نمونه سوالات درس جامعه یک

حتراما بانک سوالات تستی واصله ازسوی دبیرخانه کشوری علوم اجتماعی جهت استفاده ی همکاران و دانش آموزان عزیز در قسمت ادامه مطلب بار گذاری شده است .

خواهشمند است نظرات وپیشنهادات خود را دراین خصوص به ایمیل گروه ارسال کنید . گروه علوم اجتماعی استان قم

به نام خدا                              جامعه شناسی یک

        سئوالات چهار گزينه اي براي دروس 1و2 كتاب جامعه شناسي يك مقطع دوم انساني(اردبیل)

1-                 كداميك ازگزينه هاي زيركنش انساني به حساب مي آيد؟

الف)سرخ شدن چهره         ب)كشت وزرع كشاورز               ج) ضربان قلب           د)رشد سلول هاي بدن

2-                 كداميك ازگزينه هاي زيركنش دروني انساني است؟

الف)لبخند زدن              ب)تماشاي تلويزيون               ج)كار بارايانه                 د)فكر كردن

3-                 اگر يكي ازدانش آموزان دركلاس درس،دست خود را براي اجازه گرفتن بالا برد اين عمل بيانگر كدام يك ازويژگي  هاي كنش انساني محسوب مي شود؟

         الف) هدفدار بودن        ب)ارادي بودن                 ج)معناداربودن    د)آگاهانه بودن

4-                 فردي كه به قصدماهيگيري واردآب مي شود اين عمل جزء كدام يك ازويژگي هاي كنش انساني محسوب مي شود؟

      الف) معناداربودن          ب)  ارادي بودن               ج) هدفدار بودن    د)آگاهانه بودن

5-                 پاسخ دادن به پرسش هاي معلم توسط دانش آموزجزء كدام نوع پيامدكنش آنساني به حساب مي آيد؟

الف)طبيعي              ب)غيرارادي                   ج) ارادي               د)هيچكدام  

6-                 موضوع كدام يك از علوم زير كنش انسني است؟

الف) تجربي            ب)فلسفه                        ج) انساني               د)طبيعي

7-                 علم پزشكي كه درباره انسان بحث مي كند جزءكدام علم است؟

الف) انساني                ب) متافيزيك                    ج)طبيعي          د)الف وج درست است  

8-                 چراشناخت كنش انساني بدون فهم هدف ومعناي آن ممكن نيست؟

    الف)چون ارادي است    ب) چون با آگاهي است    ج) چون معنا دار است د)همه موارد صحيح است

9-                 كدام يك ازپديده هاي زير مستقل از اهداف ومعاني انسانهاست؟    

الف)اجتماعي         ب) متافيزيكي             ج) طبيعي                   د)فرهنگي

10-             اصل وجود موضوع كدام يك ازگزينه هاي زير است؟

الف) علوم انساني           ب)فلسفه         ج)متافيزيك          د)بوج صحيح است     

                 

                               سئوالات چهار گزينه اي براي دروس3و4 كتاب جامعه شناسي يك مقطع دوم انساني(البرز)

                                                                       سوالات درس 3                                                                      

معیار وملاک آینده شغلی را.....تعیین کنید.1-

ب)محیط طبیعی                                الف)شرایط روحی وعاطفی

د)شرایط روحی وعاطفی                          ج)شرایط سیاسی واقتصادی

بسیاری از خانواد ه ها در مقایسه رشته های علمی با یکدیگر بیشتر به چه عاملی توجه می کنند.2-

ب)آینده شغلی                     الف)موقعیت علمی 

د)میزان درآمد                       ج)آینده تحصیلی

؟ به کدامیک از علوم زیر علوم ابزاری وبه کدامیک علوم انتقادی می گویند.3-

ب)علوم انسانی- علوم طبیعی                                    علوم طبیعی –  الف) فلسفه

 علوم انسانی-                             د)علوم عقلی       ج)علوم طبیعی- علوم انسانی

- رها سازی انسان از اسارت طبیعت از فواید کدام علم است.4-

الف)علوم انتقادی   ب)علوم ابزاری     ج)فلسفه                               د)علوم اجتماعی

5- به علوم طبيعي چون ابزار تسلط انسان بر طبيعت و وسيله ي رهاسازي انسان از محدوديت هاي طبيعي اند چه  مي گويند؟

الف) علوم تفهمي              ب) علوم انتقادي                     ج) علوم ابزاري                           د) هر سه مورد

6-نشان دادن شیوه صحیح استفاده از علوم طبیعی ودانش های ابزاری از فواید کدامیک از علوم زیر است.                    

 الف)فلسفه      ب) علوم انتقادی            ج)علوم ابزاری                                  د) علوم طبیعی

علوم انسانی به علوم تفهمی نیز معروف است زیرا:7-

الف)به پیش بینی حوادث طبیعی برای جلوگیری وتسلط بر طبیعت می پردازد.

ب)به شناخت قوانین هستی حاکم برجهان می پردازد

ج)به فهم معانی کنش های انسانی می پردازد.

د)به فهم قوانین طبیعی وکشف آنها می پردازد-

8- انسان ها از طریق چه علمی بر عالم طبیعت مسلط می شوند.

 الف) علوم انسانی  ب) فلسفه    ج) تسلط بر طبیعت امکان ندارد   د) علوم طبیعی

9- اگر علوم طبیعی دچار مشکل شوند : 

 الف) قدرت تصرف انسان در طبیعت محدود میشود.

ب) علوم انسانی دچار مشکل می شوند. 

 ج) انسان به بحران گمراهی گرفتار می شود 

د) انسان با تدبیر خود راه حل پیدا میکند.

10- کدام گزینه از فواید علوم انسانی نیست ؟

الف) انتقادازکنش های ناپسندانسان ها                             

 ب) رهاسازی انسان ازمحدودیت های طبیعت

ج) ارزش گذاری درباره کنش های خوب وبدانسان ها      

 د) شناخت وفهم معانی کنش های آدمیان5

 

سوالات تستی درس 4

 کنش هایی که افراد با توجه به دیگران انجام می دهند را.....می گویند.1-

الف) کنش ارادی ب) کنش انسانی ج) کنش اجتماعی د) کنش غیرارادی

 کدامیک از گزینه ها ی زیر یک کنش اجتماعی است.2-

د)نفس کشیدن    ج)حل کردن جدول   ب)روزنامه خواندن  الف)نواختن پیانو در ارکستر موسیقی-

-پدیدهای اجتماعی:3-

الف)در ارتباط باپدیده های طبیعی شکل می گیرد

ب) )در ارتباط باسایرپدیده های اجتماعی شکل می گیرد

ج)مستقل از سایرپدیده های طبیعی شکل می گیرد

د)مستقل ازپدید های اجتماعی شکل می گیرد

-اگر پدیدهای خرد از جمله خرده نظامها با یکدیکر ناسازگار عمل کنند،درآن صورت:4-

الف)نظام اجتماعی در حالت سکون در خواهد آمد

ب) )نظام اجتماعی دستخوش تغییر خواهد شد

ج)خرده نظام اجتماعی دستخوش دگرگونی خواهند شد

د) خرده نظام اجتماعی دچار تضاد ولی عدم تغییر خواهند شد

5- تفاوت کنش و رفتار چیست؟

الف)کنش ارادی ورفتار غیر ارادی است            ب)کنش غیر ارادی ورفتار ارادی است 

 ج)کنش بی هدف و رفتار هدفمند است              د)هیچکدام

6- اجتماعی بودن کنش اجتماعی نشان دهندۀ این است که :

 الف) در هر موقعیت متفاوت است    ب) با توجه بدیگران انجام می شود.

ج) با پدیده های اجتماعی سروکار دارد.  د) هیچکدام

7- کنش های اجتماعی و پیامدهای آن همان........است.  

 الف) نظام یا سیستم  ب) نظم اجتماعی         ج) پدیده های اجتماعی     د) عالم اجتماعی  

8- کدامیک یک پدیدۀ اجتماعی نیست؟

الف) هنجارها و ارزشهای اجتماعی             ب) جامعه پذیری و کنترل اجتماعی  

ج) خرده نظام و نظام اجتماعی                     د) مطالعات اجتماعی

9- اگر کنش اجتماعی نباشد، هیچ . . . . . . . شکل نمیگیرد

الف) هنجاری ب) ارزش         ج) آرمان اجتماعی      د) پدیدۀ اجتماعی

10- هنجارها و ارزش ها چگونه زمینه لازم را برای نقش های اجتماعی بوجود می آورند. 

