سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس

سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس

توجه : همه سؤالات نهایی با کتاب دین و زندگی (3) چاپ 1390 مطابقت داده
شده است.

درس اوّل:

سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس

توجه : همه سؤالات نهایی با کتاب دین و زندگی (3) چاپ 1390 مطابقت داده
شده است.

درس اوّل:

 

1- چه رابطه ای میان نیاز به « کشف راه درست زندگی » با سایر نیازهای بنیادین
بشر وجود دارد؟ خ 85-  د 87-

2- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید کاملاً درست و قابل اعتماد باشد ؟  ش
88-  ش90-

3- کدام یک از نیازهای بنیادین انسان جامع نیازهای دیگر است ؟ ش90-

4- وسیلة فهم پیام الهی چیست ؟ خ 85-

5- ترجمه و پیام آیۀ : « قالَ رَبُّـنا الَّذی اَعطیَ کُلَّ شَیءٍ خَلقَهُ ثُمَّ
هَدیَ . » (طه 50)  ش85- د 86-

6- دو چراغ راه که خداوند برای تشخیص درست هدف به انسان داده است ، کدامند ؟ ش
89 -

7- منظور از حجّت آشکار و حجّت نهان در کلام امام کاظم (ع) چیست ؟ د 85-  خ 88-

8- چرا هدایت یک اصل عام و همگانی در نظام خلقت است ؟ خ86-

9- دو ویژگی انسان که در هدایت او تأثیر دارند ،کدامند ؟  ش 87-

10- پیام آیۀ : « سَبِّحِ اسمَ رَبَّکَ الاَعلیَ اَلَّذی خَلَقَ فَسَوّیَ وَ
الَّذی قَدَّرَ فَهَدیَ » (اعلی 3-1)  د 87-

11- ویژگی هایی که سبب تمایز بنیادین انسان با سایر موجودات می شود را به طور
کامل شرح دهید .  د 88-

12- خدای جهان ، خالقی( آفریدگاری) حکیم است ، یعنی چه ؟   خ 90 –

13- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

       انسان به کمک عقل خود بسیاری از مجهولات و مسائل را در می یابد و پاسخ می
دهد.  ش90-

۱۴- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید « همه جانبه» باشد ؟   خ 89-

 

درس دوم :

 

1- علل آمدن پیامبران متعدد را نام ببرید. خ 85 - د 86-

2- مصونیت از گناه و خطا در پیامبران به چه صورتی است؟ توضیح دهید. ش85-

3- آیا مصونیت از گناه در پیامبران به دلیل یک مانع بیرونی است یا با اختیار به
سمت گناه نمی روند ؟ توضیح دهید. خ 87-

4- چرا عصمت در حوزة مسئولیت های مربوط به رسالت ضروری است ؟ ( ذکر 2 مورد) خ
86-

5- عالی ترین درجة وحی مخصوص چه کسانی است و به چه معناست ؟ ش 86-

6- از عوامل جاودانگی شریعت پیامبر اکرم (ص) « حفظ قرآن کریم از تحریف » را
توضیح دهید. ش 86-

7- معجزه ( اعجاز) را تعریف کنید. خ 85- د 86-

8- اگر خداوند یک دین برای انسان ها فرستاده است ، پس چرا اکنون ادیان الهی
مختلفی در جهان وجود دارد ؟ (ذکر یک مثال) د 85- ش90-

9- وحـی را تعریف کنید.  ش 87-  ش 88- د 89-

10- از محورهای اصلی برنامه دیـن واحـد دو مورد را بنویسید .  ش 87-

11- توضیح دهید چرا قرآن کریم به تکمیل و تصحیح نیاز ندارد ؟  خ
88-

12- حدیث « نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبیاءِ اُمِرنا اَن نُـکَلِّمَ النّاسَ عَلیَ
قَدرِ عُقولِهِم » به کدام یک از علل آمدن پیامبران متعدد اشاره دارد ؟  خ 89-

