نمونه سؤال تاریخ شناسی

با آرزوی موفقیت برای همکاران محترم

بسمه تعالی

نمونه سؤالات درس 11 و 12 تاریخ شناسی

 

درس 11 – زندگی نامه ها و تاریخ

1 – زندگی نامه ای را که توسط خود شخص نوشته شود ، جه می نامند؟

الف  ) نسب نامه               ب ) حسب حال        ج )  سفرنامه                 د) وفیات

 

2 – از دوره ی کدام نخست وزیر یادداشت های روزانه به جامانده برای آگاهی از اسرار دربار و خاندان پهلوی اهمیت دارد؟

 الف)  اردشیر زاهدی               ب) جمشید آموزگار        ج )  امیر عباس هویدا             د) اسدالله علم

 

3 – زندگینامه های دانشمندان و عارفان در نگارش کدام تاریخ کاربرد دارد؟

 الف ) تاریخ احزاب           ب) تاریخ اجتماعی        ج )  تاریخ فرهنگ و تمدن            د) تاریخ زندگی اشخاص

 

4 – یک حادثه ی سیاسی – اجتماعی مانند انقلاب سبب می شود تا زندگینامه هایی با هدف .............  نوشته شود.

الف) تبرئه خویش          ب )  یادگاربرای نسل های آینده       ج) افشاگری               د ) حفظ میراث فرهنگی ومفاخر ملی

 

5 – در کدام دوره از تاریخ ایران معاصر نگارش زندگینامه متنوع تر گردید ؟

الف ) زمان انقراض قاجار      ب )  دوران نهضت مشروطیت   ج)  نهضت ملی شدن نفت    د)  نهضت تنباکو

 

درس 12 – اسناد تاریخی

6 – اسناد در نتیجه ی ..............  به وجود می آیند و با توجه به استفاده ای که در هرزمان از  آنها می شود، دارای دو ارزش .......... و............ هستند.

الف ) پژوهش های تاریخی مورخان – اداری – تحقیقی

ب ) روابط اجتماعی انسانها – اداری – تحقیقی

ج  ) روابط اجتماعی انسانها – تاریخی – فرهنگی

د ) پژوهش های تاریخی مورخان – تاریخی – فرهنگی

 

7 – ویژگی یک «سند تاریخی» کدام است ؟

الف ) ارزش اداری داشتن 

ب ) مربوط به مسائل روزمره بودن   

ج ) ارزش روابط اجتماعی داشتن    

د ) قابلیت نگهداری دائم

 

8 - به چه دلیل غالباً اسناد را منبع موثقی برای مطالعات تاریخی به حساب می آورند؟

الف ) چون درزمان خود کاربرد شخصی یا اداری داشته اند

ب ) چون توسط مردم عادی نوشته شده اند

ج ) چون مورد توجه حکومتها نبوده اند

د ) چون در گذشته تعداد اسناد کم بوده است

 

9 - سند « سواد  » چگونه سندی است؟

الف ) جعلی     ب ) مخدوش      ج ) رو نوشت               د)  شکسته

 

10 – نسخه­ های خطی از نظر قدمت و ارزش تاریخی به چند دسته تقسیم می شوند؟

الف ) اصل ، جعل             ب ) اصل ، فرع                  ج )  اصل ، دست نویس              د )  اصل ، نزدیک به اصل

 

درس 13 – نشریه ها و تاریخ نویسی

 11 – چرا نشریات در ردیف اصلی ترین منابع تاریخی  هستند ؟

الف ) چون اخبار آن­ها به موضوعات خاصی توجه دارد

ب ) چون نظرات شخصی و گروهی در آن ارائه می­شود

ج )  چون جزئی از زندگی انسانها هستند

د)  چون با وقایع و رویدادها فاصله زمانی  کوتاه دارند

 

12 – به کدام دلیل در بسیاری مواقع اخبار موجود در نشریات با وجود دست اول بودن کامل نمی باشند ؟

الف ) دخالت نظرات سیاسی

ب ) شتاب زدگی

ج ) ملاحظات سیاسی

د ) ملاحظات اعتقادی

 

13 – کدام دسته از منابع تاریخی در بررسی تاریخ انقلاب مشروطه نقش اساسی دارند ؟

الف ) نشریه ها     ب) نسب نامه ها              ج ) سفرنامه ها       د) ابنیه تاریخی

 

14 – هدف اولیه و اصلی از چاپ وانتشار نشریات چیست ؟

الف ) نگارش مطالب تاریخی

ب ) آگاه کردن مردم از اوضاع و احوال جهان

ج ) ارائه اخبار سیاسی – اقتصادی و اجتماعی

د ) تکمیل دانش کتابهای تاریخی وسیاسی

 

15 – مطالب کدام دسته  از نشریات با مطالب مجله­های خبری و روزنامه تفاوت دارد و کاستی­های موجود در نشریات در آن­ها کمتردیده میشود؟

الف ) هفته نامه     ب ) سال نامه              ج ) نشریه های پژوهشی       د) روزنامه سیاسی

 

درس 14 – مورخان و تاریخ ایران

16 – مهمترین اصل در شیوه­های جدید تاریخ نویسی کدام است ؟

الف ) به کاربستن روش علمی  و پژوهشی

ب ) ارائه اطلاعات درباره ی فرمانروایان و شرح جنگها

ج ) ثبت رویدادهای بزرگ ومهم

د ) همه جانبه نگریستن مورخ به گذشته

 

17- یکی از رایج ترین شیوه های دوره بندی تاریخ ایران کدام است؟

الف ) نظام اقتصادی     ب )  مذهب حاکمان              ج ) خاندانهای حکومتگر         د) دوره های سیاسی

 

18 – نهضت ترجمه در دوران سلطنت کدام شاه در ایران رواج یافت؟

الف ) احمدشاه      ب ) رضا شاه               ج ) محمدشاه         د) ناصرالدین شاه

 

19 – کدام مورخ ایرانی از نخستین پیشگامان تاریخ نویسی نو درایران می باشد ؟

الف ) اقبال آشتیانی      ب ) ناظم الاسلام کرمانی               ج ) دکتر زرین­کوب         د) محمدتقی نوری

 

20 – مهمترین اصل در شیوه های جدید تاریخ نویسی کدام است؟

الف ) تلفیق شیوه ی تاریخ نگاری سنتی و نو

ب ) همه جانبه نگریستن مورخ به گذشته  

ج ) تخصصی شدن شاخه های علم تاریخ نویسی

د ) فاصله گرفتن از بینش سنتی تاریخ نویسی

***