الف) با استفاده ازافراد یک جامعه                                ب)باتعیین انتظارات و توقعات

ج) از طریق کنش های اجتماعی                         د) از طریق پدیده های اجتماعی 

11- هر کنش بر اساس . . . . ، . . . . . . و . . . . . . . شکل میگیرد.   

 الف) هماهنگی ارزشها اجتماعی            ب) ارزش های ناشناخته اجتماعی  

 ج) نیت، هدف و معنای خاص                د) هنجارهای اجتماعی خاص

12- نتیجۀ هماهنگی بین پدیده های خرد اجتماعی کدام گزینه است :

الف) ناسازگاری در نظام اجتماعی                                    ب) سازگاری در نظام اقتصادی و سیاسی

ج) سازگاری در نظام تعلیم و تربیت                                 د) انسجام اجتماعی

13- ارزشهای اجتماعی از چه کنشهایی حمایت میکنند؟

الف)کنشهایی که با آنها متناسب باشد                      ب)کنشها یی که دارای تأثیر و تأثر متقابل باشند. 

  ج)کنشهای نامتناسب با ارزشها                           د)کنش های انسانی

 

سئوالات چهار گزينه اي براي دروس5و6 كتاب جامعه شناسي يك مقطع دوم انساني(همدان)

            تهیه کننده: خانم قدسی اثنی عشری از آموزش و پرورش ناحیه یک همدان

درس 5

1- کنش انسانی وپیامد آن موضوع....... وکنش اجتماعی وموضوع آن .....است

الف)علوم اجتماعی- علوم انسانی              ب) علوم انسانی -علوم اجتماعی

ج)فلسفه- علوم اجتماعی                        د)علوم طبیعی- فلسفه

2-موضوع علوم انسانی .......وموضوع علوم اجتماعی.......است.

الف)کنش های اجتماعی-کنش های انسانی

ب) کنش های انسانی-کنش های اجتماعی

ج) کنش های فردی-کنش های اجتماعی

د) کنش های اجتماعی- کنش های فردی

3-موضوع علوم انسانی :

الف)خاص تر از علوم اجتماعی است

ب)عام تر از علوم طبیعی است

ج) عام تر از علوم اجتماعی است

د)خاص تر از علوم طبیعی است

4-کدامیک از تعاریف زیر صحیح است

الف)علوم اجتماعی شناخت کنش های انسانی وپیامد های آن است

ب) علوم اجتماعی علم پدیده ها وواقعیت های جهان هستی است

ج) علوم اجتماعی شناخت کنش های اجتماعی وپیامد های آن است

د- علوم اجتماعی شناخت قوانین طبیعی ورها سازی انسان از قید طبیعت است

5- جامعه شناسی پدید های اجتماعی را:

الف)در سطح کلان مورد بررسی قرار می دهد

ب) در سطح خرد مورد بررسی قرار می دهد

ج) درهردو سطح خردو کلان مورد بررسی قرار می دهد

د)در سطح خرد وپدید های طبیهی رادر سطح کلان مورد بررسی فرار می دهد

 

درس 6

6-بنیان گذار جامعه شناسی اثباتی در قرن 19کدامیک از افراد زیر است

الف )ماکس وبر            ب)اگوست کنت          ج)دیلتای                  د)ویلهم وونت

7-روش جامعه شناسی اثباتی

الف)صرفا تفهمی است                           ب)صرفا عقلی است

ج)مبتنی بر حس وتجربه است               د) هم ذهنی وهم حسی است

8- جامعه شناسی در قرن 19 الگوی خود رااز کدام دسته از علوم می گرفت.

الف)علوم طبیعی                   ب)علوم انسانی                     ج)علوم اجتماعی                         د)فلسفه

9- کدامیک از متفکران زیر اعتقاد داردکه ذهن وعقل انسان در جریان شناخت تاثیر فعال دارد.

الف)اگوست کنت      ب)دیلتای         ج)ماکس وبر                  د)دورکیم

10-هدف در جامعه شناسی تفهمی :

الف)داوری ارزشها اجتماعیوانتقاد نسبت به آنهاست

ب)شناخت پدیده های اجتماعی وکنترل وپیش بینی آنهاست

ج)فهم پدیده های اجتماعی برای پیش بینی وکنترل آنهاست

د)فهم وشناخت پدید ه های طبیعی وکنترل آنهاست

 

 

پاسخنامه

1-ب2-ب 3-ج 4-ج 5-ج 6-ب 7-ج 8-الف 9-ج 10-ج

 

سئوالات چهار گزينه اي براي دروس7و8 كتاب جامعه شناسي يك مقطع دوم انساني(خراسان جنوبی)

 

درس هفتم

1-      به شبکه روابط پایداری که دریک دوره ی تاریخی بین جوامع مختلف شکل می گیرد ......... می گویند ؟

 الف- جامعه جهانی              ب- نظام جهانی           ج- روابط بین الملل              د- فرهنگ جهانی

2-      نظام جهانی محیط بین المللی را شکل می دهد که از آن به عنوان ............ یاد می شود ؟

 الف- نظام فرهنگی          ب- جامعه جهانی                ج- نظام جهانی                          د- روابط بین الملل

3-      روابط بین الملل متأثر است از :

  الف – ویژگی اقتصادی جوامع مختلف 

ب- قدرت تأثیر گذاری جوامع مختلف 

ج- ویژگی های فرهنگی و قدرت تأثیر گذاری جوامع مختلف 

د- قدرت سیاسی جوامع مختلف

4-      فرهنگ امپراطوری وسلطه جامعه جهانی را به چند بخش تقسیم می کند ؟

 الف- مرکز- جهان دوم    ب- مرکز- پیرامون           ج- توسعه نیافته- پیرامون             د- مرکز- جهان اول

5-      بسط وگسترش فرهنگ اسلامی مرهون چه بود ؟

الف- قدرت سیاسی              ب- قدرت اقتصادی            ج- قدرت فرهنگی                 د- قدرت اجتماعی

6-      مشخص کنید کدامیک از گزینه های زیر غلط است ؟ در فرآیند تکوین نظام نوین جهانی چهار مرحله ی زیر رخ داده است :

الف- پیدایش قدرت های سکولار 

ب- پیوند قدرت با تجارت ، سرمایه ، صنعت 

ج- به خدمت گرفتن مبلغان مذهبی و سازمان فراماسونری 

د- توسعه اقتصادی جوامع غیر غربی

7-      مهم ترین عنصر برای ادغام جوامع غیر غربی در نظام جهانی چه بود ؟

 الف- نفوذ اقتصادی جوامع غربی        ب- استعمار              ج- سازمان فراماسونری                        د- مبلغان مذهبی

 

درس هشتم

1-      منظور از "اقتصاد تک محصولی " در کشورهای استعمارزده چیست ؟

2-       الف- این کشورها نیروی کار کشورهای غربی را تأمین می کنند             ب- صادرات آنها فقط به یک ماده خام محدود می شود 

 

ج- سرازیر شدن ثروت به سوی کشورهای غربی                    د- مبادلات تجاری متعاد ل بین کشورها

3-      اغلب((دولت – ملت ها)) هویتی ........... داشتند ؟

الف- قوم گرایانه          ب- ناسیونالیستی           ج- ناسیونالیستی و قوم گرایانه                         د- مارکسیستی

4-      برخی معتقدند ......... فرایندی است که هیچ اعتنایی به مرزهای ملی ندارد ؟

الف- استعمار           ب- جهانی شدن            ج- اقتصاد تک محصولی                د- گزینه الف وج

5-      وقتی جامعه حالت فعال وخلاق خود را در گزینش عناصر فرهنگی دیگر از دست بد هد دچار این وضعیت می شود ؟

الف- خود باختگی فرهنگی          ب- اشاعه فرهنگی               ج- هجوم فرهنگی               د-  بحران فرهنگی

6-      چه عاملی عمیق ترین نقش را در توزیع جهانی فرهنگ غربی ایفا میکند ؟

الف- تربیت نخبگان          ب- دولت مردان غربی           ج- ترویج علوم انسانی غربی             د- رسانه ها

7-      مو قعیت برتر کشورهای غربی و آمریکا در عرصه تولید و پخش رسانه سبب شده تا ناظران از .......... سخن بگویند .