13- ویژگی های دین اسلام که سبب انطباق آن با نیازهای متغیر زمان می شود را نام
ببرید .  خ 89-

14- عواملی که سبب شد شریعت پیامبر اکرم (ص) جاویدان باشد را فقط نام ببرید . ش
89 –

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

       پیامبران از چنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمی
شوند.  ش90-

16- از علل آمدن پیامبران متعدد « از بین رفتن یا تحریف تعلیمات پیامبر پیشین »
را توضیح دهید.  خ 90 -

 

درس سوم :

 

1- اعجاز پیامبر اسلام اگر به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشکلی پیش می آمد ؟  د
85-

2- تحدّی را تعریف کنید.  ش85 –  ش86-  د 87-  خ 88-  د 89-  ش90-

3- توضیح دهید چگونه قرآن کریم « در عین نزول تدریجی ، انسجام درونی » دارد ؟ خ
86-

4- جنبه های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید. ش86-  د 87-

5- « تازگی و شادابی دائمی » از ویژگی های محتوایی و معنایی قرآن را توضیح دهید
. د 86-

6- چرا قرآن کریم کتاب دیروز ، امروز و فرداهای انسان هاست ؟  ش 88-

7- توضیح دهید آیا قرآن که پانزده قرن پیش نازل شده می تواند پاسخگوی نیازهای
بشر امروزی باشد ؟  خ 87-

8- از ویژگی های محتوایی و معنایی قرآن کریم « جامعیت و همه جانبه بودن » را شرح
دهید . ش 89 –

9- ترجمه کنید: « وَ اِن کُنتُم فی رَیبٍ مِمّا نَزَّلنا عَلیَ عَبدِنا
فَأتوا بِسورَ
ةٍ مِن مِثلِهِ » ( بقره 23)  ش 87- د 88 (با پیام)
– ش90-

10- موزون بودن در کلمات و رسایی در تعبیرات مربوط به کدام یک از جنبه
های اعجاز قرآن کریم است ؟  خ 88-

11- تکمیل کنید : نفوذ خارق العادة قرآن کریم در افکار و نفوس از نشانه های
............. اعجاز این کتاب آسمانی است .  خ 89-

12- ویژگی مهم قرآن کریم را بنویسید.  خ 90 -

 

درس چهارم :

 

1- طاغوت را تعریف کنید. خ 85- خ86- د 86-  ش 87-  د 88-  ش 89 -

2- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام برده ، بنویسید آیه « ... یَتلو
عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکِّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَةَ
...» به
کدام یک از آن ها اشاره دارد ؟ ش 85 -

3-  قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام ببرید. د 85-  ش 87-  ش90-

4- ترجمه کنید : « لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً
مِن اَنفُسِهِم » ( آل عمران 164)  خ 88-

5- تکمیل کنید :   در اسلام ، کسانی را که فرمان و قانونشان نشأت گرفته از قرآن
نیست ........ می نامند.  ش 88-

                   مراجعه ی به « طاغوت » و انجام دستورهای وی بر مسلمانان
............. است .  خ 90 -

6-  ولایت ظاهری از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید .  خ
89-

7- دو دلیل از دلایل نیازمندی جامعه اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی را نام
ببرید.  ش90-

8- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

      ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی را ولایت معنوی می گویند. 
د 89-

     گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات
الهی است.  خ 90 -

 

درس پنجم :

 

1- ترجمه و پیام آیه: « یا اَیُّها الرَّسولُ بَلِّّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ  مِن
رَبِّکَ و اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ...»(مائده 67) خ85-  د 87- ش
89-

2- دو مورد از نکاتی را که پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با قرآن و اهل بیت (ع) در
حدیث « ثقلین » بیان فرمودند، بنویسید. ش85-

