باريت سلفچگان

سلفچگان و پرندك از معروفترين واحدهاي توليد كننده پودر باريت در ايران هستند. اولين كارخانه توليد پودرهاي معدني به منظور مصرف در صنايع حفاري در سال 1338 در سلفچگان با ظرفيت توليد ساليانه حدود 10 هزار تن در سال، احداث و مورد بهره برداري قرار گرفت. محصولات عمده توليد شده در اين كارخانه، شامل پودر باريت، بنتونيت، كائولن، كربنات كلسيم، تالك، فلوئورين و ميكا است.
كارخانه پرندك يكي از واحدهاي توليد كننده اين كانه مي باشد. اين كارخانه از سال 1359 در اختيار شركت باريت فلات ايران قرار گرفت. ميزان توليد باريت اين واحد در سالهاي 1363 و 1364 حدود 24 هزار تن بوده است. در سال 1373 ظرفيت اسمي اين كارخانه 120 هزار تن بوده و محصولات اين كارخانه شامل پودر باريت، كربنات كلسيم، فلوئورين، بنتونيت، كائولن، تالك و ميكا است. پرعيارسازي باريت در هر دو كارخانه به روش جيگ آبي و بادي صورت مي گيرد. شركتهاي توليد كننده پودر باريت در ايران و شركت درين كاشان مي باشد. قسمت اعظم باريت مورد نياز كشور و حتي پودر صادراتي آن توسط اين دو شركت تامين مي شود.

شركت باريت فلات ايران با دارا بودن بيش از سه كارخانه توليدي صنعتي و ظرفيت اسمي بالغ بر 250000 تن در سال بخش قابل توجهي از نياز كشور را تأمين مي كند.
واحدهاي اصلي توليدي پودرهاي معدني شركت باريت فلات ايران شامل كارخانه سلفچگان و كارخانه پرندك در استان مركزي و كارخانه خرمدره در استان زنجان است.
کارخانه فرآوري باريت سلفچگان در استان مرکزي در 50 کيلومتري شهرستان قم و در 12 کيلومتري روستاي سلفچگان قرار گرفته است. کارخانة باريت سلفچگان شامل مدار خردايش و بسته بندي مي باشد. مدار خردايش شامل 5 خط موازي مي باشد که هر خط شامل بونکر ذخيره سنگ خام، سنگ شکن چکشي، سيلوي ذخيره خوراک آسيا، آسياي غلطکي، سيکلون هوايي، کوره، فيلتر کيسه اي، فن، سيستم بسته بندي و سيلوهاي ذخيره محصول مي باشد. خط 1 به علت فرسودگي و پايين بودن ظرفيت از خط خارج شده است و خط 2 براي خردايش باريت، خطوط 3و5 براي خردايش بنتونيت و خط 4 براي خردايش سنگ آهن هماتيتي به کاربرده مي شود. مدار سنگ شکن چکشي خطوط 3و5 مشترک مي باشد. در اين مدار ابتدا مواد توسط سنگ شکن چکشي خرد شده و سپس به مدار آسيا ارسال مي شود. در مدار آسيا مواد خرد شده توسط آسياي غلطکي به وسيله جريان هواي توليد شده توسط فن ها وارد سيکلون هوايي شده و ته ريز سيکلون وارد سيستم بسته بندي مي شود. سرريز سيکلون پس از عبور از فيلتر کيسه اي به آسيا برگشت داده مي شود.

شرکت تولیدی صنایع پودر سلفچگان فعالیت خود را از سال1376 با هدف بهره برداری از مواد معدنی  آغاز نموده و درابتدا دارای 2 خط تولید بوده است  ولی از ابتدای سال 1390 با افتتاح فاز جدید که مشتمل بر دستگاههای تمام اتوماتیک آلمانی می باشد میزان تولید در یک ساعت به حد چشمگیری بالا رفته و توانسته برکیفیت محصولات تولیدی نیز تآثیر بسزایی داشته باشد و جوابگوی نیاز مشتریان عزیز باشد.همانگونه که از نام این کارخانه بر می آید فعالیت این کارخانه تولید کانیهای غیرفلزی می باشد که در این زمینه توانسته پیشرفت چمشگیری در سطح کشور داشته باشد .کليه محصولات اين شرکت مطابق استاندارد API و در بسته بندي هاي مختلف مطابق درخواست خريداران ارائه مي شود . اين محصولات عمدتاً در کيسه هاي کاغذي مقاوم  و گونی های 25  کيلوگرمي  و 30  کیلو گرمی و يا جامبوبگ 1تني مي باشد.