الف- خود باختگی فرهنگی      ب- امپراطوری رسانه ای      ج- صنعت ارتباطات             د- دهکده جهانی

8-      از دیرباز مبادلات فرهنگی از چه طریقی صورت می گرفت ؟

9-       الف- از طریق تجارت                   ب- مهاجرت                    ج- جنگ             د- همه موارد

سوالات چهار گزینه ای دروس 9و 10جامعه شناسی (1)استان لرستان

دانشمندان اجزای جهان اجتماعی را بر اساس کدام مورد زیر تقسیم کرده اند؟

الف) براساس نظام اجتماعی                                ب) براساس دامنه و اندازه     

ج) براساس ذهنی و عینی بودن                             د) همه موارد

پدیده های خرد و کلان کنش اجتماعی مربوط به کدام یک از اجزای جهان اجتماعی می باشند؟

الف) نظام اجتماعی              ب) عینی و ذهنی بودن             ج) اندازه و دامنه             د) الف و ج

کدام بخش از جهان اجتماعی بیشتر در معرض تغییر قرار می گیرد؟

الف) لایه های عمیق         ب) لایه های بنیادین         ج) لایه های سطحی         د) لایه های سطحی و بنیادین

بخش هایی که تاثیر حیاتی و تعیین کننده در جهان اجتماعی دارند به کدام مفهوم اشاره دارد؟

الف) ارزشها و هنجارهای اجتماعی     ب) لایه های عمیق و بنیادین        ج) لایه های سطحی     د) کنش اجتماعی

بخش هایی که امکان تغییر بیشتر داشتند اما نقش حیاتی و اساسی در جهان اجتماعی ندارند به کدام مفهوم زیر اشاره دارد؟

الف) کنش اجتماعی       ب) لایه های سطحی          ج) لایه های بنیادین           د) لایه های عمیق و سطحی

«مفهوم برخاستن نمایندگان مجلس هنگام رای دادن به طرح ها و لوایح» بیانگر کدام مورد زیر است؟

الف) اعتراض آنها               ب) تایید آنها               ج) احترام گذاشتن به نمایندگان دیگر             د) همه موارد

چیزی که به عنوان نشانه یا نماینده چیز دیگری به کار می رود، به کدام مفهوم اشاره دارد؟

الف) عقاید                    ب) ارزشها                   ج) نماد                    د) هنجارها

نمادها بر حسب .................... قابل تغییرند.

الف) شرایط                   ب) زمان                   ج) مکان                   د) زمان و مکان

نمادها زمانی موجب تغییر و تحول جهان اجتماعی می شوند که:

الف) تغییر در لایه های عمیق اجتماعی ایجاد کنند.            ج) تغییر در لایه های عمیق اجتماعی ایجاد نکنند.

ب) تغییر در لایه های سطحی اجتماعی ایجاد کنند.           د) تغییر در لایه های سطحی اجتماعی ایجاد نکنند.

کدامیک از نمادهای زیر آشکارترین و سطحی ترین پدیده های اجتماعی اند؟

الف) زبان گفتاری             ب) زبان نوشتاری               ج) عقاید کلانی              د) زبان گفتاری و نوشتاری

مفهوم عبارت «هنگامی که انسان چشم خود را بر جوامع دیگر می گشاید و به تاریخ گذشته خود رجوع کرده، و جهان خود را با آنان مقایسه می کند» بیانگر کدام مورد زیر است؟

الف) پی بردن به تنوع جهان اجتماعی                         ب) پی بردن به یکنواخت بودن جهان اجتماعی

ج) پی بردن به یک شکل بودن جهان اجتماعی            د) تفاوت نداشتن جهان اجتماعی

کدام عامل سبب پیدایش جهان های اجتماعی مختلف می شود؟

الف) تنوع معرفت انسانها           ب) تنوع اراده انسانها            ج) تنوع اختیار انسانها           د) همه موارد

تغییرات جهان اجتماعی بیشتر در کدام مورد زیر انجام می شود؟

الف) تغییرات سطحی         ب) تغییرات عمیق         ج) تغییرات سطحی و عمیق          د) هیچکدام

تغییرات سطحی جهان اجتماعی در ................

الف) هنجارها و ارزشها           ب) نمادها و عقاید           ج) عقاید و ارزشها             د) هنجارها و نمادها

تغییرات عمیق جهان اجتماعی در ...............

الف) عقاید و ارزشها           ب) عقاید و نمادها          ج) عقاید و هنجارها            د) ارزشها و هنجارها

تفاوت هایی که مربوط به لایه های عمیق جهان اجتماعی باشد از نوع تفاوت هایی است که:

الف) یک جهان اجتماعی را به جهان اجتماعی دیگر تبدیل می کند.

ب) در درون یک جهان واحد واقع می شود.

ج) در درون یک جهان اجتماعی واحد باقی خواهند ماند.

د) هیچ تنوعی در جهان اجتماعی وجود ندارد.

عناصر محوری جهان اسلام کدام یک از مفاهیم زیرند؟

الف) توحید و یکتا پرستی             ب) زبان ها                 ج) نژادها                 د) الف و ب

مفاهیم محوری جهان جاهلی کدام مورد زیر است؟

الف) شرک و بت پرستی             ب) نگاه نژادی              ج) نگاه قبیله ای                 د) همه موارد

تفاوت هایی که مربوط به لایه های سطحی جهان اجتماعی باشد، از نوع تفاوت هایی است که:

الف) در درون جهان اجتماعی واقع می شود.                ب) به یک جهان اجتماعی دیگر تبدیل می شود.

ج) در بیرون از جهان اجتماعی واقع می شود.                د) هیچ تنوعی در جهان اجتماعی وجود ندارد.

 

پاسخنامه:

 

الف

ب

ج

د

1

 

 

 

*

2

 

 

*

 

3

 

 

*

 

4

 

*

 

 

5

 

*

 

 

6

 

 

 

*

7

 

 

*

 

8

*

 

 

 

9

*

 

 

 

10

 

 

 

*

11

*

 

 

 

12

 

 

 

*

13

 

 

*

 

14

 

 

 

*

15

*

 

 

 

16

*

 

 

 

17

*

 

 

 

18

 

 

 

*

19

*

 

 

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرسش های چهار گزینه ای درس 11 – جامعه شناسی   1

 طراحان : خانم ها : حمیرا صلبی- شهربانو موسوی- زینب هادی ( شهرستان گرگان –استان گلستان)

الف) ساختن جهانی جدید .......................

1)      ربطی به شرایط جهان موجود ندارد.

2)      فقط وابسته به اعتبار وعمل ماست.

3)      نیازمند گسترش معرفت و آگاهی و اراده ی نوین می باشد.

4)      نیازمند موقعیت های جدید برای کنش ها و انتخاب های بعدی می باشد.

ب) تا زمانی که یک جهان اجتماعی از طریق « مشارکت اجتماعی افراد » پابرجاست .........

1)      می توان فرصتها و محدودیتهای جدید بوجود آورد.

2)      پیامدهای ضروری آن الزامی و باقی است.

3)      تحول در عقاید و ارزش های آن امکان پذیر است.

4)      موقعیتهای جدیدی برای رفتارهای بعدی انسان بوجود می آورد.

ج) عبارت « جهانی که ما در ان زندگی می کنیم، هیچگونه راز و رمز و قداستی ندارد و همه چیز در اختیار و کنترل بشر است » بیانگر کدام یک از ویژگی های جهان متجدد از نظر « ماکس وبر»  است ؟

1)      قفس آهنین

2)      زوال عقلانیت ذاتی

3)      افسون زدایی

4)      رویکرد دنیوی و این جهانی

د) مفهوم زیر بیانگر کدام ویژگی جهان متجدد از نظر « ماکس وبر» است ؟

« در جهان متجدد، متافیزیک و علومی که داوری ارزشی می کنند، از بین می روند »

1)      زوال عقلانیت ذاتی

2)      بسط و توسعه عقلانیت ابزاری

3)      قفس آهنین

4)      افسون زدایی

هـ) از نظر «ماکس وبر» مراد از « عقلانیت » در عبارت « غلبه کنش های عقلانی معطوف به هدف» چیست ؟

1)      متافیزیک

2)      دانش های اجتماعی

3)      دانش های تجربی

4)علوم انسانی

و) کدام عبارت بیانگر ویژگی « قفس آهنین» برای جهان متجدد از نظر ماکس وبر می باشد ؟

1)      در جهان متجدد، متافیزیک و علومی که داوری ارزشی می کنند، از بین می روند.

2)      افرادی که قصد تسلط به این جهان را دارند، بتدریج اسیر یک نظام اجتماعی برنامه ریزی شده می شوند.

3)      در جهان متجدد، آدمیان برای رسیدن به اهداف دنیوی از روش تجربی استفاده می کنند.

4)      علوم تجربی با روش تجربی خود قدرت پیش بینی و پیشگیری حوادث طبیعی را به انسان می دهند.

