معرفی کتاب

 

 

 

«تاریخ جهان» نوشته فیلیپه فرناندس آرمستو و ترجمه شهربانو صارمی جدیدترین کتاب منتشر شده نشر ققنوس در حوزه تاریخ است. در این کتاب زندگی و هنر تمامی انسان‌ها از هر فرهنگ و تمدنی از نخستین سکونت‌گاه‌ها تا پایان قرن بیستم درج شده است.

کتاب 30 فصل دارد که عناوین 10 فصل نخست آن به ترتیب عبارتند از «پس از یخبندان: مسکون شدن زمین»، «خروج از گل و لای: زراعت و گله‌داری پس از عصر یخبندان»، «دره‌های رودخانه‌ای بزرگ: تغییرات شتابان و دولت‌های در حال پیدایش»، «تمدن‌های متوالی: بلندپروازی و بی‌ثباتی»، «بازسازی جهان: بیداری‌ها، نوآوری‌های جدید و حدود آنها»، «مکتب‌های مهم»، «امپراتوری‌های بزرگ»، «جهان پس از امپراتوری‌ها: مشکلات امپراتوری‌ها در اوراسیا و آفریقا، حدود 200 تا 700 میلادی»، «ظهور ادیان جهانی: مسیحیت، اسلام و آیین بودا» و «بازسازی جهان: نوآوری و نوسازی مرزهای محیطی در اواخر هزاره اول»
عناوین فصول 11 تا 20 به ترتیب «مبارزه با انزوا: حدود 1000 تا 1200 میلادی»، «مرزهای صحرانشینان: دنیای اسلام، بیزانس و چین، حدود 1000 تا 1200 میلادی»، «جهانی که مغول‌ها ساختند»، «انتقام طبیعت: طاعون، سرما و مرزهای فاجعه در قرن چهاردهم»، «دنیاهای در حال توسعه: تجدید قوا در اواخر قرن چهاردهم و پانزدهم»، «جولانگاه امپراتوری‌ها: امپراتوری‌های جدید در قرن شانزدهم و هفدهم»، «انقلاب اکولوژیکی قرن شانزدهم و هفدهم»، «انقلاب‌های فکری: دین و علم در قرن شانزدهم و هفدهم»، «دولت‌ها و جوامع: تغییرات سیاسی و اجتماعی در قرن شانزدهم و هفدهم» و «انگیزه رشد: اقتصاد جهانی در قرن هجدهم»
عناوین فصل‌های 21 تا 30 به ترتیب عبارتند از «عصر تعامل جهانی: گسترش و برخورد امپراتوری‌ها در قرن هجدهم»، «مبادله روشنگری: اندیشه قرن هجدهم»، «جایگزین نیروی عضلانی: انقلاب انرژی»، «قالب اجتماعی: کار و جامعه در قرن نوزدهم»، «استیلای غرب در قرن نوزدهم: انتقال قدرت به غرب و ظهور استعمار جهانی»، «اوضاع در حال تغییر: تحولات سیاسی قرن نوزدهم»، «ذهنیت قرن بیستم: علم غربی و دنیا»، «نظم و بی‌نظمی در جهان: خط مشی سیاسی جهان در قرن بیستم»، «در پی مدینه فاضله: جامعه مدنی در قرن بیستم» و «زیست‌کره محصور: محیط زیست قرن بیستم»
نویسنده در مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «از آنجایی که تاریخ داستانی است که در آن نظم رخدادها اهمیت دارد، این کتاب 30 فصل دارد که به ترتیب زمان یا تاریخ منظم شده‌اند. امیدوارم چیزهای زیادی برای شگفت‌زده کردن خواننده وجود داشته باشد، بی‌آنکه سرکشی سرسختانه این فصل‌ها را به دوره‌هایی تبدیل کند که مورخان از دیرباز از آن سخن می‌گویند. فصل اول و دوم از تقریبا 150 هزار سال تا تقریبا 20 هزار سال قبل را در بر می‌گیرد و در مجموع، ادواری که تحت پوشش قرار می‌گیرد با انبوه شدن منابع، دور شدن فرهنگ‌ها، افزایش داده‌ها و علایق خواننده کوتاه‌تر می‌شود.»
از جمله ویژگی‌های مهم این کتاب پرداختن به مسائل روز دنیا از جمله مقوله بحران محیط زیست است. همچنین نویسنده در طی فصل‌هایی به نقد تمدن غرب، به‌ویژه وجه استعماری آن پرداخته است.

«
تاریخ جهان» نوشته فیلیپه فرناندس آرمستو و ترجمه شهربانو صارمی، با شمارگان هزار و 650 نسخه، هزار و پنج (1005) صفحه و بهای 68 هزار تومان از سوی نشر ققنوس روانه کتابفروشی‌ها شده است.



درباره نویسنده
فیلیپه فرناندس آرمستو، استاد صاحب کرسی دانشگاه نوتردام است. وی هم‌اکنون در شورای تحریریه تاریخ نقشه‌نگاری انتشارات دانشگاه شیکاگو، مطالعات تاریخ ماورای بحار در دانشگاه لیدن، مطالعات تطبیقی جامعه و تاریخ و همچنین سیاحت و ژورنال جهان مشغول به کار و پژوهش است.

.