http://s5.faza98.com/dl/b5JKy4/دهم تجربی دینی دی 97 فیض - - Copy - Copy.pdf
http://s5.faza98.com/dl/Wt87Sd/دهم تجربی دینی دی 97 فیض-پاسخنامه.pdf
نمونه سوالات متنوع(کوتاه پاسخ، گسترده پاسخ، کشف ارتباط، کانل کردنی،و....)دروس اول تا چهارم کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم
http://s12.faza98.com/dl/Vz7g6E/نمونه سوال درس 1 دین و زندگی پایه 12 انسانی-قم.pdf
http://s12.faza98.com/dl/w7X9Ma/نمونه سوال درس 2 دین و زندگی پایه دوازدهم-قم.pdf
http://s12.faza98.com/dl/n4S7Ht/نمونه سوال درس 3 دین و زندگی پایه دوازدهم-رنجبر-قم.pdf
http://s12.faza98.com/dl/m5F8Dc/نمونه سوال دین و زندگی درس چهارم پایه دوازدهم-قم-رنجبر.pdf
بسمه تعالی
درس اول
1- از دقت در کدام آیه « نتیجه ی تفکر خردمندان در نظام آفرینش » مفهوم میگردد ؟
1) ربَّنا ما خَلَقتَ هذا باطلا 2) سُبحانَکَ فَقِنا عذابَ النّار
3) یَتَفَکَّرون فی خَلقِ السّماواتِ و الارض 4) یَذکُرونَ الله َ قیاما و قُعودا
2- پیوستگی ، ارتباط و هماهنگی آن گاه معنا دارد که .........در کار باشد و به بیام امام علی (ع) زبان بی زبانی جامدات هم معرف ......... آفریدگار است و برقراری اندازه ها در آفرینش پدیده ها به منظور .........آفریده هاست .
1) هدف –قدرت –مخلوق بودن 2) هدف –تدبیر –استوار ماندن
3) تدبیر –تدبیر –استوار ماندن 4) تدبیر –قدرت –مخلوق بودن
3- از دقت در دو آیه ی شریفه ی « وَ تری الجِبال تَحسَبُها جامده و هِی تمرُّ مرَّ السّحاب » و « ربّنا ما خَلَقتَ هذا باطلا » به ترتیب به موضوع ........... و ........... پی می بریم .
1) استواری نظام آفرینش –نبودن خلل و شکاف در عالم وجود 2) استواری نظام آفرینش –حکیمانه بودن و هدفداری خلقت
3) حکیمانه بودن و هدفداری خلقت –استواری نظام آفرینش 4) حکیمانه و هدفداری خلقت –نبودن خلل و شکاف در عالم
4- « عدم تجاوز مخلوقات از محدوده و چهارچوب تعیین شده و سرکشی نکردن در برابر دستور خداوند » به بیان امام علی (ع) ، بدان جهت است که خدای متعال .............
1) آثار صنع و نشانه های حکمتش را در نوآوری های بی سابقه و خلقت بی نظیرش ، هویدا و نمایان سازد
2) با پدید آوردن موجودات ، برهان آفریدگاری و دلیل خداوندی خود را برای همیشه به خداجویان ارائه دهد
3) همه ی مخلوقات را بر اساس مقیاس ، نظم مشخص و اندازه های مخصوص و متناسب با هریک از آن مخلوقات آفرید.
4) موجودات را بدون اینکه از هیچ نمونه ی آماده و پیش ساخته ای ایده بگیرد و از کار خالق دیگری که پیش از وی جهانی آفریده باشد آفرید.
5- با توجه به آیه ی شریفه ی « انَّ فی خلقِ السّماوات و الارض و اختلافِ الّیل و النّهار لایاتِ ...» در آفرینش آسمان ها و زمین و آمدو شد شب و روز ، نشانه های خداشناسی است برای ........... .