3- ترجمه و پیام آیه: « یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوا اَطیعوا اللهَ و اَطیعوا
الرّسولَ و اولِی الاَمرِ مِنکُم ...» ( نساء 59) د85-

4- یک پیام آیه:« اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ
البَیتِ و یُطَهِرَکُم تَطهیراً »(احزاب 34) را بنویسید. خ 86- ش 87-  د 88-

5- حدیث « مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیٌ مَولاهُ » دربارة چه واقعه ای است ؟ ش
86-

6-  بر اساس حدیث ثقلین دو چیز گرانبها که پیامبر (ص) پس از رحلت خود برای مردم
به جا گذاشتند چه بود و دربارة آن ها چه سفارش فرمود ؟  د 86-

7- پیام حدیث : « مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً
جاهِلیَّةً » را بنویسید. خ 87-  ش 88-

8- نام آیۀ :« اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذینَ آمَنوا
.......... » را بنویسید. ( مائده/ 55 )  خ 88- د 89 (بیان مصداق آیه) -

9- چرا نیاز به امام پس از پیامبر نه تنها از بین نمی رود ، بلکه بیش تر هم می
شود ؟  خ 90 -

 

درس ششم :

 

در چاپ 1390 کتاب دین و زندگی (3) درس ششم یک درس جدید می باشد و هنوز سؤال
نهایی از آن طرح نشده است.

 

درس هفتم :

 

1- دو مورد از مسایلی که پس از رحلت پیامبر (ص) موجب تحریف در معارف اسلامی و
جعل احادیث ایشان شد را بنویسید.خ 85-

2- تفاوت اساسی حکومت بنی امیّه و بنی عباس با رهبری رسول خدا (ص) در چه چیزهایی
بود ؟(ذکر دو مورد) ش85- ش90-

3- دو مورد از اشکالات اساسی که به سبب ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر اکرم(ص) (
نگهداری حدیث از طریق حافظه) به وجود آمد را بنویسید. د 85 - ش 86- ش 87- ش 89– 
ش90-

4- چگونه پس از رحلت رسول خدا (ص) ظهور شخصیت ها و الگوهای غیر قابل اعتماد
افزایش یافت ؟  خ 87-

5- دو مورد از مسائل و مشکلات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت پیامبر
(ص)
را بنویسید.  د 87-  ش 88- خ 90 (4 مورد )-

6- کدام یک از مشکلات سیاسی ، اجتماعی باعث شد که با فاصله گرفتن از زمان پیامبر
اکرم (ص) شخصیت های اصیل اسلامی به انزوا کشیده شوند ؟ توضیح دهید.  د 88-

 

درس هشتم :

 

1- تقـیّه را تعریف کنید. خ 85- د 85 – د 87-  د 88-

2- امامان بزرگوار ما « در مجاهده برای حکومت عدل » از چه اصولی تبعیت می کردند
؟(نام ببرید.) ش85-

3- امامان (ع) از دو جهت با حاکمان زمان خود مبارزه می کردند، آن دو جهت چیست ؟
توضیح دهید. خ86-

4- چرا ائمة معصومین (ع) در مجاهده از اصل « آگاهی بخشی به مردم » تبعیت می
کردند ؟ ش 86-  د 87-

5-  ترجمه کنید : « قُلْ لا اَسأَلُکُم عَلَیهِ
اَج
ْراً اِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی
ال
ْقُربیَ » (شوری 23)  د 86-

6- پیام آیۀ : « قُلْ لا اَسأَلُکُم عَلَیهِ
اَج
ْراً اِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی
ال
ْقُربیَ » (شوری 23) خ 87-

7- نام دو کتاب حدیث که در آن سخنان رسول خدا (ص) و ائمة اطهار (ع) گرد آمده است
را بنویسید . خ 87-

8-گردآورندگان کتاب های حدیثی مقابل را بنویسید .     الف) کافی
:                  ب) الاستبصار :           خ 90 –

