هشتمین دوره جشنواره نوآوری

هشتمین دوره جشنواره نوآوری

سوال۱: آیا داشتن هر دو مولفه در تدریس الزامیست یا فقط یک مولفه کفایت می‌کند؟
جواب: داشتن حداقل یک مولفه در تدریس الزامیست و استفاده از مولفه دوم اختیاری است، اما استفاده از هر دو مولفه امتیاز بیشتری در پی خواهد داشت.

سوال۲: آیا محور استیم فقط ویژه دروس علوم و ریاضی است؟
جواب: درسی که برای شرکت در محور استیم تدریس میشود و فیلم آن برای جشنواره ارسال میشود الزاماً باید یکی از دروس علوم تجربی یا ریاضی باشد اما الزامی بر اینکه ابلاغ اعضای تیم علوم یا ریاضی باشد وجود ندارد و ابلاغ هر درسی را می توانند داشته باشند.

سوال۳: از آنجایی که در محورهای آزمایشگاه علوم تجربی و کارگاه کار و فناوری قرار نیست تدریسی انجام شود، شرکت کنندگان چه فایلی را باید ارسال کنند؟
جواب: فقط فایل word مشخصات اعضای تیم و تصویر ابلاغ تدریس ارسال شود.

درس پژوهی چیست ؟

درس پژوهی چیست ؟

 درس پژوهی رویکردی برای توسعه ی دانش حرفه ای معلمان است ، که از درون مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافته است. در این رویکرد ، معلمان با حضور در گروه های کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه ی مقدماتی برای تدریس دست می یابند ، سپس  با مشاهده ی اجرای برنامه و نقد آن ، فرصتی برای رشد حرفه ای خود مهیا می سازند. معلمان از طریق درس پژوهی ، یاد می گیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند و در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند. آنها بدین ترتیب می توانند با بازاندیشی در رفتارهای آموزشی خود ، راه های بهتری برای تدریس بیابند و به تولید دانش حرفه ای بپردازند. ( ساکی ، 1388 ، 123 ) .

درس پژوهی رویکردی برای توسعه ی حرفه ای است که طی آن معلمان با یکدیگر در جهت تدوین طرح درس ، اجرا ، مشاهده و تحلیل نتایج آن در جهت بهبود یادگیری دانش آموزان همکاری و مشارکت می نمایند. درس پژوهی یک تمرین توسعه ی حرفه ای می باشد که معلمان در آن تشریک مساعی و همکاری می کنند تا یک طرح درسی را تهیه و اجرا نموده و درس را به منظور جمع آوری داده های مربوط به یادگیری دانش آموزان مشاهده نموده و این مشاهدات را در جهت بهبود و اصلاح درس خود به کار گیرند. این فرایندی است که دبیران در آن درگیر می شوند تا چیزهای بیشتری در مورد تکالیف یادگیری موثر بیاموزند که منتج به پیامدهای یادگیری بهبود یافته برای دانش آموزان می شود ( استیپانک ، اپل ، لیونگ ، تورنرمانگان ، میتشل ، 1389 ، ترجمه ی ساکی و مدنی ، 11 ).

درس پژوهی الگویی برای بهسازی توانایی حرفه ای معلمان و روشی برای تولید دانش حرفه ای در مدرسه است و به معلمان فرصت می دهد تا روابط خود را با یکدیگر و با دانش آموزان بهبود بخشند و به همکاری با پژوهشگران آموزشی برای حمایت سیستماتیک از تفکر انتقادی ، بازبینی و بازاندیشی در اندیشه و عمل آموزشی تشویق شوند ( سرکار آرانی ، 1389 ، 56 ). این مدل پژوهش در کلاس درس عملا بر چرخه ی یادگیری گروهی ، کیفی ، مشارکتی و مداوم کارگزاران آموزشی شامل مراحل پنجگانه ( تبیین مساله ، طراحی ، عمل ، بازاندیشی و یادگیری ) استوار است. ابتدا معلمان مسائل آموزشی مدرسه را بررسی می کنند و پرسش های پژوهش در کلاس درس را تبیین می کنند. سپس طرحی برای انجام دادن پژوهش مشارکتی خود پیشنهاد می کنند. آنگاه آن را به اجرا می گذارند . سپس به ارزیابی و بازبینی فرایند عمل انجام شده می پردازند. در این فرایند ، یادگیری معلمان از یکدیگر به صورت مشارکتی سازماندهی می شود و در عمل ، ظرفیت مدارس برای تولید و به کارگیری دانش حرفه ای در مدرسه و گسترش امکان تغییر خود پایدار[1]  و مستمر افزایش می یابد ( همان منبع ، 40 ).