1) ذاکران خداوند در همه حال 2) خردمندان متفکر در آفرینش
3) خردمندان عبادت کننده ی خدا 4) ذاکران خداوند و متوجه به تدبیر و حکمت او
6- شاخصه ی اصلی پدیده ها و مجموعه های بزرگ و کوچک جهان که در همه ی اجزا و فعالیت های آن مجموعه حضور دارد ، از دقت در کدام آیه مفهوم میگردد ؟
1) ربَّنا ماخَلَقتَ هذا باطِلا 2) سُبحانَکَ فَقِنا عذابَ النّار
3) وَ یَتَفَکَّرون فی خَلقِ السّماوات و الارض 4) انَّ فی خلق السّماوات و الارض لایاتِ
7- یکی از سوالات اصلی هر نوجوان و جوانی این است که ........... و پاسخ این سوال در نگاه وی به زندگی تاثیر میگذارد وبه ........... او جهت می دهد .
1) هدف از آفرینش جهان چیست؟ - برنامه ها و تصمیم های 2) در چگونه جهانی زندگی میکند ؟ - برنامه ها و تصمیم های
3) هدف از آفرینش جهان چیست ؟ - اهداف و ارزش های 4) در چگونه جهانی زندگی میکند؟ - اهداف و ارزش های
8 –به بیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه « عدم تجاوز مخلوقات از محدوده و چهارچوب تعیین شده از جانب خداوند حاکی از آن است که .........»
1) خدای متعال این نظام را از روی الگوی از قبل نعیین شده نیافرید
2) آثار صنع و نشانه های حکمتش در نوآوری و خلقت بی نظیرش هویداست
3) مخلوقات در هر زمان با دلالتی استوارآفریننده ی خود را نشان میدهند
4) هر مخلوقی در نظام موجود جایگاهی خاص با ویژگی هایی خاص خود دارد .
9 –آیه ی « انَّ فی خلق السماواتِ و الارضِ و اختلاف الیل و النّهار ...»مربوط به فهم نشانه های قدرت خداوند برای ............ است که در هر حال ............ هستند و در آفرینش آسمان ها و زمین ...........که پروردگارا این را بیهوده نیافریدی .
1) مومنان –به یاد خدا –بصیرند 2) خرد مندان –به یاد خدا - می اندیشند
3) مومنان –متفکر در عالم –می اندیشند 4) خردمندان –متافکر در عالم –بصیرند
10- با توجه به آیه ی شریفه ی « ربَّنا ما خَلَقتَ هذا باطِلا » مفهوم ............... مستفاد می گردد .
1) بهره وری و سود جستن 2) مخلوقیت و وابستگی
3) نظم و انضباط حیرت اور 4) قانون مندی و هدفداری
11- معنا یابی کار ها و مسئولیت های یک مجموعه ی مظم در گرو ..........است به گونه ای که کار هر جزء یه تنهایی .........خواهد بود .
1) ارتباط و پیوستگی میان وظایف و مسئولیت ها –کامل و در عین حال ادامه ی کار دیگری
2) نظم و آزایش مخصوص هر یک از اجزا –کامل و در عین حال ادامه ی کار دیگری
3) ارتباط و پیوستگی میان وظایف و مسئولیت ها –ناقص و ناتمام
4) نظم و آرایش مخصوص هریک از اجزا –ناقص و ناتمام
12- افراد منسوب به « اولواالالباب » د رهمه ی احوال خدا را میخوانند و یاد خدا را فراموش نمیکنند که عبارت ............حاکی از آن است
1) ربّنا ما خَلَقتَ هذا باطلا 2) یتفکَّرونَ فی خَلقِ السّماواتِ و الارضِ
3) لَذکرُ الله اکبر 4 ) یذکرونَ اللهَ قیاما و قُعودا و علی جنوبِهِم
13- از دقت در بیت « این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود / هرکه فکرت نکند نقش بود بر دیوار » کدام یک از مفاهیم زیر مستفاد میگردد ؟
1) لزوم قرار گیری در زمره ی خردمندان برای تفکر و اندیشیدن در پدیده های جهان پیرامون خویش
2) دعوت به پذیرش بی چون و چرای تصویر ارائه شده از جهان خلقت توسط قرآن در عین وجود امکان تفکر در آن
3) ضرورت شناخت جهان خیالی و توانایی تمییز دادن آن با جهان واقعی به جهت معرفت یافتن نسبت به خالق آن
4) ضرورت خرد پیشه کردن و تفکّر پیرامون جهان آفرینش برای شناخت پدیده های عالم هستی
14- با توجه به آیات شریفه ی « الذی خلق فسوی * و الذی قدر فهدی » چنین مستفاد می گردد که ..........مقدم بر ......... است و این امر ریشه در ......... خداوند دارد .