ز) کدام یک از ویژگی های زیر درباره جهان متجدد، محدودیت است ؟

1)      رویکرد دنیوی و این جهانی

2)      بسط و توسعه عقلانیت ابزاری

3)      غلبه کنش های عقلانی معطوف به هدف

4)      قفس آهنین

ح) کدام مفهوم در خصوص جهان های اجتماعی صحیح نمی باشد ؟

1)      جهان های اجتماعی مختلف را می توان بر اساس ارزش ها و آرمان های آنها داوری کرد.

2)      برخی از جهان های اجتماعی، استعدادهای معنوی انسان را نادیده می گیرند.

3)      جهان های اجتماعی مختلف را می توان بر اساس پیامدهایی که به دنبال می آورند، داوری کرد.

4)      برخی از جهان ها مانع از بسط ابعادی دنیوی وجود انسان می شوند و با رویکرد دنیوی خود از توانمندی های آدمی برای آباد کردن این جهان استفاده نمی کنند.

ط) جهان اجتماعی ......................... پدید می آید.

1)      به واسطه ی کنش ها و رفتارهای گذشتگان

2)      از مسیر اعتبار و خواسته های آدمیان

3)      به واسطه کنش ها و رفتارهای ناآگاهانه ی انسان

4)      از فرصت ها و محدودیتهای موجود جامعه

ی ) کدام یک از گزینه های زیر، از ویژگی های جهان متجدد «ماکس وبر» نیست؟

1)      رویکرد دنیوی  و این جهانی

2)      افسون زدایی

3)      بسط و توسعه عقلانیت ذاتی

4)      غلبه کنش های عقلانی معطوف به هدف

 

پرسشهای چهار گزینه ای – درس 12 جامعه شناسی 1)استان گلستان)

الف) کدام یک از مفاهیم زیر در خصوص نگاه تک خطی به تاریخ، صحیح نمی باشد؟

1)      همه ی جوامع انسانی در طول یکدیگرند.

2)      همه ی جوامع انسانی مسیر واحدی دارند.

3)      برخی جوامع در مراحل اولیه به سر می برند و برخی دیگر، در مراتب پیشرفته ترند.

4)      فرهنگ ها و تمدن ها بر اساس آرمانهای خود، تحولاتی را دنبال می کنند.

ب) کدام یک از عبارات زیر، در رابطه با دیدگاه جهان های اجتماعی در عرض هم اند» نادرست است ؟

1)      هر جهان اجتماعی، فرهنگ و تمدن مناسب با خود را به وجود می آورد .

2)      مسیر تحول فرهنگ ها و تمدنها یکسان نیست.

3)      فرهنگ ها می توانند با حفظ هویت خود، مسیر فرهنگ دیگر را ادامه دهد.

4)      برخی از فرهنگ ها زمانی دراز تداوم می یابند ولی بعضی دیگر پس از مدتی از بین می روند.

ج) فرهنگ سالم و فعال فرهنگی است که ............

1)      همانند موجود زنده با جهان اطراف خود برخورد می کند.

2)      مطابق با نیاز خود، بخش هایی از دیگر فرهنگ ها را انتخاب می کند.

3)      در صورت لزوم تغییراتی را در بخشهایی از دیگر فرهنگ ها بوجود می آورد و سپس از آن استفاده کند.

4)      سعی در شبیه شدن به فرهنگ های مترقی را دارد و از آنها تقلید می کند.

د) فرهنگی که بدون گزینش، بخش هایی از فرهنگ دیگر را تقلید کند ، .............

1)      زمینه نابودی فرهنگ دیگر را فراهم خواهد کرد.

2)      دچار از خود بیگانگی فرهنگی خواهد شد .

3)      به پیشرفت وتعالی فرهنگی خواهد رسید.

4)      ضمن حفظ هویت خود، باعث تغییراتی در فرهنگ دیگر خواهد شد.

هـ) کدام گزینه در خصوص فرهنگ سکولار نادرست است ؟

1)      همان فرهنگ دنیوی است.

2)      عقاید و ارزش های آن مربوط به این جهان است.

3)      ظرفیت ها و خواسته های معنوی انسان ها را می پذیرد.

4)      همه ی استعدادهای انسان را در خدمت این جهان به کار می گیرد.

 

و)کدام عبارت صحیح نیست  ؟

1)      فرهنگ مادی جغرافیای هستی را فراتر از جغرافیای طبیعت می بیند.

2)      فرهنگ معنوی زندگی این جهان را در سایه حیات زندگی برتر، مقدس و متعالی می گرداند.

3)      انسان در فرهنگ معنوی، چهره ای آسمانی و ملکوتی پیدا می کند.

4)      غرب بعد از رنسانس هویتی دنیوی و سکولار دارد.

ر) کدام یک از مفاهیم زیر صحیح نمی باشد؟

1)      در جوامع مکانیکی ، تقسیم کار شکل نگرفته است.

2)      در جوامع ارگانیکی، تقسیم کار در حد ساده و ابتدایی است.

3)      جوامع ارگانیکی مربوط به عصر جدید است.

4)      تقسیم بندی جوامع به « مکانیکی و ارگانیکی » در اثر اعتقاد به حرکت طولی جوامع بشری بوجود آمده است.

ز) این مفهوم که « هر جهان اجتماعی، فرهنگ و تمدن مناسب با خود را بوجود می آورد » با کدام یک از مفاهیم زیر سازگار است ؟

1)      جهان های اجتماعی مختلف در طول یکدیگرند.

2)      مسیر تحول فرهنگ ها و تمدن های یکسان است.

3)      جهان های اجتماعی مختلف در عرض یکدیگرند.

4)      همه فرهنگ ها، زمانی دراز تداوم پیدا می کند.

ی) جهان های اجتماعی بشر، بر اساس صادق یا کاذب بودن عقاید و آرمانهای آنها چگونه تقسیم بندی کردند ؟

1)      توحیدی و اساطیری

2)      حق و باطل

3)      دنیوی و معنوی

4)      طبیعی و فوق طبیعی

ل) کدام گزینه نادرست است ؟

« فرهنگ اساطیری .....................

1)      حاصل خروج انسان از جهانی است که به فطرت و آفرینش او متعلق است.

2)      ظرفیت ها و خواسته های معنوی انسان ها را به فراموشی می سپارد.

3)     اعتقاد به خداوندگان و قدرت های فوق طبیعی                                                     

4)حاصل انحراف بشر از فرهنگ توحیدی است.

 

نمونه سوالات تستی درس 10 تا 13 جامعه شناسی 1(استان کرمان)

1-                  با مشاهده­ی جوامع موجود در جهان یا مطالعه­ی تاریخ، به چه نکته­ای پی می­بریم؟ 10

الف- وجود جهان­های اجتماعی                                  ب- گوناگونی جهان­های اجتماعی

ج- تاریخ جوامع گوناگون                                           د- وجود غرایز یکسان در انسان­ها

2-                  کدام دسته تفاوت­های مربوط به جهان اجتماعی، درون یک جهان اجتماعی قرار می­گیرند؟ 10

الف- تفاوت­های مربوط به لایه­های عمیق ب- تفاوت­های مربوط به زبان، لهجه و باورهای عمیق

ج- تفاوت­های مربوط به اقتصاد و سیاست د- تفاوت­های مربوط به لایه­های سطحی و پایین

3-                  «انسان، کنشگری فعال و تاثیرگذار است»، یعنی: 10

الف- انسان فرهنگ را می­پذیرد و بدون تغییر آن را به نسل بعد منتقل می­کند.

ب- انسان تحت نفوذ جامعه است و جامعه او را مجبور به کارهای خاصی می­کند.

ج- انسان اصلا منفعل و پذیرنده نیست، بلکه همیشه بر فرهنگ تاثیر می­گذارد.

د- انسان دارای اراده است و سبب پیدایش جهان­های اجتماعی مختلف می­شود.

4-                  چه وقت جهان اجتماعی جدید به وجود می­آید؟ 10

الف- وقتی که نظام­های سیاسی عوض شوند و نظام­های سیاسی جدید شکل گیرند.

ب- وقتی که جمعیت یک جامعه کم یا زیاد می­شود.

ج- وقتی که اقتصاد یک جامعه دچار بحران می­شود یا پیشرفت می­کند.

د- وقتی که شیوه و سبک زندگی و اعتقادات و باورهای عمیق مردم تغییر کنند.

5-                  تفاوت­هایی که به حوزه­ی نمادها، هنجارها و مانند آن مربوط می­شوند، کی باعث تغییر جهان اجتماعی می­شوند؟ 10

الف- وقتی که به لایه­های عمیق­تر جهان اجتماعی مربوط شوند.

ب- وقتی که مربوط به ارزش­های فرهنگی خاصی باشند.

ج- وقتی که به لایه­های سطحی فرهنگ وابسته باشند.

