http://s10.faza98.com/dl/t7V3Tf/part1_m_8.pdf
بسمه تعالی
نظر به اینکه هدف اصلی از تألیف کتب علوم اجتماعی تربیت شهروند فعال میباشد لذا شایسته است که همکاران محترم در تدریس کتاب به سه محور توجه جدی داشته باشند: 1ـ ایجاد تعهد و مسئولیت در دانشآموزان و تقویت حس نوعدوستی، 2ـ مشارکت دادن دانش آموزان در فعالیتهای داوطلبانه، زیرا مشارکت «منش» انسان را میسازد، 3ـ یاد دادن دانش، مهارت و ارزشهای سیاسی به دانش آموزان تا به شهروندی آگاه، منتقد و فعال تبدیل گردند.کتابهای جدید براساس جامعهشناسی نظم و تربیت شهروند سازگار و فعال نوشته شدهاند. بنابراين، تربیت شهروندي دموكراتيك يك برنامة بلند پروازانه دارد: «آموزش همة افراد تا حدي كه ظرفيتهاي فكري، عاطفي و اخلاقي آنها به بهترين وجه شكوفا شده و بتوانند آزادانه و فعالانه در يك اجتماع واقعي به اتحاد و يكپارچگي دست يابند.
نمونه فرم پیشنهادی تکمیل شده جهت بررسی دروس علوم اجتماعی
(درس چهارم مطالعات اجتماعی، پایهی هفتم)
جدول طولی وعرضی کتابهای مطالعات اجتماعی دورهی متوسطه اول
گروه علوم اجتماعی استان:................................ منطقه: ......................................... نام و نام خانوادگی (دبیر): ............................................ کتاب مورد بررسی : .......................................................... عنوان فصل : فصل 2 قانون هدفهای کلی آموزشی فصل:
هدفهای آموزشی این درس:
|
|
روش تدریس مورد نیاز |
معلم باید با کدام روشهای تدریس آشنا باشد ؟
|
مهارتهای دست ورزی و الکترونیکی مورد نیاز معلم |
معلم برای تدریس این دری باید چه مهارت هایی را داشته باشد؟ |
مفاهیم درس |
در این درس کدام مفاهیم جامعهشناختی ارایه شده است ؟
|
تئوریهای مرتبط با مفاهیم |
مفاهیم به کار رفته در این درس مربوط به کدامیک از تئوریهای علوم اجتماعی است ؟
|
نشریات مورد نیاز برای مطالعه بیشتر |
معلم از کدام نشریات یا کتابها برای دانش افزایی در این حوزه میتواند استفاده نماید ؟ |
برنامههای مکمل |
معلم در این درس نیازمند استفاده از کدام برنامهی مکمل است؟ بازدید علمی، نرم افزارهای آموزشی، پوستر، فیلم و ... ؟ |
سایر موارد |
پیشنهادات خود را دربارهی نحوهی بررسی درس مورد نظر را بنویسید. |
نمونه فرم تکمیل شده براساس انتظارات دبیرخانه
جدول طولی وعرضی کتابهای مطالعات اجتماعی دورهی متوسطه اول
گروه علوم اجتماعی استان: گیلان منطقه: ناحیهی 2 رشت نام و نام خانوادگی (دبیر): سلیمان میرزائی راجعونی کتاب مورد بررسی : مطالعات اجتماعی، پایهی هفتم عنوان فصل : فصل 2 قانون هدفهای کلی آموزشی فصل: ـ آشنایی با ضرورت مقررات اجتماعی و نظم در زندگی. ـ آشنایی با قانون اساسی. ـ آشنایی با پیامدهای عدم پایبندی به قوانین. ـ آشنایی با نحوهی قانونگذاری در مجلس. ـ آشنایی با کسانی که در کار قانونگذاری حضور دارند. آشنایی با نهاد نظارتی شورای نگهبان در تصویب قوانین. عنوان درس مورد بررسی : درس چهارم: قانونگذاری هدفهای آموزشی این درس: ـ آشنایی با نحوهی قانونگذاری در مجلس. ـ آشنایی با کسانی که در کار قانونگذاری حضور دارند. آشنایی با نهاد نظارتی شورای نگهبان در تصویب قوانین. |
|
روش تدریس مورد نیاز |
معلم باید با کدام روشهای تدریس آشنا باشد ؟ از روشهایی که بیشترین مشارکت دانشآموز را میطلبد استفاده شود، زیرا شهروند فعال شدن مستلزم یادگیری فعال است. بنابراین استفاده از روشهای مشارکتی تدریس پیشنهاد میگردد، معلم در اینجا نقش تسهیلگری دارد . لذا باید با روش تسهیلگری در آموزش آشنا گردد. |
مهارتهای دست ورزی و الکترونیکی مورد نیاز معلم |
معلم برای تدریس این دری باید چه مهارت هایی را داشته باشد؟ آشنایی معلم با استفاده ازکامپیوتر و بهرهگیری از اینترنت |
مفاهیم درس |
در این درس کدام مفاهیم جامعهشناختی ارایه شده است ؟ مقررات اجتماعی، قانون، جرم، حقوق اساسی، قانون اساسی، همه پرسی، قانونگذاری، ساختار سیاسی ایران . |
تئوریهای مرتبط با مفاهیم |
مفاهیم به کار رفته در این درس مربوط به کدامیک از تئوریهای علوم اجتماعی است ؟ این درس دربارهی نظم اجتماعی و ساختار سیاسی است. مهمترین تئوریها عبارتند از: کنترل اجتماعی رسمی، ساختار نظامهای سیاسی، تئورهای شهروندی . |
نشریات مورد نیاز برای مطالعه بیشتر |
معلم از کدام نشریات یا کتابها برای دانش افزایی در این حوزه میتواند استفاده نماید ؟ 1ـ کتاب آموزش دانش سیاسی، حسین بشیریه،2ـ آشنایی با اصول قانون اساسی، 3ـ مجلس خبرگان و حکومت دینی در ایران، محمد وحید قلفی |
برنامههای مکمل |
معلم در این درس نیازمند استفاده از کدام برنامهی مکمل است؟ بازدید علمی، نرم افزارهای آموزشی، پوستر، فیلم و ... ؟ برای انتقال اهمیت قانون پیشنهاد میشود یک نمونه از مواردی که قانون رعایت نشده و به زندگی عمومی زیان رسانده و یک نمونه از مواردی که قانون بخوبی رعایت میشود و مردم به راحتی به هدف میرسند در قالب فیلم به کلاس ارایه شود. |
سایر موارد |
پیشنهادات خود را دربارهی نحوهی بررسی درس مورد نظر را بنویسید. اصل 30 قانون اساسی که دولت را موظف میکند تا پایان دورهی متوسطه، آموزش رایگان ارایه دهد این اصل با تجارب و واقعیتهای موجود نمیخواند و توجیه آن به لحاظ اخلاقی کار آسانی نیست. از سوی دیگر انگیزهی کمک دانش آموزان به مدرسه را کاهش میدهد. پیشنهاد میشود به اصول دیگری که بر مسئولیتهای ملت تأکید دارند اشاره شود. |
موفق باشید