1) هدایت –خلقت –حکمت 2) خلقت –هدایت –حکمت
3) هدایت –خلقت –عدالت 4) خلقت –هدایت –عدالت
15- آفرینش به تمام و کمال عالم ، پیام مستنبط از آیه ی ............می باشد .
1) خَلَقَ السّماواتِ والاَرضَ بالحق 2) صُنعَ الله الذی اَتقَنَ کلّ شی ء
3) انّا کُلُ شیء خلقناهُ بقدُر 4) ما تری فی خَلقِ الّرحمان من تفاوت
16- در مسیر معنا یافتن وظایف و مسئولیت ها ی اجزای یه مجموعه ی منظم ......... ضرورت دارد و اگر به کار یک جزء به تنهایی نگاه شود .........به نظر می آید .
1) استقلال –کامل 2) ارتباط –کامل
3) استقلال –ناقص 4)ارتباط –ناقص
17 –مطابق با فرمایش قرآن کریم ، تفکر و اندیشه پیرامون پدیده های جهان خلقت و نشانه های الهی ، برای همه کس ............. و پذیرش این آیات به کمک .............میسر می گردد و عدم ............به عدم شناخت جایگاه خویش در جهان می انجامد .
1)امکان پذیر نیست –عقل و استدلال و منطق –ایمان یقینی 2) امکان پذیر نیست –ایمان و تقوا پیشه کردن –ایمان یقینی
3) امکان پذیر است –عقل و استدلال و منطق –خرد پیشگی 4) امکان پذیر است- ایمان و تقوا پیشه کردن - خرد پیشگی
18 –در جهان ........... ، ............
1) واقعی –نمیتوان از قانون و قانون مندی سخن گفت 2) خیالی –نشانه های علم و حکمت الهی عیان است
3) واقعی –پیدایش وقایع از رابطه ی علت و معلولی پیروی میکند 4) خیالی –وصول به علم و دانش امکان پذیر ولی دشوار است
19- «عامل مشخص در همه ی اجزا و فعالیت های یک مجموعه » و « مبدل مجموعه ها به یک نظام » به ترتیب چیست و ناشی ازکدام یک از صفات الهی است؟
1) نظم –غایت –رحمت 2) غایت - غایت –رحمت
3) نظم –نظم –رحمت 4) غایت –نظم –حکمت
20- شکل گیری مجموعه ی دارای نظام اساساً در گرو وجود چیست و در مورد اجتماع اجزای مجموعه های منظم در کنار یکدیگر کدام فرضیه صحیح است ؟
1)نظم –اجزای این مجموعه ها با اتکا بر آگاهی خود، متناسب با هدف مجموعه گرد هم می آیند .