د- وقتی که درون یک نظام اجتماعی واحد قرار داشته باشند.

6-                  در کدام گزینه، همه­ی عناصر، جزء عناصر محوری یک جهان اجتماعی هستند؟ 10

الف- زبان، نژاد، رنگ پوست                                             ب- نژاد، آداب و رسوم و فرهنگ

ج- معانی و اعتقادات دینی و فرهنگی                              د- آداب و رسوم، زبان و دین

7-                  کدام عنصر فرهنگی، کرامت انسان و ارزش­ها و هنجارهای بعدی یک دین را شکل می­دهد؟ 10

الف- یکتاپرستی                      ب- زبان رسمی                       ج- تاریخ                           د- فرهنگ

8-                  شعر «مرد حجی همره حاجی طلب / خواه هندی، خواه ترک و یا عرب» چه ارزش­هایی را نشان می­دهد؟ 10

الف- ارزش­های سکولار در مقابل ارزش­های  دنیوی                  ب- ارزش­های معنوی در مقابل ارزش­های الهی

ج- ارزش­های قبیله­ای و مادی در مقابل ارزش­های دینی           د- ارزش­های قبیله­ای در مقابل ارزش­های مادی

 

9-                  انسان با تکیه بر کدام توانایی­اش به کنش اجتماعی می­پردازد؟ 11

الف- انسان بودنش              ب- انسان بودن و فرهنگش                ج- اراده و آگاهیش              د- زندگی اجتماعی­اش

10-              کدام گزینه درست است؟ 11

الف- انسان هر گونه که بخواهد می­تواند جهان اجتماعی را با عمل خود بسازد.

ب- جهان اجتماعی از مسیر اعتبار و خواسته­های آدمیان پدید می­آید.

ج- همه­ی پیامدهای کنش­های ما، به اعتبار و اراده­ی ما وابسته است.

د- اگر اراده کنیم، پیامدهای کنش­های ما، بر کنش­های بعدی ما تاثیری ندارند.

11-              این که انسان می­تواند در جهت تداوم و بسط و توسعه­ی جهان اجتماعی حرکت کند، چه مفهومی را می­رساند؟ 11

الف- وجود باورها و ارزش­های انسانی در جامعه                                  ب- تاثیر قواعد، مقررات و نمادهای فرهنگی بر انسان

ج- فعال بودن انسان در مقابل فرهنگ در هر زمان                             د- منفعل بودن کنش­های اجتماعی انسان

12-              با تغییر جهان اجتماعی و برداشته شدن الزام­های آن، چه پیش خواهد آمد؟ 11

الف- رسیدن به جهان اجتماعی جدید با الزام­های جدید        ب- رسیدن به جامعه­ی جدید و بدون الزام

ج- رسیدن به فرصتی برای انجام کنش­های بدون الزام           د- رسیدن به جهانی نیازمند معرفت و آگاهی

13-              پیامدهای ضروری و الزامی جهان اجتماعی، تا چه زمانی باقی هستند؟ 11

الف- همیشه این پیامدها وجود دارند و هیچ گاه از بین نمی­روند.                    

ب- تا زمانی که مقررات و هنجارها و نمادهای موجود در آن جامعه تغییر کنند.             

ج- تا زمانی که مشارکت اجتماعی افراد در حفظ آن جهان اجتماعی ادامه داشته باشد.

د- تا زمانی که کنش­های اجتماعی مردم آن جامعه تغییر کنند.

14-              محدودیت­ها و فرصت­ها از آثار و پیامدهای کدام پدیده­ی اجتماعی هستند؟11

الف- کنش­های اجتماعی پیشین         ب- جهان­های اجتماعی نو            ج- جهان متجدد             د- اعتبارات اجتماعی

15-              جهان­های اجتماعی مختلف را براساس ارزش­ها و پیامدهای آن به چه دسته­هایی تقسیم می­کنند؟ 11

الف- سطحی و دنیوی          ب- معنویو دنیوی              ج- فعال و منفعل           د- ارزش­ها و هنجارها

16-              ماکس وبراسیرشدن در یک نظام اجتماعی برنامه ریزی شده را چه نامیده است؟ 11

الف- افسون زدایی                                          ب- غلبه­ی کنش­های عقلانی معطوف به هدف

ج- قفس آهنین                                               د- زوال عقلانیت ذاتی

17-              سطحی از عقلانیت که درباره­ی ارزش­ها، آرمان­ها و اهداف زندگی به تامل می­پردازد، چه نامیده می­شود؟ 11

الف- عقلانیت               ب- عقلانیت ذاتی                   ج- عقلانیت ابزاری                د- عقلانیت معطوف به هدف

18-              ویژگی «رویکرد دنیوی و این جهانی» از نظر ماکس وبر، به چه مفهومی اشاره دارد؟ 11

الف- تقدس زدایی و معنازدایی از جهان اجتماعی

ب- استفاده از علوم تجربی برای پیش­گیری از حوادث طبیعی

ج-  کاربرد زمینه­های تاریخی و معرفتی برای تسلط بر جهان   

د- استفاده از علوم تجربی برای رسیدن به اهداف دنیوی

19-              فرهنگ سکولار چگونه فرهنگی است؟ 12

الف- همان فرهنگ دنیوی است.                                     ب- دیدن جغرافیای هستی فراتر از جغرافیای طبیعت

ج- زندگی این جهان را درسایه­ی زندگی برتر دیدن       د- جامعه­ی مقدس و معنوی و فرهنگ انبیای الهی

20-              کدام گزینه نگاه تک­خطی به تاریخ را معرفی می­کند؟ 12

الف- تصور کردن مسیر مشابه و واحد برای همه­ی جوامع یا همان جهان­های در عرض هم.

ب- هر جهان اجتماعی، فرهنگ و تمدن مناسب با خود و جهان­های در عرض هم را به وجود می­آورد.

ج- تصور کردن مسیر مشابه و واحد برای همه­ی جوامع یا همان جهان­های در طول هم.

د- هر جهان اجتماعی، فرهنگ و تمدن مناسب با خود و جهان­های در طول هم را به وجود می­آورد.

21-              ملاک تقسیم جهان­های اجتماعی به حق و باطل، چیست؟ 12

الف- عقاید و ارزش­های فرهنگی                                           ب- صادق یا کاذب بودن عقاید و ارزش­ها

ج- فرهنگ اساطیری و قدرت­های فوق طبیعی                      د- انحراف بشر از فرهنگ توحیدی

22-              شناخت عمومی چیست؟ 13

الف- شناختی که به طور خودآگاه در جریان زندگی اجتماعی ایجاد می­شود.

ب- شناختی که از طریق تامل و تفکر در پدیده­ها به دست می­آید.

ج- اندوخته­ی مشترکی از دانش­ها و آگاهی که در تعامل اجتماعی استفاده می­کنیم.

د- دانش کشف حقیقت و شناخت درست و نادرست بودن پدیده­ها.

23-              ویژگی­های شناخت علمی در مقایسه با شناخت عمومی عبارتند از: 13

الف- حل مشکلات، آگاهانه بودن، جست­وجوی حقیقت          ب- آگاهانه بودن، تامل و استدلال، جست­وجوی حقیقت

ج- کشف حقیقت، حل مشکلات، رشد فرهنگ                       د- طرح پرسش، حمایت، پیش­گیری

24-               مراد از عقلانیت معطوف به هدف، کدام نوع عقلانیت است؟ 11

الف- عقلانیت ذاتی           ب- عقلانیت ابزاری            ج- ذاتی و ابزاری              د- عقلانیت به طور کل

25-              افراد جامعه چه وقت متوجه شناخت عمومی می­شوند؟ 12

الف- وقتی که در استفاده از آن گرفتار مشکل شوند.                 ب- وقتی که شناخت علمی آن­ها افزایش یابد.

ج- وقتی که نیاز  به کشف حقیقت داشته باشند.                        د- وقتی که نیاز به حل مشکلات داشته باشند.

26-              جوامع مکانیکی و ارگانیکی چه تفاوت­هایی با یکدیگر دارند؟ 12

الف- جوامع مکانیکی مربوط به عصر جدید هستند و ارگانیکی عصر قدیم.

ب- تقسیم کار در جوامع مکانیکی ساده است و در ارگانیکی پیچیده.

ج- تقسیم کار در جوامع ارگانیکی ساده است و در مکانیکی پیچیده.

د- جوامع ارگانیکیعقب­مانده هستند و مکانیکی پیشرفته.

27-              وقتی در یک جامعه مسئله­ی خاصی مطرح می­شود، ..... 13

الف- مشکلات مربوط به آن مسئله زیاد می­شوند.           ب- زمینه­ی رشد علمی پیرامون آن مسئله فراهم می­شود.