در مطالعه ی درس ( درس پژوهی ) ، گروه های معلمان به طور منظم به مدت طولانی جلسه تشکیل می دهند. ( از چند ماه تا یک سال ) و روی طراحی ، اجرا ، ارزشیابی و بهبود یک یا چند پژوهش در کلاس درس کار می کنند. مطالعه ی درس ( درس پژوهی ) با استفاده از همه ی شاخص ها در بین معلمان ژاپنی بسیار محبوب است و ارزش بالایی دارد. این روش رکن اصلی فرایند بهبود مدارس است. منطق مطالعه ی درس (درس پژوهی ) ساده است : اگر می خواهید آموزش را بهبود بخشید اثربخش ترین جا برای چنین کاری کلاس درس است ( استیگلر و هیبرت ، 1390 ، ترجمه ی سرکارآرانی و مقدم ، 119 )

سرکارآرانی ، درس پژوهی را به عنوان رویکردی از آموزش ضمن خدمت معلمان در مدرسه مطرح می کند که به وسیله ی تعامل در چهار حوزه ( معلمان با خودشان ، معلمان با معلمان ، معلمان و دانش آموزان و معلمان و والدین ) به بهبود فرایند یاددهی ــ یادگیری کمک می کند ( سرکارآرانی و ماتوبا، 2002 ، به نقل از خاکباز و موسی پور، 1387 ).

 درس پژوهی شکل اولیه ای از رشد حرفه ای معلمان در ژاپن است. هدف آن بهبود مستمر تدریس (آموزش) است به گونه ای که دانش آموزان بتوانند مطالب بیشتری را بیاموزند. تمرکز اولیه ی آن نیز بر نحوه ی تفکر و یادگیری دانش آموزان است. درس پژوهی با سایر اشکال رشد حرفه ای متفاوت است، به این دلیل که پرورش حرفه ای در حین یاددهی و یادگیری ( آموزش ) صورت می گیرد. تمرکز آن تدریس است ، نه معلمان ، کارکردن دانش آموزان است ، نه کار دانش آموزان. ملاک سنجش در موفقیت درس پژوهی یادگیری معلمان است نه تولید یک درس. تهیه دروس بهتر نتیجه ی جانبی و ثانویه فرایند است ، اما نه هدف اولیه ی آن ( بختیاری ، 1387 ، ص 47 )

 

مفهوم عملیاتی درس پژوهی : گروهی از معلمان موضوعی خاص از برنامه ی درسی را برمی گزینند ، آن را به عنوان واحد کار طراحی ، اجرا و ارزشیابی می کنند و از محصول آن در تدریس بهتر استفاده می برند. یکی از اعضاء برنامه را اجرا و دیگران در جهت نیل به الگویی مشترک آن را نقد و اصلاح می کنند.

نخستین جشنواره تجارب و ایده‌های سنجش کلاسی

وزارت آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌کند.

نخستین جشنواره تجارب و ایده‌های سنجش کلاسی

 ویژه معلمان دبیران مدیران مدارس دانشجو معلمان

 به همراه تقدیر از منتخبین و اعطای جایزه به طرح برگزیده کشوری

محورهای جشنواره :

تجربیات، ایده‌ها و ابتکارات در زمینه‌های؛

 ارزشیابی چند ساحتی

 آزمون‌های عملکردی

 ارزشیابی برخط (آنلاین)