2) غایت –اجزای این مجموعه ها با اتکا بر آگاهی خود ، متناسب با هدف مجموعه گرد هم می آیند
3) نظم –وجودی آگاه ، متناسب با هدف ، اجزای مجموعه را گرد هم می آورد
4) غایت - وجودی آگاه ، متناسب با هدف ، اجزای مجموعه را گرد هم می آورد
درس دوم
1- هدفداری نظام آفرینش از دقت در مفهوم کدام آیه به دست می آید ؟
1) یسبح لله ما فی السماوات و ما فی الارض له الملک و له الحمد 2) ما تری فی خلق الرحمان من تفاوت
3) ما خلقنا السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق اجل مسمی 4)افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السماوات و الارض
2- استراحت شبانگاهی و روزی طلبی از دقت در کدام آیه مفهوم می گردد؟
1) و من آیاته یریکم البرق خوفا و طمعاو ینزل من السما ماء فیحیی به الارض بعد موتها
2) و من آیاته ان تقوم السماء و الارض بامره پم اذا دعاکم دعوه من الارض اذا انتم تخرجون
3) و من آیاته منامکم بالیل و النهار و ابتغاوکم من فضله ان فی ذلک لایات لقوم یسمعون
4) و من آیاته خلق السماوات والارض و اختلاف السنتکم و الوانکم ان فی ذلک لآیات لقوم یسمعون
3- از دقت در آیه ی شریفه ی « افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السماوات و الارض طوعا و کرها و الیه یرجعون » موضوع ...........مفهوم میگردد .
1) ولایت تکوینی انسان و تسبیح تشریعی او با خالق خویش
2) نظام واحد جهانی در تحقق ارتباط طولی پدیده ها با خالق
3) نظام واحد جهانی در تحقق ارتباط عرضی پدیده ها با خالق
4) ولایت تکوینی خداوند در آفرینش و تسبیح تکوینی پدیده ها با خالق
4- با توجه به آیه ی شریفه ی « افغیر دین الله یبغون » کدام امر مورد نهی قرار گرفته است؟
1) جز خدا را پرستیدن 2) از غیر خدا طلب کردن
3) درخواست دین غیر خدا 4) تکیه گاهی جز خدا طلبیدن
5- از دقت در نظام های به هم پیوسته ی موجودات کره ی زمین موضوع ........... مفهوم می گردد .
1) و الیه المصیر 2) الا یعلم من خلق
3) الا له الخلق و الامر 4) ما تری فی خلق الرحمان من تفاوت
6- نظام واحد جهانی معلول ............. است.
1) طبیعت و سرشت پدیده ها و نظام آنها 2) ارتباط و پیوستگی پدیده ها و تقسیم کار بین آنها
3) یک واقعیت انکار نا پذیر ترسیم یافته در پندار انسان 4) خوی استکباری جهان خواران تشنه ی سرمایه ها
7- با تدبر در آیه ی « ما تری من خلق الرحمان من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور » کدام مفهوم مستفاد می گردد؟
1) در خلقت جهان هستی هیچ بی نظمی و گسستگی و شکافی مشاهده نمی شود
2) خداوند عالم را چنان مستحکم و دقیق آفریده است که هیچ خللی مشاهده نمی شود
3) آیت و نشانه بودن همه ی موجودات ، چه جاندار و چه بی جان بر حکمت الهی
4) خداوند اجزا و اعضای خلقت جهان را طوری آفریده که بتوانند به هدفی که می خواهند برسند .
8- تمام مفاهیم زیر در توصیف ویژگی های یک مجموعه ی نظام مند صحیح است به جز ...............
1) هر جزء از یک نظام هدف خاصی دارد که در نهایت در خدمت هدف اصلی آن مجموعه قرار می گیرد .
2) نظام های بزرگ تر از به هم پیوستن نظام های کوچک تری شکل می گیرند که هر یک ، هدف و نظام مندی خاص خود را دارند .
