آدرس تفسیر آیات دین وزندگی 2 در تفسیر نمونه

همکاران محترم !

لطفا پس از مطالعه منابع ذیل ، با مراجعه به  اینجا  به سوالات مرتبط ( آزمون تفسیر آیات معاد ویژه دبیران دین و زندگی ) پاسخ دهید .مهلت پاسخ گویی تا ساعت 12ظهر   93/12/9

درس پنجم

صفحه ( تفسیر نمونه )
231
558
24
192
جلد ( تفسیر نمونه )
8
12
5
6
آیه / آیات
7 - 8
103 - 105
69
51
سوره
یونس
کهف
مائده
اعراف
رديف
1
2
3
4

 

درس ششم

صفحه ( تفسیر نمونه )
341
46
260
جلد ( تفسیر نمونه )
14
4
19
آیه / آیات
115 - 116
87
27 - 28
سوره
مومنون
نسا.
ص
رديف
1
2
3

 

درس هفتم

صفحه ( تفسیر نمونه )
324
82
210
110
328
286
جلد ( تفسیر نمونه )
14
4
11
20
18
25
آیه / آیات
99 - 100
97
32
45 - 46
12
13
سوره
مومنون
نسا.
نحل
غافر
یس
قیامت
رديف
1
2
3
4
5
6

 

درس هشتم

صفحه ( تفسیر نمونه )
543
216
418
جلد ( تفسیر نمونه )
19
13
13
آیه / آیات
68 - 70
55
47
سوره
زمر
طه
انبیا.
رديف
1
2
3

 

درس نهم

صفحه ( تفسیر نمونه )
534
217
389
جلد ( تفسیر نمونه )
19
27
7
آیه / آیات
71 - 74
7 - 8
35
سوره
زمر
زلزال
توبه
رديف
1
2
3

 

اطلاعیه دبیرخانه

با سلام
بدين وسيله عناوين فراخوان مقاله جهت ملاحظه سر گروه هاي محترم و همكاران گرامي به پيوست تقديم مي گردد . برخي از منابع تدوين مقالات در لينك پيوست قابل دانلود است .

http://falsafe.razaviedu.ir/files/posts/59564.rar

عناوين پيشنهادي مقالات :

- بررسی ونقد رویکرد های مختلف در کتب درسی دینی در دوره پس از انقلاب اسلامی
- بررسی وتحلیل میزان کار آمدی کتب درسی دینی
- اولویت های اساسی در آموزش دین
- بررسی ربط ونسبت کتاب های درسی در دوره های تحصیلی مختلف
- توانمندی های معلمین دروس دینی (ضرورت ها ,راهکارها)
- بررسی ارتباط دروس دیگر با آموزش دین در مدارس (نقص ها،راهکارها )
- ضروریات آموزش دین در جهان مدرن
- شیوه های انتقال پیام دین به جوانان ونوجوانان
- نقش خانواده در آموزش دین (با تاکید بر تعامل خانه ومدرسه)
- ويژگي هاي يك كتاب ايده آل آموزش دين (با نظر داشت مخاطبِ دانش آموز )

فرم ارزشیابی امتحانات

همکاران گرامی    شیوه نامه ارزیابی امتحانات هماهنگ،داخلی و نهایی (مدون توسط مرکز سنجش آموزش و پرورش ) جهت استفاده در نقد و بررسی امتحانات نهایی ارائه می گردد.بدیهیست ارزیابی هایی که با توجه به فرم مذکور انجام گیرد ارزشمند تر خواهدبود.

لینک دانلود

برنامه عملیاتی گروه دین و زندگی استان قم

برنامه عملیاتی گروه دین و زندگی استان قم جهت اطلاع کلیه همکاران محترم ارائه می گردد.از سرگروه های نواحی جهت اقدام و همکاری مقتضی در فرصتهای اعلام شده دعوت می گردد.

