آشنایی با جمهوری های کشور فراانسه

آشنایی با جمهوری های کشور فرانسه:

در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹م با هجوم مردم پاریس به زندان باستیل انقلاب بزرگ فرانسه که مقدمات آن از مدتی پیش فراهم شده بود، کلید خورد و سه سال بعد با اعدام لویی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت دراین کشور رسماً نظام جمهوری برقرارگردید

.

جمهوری اول: ۲۱ سپتامبر ۱۷۹۲م آغاز گردید و تا ۱۸۰۴م دامه داشت که در این سال ناپلئون بناپارت حاکم بلا منازع و امپراتور فرانسه شد.

جمهوری دوم:  از ۱۸۴۸م تا ۱۸۵۲م سال انقلاب تا کودتای ناپلئون سوم.

جمهوری سوم:  از ۱۸۷۰م تا ۱۹۴۰م از سقوط ناپلئون سوم تا شکست فرانسه از آلمان در جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه توسط آلمان.

جمهوری چهارم:  از ۱۳ اکتبر ۱۹۴۶م تا ۱۹۵۸م.

جمهوری پنجم:  از ۵ اکتبر ۱۹۵۸م توسط شارل دو گل با تصویب قانون تقویت قدرت ریاست جمهوری و نظام نیمه ریاستی. از آن زمان تا کنون به ترتیب افراد زیر به مقام ریاست جمهوری فرانسه رسیده‌اند:

1- شارل دوگل از : 1959 تا 1969م.

2- ژرژ پمپیدو از: 1969 تا 1974م. وی دو سال پیش از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش درگذشت.

3- والری ژیسکاردستن از: 1974 تا 1981م.

4- فرانسوا میتران از: 1981 تا 1995م.

5- ژاک شیراک از: 1995 تا 2007م.

6- نیکولا سارکوزی از: 2007 تا 2012م.

7- فرانسوا اولاند از: 2012 تا اکنون.

لازم به ذکر است که دوره‌ی ریاست جمهوری در کشور فرانسه 7 سال بود که در زمان ریاست جمهوری شیراک به 5 سال کاهش یافت؛ هم‌چنین ژیسکاردستن و سارکوزی تنها یک دوره رئیس جمهور بودند و در انتخابات بعدی از رقیب خود شکست خوردند.

 

اختیارات رئیس جمهوری فرانسه(به نقل از پایگاه خبری انتخاب):

در سطح بین المللی رئیس جمهور فرانسه، فرمانده کل قوای نیروهای مسلح و ضامن استقلال کشور و تمامیت ارضی به شمار می رود. فقط شخص رئیس جمهور می تواند در خصوص استفاده از بمب اتمی تصمیم بگیرد. وی مخاطب دیگر سران کشورهای جهان است و در مذاکرات پیمان‌های بین المللی حتی در صورت نداشتن اکثریت در پارلمان شرکت می‌کند.

در سطح سیاست داخلی، رئیس جمهور داور بین قوای مختلف به شمار می رود. وی اختیار منحل کردن پارلمان را دارد. وی همچنین ریاست هیئت وزیران را برعهده دارد و اختیار امضای قوانین مصوب پارلمان در دست او است. رئیس جمهور همچنین نخست وزیر را تعیین می کندکه از دیدگاه قانونی اساسی، در راس دولت قرار دارد.

رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه اختیارات مشترک زیادی دارند تا حدی که برخی اوقات عنوان می شود قوه مجریه دو سرپرست دارد. در صورت قرار گرفتن رئیس جمهور در اقلیت پارلمانی، نخست وزیر وی از حزب مخالف خواهد بود و هر یک نقشی محدود و منحصر به وظایف خود را ایفا خواهد کرد. رئیس جمهور همچنین اختیارات زیادی برای انتصاب مسئولان نهادهای مهم دارد. برای مثال سه تن از مسئولان شورای قانون اساسی و بسیاری از مدیران ارشد را انتخاب می کند.