سطوح مختلف یادگیری در حیطه ی شناختی

باسمه تعالی

نمودار زیر سطوح مختلف یادگیری در حیطه ی شناختی را به همراه برخی از افعال رفتاری هر سطح نشان می دهد:

البته هر حیطه از سوالات می تواند بصورت صحیح و غلط – جورکردنی – چهارگزینه ای چای خالی – تشخیص – پاسخ کوتاه و تشریحی می تواند طراحی گردد.

افعال رفتاری

فرآیند شناختی

سطح یادگیری

نام ببرید – بنویسید – نام گذاری کنید – نشان دهید – تعریف کنید – بیان کنید –تشخیص دهید

فراگیر بتواند آنچه را فراگرفته  به خاطر آورد و عیناٌ بازگو نماید

دانش ( دانستن )

7 نمره

knowledge

توضیح دهد- دلیل آورد – ترجمه کند – تفسیر کند – پیش بینی کند – خلاصه کند – تغییر دهد

فراگیر بتواند آنچه را فراگرفته است به زبان خود و با استفاده از کلمات و جملاتی که خودش می سازد بیان کند

درک و فهم ( فهمیدن )

7 نمره

comperhention

بکار برد – اندازه گیری کند – رسم کند – محاسبه کند – آزمایش کند – حل نماید

فراگیر بتواند آنچه را فراگرفته در زندگی روزمره و در شرایط نو مورد استفاده قرار دهد

کاربرد ( به کار بستن )

2 نمره

Application

 

مشخص کند – متمایز سازد – مقایسه کند – تفاوتها و شباهتها را مشخص کند – با نمودار نشان دهد

فراگیر بتواند اجزا و عناصر تشکیل دهنده یک مطلب ، پدیده ، موضوع و یک شی را به اجزای تشکیل دهنده آن مجزا کرده و روابط بین اجزا و عناصر را مشخص نماید .

تجزیه و تحلیل

2 نمره

analysis

راه حل ارائه دهد – تدوین کند- انشا بنویسد – بازنویسی کند – طراحی کند – رسم کند – طبقه بندی کند – سازمان دهد

فراگیر بتواند اجزا و عناصر را به طرز نو و جدیدی تلفیق نموده ، مطلب ، پدیده ، طرح و ..... جدیدی به وجود آورد

ترکیب

1 نمره
synthesis

 

اظهارنظر نماید – نتیجه گیری کند – نقد و بررسی کند – مقاله انتقادی بنویسد- ارزیابی کند – قضاوت کند

فراگیر بتوند با توجه به ملاک های مشخص، درباره ی ارزش مطالب ،پدیده ها ، افکار ، راه حل ها و .... به قضاوت و داوری آگاهانه بپردازد

ارزشیابی

1 نمره

Evaluation

 

البته بارم بندی درس روان شناسی به قرار زیر می باشد

نوبت اول دی ماه فصل اول 8 نمره و فصل دوم 12 نمره نوبت دوم خرداد ماه فصل اول 2 نمره، فصل دوم 3 نمره، فصل سوم 8 نمره، فصل چهارم 7 نمره