3) شاخصه ی اصلی یک مجموعه ی نظام مند ، غایت است که همه ی اجزا آن را جست و جو میکنند
4) نظام های کوچک تر نسبت به نظام های وسیع تر از نظم و قانون مندی بیشتری بر خور دارند
9- بهترین پاسخ دهنده به پرسش « مجموعه ی بزرگ جهانی چه مقصدی را دنبال می کند ؟» کیست و این مقصد کدام است؟
1) خود انسان –رسیدن هر موجود به کمال رشد و تکامل خویش
2) خداوند –رسیدن هر موجود به کمال رشد و تکامل خویش
3) خود انسان –رسیدن به کمال مطلق
4) خداوند –رسیدن به کمال مطلق
10- آیه ی ما خلقنا السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق و اجل مسمی ...» وجود ......مشخص و نامبرده شده ی عالم خلقت را ...... بیان می دارد
1) سرآغاز –نتیجه ی هدف داری خلقت جهان 2) سر آمد –بازتاب تدبیر حکیمانهی خالق جهان
3) سرآغاز –بازتاب تدبیر حیمانه ی خالق جهان 4) سرآمد - نتیجه ی هدف داری خلقت جهان
11- در بررسی ارتباط به هم پیوسته ی نظام های موجود در جهان .........نظام های کوچک تر به جهت وصول به ........ بوده است ، بدون این که هیچ بی نظمی و خللی در این میان پدید آید و آیه ی شریفه ی ..........مفید این مطلب است
1) هدف خاص –هدف واحد –ما تری فی خلق الرحمان من تفاوت
2) هدف واحد –هدف خاص –ما تری فی خلق الرحمان من تفاوت
3) هدف واحد –هدفی خاص –افغیر دین الله یبغون و له اسلم
4) هدف خاص –هدف واحد - افغیر دین الله یبغون و له اسلم
12- همه ی آیات شریفه ی زیر به اسنثناء .......... به مضمون « کاران هستی همانطور که از خداست ، رو به سوی خدا نیز دارد » اشاره دارند .
1) افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السماوات و الارض طوعا و کرها و الیه یرجعون
2) ما تری من خلق الرحمان من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور
3) خلق السماوات و الارض بالحق و صورکم فاحسن صورکم و الیه المصیر
4) افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم لا ترجعون
13- در مشاهده ی نظام مندی خلقت ، حضور ......... در عالم هستی در یافت میشود و ضرورت وجود نظم و قانون مندی .............با بزرگ شدن دایره ی نظام احساس می گردد
1) حکمت و تدبیر الهی –محدود تر 2) حکمت و تدبیر الهی –گسترده تر
3) قدرت و اراده ی الهی –محدود تر 4) قدرت و اراده ی الهی –گسترده تر
14- آن جا که اجزای یک مجموعه به گونه ای سازمان یافته اند که فعالیت ............ آن ها منتهی به هدفی معین می گردد ، اساسا مجموعه ی .......... شکل می گیرد که شاخصه ی اصلی آن .......... است .
1) انفرادی –هدفمند –نظم و هماهنگی 2) دسته جمعی –هدفمند –نظم و هماهنگی
3) انفرادی –نظام مند - هدفمندی 4) دسته جمعی –نظام مند –هدفمندی
15- همه ی موجودات عالم رو به سوی ....... است در حرکت اند ;یعنی حرکتی........ دارند و آیه ی شریفه ی ..........مفید این مطلب است
1) رستاخیز الهی که حتمی –بدون گسست و پیوسته –ما خلقنا السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق
2) خداوند که کمال مطلق –رو به رشد و تکامل - له اسلم من فی السماوات و الارض طوعا و کرها و الیه یرجعون
3) خداوند که کمال مطلق - بدون گسست و پیوسته - له اسلم من فی السماوات و الارض طوعا و کرها و الیه یرجعون
4) رستاخیز الهی که حتمی - رو به رشد و تکامل - ما خلقنا السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق
16- از دقت در آیه ی « افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السماوات و الارض طوعا و کرها و الیه یرجعون » در می یابیم که همه ی مخلوقات عالم .......... همان قانون واحدی هستند که خداوند بر آنان حاکم کرده و .........
1) تابع –انتخاب مسیر غیر الهی ، با حرکت هستی سازگاری ندارد
2) متبوع –در خواست از غیر خدا ، مخالف تسلیم تکوینی موجودات در برابر اراده ی خداست
3) متبوع –انتخاب مسیر غیر الهی ، با حرکت هستی سازگاری ندارد
4) تابع –در خواست از غیر خدا ، مخالف تسلیم تکوینی موجودات در برابر اراده ی خداست
17- کلام الهی « ما خلقنا السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق و اجل مسمی و الذین کفرو عما انذروا ...» با اشاره به حقانیت ............، مبین ........ است .