9- اقدامات مربوط به مرجعیت علمی امامان (ع) را نام ببرید.  خ 88- ش90-

10- از مسئولیت های مقام امامت « ولایت معنوی امامان (ع)» را شرح دهید.  خ 89-

11- هریک از عبارات سمت راست با کدام یک از عبارات سمت چپ (مسئولیت های مقام
امامت ) ارتباط دارند ؟ ش 89-

1- اقدام برای حفظ سخنان و سیره ی پیامبر
(ص)                                      الف) اقدامات مربوط به مرجعیت دینی

2- پاسخ به نیازهای مؤمنان از طریق معنوی و
غیبی                                     ب ) مجاهده در راستای ولایت ظاهری

3- تربیت شخصیت های
اسلامی                                                                ج ) ولایت
معنوی امامان (ع)

4- آگاهی بخشی به مردم

 

درس نهم :

 

1- غیبت امام زمان (عج) در مقابل « ظهور» است یا « حضور» ؟ توضیح دهید. ش85-

2- چرا غیبت امام عصر (عج) به « خورشید پشت ابر » تشبیه شده است ؟  ش 86-

3- امام عصر (عج) رهبری خود را در عصر غیبت به چه چیز تشبیه کرده اند؟  ش 87-  ش
89 -

4-  علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ توضیح دهید. د 85-

5-  علّت غیبت امام عصر (عج) و تداوم آن را بنویسید.  خ 88-

6- بر اساس آیۀ : « إنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتَّی یُغَیِّروا ما
بِاَنفُسِهِم » (رعد11) علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟  خ86-

7- آیا می توان « زمان ظهور » امام عصر (عج) را تعیین کرد ؟ مختصراً توضیح دهید.
ش 86-  ش 87-

8- چرا تعیین زمان ظهور امام عصر (عج) تنها در اختیار خداوند است ؟ توضیح دهید.
ش 89 –

9- غیبت صغری را تعریف کنید.  د 86-  خ 87-  ش 88- ش90-

10- بخش اصلی رهبری امام عصر (عج) مربوط به کدام قلمرو است و چگونه انجام می شود
؟  خ 87- خ 88-

11- ایجاد تغییر و تحوّل در جامعه ای که گرفتار بی عدالتی می باشد ، چگونه امکان
پذیر است ؟  د 88-

12- امام حسن عسکری (ع) در ارتباط با فرزندش حضرت مهدی (عج) چه اقداماتی انجام
داد ؟  خ 89-

13- نائبان چهارگانه در دوره ی غیبت صغری چه مسئولیتی بر عهده داشتند ؟  ش 89 –

14- طولانی بودن عمر حضرت مهدی (عج) چگونه امکان پذیر است ؟  د 86 -  ش 87-

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

      بخش اصلی رهبری امام مهدی (عج) مربوط به قلمرو ولایت معنوی است .  د 88 -
ش90 ( بصورت جای خالی)-

      غیبت امام مهدی (عج) در دوره ی غیبت ، در مقابل حضور است نه ظهور .  د 89-
ش90-

16- دو نمونه از موارد ولایت معنوی ( یاری و دستگیری شیعیان ) توسط امام عصر
(عج) را بنویسید.  د 89-

17- تکمیل کنید:

      امام زمان (عج) در دوره ی غیبت صغری از طریق افرادی خاص که به ...........
معروفند، با شیعیان ارتباط داشت.  ش90-

     رهبری امام زمان (عج) در عصر غیبت به .............. تشبیه شده است.  ش90-

 

درس دهم :

 

1- چه کسانی می توانند یاران راستین امام زمان (عج) باشند ؟ خ 85-

2- توضیح دهید آیا کسانی که فقط با دعا و گریه منتظر ظهور حضرت ولی عصر (عج)
هستند می توانند یاران راستین امام باشند ؟ خ86-

3- چهار مورد از ویژگی های یاران راستین امام عصر (عج) را بر اساس فرمایش حضرت
علی (ع) بنویسید. د86-  د 87-  ش 88-