 ارزشیابی شایستگی‌ها

 بهره‌گیری از روش‌های متنوع

 ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی

 سنجش مفهومی و آزمون‌های نهایی

 ارزشیابی برای یادگیری و به عنوان یادگیری

 کاربرد نتایج ارزشیابی در ارتقاء فرایند یاددهی - یادگیری

 رعایت ملاحظات اخلاقی و جلب مشارکت دانش آموزان

مهلت ارسال آثار: ۲۵ فروروردین ۱۴۰۳

ثبت نام و ارسال آثار در قالب متن، تصویر، فیلم و .... از طریق سایت:            http://class.atu.ac.ir

زمان و مکان برگزاری، پنجم و ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه علامه طباطبایی

   

پیش ثبت نام مدرسه مجازی دفاع مقدس و مقاومت آغاز شد:

حیات طیبه اسلامی یعنی حرکت به سمت معنویت از طریق دنیایی مناسب

اطلاعیه

پیش ثبت نام مدرسه مجازی دفاع مقدس و مقاومت آغاز شد:

علاقمندان به تحصیل دردورهای آموزشی وتربیتی درسنامه های حیات طیبه می توانندجهت ثبت نام در مدرسه دفاع مقدس ومقاومت  ازطریق سامانه زیر اقدام نمایند.

زمان ثبت نام:             ۱اسفندماه  لغایت ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ه.ش

پیش‌ثبت نام به صورت اینترنتی

 کلاس ها(مجازی و حضوری )

فعالیتهای میدانی

 مخصوص تمامی علاقمندان

 کلیه ی پایه های تحصیلی

پذیرش از سراسر کشور

برادران و خواهران

دبیران، دانش آموزان، دانشجویان،طلاب

اعطای گواهی تحصیل دردوره ها

تکمیل فرم پیش ثبت نام:                                  https://www.roytab.ir/Default/GenerateForm/356                     

نکات کوتاهی درمورد گرانی دلار

آقای اسلامی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد

سلام علیکم جمیعا

امشب قصد این رو دارم که در مورد گرانی دلار نکات کوتاهی رو بیان کنم

حقیقتی که گفتنش تلخه ولی باید گفت که متاسفانه اقتصاد ما درگیر مافیاست

مافیایی که خط سیاسی دارد

مافیایی که همیشه در پس پرده ، کار خودش رو میکنه و زمانی که باید ضربه بزنه به یکباره سر برمیاره و تاثیر میگذاره

حضور دلال ها و مافیا اقتصاد ما رو بیمار کرده

که اگر دولت قراره در پی احیای اقتصاد و تولید باشه باید قبلش حتما و حتما دست مافیا و دلالها رو از بازار قطع کنه

یک عده خیال میکنند که بنده قصد دارم از موضع خودم کوتاه بیام که آینده دلار محکوم به سقوطه               خیر

بنده قصد دارم علت بالا رفتن دلار در این چند روز رو بررسی کنم

میخوام چند تا سوال بکنم خودتون جوابش رو پیدا کنید

چرا هر چه به انتخابات نزدیک میشیم دلار داره گرون میشه

چرا وقتی حسن روحانی رد صلاحیت شد، یهو بازار متشنج شد

چرا وقتی یمن تو دریای سرخ یک کشتی آمریکایی رو میزنه دلار گرون میشه

چرا وقتی تو آمریکا الان اوضاع بهم ریخته و ایالتهاش ادعای جدایی طلبی دارند عوض پایین اومدن دلار ، توی ایران دلار بالا میره

متاسفانه بازار در ده سال گذشته به شدت احساسی شده

شاید این حرف برای یه عده قابل قبول نباشه ولی مردم قبلا تست شدن و جواب هم داده

روزی که با دو تا قرص توی کیکها مردم رو ترسوندن

روزی که با آهنگ ساسی مانکن مردم رو رقصوندن

روزی که با ایجاد هیجان کاذب مردم رو وارد بورس کرد

موقعی که وزارت اطلاعات دولت قبل بلاگرها رو جمع میکرد تا توی فضای مجازی افکار مردم رو جهت بده به سمت سیاستهای روحانی مردم تحت تاثیر قرار گرفتن

وقتی مافیای متصل به مراکز قدرت و ثروت صاحب رسانه هم هست ، به راحتی مردم رو میشه دور زد و گول زد

