نمونه فرم پیشنهادی تکمیل شده جهت بررسی دروس علوم اجتماعی

 

http://s10.faza98.com/dl/t7V3Tf/part1_m_8.pdf

بسمه تعالی

    نظر به اینکه هدف اصلی از تألیف کتب علوم اجتماعی تربیت شهروند فعال می­باشد لذا شایسته است که همکاران محترم در تدریس کتاب به سه محور توجه جدی داشته باشند: 1ـ ایجاد تعهد و مسئولیت در دانش­آموزان و  تقویت حس نوعدوستی، 2ـ مشارکت دادن دانش آموزان در فعالیتهای داوطلبانه، زیرا مشارکت «منش» انسان را می­سازد، 3ـ یاد دادن دانش، مهارت و ارزشهای سیاسی به دانش آموزان تا به شهروندی آگاه، منتقد و فعال تبدیل گردند.کتاب­های جدید براساس  جامعه­شناسی نظم و تربیت شهروند سازگار و فعال نوشته شده­اند. بنابراين، تربیت شهروندي دموكراتيك يك برنامة بلند پروازانه دارد: «آموزش همة افراد تا حدي كه ظرفيت­هاي فكري، عاطفي و اخلاقي آنها به بهترين وجه شكوفا شده و بتوانند آزادانه و فعالانه در يك اجتماع واقعي به اتحاد و يكپارچگي دست يابند.

نمونه فرم پیشنهادی تکمیل شده جهت بررسی دروس علوم اجتماعی
 (درس چهارم مطالعات اجتماعی، پایه­ی هفتم)

 

 جدول طولی وعرضی کتاب­های مطالعات اجتماعی دوره­ی متوسطه اول

گروه علوم اجتماعی استان:................................                            منطقه: .........................................

نام و نام خانوادگی (دبیر): ............................................                    کتاب مورد بررسی : ..........................................................                                    

عنوان فصل : فصل 2 قانون

هدف­های کلی آموزشی فصل:

 

هدف­های آموزشی این درس:

 

روش تدریس مورد نیاز

معلم باید با کدام روشهای تدریس آشنا باشد ؟

 

مهارت­های دست ورزی و الکترونیکی مورد نیاز معلم

معلم برای تدریس این دری باید چه مهارت هایی را داشته باشد؟

مفاهیم درس

در این درس کدام مفاهیم جامعه­شناختی ارایه شده است ؟

 

تئوریهای مرتبط با مفاهیم

مفاهیم به کار رفته در این درس مربوط به کدامیک از تئوریهای علوم اجتماعی است ؟

 

نشریات مورد نیاز برای مطالعه بیشتر

معلم از کدام نشریات یا کتابها برای دانش افزایی در این حوزه می­تواند استفاده نماید ؟

برنامه­های مکمل

معلم در این درس نیازمند استفاده از کدام برنامه­ی مکمل است؟ بازدید علمی، نرم افزارهای آموزشی، پوستر، فیلم و ... ؟

سایر موارد

پیشنهادات خود را درباره­ی نحوه­ی بررسی درس مورد نظر را بنویسید.

 

 

نمونه فرم تکمیل شده براساس انتظارات دبیرخانه

جدول طولی وعرضی کتاب­های مطالعات اجتماعی دوره­ی متوسطه اول

گروه علوم اجتماعی استان: گیلان                            منطقه: ناحیه­ی 2 رشت

نام و نام خانوادگی (دبیر): سلیمان میرزائی راجعونی

کتاب مورد بررسی : مطالعات اجتماعی، پایه­ی هفتم                                     

عنوان فصل : فصل 2 قانون

هدف­های کلی آموزشی فصل:                         

ـ آشنایی با ضرورت مقررات اجتماعی و نظم در زندگی.

ـ آشنایی با قانون اساسی.

ـ آشنایی با پیامدهای عدم پایبندی به قوانین.

ـ آشنایی با نحوه­ی قانونگذاری در مجلس.

ـ آشنایی با کسانی که در کار قانونگذاری حضور دارند.

آشنایی با نهاد نظارتی شورای نگهبان در تصویب قوانین.

عنوان درس مورد بررسی : درس چهارم: قانونگذاری

هدف­های آموزشی این درس:

ـ آشنایی با نحوه­ی قانونگذاری در مجلس.

ـ آشنایی با کسانی که در کار قانونگذاری حضور دارند.

آشنایی با نهاد نظارتی شورای نگهبان در تصویب قوانین.

روش تدریس مورد نیاز

معلم باید با کدام روشهای تدریس آشنا باشد ؟

از روشهایی که بیشترین مشارکت دانش­آموز را می­طلبد استفاده شود، زیرا شهروند فعال شدن مستلزم یادگیری فعال است. بنابراین استفاده از روش­های مشارکتی تدریس  پیشنهاد می­گردد، معلم در اینجا نقش تسهیل­گری دارد . لذا باید با روش تسهیل­گری در آموزش آشنا گردد.

مهارت­های دست ورزی و الکترونیکی مورد نیاز معلم

معلم برای تدریس این دری باید چه مهارت هایی را داشته باشد؟

آشنایی معلم با استفاده ازکامپیوتر و بهره­گیری از اینترنت

مفاهیم درس

در این درس کدام مفاهیم جامعه­شناختی ارایه شده است ؟

مقررات اجتماعی، قانون، جرم، حقوق اساسی، قانون اساسی، همه پرسی، قانونگذاری، ساختار سیاسی ایران .

تئوریهای مرتبط با مفاهیم

مفاهیم به کار رفته در این درس مربوط به کدامیک از تئوریهای علوم اجتماعی است ؟

این درس درباره­ی نظم اجتماعی و ساختار سیاسی است. مهمترین تئوریها عبارتند از: کنترل اجتماعی رسمی، ساختار نظامهای سیاسی، تئورهای شهروندی .

نشریات مورد نیاز برای مطالعه بیشتر

معلم از کدام نشریات یا کتابها برای دانش افزایی در این حوزه می­تواند استفاده نماید ؟

1ـ کتاب  آموزش دانش سیاسی، حسین بشیریه،2ـ آشنایی با اصول قانون اساسی، 3ـ مجلس خبرگان و حکومت دینی در ایران،  محمد وحید قلفی

برنامه­های مکمل

معلم در این درس نیازمند استفاده از کدام برنامه­ی مکمل است؟ بازدید علمی، نرم افزارهای آموزشی، پوستر، فیلم و ... ؟

برای انتقال اهمیت قانون پیشنهاد می­شود یک نمونه از مواردی که قانون رعایت نشده و به زندگی عمومی زیان رسانده و یک نمونه از مواردی که قانون بخوبی رعایت می­شود و مردم به راحتی به هدف می­رسند در قالب فیلم به کلاس ارایه شود.

سایر موارد

پیشنهادات خود را درباره­ی نحوه­ی بررسی درس مورد نظر را بنویسید.

اصل 30 قانون اساسی که دولت را موظف می­کند تا پایان دوره­ی متوسطه، آموزش رایگان ارایه دهد این اصل با تجارب و واقعیتهای موجود نمی­خواند و توجیه آن به لحاظ اخلاقی کار آسانی نیست. از سوی دیگر انگیزه­ی کمک دانش آموزان به مدرسه را کاهش می­دهد. پیشنهاد می­شود به اصول دیگری که بر مسئولیتهای ملت تأکید دارند اشاره شود.

 

 

موفق باشید