 

 

 

باسمه‌تعالي

برنامه سالانه گروه آموزشي دین و زندگی دوره ی دوم متوسطه استان قم

سال تحصيلي : 94-93

برنامه

رديف

فعاليت

زمان بندي

طراحيآموزشی

1         

تدوین برنامه عملیاتی گروه برای سال 94-93

مهرماه 93

2         

تشکیل جلسات مشترک با سرگروه های آموزشی نواحی

در طول سال تحصیلی

3         

طراحی کلینیک مجازی پرسش وپاسخ دروس دین و زندگی جهت ارتقاء کیفیت یادگیری

در طول سال تحصیلی

4         

اجرای کارگاه آموزشی با عنوان "روش تحقیق در علوم اسلامی بارویکردفضای مجازی"

درطول سال تحصیلی

5         

مکاتبات الکترونیکی با سرگروه های نواحی

در طول سال تحصیلی

خلاقيت و نوآوري

6         

برگزاری مسابقه آنلاین کتابخوانی با موضوع "شناخت معارف و علوم قرآنی"

استانی بهمن 93

7         

مسابقه مقاله نویسی با گرایش "رویکردهای بنیادین مؤلفان کتب درس دینی پس از انقلاب اسلامی"

دبیرخانه کشوری

اسفند93

8         

فراخوان طرح "ویژگیهای کتاب ایده­آل آموزش دین چیست؟"در قالب یادداشت و اعلام نظر

دبیرخانه کشوری

اسفند

9         

به روز رسانی وب سایت گروه

در طول سال تحصیلی

10      

کارگاه آموزش مجازی با محوریت موضوعات مورد نیاز همکاران (طرح درس ، طراحی سؤالات استاندارد و...)

در طول سال تحصیلی

11      

مسابقه وبلاگ نویسی برای دبیران با محتوای آموزشی، علمی و مذهبی

دبیرخانه کشوری

اسفند

12      

نظرخواهی مجازی ، فراخوان ارائه پیشنهادات «اگر سرگروه بودم....»

استانی آذر93

13      

گرامیداشت ایام الله و مناسبات ملّی و مذهبی در فضای مجازی

در طول سال تحصیلی

نقد و بررسي محتوا

14      

بررسی و تحلیل سؤالات نهایی پایه سوم و چهارم خرداد 93 بر اساس نمون برگ ارزیابی مرکز سنجش آ. پ    (توسط سرگروهها)

دبیرخانه کشوری

آبان ماه

15      

بررسی و تحلیل سؤالات هماهنگ استانی پایه اوّل و دوم ؛ خرداد 93 (توسط سرگروه استان)

استانی- آبان 93

16      

فراخوان نقد و بررسی سؤالات دین و زندگی در کنکور سراسری 93

استانی

بهبود شیوه های ارزشیابی

17      

اجرای کارگاه آموزش مجازی طراحی سؤالات مفهومی و استاندارد بویژه برای دبیران پایه دوم

دبیرخانه کشوری

18      

تهیه مجموعه سؤالات تستی برای آمادگی کنکور دانش آموزان از کتب دین و زندگی پایه های دوم، سوم و چهارم

دبیرخانه کشوری

19      

طراحی سؤالات مفهومی از درس هشتم کتاب دین و زندگی  پایه دوم

دبیرخانه کشوری اسفند93

20      

تهیه محتوای تکمیلی و جبرانی و طراحی حداقل پانزده سؤال با توجّه به تحلیل نتایج امتحانات نهایی و نتایج ارسالی از مرکز سنجش آ.پ(توسط سرگروهها)

دبیرخانه کشوری

در طول سال تحصیلی

21      

تحلیل وضعیت آموزشی (بررسی علل رشد و افت تحصیلی توسط سرگروه استان)

دبیرخانه کشوری

22      

توسعه بانک سؤالات استاندارد و مفهومی از کتاب دین و زندگی پایه دوم

دبیرخانه کشوری اسفند93

23      

بازدید از واحدهای آموزشی و مشاهده فعالیت تدریس

دبیرخانه کشوری

24      

ارزیابی از فعالیت های گروه آموزشی نواحی در دو مرحله(عملکرد چهارماهه)

استانی

 

      اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه

 

 

 

چند توصیه به دبیران محترم دین وزندگی

باسمه تعالی

چند توصیه به دبیران محترم دین وزندگی                                                                                                              

          1-     به دانش­های روز از قبیل علوم مختلف رایانه( اینتر نت،طراحی وبلاگ و....) مجهز و داناتر از شاگردانمان باشیم چراکه از نیازهای برتر عصر جدید است و ضمن اعتماد بیشتر شاگردان نسبت به ما ،سبب تسهیل در بسیاری از امور آموزشی می­شود.

2-    اخلاص در کار و فعالیت­های  دینی ، شرط توفیق است.