4- پیام آیه :« وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ
اسْتُض
ْعِفوا فِی الاَرْضِ و نَجعَلَهُم اَئِمَّةً و
نَجعَلُهُمُ ال
ْوارِثینَ » (قصص 5 ) را بنویسید. خ 85-

5- به اعتقاد جامعه شناسان « پویایی جامعۀ شیعه » در طول تاریخ به چه عواملی
وابسته بوده است ؟ خ 85-  خ 89-

6- پیامبران برای تحقق وعده های الهی در پایان تاریخ از چه طرح خاصی سخن گفته
اند؟  ش 85-  د89-

7- جامعه ی منتظر چگونه جامعه ای است ؟ ( ویژگی های جامعة منتظر در عصر غیبت)  د
85-  خ 87-  ش 88-

8- اعتقاد شیعه در مورد موعود چیست ؟ خ86-

9-  پیام آیۀ :« وَ لَقَد کَتَبنا فِی زَبورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ اَنَّ الاَرضَ
یَرِثُها عِبادیَ الصالِحونَ » ( انبیاء 105 ) خ 87- ترجمه خ 90 -

10- توضیح دهید خدا پرستان دربارة آیندة تاریخ چه اعتقادی دارند؟  د 87-

11- دو فایدة معلوم بودن مشخصات امام زمان (عج) و حضور ایشان در جامعه را
بنویسید.  د 87-

12- چگونه همة ادیان دربارة اعتقاد به موعود و الهی بودن پایان تاریخ اتفاق نظر
دارند؟  خ 88-  د 88-

13- چرا ایجاد آمادگی  برای ظهور  امام عصر (عج) باید در همة ابعاد علمی ،
فرهنگی ، اقتصادی و نظامی باشد؟  د 88-

14- بر اساس آیة : « هُوَ الَّذی اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدیَ وَ دینِ الحَقِّ
لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّـهِ » ( توبه 33 ) چه آینده ای برای تاریخ انسان
پیش بینی شده است ؟  خ 89- ش90 (ترجمه)-

15- چرا تقـویت ایمان یکی از مسئولیت های شخص منتظر در عصر غیبت است ؟  خ
89-

16- چهار مورد از مسئولیت های « شخص منتظر » در دوره ی غیبت را نام ببرید .  د
89-                   17- تکمیل کنید :

    نگاه مثبت دین به آینده ی تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی (عج)  اصلی به نام «
............ » را در دل زنده کرده است.  خ 90 -

 

درس یازدهم :

 

1- ولی فقیه را تعریف کنید. خ 85-  د 88-  خ 90 -

2- راههای شناخت « مرجع تقلید » را بنویسید. خ85 – د 85- ش86 -  خ 88-  ش 89 -
د 89-  ش90-

3- تقلید را تعریف کنید. ش85 –  د 86-  خ 87-  ش 88- ش90-

4- با توجه به احادیث ، شرایط مرجع و فقیهی که شایسته پیروی است را بنویسید.
ش85- د 86-  ش 88-

5- دو شرط مشترک از شرایط ولی فقیه ( رهبر) و  مرجع تقلید کدامند ؟ خ 87-  ش 89
-

6- مرجع تقلید را تعریف کنید. د 85-

7- تفـقـّه را تعریف کنید. خ 86- خ 88-  د 89-

8- فقیه را تعریف کنید. ش90-

9- تفـقّـه به چه معناست و به چه کسی فقـیه می گویند ؟  د 87-

10- انتخاب ولی فقیه به چه شیوه هایی انجام می گیرد ؟ توضیح دهید. ش85- خ86- د
86 (بدون توضیح)-  د 87-  خ 90 -