ج- شناخت عمومی افزایش می­یابد.                                 د- حقیقت آن مسئله کشف می­شود.

28-              اگر عقاید و ارزش­های شناخت عمومی با علوم ناسازگار باشند، ..... 13

الف- شاخت عمومی کاهش می­یابد.                            ب- شناخت علمی گسترش می­یابد.

ج- شناخت عمومی گسترش می­یابد.                          د- شناخت علمی کاهش می­یابد.

29-              میزان حمایت شناخت عمومی و علمی از یکدیگر چقدر است؟13

الف- شناخت عمومی بر اساس ارزش­هایش، بخشی از شناخت علمی را حمایت می­کند.

ب- شناخت عمومی همیشه از همه­ی بخش­های شناخت علمی حمایت می­کند.

ج- شناخت علمی همیشه از همه­ی بخش­های شناخت عمومی حمایت می­کند.

د- این دو شناخت به ندرت از هم حمایت می­کنند و معمولا تضادهای زیادی با هم دارند.

30-              فرهنگ عمومی چه زمانی از خرافات و باورهای غلط دور می­شود؟ 13

الف- ارتباط شناخت عمومی و شناخت علمی کاهش یابد.        

ب- شناخت علمی به عرصه­ی فهم عمومی وارد شود.

ج- مردم با مشکلات جدیدی در زندگی مواجه شوند.         

د- فهم عمومی نتواند مسائل و مشکلات زندگی را حل کند.

31-              از کدام شناخت بیشتر برای زندگی در جهان اجتماعی استفاده می­شود؟13

الف- فقط شناخت علمی         ب- فقط شناخت عمومی       

ج- بیشتر شناخت علمی        د- بیشتر شناخت عمومی

32-              دنیای غرب بعد از رنسانس چه هویتی پیدا کرد؟12

الف- سکولار و دنیوی                     ب- معنوی                         ج- علمی و فلسفی                  د- توحیدی و فلسفی

33-              کدام گزینه در مورد نقش آگاهی در زندگی روزمره نادرست است؟13

الف- بعضی از کنش­های ما آگاهانه و بعضی ناآگانه هستند.      ب- شناخت عمومی با آگاهی زیادی همراه است.

ج- بدون شناخت عمومی زندگی انسان مختل می­شود.          د- هیچ یک از کنش­های ما با آگاهی انجام نمی­شود.

34-              آیا می­توان هر نوع تغییری را که در زندگی اجتماعی رخ می­دهد، تغییر جهان اجتماعی دانست؟10

الف- بله، هر نوع تغییر در زندگی، باعث تغییر در جهان اجتماعی می­شود.

ب- خیر، فقط تغییر در ارزش­های کلان، آرمان­ها و هنجارهای مربوط به آن­ها باعث تغییر جهان اجتماعی می­شود.

ج- بله، زیرا هر نوع تغییر در زندگی، ارزش­های کلان را نیز تغییر می­دهد.

د- خیر، فقط تغییر در هنجارها و نمادهای مربوط به سطح پایین ارزش­ها باعث تغییر جهان اجتماعی می­شود.

35-              در نظام آپارتاید، چه ارزشی، اهمیت اساسی دارد؟10

الف- پول، ثروت و سرمایه             ب- ارزش­های دینی و معنوی               ج- برتری علمی و هوش               د- نژاد

36-              معانی محوری دوره­ی جاهلیت چه بودند؟ 10

الف- خلافت و کرامت انسان           ب- زبان، ثروت و نژاد             ج- بت­پرستی و کرامت انسان             د- شرک و نژاد

37-              فرصت­ها و محدودیت­های هر جهان اجتماعی، بر چه اساسی به وجود می­آیند؟ 11

الف- آرمان­ها و عقاید جامعه      ب- رویکرد دنیوی جامعه          ج- میزان عقلانیت ابزاری        د- میزان عقلانیت ذاتی

38-              فیلم «عصر جدید» با بازی چارلیچاپلین به کدام یک از ویژگی­های جهان متجدد از نظر ماکس وبر اشاره دارد؟ 11

الف- قفس آهنین                  ب- رویکرد دنیوی                   ج- افسون زدایی                     د- عقلانیت ذاتی

39-              کدامیک از ویژگی­های مربوط به جهان متجدد را می­توان یک فرصت تلقی کرد، نه محدودیت؟ 11

الف- افسون زدایی                ب- زوال عقلانیت ذاتی                   ج- عقلانیت ابزاری                 د- قفس آهنین

40-              تقسیم جوامع به جوامع مکانیکی و ارگانیکی بر اساس حرکت طولی است یا عرضی؟ 12

الف- مکانیکی عرضی و ارگانیکی طولی         ب- ارگانیکی عرضی و مکانیکی طولی             ج- عرضی            د- طولی

 

 

 

       سوالات چهار گزینه ای دروس 13 و 14 جامعه شناسی1   - گروه علوم اجتماعی خراسان رضوی

درس 13

1-به اندوخته مشترکی از دانش ها و آگاهی ها که در هنگام تعامل با دیگران از آن استفاده میکنیم ........ گویند.

1-شناخت فرهنگی              2-شناخت اجتماعی            3-شناخت عمومی                         4-شناخت علمی

2- شعر زیر با کدام گزینه در ارتباط است؟

"مست آب و پیش روی اوست آن     اندر آب و بی خبر زاب روان

چون گهر در بحر گوید بحر کو        وآن خیال چون صدف دیوار او"

1- بی توجهی به شناخت عمومی                                      2-پنهان بودن شناخت عمومی از توجه افراد  

3-بی اهمیت بودن شناخت عمومی                                   4-عدم کارآیی شناخت عمومی

3-افراد یک جامعه چه زمانی متوجه شناخت عمومی می شوند؟

1-زمانی که به آن اهمیت دهند                                             2-زمانی که به آن فکر کنند   

3-زمانی که از روشهای حسی و تجربی استفاده کنند            4- زمانی که در کاربرد و استفاده از آن گرفتار مشکل شوند

4 –شناخت علمی نسبت به جهان اجتماعی با ............آغاز می شود.

1-شناخت عمومی    2-شناخت فلسفی      3-شناخت حسی      4-شناخت تجربی

5-کدام شناخت به دنبال کشف حقیقت است؟

1-شناخت عمومی   2-شناخت علمی   3-شناخت علمی و عمومی 4- شناخت جمعی

6-اگرعقاید و ارزشهایی که در شناخت عمومی و جود دارد با علوم مخالف باشد موجب ............از آن می شود.

 1-حمایت   2- طرح پرسش   3-پیشگیری   4-حل مشکلات

7-شناخت علمی با روشن کردن خطا های شناخت عمومی موجب ...........می شود.

1-طرح پرسش    2-ترویج خرافات   3-حمایت    4-رشد فرهنگ

 

 

درس14

8- به گروهی که در یونان قدیم عالم را مانند خواب و پندار می دانستند و حقیقت جهان را انکار می کردند........می گفتند.

1-فیلسوف                   2-سوفسطائیان                              3- عارف                      4-پوزیتیویست

9-روش شناخت حسی کدام است.

  1-حواس آدمی                2-طبیعت                      3-مشاهده                            4-تفکر

10-منبع شناخت عقلی کدام است؟

1-حقایق طبیعی          2-حقایق غیر طبیعی                3-استدلال             4-حقایق طبیعی و غیر طبیعی

11-به استدلالهای عقلی در باره امور غیر طبیعی ، استدلال.............می گویند.

1-تجریدی                  2- غیر تجریدی                     3-تجربی                 4-شهودی

12-شناخت غریزی حیوانات نسبت به خیلی از امور مورد نیازشان ازنوع شناخت ..........است.

1- تجریدی                2-شهودی                     3-حسی                                     4- مافوق طبیعی

13-روش شناخت شهودی کدام است؟

1-استدلال و تفکر            2-دل و قلب آدمی                  3-حواس              4-ریاضت و سلوک

14-معنای عام وحی همان شناخت درونی اس که شامل...........می شود.

1-وحی تشریعی         2-همه الهامات              3-الهامات الهی              4-الهامات غیر الهی

15-شهود رحمانی با وحی مستقیم الهی یا از طریق ............انجام می شود.