کافیه تو فضای مجازی یه موجی راه بیفته که دلار قرار بالا بره

بعد همون مافیا عرضه دلار رو به بازار کم کنه اونوقت دلار یه تکونی بخوره

بعد هم فضای مجازی بازار رو داغ کنه که زودباشید  وارد بازار بشید

کافیه یه عرضه و تقاضای احساسی تو بازار ایجاد بشه

مردم رو به راحتی میشه تو فضای مجازی تحریک کرد

الان هم دقیقا داره این اتفاق میفته

اصلا دلیلی برای بالا رفتن دلار نیست اتفاق خاصی نیفتاده

ولی چون نزدیک انتخاباته و حسن روحانی هم رد صلاحیت شده ، مافیا قصد داره فشار رو به مردم بیاره

میخواهید باور کنید یا نه ولی همه اینها بخاطر ناامید کردن مردم از آینده و عدم شرکت در انتخاباته

بنده هیچ اصراری ندارم کسی این نوع نگاه رو باور کنه ولی واقعیت همینیه که داره تو بازار اتفاق میفته

قبلا هم عرض کردم

هر چه به انتخابات نزدیکتر بشیم این عوامل دست در دست همدیگه میدن تا فشار حداکثری بر روح و روان جامعه و سفره مردم بیارن

تا کسی پای صندوق رأی نره

خواهید دید که این مکر دشمن هم ان شاالله خنثی خواهد شد

تمهیدات لازم اندیشیده شده و ان شاالله بازار کنترل خواهد شد

فقط الکی نه تحریک بشید و نه هیجانی

دشمن برنامه داره برای انتخابات و داره دونه دونه اجرا میکنه

مواظب باشید ناامید نشید

ناامیدی دقیقا چیزی است که دشمن میخواد

مبادا تکمیل کننده پازل دشمن بشید

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برای نجات ایران شناسنامه سفیدم را سفید نگه می‌دارم

🇮🇷🇵🇸

برای نجات ایران شناسنامه سفیدم را سفید نگه می‌دارم!! در میان جمعی از جوانان در موضوع تقابل آمریکا با منافع ملی ایران صحبت می‌کردم و از نقشی که حضور مردم در مقابله با این وضعیت دارند. بعد از جلسه یکی از حاضران در کمال ادب گفت: برای نجات کشورم شناسنامه سفیدم را، سفید نگه می‌دارم! این در حالی بود که قبل از آن توضیح داده بودم که آمریکا در بیش از ۵۶ جنگی که بعد از جنگ جهانی دوم به راه انداخته، به تجربه دریافته در هر جنگی پیروز است، مگر در جنگی که ملت کشور هدف، مقابل آمریکا مقاومت کرده و در کنار حاکمیت کشور خود حضور داشته باشد.( مانند جنگ ویتنام و کره) در خصومت ورزی آمریکا با ایران نیز موضوع همین است، یعنی آمریکا برای تقابل نظامی و سخت با ایران باید به این اطمینان برسد که در صورت انجام حمله، ملت کنار قوای مسلح کشور قرار نمی‌گیرند و تنهاترین میزان سنجش معتبر برای این موضوع، میزان #مشارکت مردم در #انتخابات است. همانطور که مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای مدظله‌العالی چند سال پیش فرمود اگر من را هم قبول ندارید ولی #امنیت کشور خود را دوست دارید، در انتخابات شرکت کنید؛ در واقع بیان کننده همین واقعیت است. تجربه عراق را به یاد آوریم، با اینکه مردم عراق کاملاً از صدام بریده بودند، اما هنگام جنگ اولین هدف تهاجمات به عراق، نه مراکز سیاسی و نظامی، بلکه زیرساخت‌های اقتصادی عراق هدف گرفته شد و این ذات ارتش‌هایی چون آمریکا، انگلیس و اسرائیل است که اول زیرساخت‌های اقتصادی کشور هدف را نابود می‌کنند تا آن کشور را دهه ها به عقب برگردانند. البته در مواجهه با ایران میدانند موشک‌های ایران که سوخت خود را از حضور مردم در صحنه می‌گیرند، کاملاً آماده دفاع از کیان ایران بزرگ هستند و دوران بزن دررویی تمام شده است.

 دکتر قاسم حبیب‌زاده