11- در عصر غیبت مرجعیت علمی و حکومت اسلامی چگونه  تداوم می یابد ؟ خ 87 -

12- چرا مرجع باید عادل و زمان شناس باشد ؟  د 87-

13- چرا ولی فقیه باید زمان شناس باشد ؟  ش90-

14- بنا بر فرمان امام زمان (عج) در دورة غیبت ، نیابت ایشان به چه کسی می رسد و
مسئولیت های او چیست ؟  د 88-

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

در عصر غیبت، حکومت اسلامی در چارچوب « مرجعیت فقیه » استمرار می یابد.  د 88 -
خ 89 –  ش90 (بصورت جای خالی)-      

16- چه شرایطی برای مشروعیت یافتن رهبر جامعه اسلامی ( ولی فقیه) لازم است ؟ خ
85- ش90-

17- چرا « تدبیر و کفایت » و « شجاعت و قدرت روحی » از شرایط رهبر جامعة اسلامی
است ؟  د 88-

18- دو ویژگی کسی که شایستگی رهبری جامعة اسلامی را دارد، نام ببرید .  خ 89-

19- منظور از « مشروعیت » و « مقبولیت » ولی فقیه را مختصراً توضیح دهید. ش 86-

20- چرا ولی فقیه باید مقبولیت داشته باشد ؟  ش 87-  ش 88- د 89-

21-  مشروعیت ولی فقیه را تعریف کنید.  خ 88-

22- میان انتخاب « ولی فقیه » و « مرجع تقلید» چه تفاوتی وجود دارد ؟   د 85-  ش
86-  ش 89 -

 

درس دوازدهم :

 

1- چرا نظام اسلامی را « مردم سالاری دینی » نامیده اند ؟ خ 85-

2- آیا تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت می تواند در زمینه سازی حکومت جهانی ولی
عصر(عج) مؤثر باشد ؟ د 85-  د 89-

3- تفاوت اصلی نظام اسلامی با سایر حکومت های دمکراتیک در چیست ؟ خ86-  د 86-
ش90-

4- « مردم سالاری دینی» را با دمکراسی رایج در جهان مقایسه کنید .  خ 88-

5- با توجّه به سفارشات حضرت علی (ع) به مالک اشتر بنویسید چرا رهبر باید از
افراد عیب جو و ترسو دوری کند ؟  ش 87-

6- تکمیل کنید : هدف دمکراسی رایج در جهان تأمین ............... مردم می باشد
.  خ 89-

7- حکومت دمکراتیک یا مردم سالار را تعریف کنید.  خ 90 –

 

تهیه و تنظیم : دبیر سید علی  حسینی ایمنی     

سرگروه معارف اسلامی بابلسر

درس سیزدهم :

 

1- « عزّت نفس » را تعریف کنید. ش 85-

2- « عرّت نفس » را تعریف کرده و رابطه ی آن را با مفاهیم زیر بنویسید.  الف)
گناه              ب) پیمان شکنی      خ 85-

3- چرا انسان صاحب عزّت به پیمان شکنی دست نمی زند ؟ د 85- د 86-  د 87-  د 89-

4- رابطه عزّت با وفای به عهد و پیمان را بررسی کنید. ش90-

5- « انسان صاحب عزّت» و « انسان گناهکار» در برابر  نفس لوّامه و نفس امّارة
خود چگونه عمل می کند ؟  د 88-

6- چه رابطه ای بین عزّت نفس وگناه وجود دارد ؟ چرا ؟ ش 89 –

7- « تمایلات انسان » چند دسته است ؟ آن ها را بنویسید. ش85-  د 87-  ش 88- ش90-

8- دو دسته از تمایلات انسان کدامند و چه نامیده می شوند ؟  ش86-  د 89-

9- نام دو خود در انسان چیست ؟ ش 87-

10- چگونه می توان عزّت نفس را پرورش داده و تقویت کرد ؟ ش85-  خ 88-

11 - ترجمه و پیام آیۀ :« مَن کانَ یُریدُ العِزَّةَََ
فَلِلّهِ العِزَّ
ةُ جَمیعاً » (فاطر 10)  د 85 –  ش 89-  خ 90 -