1-انبیاء      2-اولیاء الهی                         3-فرشتگان                         4-انبیاء و اولیاء الهی

 

 

سوالات تستی درس 13و14 جامعه شناسی 1(استان گیلان)

1-گسترده ترین وعام ترین نوع شناخت کدام است؟

1)شناخت علمی                       2) شناخت دینی                       3) شناخت عمومی                   4) شناخت الهی

 

2-از ویژگی های شناخت علمی کدام است؟

1)آگاهانه بودن                   2)تامل واستدلال                    3)جست وجوی حقیقت                      4)همه موارد

3- از تاثیرات شناخت علمی بر شناخت عمومی کدام است؟

1)حل مشکلات                    2)رشد فرهنگ                     3) کشف حقیقت                        4) همه موارد

 

4-کدام گزینه در مورد شناخت عمومی صحیح است؟

1)ما در بارهی شناخت عمومی کمتر می اندیشیم وبیشتر از آن استفاده می کنیم وآن را به کار می بریم.

2) شناخت عمومی اندوخته مشترکی از دانش ها وآگاهی هاست که ما قبل از تولد آن را بدست آورده ایم.

3)شناخت عمومی در مقطع جوانی شروع شده تا زمان مرگ ادامه پیدا می کند.

4) شناخت عمومی بصورت آگاهانه دنبال می شود.

 

5- کدام نوع شناخت مجموعه ای از اندوخته های مشترک دانش و آگاهی ما است که هنگام تعامل با دیگران آن را به دست می آوریم؟

1)شناخت علمی                 2) شناخت عمومی                   3) شناخت وحیانی                4) شناخت قانونی

 

6- همه کنش های اختماعی انسان به .................صورت می گیرد.

1) اجبار                   2) غیر ارادی                      3) ارادی                      4) آگاهی

 

7-روش شناخت حسی چیست؟

1)مشاهده                 2) احساس یا حواس                 3) دیدن                   4) همه موارد

 

8- به استدلال های عقلی درباره ی امور محسوس وطبیعی چه اطلاق می شود؟

1) استدلال تجربی             2) استدلال منطقی              3) استدلال تجریدی                  4) استدلا ل الهی

 

9- وحی در معنای خاص را .................. می گویند.

1) وحی تکوینی               2) وحی تشریعی             3) شناخت مرموز درونی             4) وحی حسی

 

10- وحی خداوند به زنبور عسل به نوعی وحی............... است.

1)عام                          2)خاص                     3)رحمانی                         4)شیطانی

 

11- منبع شناخت شهودی چیست؟

1)وحی ،الهامات الهی ،تجربه          2) وحی ، الهامات الهی وغیر الهی         3) دل وقلب،وحی             4)الهامات الهی ،حقایق غیر طبیعی

 

12- شهودهای رحمانی چگونه انجام می شود؟

1) وحی از طریق غیر مستقیم           2) وحی مستقیم الهی              3) وحی از طریق فرشتگان            4) همه موارد

 

 

 

سوالات تستی درس 15و16 استان سمنان

1- امروزه به چه شناختی معرفت گفته می شود؟

1- حسی و تجربی باشد                                     3- علمی باشد

2-حسی و تجربی نباشد                                    4- با مشاهده و آزمایش بدست آمده باشد

2-دلیل فراگیری و گسترش تعریف حسی از علم ناشی ازچیست؟

1-       رویکرد دنیوی انسان معاصر                                   

2-      رویکرد دینی و معنوی انسان معاصر

3-      رویکرد معنوی و دنیوی انسان معاصر                       

4-      رویکرد تجربی انسان معاصر

 

3-نقطه قوت علوم حسی و تجربی در این است که :

1-انسان را در تسلط بر عالم طبیعت کمک می کند .

2-درست یا نادرست بودن پدیدها را تنها با حس معلوم میکند .

3-تنها راه شناخت جهان را حس و تجربه معرفی می کند       .

4-عقل را به عنوان معیاری برای شناخت پدید ه ها نمی پذیرد.                    

4-کدام جامعه شناس شناخت های غیر حسی را پندارهای دوران کودکی و نوجوانی بشریت می خواند؟

1-دورکیم              2- ماکس وبر               3- اگوست کنت              4- دیلتای

5-غلبه دیدگاه حس گرایی در چه زمانی و موجب چه شد؟

1  -  از نیمه دوم قرن 19 و موجب شد آگاهی های پیشین بشر مورد پذیرش و علمی انگاشته شود

2-از نیمه دوم قرن 19 و موجب شد آگاهی های پیشین بشر نسبت به جامعه انسانی بدلیل استفاده از روش عقلی، غیر علمی دانسته شود

3-از نیمه دوم قرن 20 و موجب شد آگاهی های پیشین بشر بر اساس حسی بودن تحلیل گردد

4-از نیمه دوم قرن 20 و موجب شد آگاهی های پیشین بشر منشاءعلم تجربی شناخته شود

 

6-مشکل حس گرایی این است که ......

1-حس و تجربه یکی از راههای مهم شناخت جهان خارج است و محدودیت ندارد

2-محدودیت هایی برای علوم اجتماعی بوجود آورد

3-جامعه شناسان با روش حسی و تجربی دستاوردها و اطلاعات ارزشمندی بدست نیاوردند

4-راه های دیگری را که برای شناخت عالم و جهان اجتماعی را مورد غفلت یا انکار قرار دادند

7-رویکرد صرفاً حسی و تجربی به علوم اجتماعی مانند ..................... بیش از یک .......... دوام نیاورد .

1- اصل عرفی – سده                              3- اصل حس­گرایی – سده

2- اصل معرفت – دهه                             4- اصل شهودی - دهه

8-کدامیک از موارد زیر از انواع آسیب هایی که رویکرد صرفا" حسی و تجربی به علوم اجتماعی وارد کرده است به شمار نمی آید؟

1-جا معه شناسی نمی تواند نسبت به پدیده های اجتماعی داوری ارزشی نماید

2-جامعه شناسی تنهابه صورت یک علم ابزاری درکنارعلوم طبیعی قرارمی گیرد

3-ابزاری دانستن جامعه شناسی به ان خصلتی محافظه کارانه نسبت به جها ن ونظا م اجتما عی موجود می بخشد ؟

4-تردید زودهنگام نسبت به این علم بوجود آمد

9-شناختی که جامعه شناسی انتقادی برای رفع کاستی های علم حسی و جامعه شناسی تجربی استفاده کرد، چه بود.

     1-شناخت عمومی

2- شناخت عقلی

3-شناخت حسی

4-شناخت شهودی

10-کدام گزینه در مورد شناخت عمومی نادرست است؟

1-استفاده از این شناخت شناخت علمی را در حاشیه شناخت عمومی قرار می دهد.

2-شناخت علمی به تبع شناخت عمومی سیار و متغیر می شود.

3-شناخت علمی را کاشف حقیقت و معیاری برای درست یا نادرست بودن شناخت عمومی می داند.

4-شناخت عمومی برای رفع کاستی های علم حسی و جامعه شناسی تجربی مورد استفاده قرار می گیرد.

پاسخنامه درس 15

شماره سوال

1

2

3

4

1

 

*

 

 

2

*

 

 

 

3

*

 

 

 

4

 

 

*

 

5

 

*

 

 

6

 

 

 

*

7

 

 

*

 

8

 

 

 

*

9

*

 

 

 

10

 

 

*

 

 

سوالات تستی درس 16 استان سمنان

1-به ترتیب برای شناخت حسی و تجربی و برای شناخت عمومی از اصطلاحات زیر استفاده می شود:

1-عقل جمعی- عقل ابزاری

2-عقل ابزاری- عقل در معنای خاص

3-عقل جزئی- عقل عرفی

4-عقل عرفی- عقل جمعی

2- عقل درمعنای خاص عبا رت از ..........

1-به هرنوع شناخت وتلاش ذهنی وعملی انسان گفته می شود

2-به شنا خت هستی وباید ها ونباید ها واحکام ارزشی می پردازد.

3-تاملات فکری وفعا لیتهای روشمند علمی وذهنی اطلاق می شود که به درک حقا یق کلی می پردازد

4-به شنا خت کلی در مورد پدیده­ها اطلاق می شود

3-عقل به مفهوم ابزاری برای هر نوع شناخت و تلاش علمی و ذهنی انسان به کدام عقل اطلاق می شود؟1-عقل عملی         2-عقل نظری        3-عقل به معنا خاص         4-عقل به معنای عام

4-کدام نوع از جامعه شناسی زیر تنها از عقل ابزاری استفاده می کند؟

1-جامعه شناسی پوزیتویستی

2-جامعه شناسی تفهمی

3-جامعه شناسی انتقادی

4-جامعه شناسی دین

5-چه جوامعی به عقل نظری و عملی توجه داشتند و پدیده­های اجتماعی را چگونه تبیین می کردند؟

        1-جهان اسلام و یونان – تفسیر و تبیین های عقلی

2 -جهان اسلام، یونان و غرب قبل از حس گرایی – تفسیر و تبیین های عقلی

3-جهان اسلام، یونان و غرب قبل از حس گرایی – تفسیر و تبیین های صرفا" حسی

4-جهان اسلام و یونان – تفسیر و تبیین های صرفا" حسی

6- در جوامعی که ..........................  علوم اجتماعی عقلی نمی تواند وجود داشته باشد.

