی بنده t_h_fetrat در ایتا ارسال کنید .

لطفاً سوالات رو طبق نمونه سوالی که در ادامه ارسال میکنم تنظیم کنید تا بتونیم در اسرع وقت فایل نهایی رو منتشر کنیم. سوالات هر از کدوم کتابها در یک فایل جدا قرار بگیره و به ترتیب از درس یک تا درس آخر تنظیم بشه. پیشاپیش از همکاری شما بزرگواران سپاسگزارم

وبینار کشوری پدیده ال نینو و اثرات آن بر آب و هوای ایران

وبینار کشوری پدیده ال نینو و اثرات آن بر آب و هوای ایران 

? مدرس: 
دکتر عباس مفیدی 
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

? محیط برگزاری: 
ایوبینار 

? مخاطبین:
کلیه دبیران جغرافیای کشور

? زمان: 
سه شنبه مورخ ۷ آذر ۱۴۰۲

⏰ ساعت:
۱۵ لغایت ۱۷ 

? لینک وبینار:
https://ewebynar.ir/rn123

> اداره کل آموزش و‌ پرورش استان مازندران
> معاونت آموزش متوسطه 
> اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای دوره متوسطه
> گروه آموزشی جغرافیای استان مازندران

 

 

کارگاه نظارت و نقش گروه های درسی در مدارس

گروه توسعه شایستگی‌های حرفه‌‌ای معلمان استان قم برگزار می کنند:

کارگاه: 
نظارت و نقش گروه های درسی در مدارس

مخاطبین: 
?مدیران و معاونین آموزشی
?️سرگروه های درسی
?️کارشناسان آموزشی و کارشناسان گروه های آموزشی
? دبیران متوسطه دوره دوم نظری


? زمان: پنج شنبه مورخه ۱۴۰۲/٠۹/٠۹ساعت: ۱٠:٠٠
مکان: خیابان ساحلی،  خانه معلم شماره ۱، سالن آموزش

? به پاس حضور ارزشمند همکاران گرامی، گواهی حضور اعطا  خواهد شد.
???
 

 

 

بادگیر های خانه های ایرانی و عملکرد آنها

بادگیرهای خانه‌های ایرانی، در انواع مختلف و در شهرهای مختلف ایران مانند یزد، کرمان، کاشان، جهرم، طبس و بم ساخته می‌شود. مشخصه مشترک این شهرها، هوای گرم و خشک آن‌ها و استفاده از قنات برای تأمین آب مصرفی است ولی در برخی از شهرهای جنوبی ایران که هوای گرم و مرطوب دارند نیز می‌توان این بادگیرها را مشاهده کرد.

دهانه برخی از این بادگیرها در یک جهت و برخی دیگر در جهت‌های مختلف ساخته می‌شوند و می‌توانند هوا را به داخل منازل هدایت کنند یا از آن خارج کنند. ورودی این بادگیرها را در جهت باد مطلوب منطقه در بالای ساختمان می‌سازند و از آن سمت باد خنک وارد این سازه می‌شود.

جریان هوا وارد ساختمان شده و در مناطق داخلی ساختمان که فشار هوا کم است محبوس می‌شود. دیواره نازک بادگیر نیز به گونه‌ای ساخته می‌شود که به کاهش این فشار کمک می‌کند. این کاهش فشار باعث کاهش دمای هوای داخل و همچنین کشش باد به داخل نیز می‌شود. این جریان خنک، هوای گرم و نامطبوع داخل ساختمان را از طرفِ دیگر بادگیر به بیرون هدایت می‌کند. خصوصیت جالب دیگر بادگیرها، خاصیت دودکشی آن است و به همین دلیل، حتی اگر وزش باد هم رخ ندهد، به دلیل سبکی هوای گرم داخل اتاق صعود و به خارج هدایت می‌شود.