12- آیا می توان تحریکات بیرونی و شرایط اجتماعی و اقتصادی را عامل اصلی گناه
دانست ؟ خ 86-

13- چرا نمی توان مسئولیت انجام دادن گناه را از دوش خود برداشت و به
عوامل بیرونی منتقل کرد ؟  خ 89- ش90-

14- قرآن کریم راه پرورش عزّت نفس را چه می داند؟ خ 86-

15- ترجمه کنید: « وَ لِلّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِ وَ لِلمؤمِنینَ وَلکِنَّ
المُنافِقینَ لایَعلَمونَ
» (منافقون 8 ) ش 86-  خ 87-  ش 88-

16- بر اساس آیة :« مَن کانَ یُریدُ العِزَّّةَ فَلِلّهِ
العِزَّ
ةُ جَمیعاً » (فاطر 10) راه پرورش عزّت نفس چیست ؟  د
86-

17- انسان صاحب عزّت در برخورد با نفس لوّامه و نفس امّاره چگونه عمل می کند ؟ 
خ 87-

18- انسان صاحب عزّت همواره به سود کدام نفس خود عمل می کند ؟  خ 88-

19- راه کسب عزّت چیست ؟ و چه کسانی عزّت بیشتری دارند ؟  ش 87-

20- تکمیل کنید: تحریکات بیرونی عوامل زمینه ساز گناهند ، امّا قدرت ..........
انسان می تواند در مقابل گناه بایستد.  ش 88-

21- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

        انسان دارای عزّت نفس در مقابل افراد زورگو و ستمگر متواضع است. ش90-

 

درس چهاردهم :

 

1- عالی ترین زمینه برای تشکیل خانواده را بیان کرده ، توضیح دهید . خ 85-  ش
87-  د 88-

2- از زمینه های تشکیل خانواده ، « اُنس با همسر » را شرح دهید .  ش 88-

3- زمینه های تشکیل خانواده ( اهداف ازدواج ) را نام ببرید. د 85- د 86-  د 87-
د 89-

4- عبارت قرآنی « وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً » به کدام یک
از زمینه های تشکیل خانواده اشاره دارد ؟ توضیح دهید.  د 88- ش90-

5- ابتدایی ترین زمینة تشکیل نهاد خانواده چیست ؟ توضیح دهید. ش 86-

6- آیا تفاوت میان زن و مرد به معنای برتری یکی بر دیگری است ؟ خ 86-  خ 88- 
ش90 ( با ذکر مثال)- 

7- چرا خداوند نقش زن و مرد را متفاوت قرار داده است ؟  خ 87-

8- در زمینه های شکل گیری نهاد خانواده موارد مقابل را مشخص نمایید.  الف )
ابتدایی ترین زمینه        ب) عالی ترین زمینه  خ 90-

9- ترجمه کنید : « وَ الذّاکِرینَ اللهَ کَثیراً وَ الذّاکِرِاتِ أَعَدَّ
اللهُ لَهُم مَغفِرَۀً وَ اَجراً عَظیماً »
(احزاب 35)  خ 90 –

10- آیا کلمة اِنس و بنی آدم در قرآن کریم اختصاص به جنس خاصی
دارد ؟ چرا ؟  خ 89-

 

درس پانزدهم :

 

1- با توجه به روایات معصومین (ع) چهار مورد از معیارهای همسر شایسته را نام
ببرید. خ 85-

2-  چرا نباید فاصله میان بلوغ طبیعی و فکری با زمان ازدواج زیاد شود ؟ خ
85-

3- با توجه به آموزه های پیشوایان دین درباره هر یک از موارد زیر توضیح دهید.
ش85-

الف) مشورت با پدر و مادر در انتخاب همسر                           ب) دو راه
مناسب برای شناخت همسر