فاز جدید کارخانه شامل: مجموعه ای  از جداکننده ها و دستگاههای سوپرفاین آلمانی که قادر به تولید محصولات با دانه بندی 400 تا 3500 را داراست. افتتاح این فاز جدید مزیت هایی را در برداشته است: به دلیل تمام اتوماتیک بودن این مجموعه، دخالت نیروی انسانی در تولید محصولات به حداقل رسیده و کار تمام  مکانیزه می باشد.همچنین به دلیل دارا بودن آسیاب 12 متری آلمانی محصولات با کیفیت و سرعت بیشتری تولید شده و بازدهی به حداکثر رسیده است.60 درصد محصولات اين شرکت به ساير کشورها نظير  ارمنستان ،آذربايجان ، ترکمنستان ، افغانستان ، گرجستان ،عراق و کویت صادر شده و مابقي تاکنون به شرکت هاي معتبر داخلي کشور که زمینه فعالیت آنها تولید لعاب و چسب و موکت ،رنگ ، شیلنگ سازی و ... می باشد،ارائه گرديده است.  

کربنات موارد مصرف بیشماری دارد که مهمترین آنها در صنایع چرم سازی  - چسب - کف پوش -  ابر سازی- شیلنگ سازی - صابون سازی -  رنگ سازی- کنیتکس - کاشی و سرامیک پوشش لوله و لعاب سازی می باشد.

از تالک در صنایعی مانند كاغذسازی، صنایع كائوچو، صنایع سرامیك و لعاب‌کاری، روغن سر، تولید مواد چرب و روان‌كننده، تهیه پودر بچه، تولید کابل برق، صنایع غذایی، رنگ و تولید پوشش، پلاستیک سازی، صنایع جوشکاری، لوازم آرایشی بهداشتی، ابتدا سنگ های لاشه توسط ماشین های حمل بار از معادن به کارخانه آورده می شود و آنها را در انبار ذخیره می کنند. سپس سنگ ها باطله زدایی و تمیز می شوند . سنگ های جدا شده را به آسیاب فک می فرستند که در این مرحله سنگ ها به صورت نخودی شکل خرد می شود.آنگاه سنگهای خرد شده را به آسیاب چکشی می فرستند که در آنجا سنگهای خرد شده به صورت شکری مانند در می آیند و آماده ذخیره شدن در سیلوها می شود . از آنجا سنگ ها را برای پودر شدن  به آسیاب بالمیل می فرستند . پس از این مرحله پودرها توسط بالابر (الواتور) به سمت جداکننده ها (سبراتور) هدایت می شوند.پودرها در آنجا بر اساس درجه دانه بندی جدا می شوند  و پودرهای زبر توسط مارپیچ برای کوبش دوباره به سیلوی ذخیره بارفرستاده می شود . در این مرحله دانه بندی های مورد نظر به سیلوی ذخیره پرکن فرستاده می شود و در آنجا برای تحویل بار به تمام نقاط کشور در سایزها و بسته بندی های مختلف آماده می شود.کاربردهای دارویی و ... استفاده می شود.

بيش از 85 درصد مصرف باريت در گل حفاري مي باشد در ايران نيز بيشتر واحدهاي موجود, پودر باريت موردمصرف در گل حفاري توليد مي نمايند.

كاني هاي اصلي:  باريت
چگالي ظاهري:  4.35-4.2 گرم بر سانتيمتر مکعب
عيار:  92-84%سولفات باريم
عناصر مفيد:  باريم
عناصر مزاحم:  کلسيم، سرب
ماكزيمم ابعاد آتشباري:    30سانتيمتر
شكل:  رگه اي
روش استخراج:  روباز و زيرزميني

 

http://www.ngdir.ir/plants/TEMP/image_4c6db5e7A91b6A4118A8c2eAfd1f3746da85.jpg

http://www.ngdir.ir/Data_SD/MineMineral/Pics/9383.jpg

مراحل کارخانه فراوري باريت آركانزانس پايان نامه کارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي اميرکبير