جذابیت کلاس ادبیات

نمونه ای از روش های متنوع برای جذاب سازی کلاس های ادبیات!

 

❇️ می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

◀️ ۱_ نقش‌آفرینی: 

از دانش‌آموزان بخواهید بخش‌هایی از متون داستانی (مانند شاهنامه یا کلیله و دمنه) یا حتی اشعار را به صورت نمایشی اجرا کنند.
این روش در کلاس های نگارش بسیار مفید خواهد بود!

◀️ ۲_ ارتباط با امروز: 

امروزه دانش آموزان به دلیل ارتباط بیشتر با دنیای دیجیتال علاقه ی بسیاری به این موارد دارند پس میتوان درس را با آن تلفیق کرد تا هم جذابیت ایجاد بشه هم هدف دار از همین موارد استفاده کنند... میتوان مضامین کهن ادبیات (مانند عدالت، عشق، فقر) را به مسائل روز و فیلم/موسیقی‌های مورد علاقه دانش‌آموزان مرتبط کنید. از آنها بخواهید تولید اثر کنند 
در هنگام تدریس و یا میتوانید به عنوان پروژه برای آنها در نظر بگیرید
سعی کنید آپدیت باشید و مثال های روز از مضامین کهن بیاورید.

◀️ ۳_ پروژه‌های خلاقانه: 

به جای انشا، از آن‌ها بخواهید برای یک شعر، موسیقی بسازند، یک ویدئوی کوتاه (Reel/Story) طراحی کنند یا یک پوستر هنری بکشند. حتی تولید انیمیشن های کوتاه .مطمین باشید بین دانش آموزان خود هنرمندان بسیاری کشف خواهید کرد.

◀️ ۴_ بازی و مسابقه: 

از مسابقات سریع برای پیدا کردن آرایه‌های ادبی یا معنی لغات در یک متن درسی استفاده کنید هیجان و نشاط در کلاس ایجاد خواهد شد.

نقل از سرکارخانم فهیمه پابرجا (دبیر ادبیات)

تقدیرنامه جشنواره معلم توانمند کلاس درس فعال

به اطلاع می رساند تقدیرنامه دبیران منتخب و‌ حائز رتبه در جشنواره  استانی «معلم توانمند، کلاس درس فعال» دوره دوم متوسطه در سامانه ستاد بارگذاری شده است. هدایای منتخبان طی مراسمی در روزهای آتی تقدیم می گردد.

گواهی حضور در جشنواره نیز در سایت qomgt.ir بارگذاری شده است.

ضمن تبریک خدمت منتخبان، انتظار می رود سایر دبیران استان برای کسب رتبه های استانی و کشوری در جشنواره های کشوری پیش رو شرکت فعال داشته باشند.
 جهت اطلاع از شیوه نامه ها، موضوعات، محورها، فرم های داوری و ... لطفا در کانال های ایجاد شده  مرتبط با  دوره تحصیلی  خود عضو شوید.

 


بیست و یکمین جشنواره الگوهای تدریس برتر دوره دوم  متوسطه استان قم

https://eitaa.com/joinchat/509084825C5c8776c6d0
 

دریافت گواهی دانش افزایی

همکاران ارجمند

با درود و مهر

 

گواهی حضور در کارگاه هایی که از ابتدای سال تحصیلی 1404-1403 در گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی برگزار شده است  در سایت http://qomgt.ir قابل مشاهده و دریافت است.
با مراجعه به سایت، وارد بخش سامانه دریافت گواهی های دانش افزایی شوید و گواهی را دریافت نمایید.

 

با سپاس و مهر

اعلام نتایج اولین جشنواره استانی "معلم توانمند؛ کلاس درس فعال" در سال تحصیلی 1404- 1403

نتایج اولین جشنواره استانی "معلم توانمند؛ کلاس درس فعال" در گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی اعلام شد.

برای مشاهده نتایج به نشانی https://eitaa.com/joinchat/795870107C7bd9209190 در پیام رسان ایتا مراجعه کنید.

 

دریافت گواهی شرکت در کارگاه

گواهی حضور در کارگاه های زیر در سایت http://qomgt.ir قابل مشاهده و دریافت است.
با مراجعه به سایت، وارد بخش سامانه دریافت گواهی های دانش افزایی شوید و گواهی را دریافت نمایید.

✅️کارگاه آموزشی بررسی و تحلیل سوالات درس فنون ادبی در بخش موسیقی شعر

✅️کارگاه آموزشی نقش آموزش مهارت محور در تدریس قلمرو زبانی و ادبی کتاب فارسی

✅️کارگاه آموزشی بررسی پیشنهادهای موثر در بهبود آموزش درس فارسی دوره دوم متوسطه

مرحله نهایی جشنواره "معلم توانمند؛ کلاس درس فعال" برگزار شد

مرحله نهایی جشنواره "معلم توانمند؛ کلاس درس فعال" روز پنجشنبه نهم اسفند ۱۴۰۳ در دبیرستان دخترانه غیرانتفاعی هدایت برگزار شد.
در این مرحله، چهار گروه شرکت کننده در ۲۵ دقیقه طرح درس خود را بر اساس روش E7 اجرا کردند.
نتیجه جشنواره طی روزهای آینده از طرف اداره تکنولوژی های آموزشی و گروه های درسی دوره دوم متوسطه اعلام خواهد شد.

کارگاه هم اندیشی درباره قلمرو فکری کتاب های فارسی دوره دوم متوسطه برگزار شد

به همت گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دوره دوم متوسطه استان قم کارگاه هم اندیشی درباره قلمرو فکری کتاب های فارسی دوره دوم متوسطه در تاریخ هشتم اسفند ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس شماره ۲ تالار فرهنگیان برگزار شد.
در این کارگاه که راهبری آن را جناب آقای دکتر علیرضا علیاری برعهده داشت به زمینه های گوناگون خوانش متن و دلالت های متنی بر اساس قلمرو فکری اشاره شد. 
همچنین نمونه هایی عملی از کتاب های درسی بررسی شد و همکاران شرکت کننده به بیان دیدگاه های خود درباره مطالب ارائه شده پرداختند.

همکاران شرکت کننده در کارگاه های گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دوره دوم متوسطه می توانند گواهی حضور خود را از سامانه qomgt.ir دریافت کنند.