3-    آسان­گیری در درس دین و زندگی دانش­آموزان را دین دار نمی­کند. پس  جدّی، دلسوز و صد البته صمیمی باشیم.

4-    جهت ارزشیابی در کلاس، از برگه ارزشیابی اختصاصی دین و زندگی استفاده کرده  یا در برگه رایج و عمومی ارزشیابی،  عوامل مختص درس دین و زندگی؛  مانند نمره قرائت، شرکت در بحث و.... رادرج کنیم.

5-    صحت قرائت قران و کار با دانش­آموزان در این زمینه را جدی بگیریم(از توجه به لحن عرب،صحت تلفظ حروف خاص عربی ، برخی  صفات مهم حروف عربی مانند استعلاء و استفال و....غافل نباشیم)

6-    در آموزش احکام از هیچ­گونه تلاش دریغ  نکنیم ؛چرا که توجه به احکام افزایش روحیه تعبّد در فراگیران را در پی خواهد داشت و بهتر است برخی موضوعات مانند وضو،غسل و تیمم به صورت عملی آموزش داده شود.

7-    بهتر است در صورت امکان گاهی جهت ادای فریضه جماعت  به همراه دانش­آموزان به مسجد محل  برویم.

8-    کتب و نرم افزارهای معلمیار دین وزندگی چهار پایه  را تهیه کرده از کمک­های آن بهره­مند شویم.

9-     از کتاب یا مجموعه نرم افزار رایانه­ای یا نرم افزار ویژه گوشی همراه "پرسمان" که حاوی پرسش­های جوانان دانشجو و پاسخ آن­ها با دسته بندی موضوعی می­باشد غافل نباشیم.

10-   از آسیب مهم روزمرّگی در تدریس وتکراری بودن، بشدت بر حذر باشیم و هرجلسه برای دانش­آموزان با ایده­ای نو جلوه کنیم.

11-   در رابطه با ضرورت وجود ولایت فقیه و نیز مباحثی مانند موسیقی، روابط دختر و پسر، وجود جن و...حداقل یک  جلسه بحث داشته باشیم.

12-  ارتباط با گروه­ های ناحیه4 و همچنین گروه­های استان قم با مدیریت فعلی سرکار خانم اقلیمی و جناب آقای سید محمد حلی را در صورت نیاز در نظر داشته باشیم.

13- از فضای اینترنت در جهت وسعت اطلاعات ،روش­ها و تسهیل در امور آموزشی استفاده کرده،نرم افزارهای اسلامی  مرکز کامپیوتر نور را مورد استفاده قرار دهیم، وبسایت گروه تکنولوژی صفحه دین و زندگی..qomgt.irوبلاگ گروه آموزشی استان قم(www.qomdinozendegi.blogfa.com را iعصرهای شنبه هرهفته  بازدید کنیم.همچنین وبلاگ دبیرخانه کشوری دین و زندگی مستقر در شهر مقدس مشهد   http://dinozendegi.medu.ir)   (را ببینیم وهر از گاهی به وبلاگهای نواحی 1و2و3  قم سری بزنیم (متأسفانه گروه دین و زندگی ناحیه 4 فعلا امکانات تشکیل وبلاگ امن را ندارد.) ازوبلاگ گروه­های دین و زندگی شهرهای دیگر و یا وبلاگ همکاران  در قم و دیگر شهرها غافل نباشیم(همیشه اندیشه­ ها و روش­های جدیدی جهت آموختن وجود دارند .                                                         

                                                                                                                                                                               

                                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

بایسته های طراحی سؤالات امتحان دین وزندگی مقطع دبیرستان

باسمه تعالی

بایسته های طراحی سؤالات امتحان دین وزندگی مقطع متوسطه دوم دبیرستان                                                                                                                    

1-     برگه سؤالات دین وزندگی با نام خدا شروع شود .

2-    درشناسنامه سؤالات و سربرگ،همه عناصر قید شده در فرم ارزیابی جای داده شود.

3-    جای نمره شفاهی ، کتبی  و جمع نمره معین باشد.

4-    نام طراح حتما قید شود و در کنار آن آقا یا خانم نوشته شود.

 

5-     نام دبیر (طراح)در خود سربرگ آورده شود نه فقط درانتهای سؤالات.

 

6-    درانتهای سؤالات عباراتی مانند "موفق باشید و...." جهت اعلام ختم سؤالات آورده شود.