معمولا در زیر ساختمان جریان آب کاریز و یا قنات‌ وجود دارد و این امر نیز به کاهش بیشتر دمای هوا در داخل کمک می‌کند. در گذشته، گاهی مواد غذایی را در محوطه زیر بادگیر نگه می‌داشتند تا خنک بماند و دیرتر فاسد شود. همچنین مشابه با طرز کار کولر آبی در دهانه بادگیرها، حصیر یا پوشال مرطوب گذاشته می‌شد تا هوا بیشتر خنک و وارد منزل شود.

پوستر اولین کارگاه آموزشی جغرافیا استان قم

اولین کارگاه آموزشی گروه جغرافیا استان قم با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ، روز پنجشنبه 25 آبان ماه جاری ساعت 9 صبح در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی جنب بوستان علوی برگزار خواهد شد . از همکاران برای شرکت در این کارگاه دعوت بعمل می آید .  

اول آبان روز آمار و برنامه ریزی

آمار و اطلاعات يكی از اجزای اصلی و ضروری برای برنامه‌ريزی، تصميم‌گيری‌ها و ارزيابی عملكردهای سطوح مختلف مديريت می‌باشد. سياستگذاران، برنامه‌ريزان و كارشناسان برای تدوين راهبردها، سياستگذاری و تعيين خط‌مشی، برنامه‌ريزی، نظارت، هماهنگی و هدايت برنامه‌ها و نيز فعالان اقتصادی براي شناسايی جايگاه و وضعيت كشور از نظر اقتصادی، به داده‌های آماری نياز دارند. همچنين ارائه تصویر روشن و گویا از گذشته تا حال، پيش‌بينی وضعيت آينده و برطرف نمودن نقاط ضعف موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مستلزم وجود داده‌های آماری دقيق، جامع و به روز است.

به طور کلی داده‌های آماری بنیادی‌ترین اصل برای برنامه‌ریزی است و برنامه‌ریزی اساسی‌ترین ويژگی برای مدیریت قلمداد می‌شود. سه حلقه آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت از حلقه‌های توسعه به شمار می‌آیند و میزان توسعه یافتگی کشورها با كيفيت آمار و بهنگام بودن اطلاعات توليد شده، ارتباطی تنگاتنگ دارد.

از اين رو با توجه به اهميت آمار در سطح خرد و كلان و ضرورت شناساندن جايگاه آمار در ميان مردم و مسئولين و همچنین ارتقاء سواد، آگاهی و فرهنگ آماری در سطح جامعه، روز اول آبان، روز  آمار و برنامه‌ريزی نام گرفت.

نامگذاری اين روز در اول آبان به دليل شروع اجرای سرشماري‌های عمومی نفوس و مسكن در آن تاریخ است. مركز آمار ايران نيز با هدف شناساندن اين موضوع كه آمار "پايه و اساس برنامه‌ريزی، توسعه و پيشرفت است" تلاش‌های گسترده‌ای را تا كنون انجام داده است.

مركز آمار ايران از سال ۱۳۷۸ همه‌ساله همايش گراميداشت روز آمار و برنامه‌ريزی را به عنوان یک رویکرد برای تحقق اهداف و راهبردهای نظام آماری کشور و نشان دادن اهمیت نقش آمار، آگاه‌سازی مديران دستگاه‌های اجرايی نسبت به ضرورت استفاده از آمار در برنامه‌ريزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود و ارتقای سواد و آگاهی آماری در سطوح مختلف جامعه برگزار می‌نمايد. روز آمار، فرصت تقدير و بزرگداشت از سهم علم آمار و آمارشناسان در توسعه جامعه نيز  است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تأیید این موضوع که تولید آمار، شاخص و نماگرهای قابل اعتماد و به موقع درباره سطح پیشرفت کشورها برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه سیاستی و پایش پیاده‌سازی اهداف توسعه‌ای، امری ضروری است، 20 اکتبر 2010 (28مهرماه) را به عنوان روز جهانی آمار با شعار "خدمت، حرفه‌گری و صداقت" اعلام نمود که آن روز برابر با  28 مهرماه 1389 و تقريبا مصادف با روز آمار در ایران است.