بررسی تاریخ اروپا در قرون وسطی

بررسی تاریخ اروپا در قرون وسطی

تاریخ قرون وسطای اروپا را می توان در سه بخش زیر تقسیم بندی و مطالعه نمود. این تقسیم بندی را می توان زمینه ای برای نظم دادن به سیر مطالعاتی و پژوهش به ویژه در فرایند تدریس قرار داد:

 

الف) تاریخ سیاسی و نظامی اروپا:  شکل گیری ، قدرت یافتن و انحطاط نظام های سیاسی اروپا در قرون وسطی و شرح اقدامات سیاسی و نظامی دولت ها و شاهان. در این دوره سلسله های پادشاهی در اسپانیا(گوت ها)، فرانسه(فرانک ها)، انگلستان، ساکسون ها و آلمان(فرانکنی ها و ساکسون ها) شکل گرفت و دولت های بزرگی به رهبری امپراتورانی چون شارلمانی در فرانسه و اتون در آلمان پدید آمد. جنگ های صلیبی که در فاصله ی اواخر قرون 11 تا 13 میلادی اتفاق افتاد، نیز از وقایع سیاسی نظامی مهم این دوره است

 

ب) تاریخ مذهبی و فرهنگی:  گسترش یافتن آیین مسیحیت پس از  رسمیت آن در اوایل قرن چهارم میلادی، نفوذ سیاسی و اجتماعی پاپ در اروپای غربی و و تشکیل انکیزیسیون یا دادگاه تفتیش عقاید، آغاز رفورم  مذهبی توسط جان وایکلیف و یان هوس، رواج دانش کلیسایی یا اسکولاستیک و سپس خروج دانش از انحصار کلیسا و آغاز رنسانس ادبی-علمی اروپا از مقولات مهم مذهبی و فرهنگی اروپا در این دوره است.

 

ج) تاریخ اجتماعی و اقتصادی اروپا:  شکل گیری و گسترش نظام فئودالیسم در اروپای غربی، همکاری فئودال ها با پاپ ها، زندگی اجتماعی در قرون وسطی، رشد تجارت و شهر نشینی در آواخر قرون وسطی و انحطاط فئودالیسم و نیز گسترش قدرت پادشاهان در اواخر این دوره از اهم وقایع اجتماعی و اقتصادی قرون وسطا است.

برای مطالعه ی هر یک از این سرفصل ها منابع و مآخذ معتبر لازم است که از طریق کتابشناسی های تاریخ اروپا قابل دسترسی است.