بخش دوم:
مفاهیم اولیه ی اقتصادی |
تعریف |
کالا |
شیئی که برای تامین یکی از نیاز های انسان به کار می رود با پرداخت پول |
خدمات |
کالای قابل لمسی نیست برای بدست آوردن آن پول پرداخت می شود یا نیازهای را رفع می کند که جنبه ی فیزیکی ندارند. |
کالای مصرفی |
توسط تولید کنندگان نهایی خریداری می شود و به مصرف می رسد . |
کالای واسطه ای |
توسط تولید کنندگان برای ادامه ی فرآیند تولید و تبدیل آنها به کالاهای دیگر خریداری می شود. |
کالای با دوام |
کالای مصرفی است که خودش مصرف نمی شود ولی در طول زمان خدمات آن مورد استفاده قرار می گیرد |
کالای سرمایه ای |
کالای با دوامی که در فرآیند تولید و توسط بنگاه های تولیدی به کار گرفته می شود. |
کالای ضروری |
کالایی که برای تامین نیازهای اولیه مصرف کنندگان مصرف می شود. |
کالای تجملی |
کالایی که برای تامین نیازهای کم اهمیت تر مصرف کنندگان مصرف می شود. |
هزینه فرصت |
بیانگر چیزی است که برای بدست آوردن یک نیاز دیگر ، از آن صرف نظر کرده و آن را از دست داده ایم . |
بازیگران عرصه اقتصاد جهان عبارتند از:
1-مصرف کنندگان
2-تولیدکنندگان وعرضه کنندگان کالاوخدمات
3-دولتها:نهادی است برای ایجاد نظم و انضباط و نظارت بر عملکرد اقتصاد.
4-سازمانها ی بین المللی: نهادی برای نظارت بر اقتصاد جهان
اهمیت اقتصاد و اهمیت علم اقتصاد.
-علت اهمیت اقتصاد از دیدگاه اسلام:تهدید اعتقادات انسان به دلیل در دسترس نبودن معاش.
-یکی از علل اهمیت روز افزون مسایل اقتصادی در جهان امروز:تاثیر عوامل اقتصادی بر همه ی جنبه های زندگی ملل
-علت اهمیت بسیار زیاد علم اقتصاد در عرصه ی مسایل اقتصادی: راه انتخاب بهتر را به انسان آموزش می دهد.
فرض های اولیه ی علم اقتصاد |
تعالیم اسلامی |
نیازهای انسان،نامحدود(برای مصرف بیشتر) |
نیازهای انسان،نامحدود(برای تعالی فکری) |
منابع در دسترس: محدود |
نعمتهای الهی:نامحدود منابع در دسترس انسان : محدود(به دلیل سطح پایین دانش بشری و استفاده نادرست از منابع) |