1-حس گرایی غالب باشد                                

2-شناخت عمومی بر آن حاکم باشد

3-عقل نظری و عملی وجود داشته باشد          

4-عقل جزئی یا عقل تجربی یا عقل ابزاری حاکم باشد

7-علوم اجتماعي «عقلي» از چه طريقي مي تواند به شناخت ابعاد معنوي انسان و جهان بپردازد؟

1-عقل عملي        2- عقل نظري              3- شناخت عملي       4- شناخت علمي

 

8-علم اجتماعی عقلی با استفاده از عقل نظری و عقل عملی، به ترتیب چه مواردی را می تواند بشناسد؟

1-شناخت ارزش­ها و احکام موثر در رسیدن به آرمانهای انسانی- شناسایی سعادت و کمال آدمی

2-شناسایی سعادت و کمال آدمی- شناخت ارزش ها و احکام موثر در رسیدن به آرمانهای انسانی

3- شناسایی ابعاد معنوی انسان و جهان، شناسایی سعادت و کمال آدمی- شناخت ارزشها و احکام موثر در رسیدن به آرمانهای انسانی

4-شناخت ارزش­ها و احکام موثر در رسیدن به آرمانهای انسانی- شناسایی ابعاد معنوی انسان و جهان

9-آسیب مهم رویکرد عقلی چه زمانی رخ می دهد؟

وقتی این رویکرد شناخت را به معرفت عقلی محدود کند

وقتی که منکر ارزش علمی شناخت حسی شود

وقتی که دانش ابزاری مورد نیاز را برای تدبیر پدیده های اجتماعی فراهم می آورد

منکر ارزش شناخت عمومی می شود

10-کدام گزينه آسيب رويکرد عقلي محسوب نمي شود؟

1-محدود کردن شناخت به معرفت عقلي                     

2-انکار ارزش علمي شناخت شهودی

3-عدم توجه به شناخت حسي                                      

4-عدم انکار شناخت حسي و شهودي

پاسخنامه درس 16

شماره سوال

1

2

3

4

1

 

 

*

 

 

 

 

*

 

3

 

 

 

*

4

*

 

 

 

5

 

*

 

 

6

*

 

 

 

7

 

 

*

 

8

 

 

*

 

9

*

 

 

 

10

 

 

 

*

 

 

 درس هفدهم و هجدهم         جامعه 1    دوم انسانی استان هرمزگان     نام تهیه کننده:ربابه طاهری         

1-انسان جهان اساطیری چه دید گاهینسبت به دارد؟

1)اعتقاد به موجودات فوق طبیعی                      2)عدم اعتقاد به موجودات فوق طبیعی     

3)هستی را در جهان طبیعت محدود می بیند           4)هستی را در جهان طبیعت محدود نمی بیند

2- تقسیم بندی جهان معنوی عبارتبد از:

1)معنوی وتوحیدی       2)توحیدی و اساطیری       3)معنوی و دنیوی       4)اساطیری و دنیوی 

3-جهان اساطیری از نگاه انحرافی انسان به.........................بوجود می آید.

1)موجودات فوق طبیعی         2)موجودات طبیعی          3)قدرت و نیرو های فوق طبیعی

)نیاز های مادی و معنوی

4-در جهان اساطیری انسان ها کنش های خود را به.........................شکل می دهند

1)الهامات شیطانی     2)اندیشه های اسطوره ای      3)با قدرت ها و نیازهای مادی        4)1و2 

5)در جهان اساطیری انسان ها نظام اجتماعی و روابط اجتماعی خود را با خواست .................مربوط می کنند.

1)خداوندگان متعدد              2)الهامات     3)اندیشه های اسطوره ای        4)شکلها ی

6) انسان اسطوره ا ی غلبه بر طبیعت را از راه  ________ به دست می آ ورد.

1) عقل تجر بی        2)ابزاری      3 )طبیعت            4)ارتبا ط با نیرو ها ی فو ق طبیعی

7)علو می که ارتبا ط با مو جودا ت فو ق طبیعی را در انسان اسطو ره ای تا مین میکند 

______ است .

1)سحرو جادو.      2) نجوم          3)علو م تجربی        4)1و2

8-............اصلی ترین معنوی است که انبیا  الهی آن رامعرفی می کند.

1)مبارزه با جهل      2)علم محدود         3)توحید     4)2و3

9-..............جلوی مستقل بودن موجودات دیگرازعلم وقدرت و.............رامی گیرد.

1)اعتقادبه توحید   2)اعتمادبه نیروهای فوق طبیعی 3)منزه بودن ازصفات  4)هیچکدام

10-درجهان.........بزرگ ترین آیت ونشانه ی خداوند است.

1)فرشتگان      2)انسان        3)طبیعت       4)موجودات طبیعی

11-اولین مخلوق خداونددراین جهان................... است.

1)نیروی جابزه    2)عالم طبیعت   3)عقل      4)رستگاری

12-درنظام جهانی..............حاکم است.

1)عقل      2)عقل وعمل     3)علوم        4)1و3

13-شناخت وحیاتی انبیاء به مسائلی که برای بشردرزنگی این جهان وجوددارد....دارد.

1)آگاهی   2)اشراف       3)1و2       4)هیچکدام

14-وحی ازجانب خداوندنازل می شودکه به آن علم...............می نامند.

1)علم عقلی     2)لدنی      3)تجربی       4)فلسفی

15-..........ازجمله کارهای که برای پیامبران بیان می کنداین است که آنهاآمده اندتادفینه هاعقل انسان هارابرانگیزانند.

1)امام علی(ع)             2)امام جعفرصادق (ع)               3)امام موسی کاظم               4)امام سجاد(ع)

16-................حس راهم به عنوان یکی ازابزارهای شناخت مورد توجه قرارمی دهد.

1)شناخت عقلی       2)شناخت عمومی     3)شناخت وحیانی     4)شناخت شیطانی                                                   

17)_________ وسیله ی نزدیک شدن انسان به خداوند می با شد.

1)علم          2)شناخت          3)تحقیق کردن        4)نشا نه

18)از دید گا ه قر آ ن شنا خت اجتما عی با سه ابزار________ و________ و_______ 

به دست می آید.

1)عقل وشناخت ووحی      2)حس ووحی ودقت    3)عقل و شنا خت و حس         4)عقل و حس ووحی  

19)در تصو یر ی که قر آن از جا معه ی انسانی تر سیم می کند کدام از موارد زیر صحیح میبا شد.

1)تا ثیرفرد بر طبیعت         2)زند گی جوامع انسا نی وحیوانی       3)اسارت انسان در نظا م ظالمانه           4)حق محور بودن جا معه ی توحیدی 

20)جها نی که قر آن برای انسان تر سیم می کند چه نوع جها نی است.

1)علمی       2)توحیدی                  3)طبیعی                     4)فلسفی

21)جا معه ی تو حیدی بر اساس _________ انسان است.

1)آداب گذشتگا ن            2)عقاید جامعه              3)ارزشها ی              4)فطرت 

22)کدا م یک از مو ارد زیر جزء سنت ها ی الهی که در قر آن بیان شد نمی با شند.

1)سنت امتحا ن      2)سنت ظهور    3)سنت ارسال رسل     4)سنت ها ی شنا ختی

23)سنت ها ی تا ریخی قرآن اثر _________ می با شد.

1)دکتراحمد حامد مقدم      2)آیت ال... سید محمد با قرصدر       3)شهید آیت ال... مرتضی  مطهری           4)شهید دکترچمران  

24)کتا ب سنت ها ی اجتما عی در قر آن کریم اثر دکتر احمد حامد مقدم درمورد چه موضوعی می با شد.

1)از دید سنت ها ی اجتما عی    2)سنت ها ی تا ریخی   3) سنت ها ی الهی         4)1و2

25)علوم طبیعی نشانه ای طبیعی آیات...............می باشد.

1)آفاقی     2)انفسی      3)اجتماعی        4)علمی

26)علوم انسانی نشانه های انسانی آیات.................می باشد.

1)آفاقی     2)انفسی     3)اجتماعی        4)علمی

27)علوم اجتماعی.............خداوند راشناسایی می کند.

1)آفاقی    2)انفسی       3)اجتماعی      4)آفاقی وانفسی