4- چرا اذن پدر برای ازدواج دختر الزامی است ؟  د85 -  ش86 -   ش 88-  ش 89 -

5- آمادگی برای ازدواج نیازمند چند بلوغ است ؟ نام ببرید. خ 86-  خ 88- ش90-

6-  چرا پیشوایان دین در امر ازدواج مشورت با پدر و مادر را سفارش کرده اند ؟ د
86-  خ 90 -

7- چرا تنها علاقه و محبّت اوّلیّه نمی تواند لازمة انتخاب همسر باشد ؟ 
خ 87-

8- چه نوع معاشرت هایی برای شناخت همسر نتیجه بخش نیست؟ چرا ؟  خ 87-

9- ازدواج به موقع چه فوایدی را در بر دارد ؟  ش 87-

10- سه مورد از راه های شناخت همسر را بنویسید .  د 87-  ش90-

11- چرا نمی توان در قالبی غیر از ازدواج به نیاز جنسی پاسخ داد ؟ توضیح دهید. 
خ 88-

12- لازمة انتخاب شایستة همسر ، تسلّط بر چه چیزی است ؟  د 88-

13- نتایج ازدواج در زمان و موقعیت مناسب و نامناسب را با یکدیگر
مقایسه کنید .  خ 89-

14- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را  با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

       نباید فاصله ی میان بلوغ جنسی و عقلی با زمان ازدواج زیاد شود.  د 89-

15- از نظر مقررات اسلامی اگر عقدی به زور انجام گیرد چه حکمی دارد ؟  د 89-

16- تکمیل کنید: اگر عقد ازدواج به زور انجام گیرد،........... است. ش90-

 

درس شانزدهم :

 

1- « نفقه » چیست و بر عهدة چه کسی می باشد ؟ خ 85- د 86-

2- نفـقـه را تعریف کنید. ش 86-  ش 87-  ش 88-  ش 89 –  ش90-

3- آیا شرط پرداخت نفـقـه نیازمند بودن زن است ؟ توضیح دهید .  د 87-

4- شرط پرداخت نفـقـه چیست ؟  ش90-

5- مهمترین وظیفه( نقش) مشترک زن و مرد( پدر و مادر) در خانواده چیست ؟ آن را
توضیح دهید . ش 85- د 85-  خ 88- ش90-

6- چهار نقش مرد در زندگی مشترک را نام ببرید . د85- خ86-

7-  از نقش های مرد « رابطة محبّت آمیز با همسر » را توضیح دهید .  ش 87-

8- از نقش مرد در خانواده « محبّت و نظارت پدری » را توضیح دهید .   د 89-

9- ترجمه کنید : « و قَضیَ رَبُّکَ اَلّا تَعبُدوا اِلّا اِیّاهُ و
بِالوالِدَینِ اِحساناً...
» (إسراء 23) خ86-  خ 88-  ش90-

10- چهار شرط اصلی پیمان ازدواج را بنویسید . ش86- خ 87-  د 88-  ش90-

11- وظایف ما ( فرزندان ) نسبت به پدر و مادر چیست ؟ ( چهار مورد ) ش86-  خ
89-

12- چرا هیچ کاری را نمی توان با نقش مقدس مادری برابر دانست ؟  د
87-

13- کدام یک از موارد زیر مربوط به نقش مرد و کدام یک مربوط به نقش زن در
خانواده است ؟  ش 88-

        الف ) تدبیر امور خانه                                           ب )
مدیریت و نگهبانی از حریم خانواده

14- چه نقش هایی در خانواده بر عهدة زن می باشد ؟ نام ببرید .  خ 89-

15- در خانواده تدبیر امور خانه از وظایف چه کسی است ؟ و چرا این نقش از ارزش و
اهمیّت برخوردار است ؟ ش 89 –

16- از نقش هایی که در خانواده بر عهده ی زن می باشد « همسر داری » را شرح دهید
.  خ 90 -