 

7-    در سربرگ حتما مشخص شود که  این برگه به پاسخنامه نیاز دارد یا خیر.

 

8-    تعداد سؤالات یا صفحات برگه امتحانی در سربرگ ذکر شود.

 

9-     در تعیین زمان امتحان دقت شود زمان80 تا90 دقیقه برای دین وزندگی  معمولا خیلی زیاد است و فرصت 40 دقیقه نیز جهت امتحان استاندارد کم بنظر میرسد فرصت مناسب را انتخاب کنید.

10-   تأکید می ­شود سؤالات پایه سوم در نیمسال اول 16نمره ه­ای و سؤالات پایه چهارم در12 نمره طراحی شوند باقی نمره به قرائت  قرآن اختصاص داده شود.(درنیمسال دوم سؤالات پایه سوم و چهارم 20 نمره ای می­باشد)متأسفانه بعضا در این جهت کم دقتی ­هایی مشاهده شده است.

بودجه بندی پایه دهم نیز براساس بخشنامه انجام شود.

11-   بهتر است ترجیحا هر سؤال کمتر از2 نمره داشته باشد. یعنی حداکثر نمره هر سؤال 1/5 یا1/75نمره باشد و سهم ترجمه آیات و پیامشان(در پایه سوم و چهارم) حدودا  تا 3 نمره باشد.

12-  حرکت گذاری آیات فراموش نشود.جهت تسهیل در کار می توان از سیستم حرکت گذاری هوشمند در اینترنت استفاده نمود.

13- اکیداً توصیه می­ شود از ذکر شماره درس در پایان سؤال خودداری شود.

14-  پیشنهاد می ­شود جهت تسهیل نگارش پاسخ­ها برای دانش­ آموزانی که وضو ندارند وهم­چنین همکاران در وقت تصحیح، سؤالاتِ مرتبط با آیات، در ابتدای صفحه جای داده شوند.

15-  ترتیب پرسش­ ها ضرورتاً از ساده به مشکل باشد.

16-  در طراحی پرسش­ها از انواع سؤالات چندگزینه­ ای،صحیح و غلط،جورکردنی،جای خالی، کوتاه­پاسخ و بلند­پاسخ استفاده شود.

17- در طراحی پرسش ­ها­ی چند­گزینه­ ای؛ در صورت ضرورتِ طرحِ سؤال باعبارت منفی، زیر کلمات منفی خط  کشی شده یا برجسته و درشت ­تر نوشته شوند .

18-  ضمنا  در طرح سؤالات چندگزینه­ ای از آوردن گزینه هایی از قبیل همه موارد  و  هیچکدام خودداری شود.

19-  در طرح سؤالاتی که تنه آنها ناتمام است( جای خالی)، عبارتی که باید در جای خالی قرار گیرد،  واقعا مکمل جمله باشد.

20-   در طراحی پرسش­، از بکار بردن کلمات منفی در منفی پرهیز شود؛چراکه فهم این­گونه عبارات غالباً برای دانش ­آموزان مشکل است.

21-   سؤالات امتحان و یا گزینه ­های یک سؤال باید به گونه­ ای طراحی شوند که راهنمای دستیابی به پاسخ پرسش­ های دیگر و یا تشخیص گزینه­ های دیگر نباشند.

22- دبیران عزیزی که در دو یا چند دبیرستان تدریس دارند اکیداً  از طرح سؤالات مشترک  یا سؤالاتی با محتوای مشترک زیاد، خودداری فرمایند.

 

23-سؤالات شما باید از  تمام سطوح یادگیری طرح شود متاسفانه بعضا مشاهده می شود تمامی پرسش های یک امتحان از یک سطح یادگیری از قبیل سطح دانش طرح می شود

درطرح هر سؤال سعی کنیم نکته ای را به فراگیر آموزش دهیم.

گروه دین و زندگی استان قم

                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                              

سؤالات مفهومی درس 8 پایه دوم دین وزندگی

از همکاران عزیز دعوت می شود به منظور ارتقاء شیوه های ارزشیابی، به تعداد دلخواه سؤالات مفهومی از درس هشتم کتاب دین و زندگی  پایه دوم دبیرستان را تهیه نموده نهایتا تا27دی ماه به سرگروه های محترم نواحی مربوطه ارسال نمایند.