1)دستگاه عظیم خلقت –اثبات معاد موعود 2) کتاب آسمانی قرآن کریم –امکان معاد موعود
3) کتاب آسمانی قرآن کریم –اثبات معاد موعود 4) دستگاه عظیم خلقت –امکان معاد موعود
18- با تدبر در آیه ی کریمه ی «ما خلقنا السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق و اجل مسمی و الذین کفرو عما انذروا ...» مفهوم می گردد که .......... و کافران نسبت به این حقیقت ........... هستند .
1)چون آفرینش آسمان ها و زمین به حق است ، پس دارای سرآمد معینی میباشد –بی توجه و معرض
2) چون آسمان ها و زمین دارای سرآمد معینی می باشد ، آفرینش آنها به حق است –بی خبر و نا آگاه
3) چون آسمان ها و زمین دارای سرآمد معینی می باشد ، آفرینش آنها به حق است - بی توجه و معرض
4) چون آفرینش آسمان ها و زمین به حق است ، پس دارای سرآمد معینی میباشد - بی خبر و نا آگاه
19- مطابق با آیه ی « و من آیاته یریکم البرق خوفا و طمعاو ینزل من السما ماء فیحیی به الارض بعد موتها ...» همهی موارد زیر از نشانه های حکمت الهی است به جز .......
1) خلقت صاعقه برای ترس 2) حیات دوباره ی زمیتن توسط باران
3) امید بخشی صاعقه 4) ارتزاق از طعام پاک و حلال با فرو فرستادن آب از آسمان
20- با توجه به آیه ی شریفه ی « ما تری من خلق الرحمان من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور » پیام نفی ......... از جهان خلقت و اپبات ........ مستفاد می گردد .
1) گوناگونی –انسجام درونی موجودات 2) گوناگونی –کمال استواری مخلوقات
3) گسیختگی - انسجام درونی موجودات 4) کسیختگی –کمال استواری مخلوقات
درس سوم
1- « گرایش به همهی خوبی ها و زیبایی ها » و « تنفر و بیزاری از دورویی و ذلت و حقارت نفس » به ترتیب برخاسته از....... و ....... می باشد .
1) گرایش به نیکی ها و زیبایی ها –قدرت عقل و تفکر 2) گرایش به خیر و نیکی –فطرت خدا آشنا
3) فطرت خدا آشنا –قدرت عقل و تفکر 4) فطرت خدا آشنا –گرایش به نیکی ها و زیبایی ها
2- این سخن امام علی (ع) که می فرماید « در هیچ چیز ننگریستم مگر اینکه خدارا قبل از آن ، بعد از آن و با آن دیدم » با پیام کدام آیه مناسبت دارد ؟
1) انّا هدینا ه السبیل اما شاکرا و اما کفورا 2) فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه
3) و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر 4) فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها
3- آیات « فاقم وجهک للدین حنیفا » و « و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها » به ترتیب بیانگر ......... و........ در انسان است .
1) گرایش به خیر و نیکی –فطرت خدا آشنا 2) فطرت خدا آشنا - گرایش به خیر و نیکی
3) گرایش به خیر و نیکی –وجود نفس امّاره 4) فطرت خدا آشنا –وجود نفس امّاره
4- آن مرتبه از « نفس » که به دلیل عظمت و جایگاهش مورد سوگند باری تعالی قرار گرفته است ، نفس ......... است که ظهور و بروزش به هنگام........ است و مسبب آن ............ می باشد که از توجه در آیه ی شریفه ی .......... مفهوم می گردد .
1) لوامه –آلودگی به گناهان –گرایش انسان به نیکی ها - « و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها »
2) مطمئنه - آلودگی به گناهان –فطرت خدا آشنا ی انسان - « و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها »
3) مطمئنه –ترک مستحبات و عمل به مکروهات –فطرت خدا آشنا ی انسان - « لا اقسم بیوم القیامه و لا اقسم با لنفس اللوامه »
4) لوامه - ترک مستحبات و عمل به مکروهات - گرایش انسان به نیکی ها - « لا اقسم بیوم القیامه و لا اقسم با لنفس اللوامه »
5- علت این که شیطان خطاب به انسان می گوید : « مرا سرزنش نکنید و خود را سرزنش کنید » چیست ؟
1) من نمی توانم به شما کمک کنم 2) شما نمی توانید از من شکایت کنید
3) خداوند وعده ی درست به شما داد 4) من بر شما تسلطی نداشتم
6- رقم زدن یکی از دوراه شقاوت و سعادت بر خاسته از ............ است که از دقت در آیه ی ................ مفهون می گردد
1) فطرت - انّا هدینا ه السبیل اما شاکرا و اما کفورا 2) اختیار - انّا هدینا ه السبیل اما شاکرا و اما کفورا
3) اختیار - و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها 4) فطرت - و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها
7- با توجه به آیه ی شریفه ی « و لقد کرمنا بنی آدم » کرامت انسان بر بسیاری از مخلوقات در گرو .........می باشد و اعطای این مقام به او نتیجه ی برخورداری او از ........... است .
1) خداشناسی –روح 2)خدا شناسی –اختیار
3) خویشتن شناسی –روح 4) خویشتن شناسی –اختیار
8- شیطان معمولا انسان را از راه هایی به نا فرمانی از خدا وسوسه می کند به جز راه ........ .
1) ایجاد دشمنی و کینه میان افراد 2) آراستن و زیبا نشان دادن دنیا
3) سرگرم کردن انسان ها به آرزو های دور و دراز دنیایی 4) غافل کردن از یاد خدا و کارهایی که به یاد خدا می اندازد
9- از آیه ی شریفه ی « انّا هدینا ه السبیل اما شاکرا و اما کفورا » کدام مفهوم مستفاد می گردد؟
1) آدمی استعداد رسیدن به کمالات بسیاری را دارد گه اگر آن ها را شکوفا کند ، به غایت و مقصود و رستگاری می رسد .
2) خداوند راه رسیدن به خوشبختی را به انسان نشان داده است تا خود آن را بشناسد و با اراده ی خود آن را برگزیند .
3) آدمی برای رسیدن به خوبی ها و زیبایی ها ، دارای توانایی ها و قابلیت هایی است که خداوند به انسان بخشیده است .
4) خداوند مارا هدایت می کند و معیار انتخاب هدف های اصیل از غیر آن را مشخص فرموده و نتایج آن را یادآور شده است .
10- « سرزنشگر درونی در انسان که به هنگام آلایش به گناه ] او را سرزنش می کند » و « تحریک کننده ی درونی به سوی گناه » در لسان قرآن به ترتیب بیانگر کدام نفس است ؟
1) لوامه –شیطانی 2) لوامه –اماره
3) مطمئنه –شیطان 4) مطمئنه –اماره
11- تحریک کننده ی درونی به سوی گناه ، همان .......... است که حضرت علی (ع) در باره ی آن می فرماید : .........
1) نفس اماره –دشمن آشکاری است که به انسان دستور به بدکاری و زشتی می دهد .
2) شیطان –دشمن ترین دشمن تو همان شیطان است که در درون توست .
3) نفس اماره - دشمن ترین دشمن تو همان شیطان است که در درون توست .
4) شیطان - دشمن آشکاری است که به انسان دستور به بدکاری و زشتی می دهد .
12- کدام گزینه نقش نفس لوامه و اماره را در کشش انسان ها به سوی گناه ، به ترتیب به درستی نشان می دهد؟
1) باز دارنده –باز دارنده 2) باز دارنده –تحریک کننده
3) تحریک کننده –تحریک کننده 4) تحریک کننده –باز دارنده
13- ابیات « نفس ، هر دم در درونت در کمین / از همه مردم بتر در مکر و کین » و « دشمنی داری چنین در سر خویش / مانع عقل است و خصم جان و کیش » به ترتیب مرتبط با .......... و ............ از عوامل سقوط و گناه هستند .
1) عامل درونی –عامل درونی 2) عامل درونی –عامل بیرونی
3) عامل بیرونی –عامل بیرونی 4) عامل بیرونی –عامل درونی
14- عبارت « نعلم ما توسوس به » در قرآن کریم برای .......... به کار رفته که همان ............سقوط و گناه و دور ماندن از سعادت است .
1) نفس وسوسه گر –عامل درونی 2) شیطان –عامل بیرونی
3) نفس وسوسه گر عامل بیرونی 4) شیطان –عامل درونی
15- درک حقایق و دوری از جهل و نادانی برخاسته از ویژگی .............. است که از دقت در آیه ی .......... مستفاد می گردد .
1) قدرت تعقل - « و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها »
2) قدرت تعقل - « فبشر عباد * الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه »
3)گرایش به خوبی ها و نیکی ها - « و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها »
4) گرایش به خوبی ها و نیکی ها - « فبشر عباد * الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه »
16- سوگند قرآن کریم به .......... در آیه ی ........... مشهود است .
1) نفس لوامه - « یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه »
2) نفس مطمئنه - « یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه »
3) نفس لوامه - « و لا اقسم بالنفس اللوامه »
4) نفس مطمئنه - « و لا اقسم بالنفس اللوامه »
17- تنفر از رذائل اخلاقی در آدمی ، زاییده ی ........ در انسان بوده و از دقت در آیه ی .......... مفهوم می گردد.
1)گرایش به خیر و نیکی - « و لا اقسم بالنفس اللوامه »
2) گرایش به خیر و نیکی - « و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها »
3) وجود نفس لوامه - « و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها »
4) وجود نفس لوامه - « و لا اقسم بالنفس اللوامه »
18 –نقش نفس ....... در مسیر رشد و وصول به رستگاری ، .......... است که درآیه ی شریفه ی .......... مشهود است .
1) لوامه –ملامت انسان مرتکب گناه - « و لا اقسم بالنفس اللوامه »
2) لوامه –جلوگیری کننده از ارتکاب به گناه - « و لا اقسم بالنفس اللوامه »
3) مطمئنه –ملامت انسان مرتکب گناه - « یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه »
4) مطمئنه - جلوگیری کننده از ارتکاب به گناه - « یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه »
19- حق انتخاب میان کفران نعمت و یا شکر نعمت ، پیام آیه ی شریفه ی ......... را آشکار می سازد .پ
1) « من ینقلب علی عقبیه فلن یضر الله شیئا و سیجزی الله الشاکرین» 2) « و نفس و ما سوا ها فالهمها فجورها و تقواها »
3) « انا هدینا ه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» 4) « کلوا مما فی الارض حلالا طیبا و لا تتبعو ا خطوات الشیطان »
20- تعبیر « لاماره بالسوء » در قرآن کریم ، درباره ی .......... به کار رفته که وسوسه های آن ، .............. است .
1) شیطان –دعوت کننده به طلب بیشتر لذات دنیوی 2) شیطان –سلب کننده ی اختیار و مسئولیت آدمی
3) نفس وسوسه گر –سلب کننده ی اختیار و مسئولیت آدمی 4) نفس وسوسه گر –دعوت کننده به طلب بیشتر لذات دنیوی
درس چهارم
1- منظور از « ثبات » روح یا بعد غیر مادی انسان این است که ......... و آیات « انی اری سبع بقرات سمان » و « انی ارانی احمل فوق راسی خبزا » به ترتیب مربوط به خواب ............ و خواب ........... می باشد.
1) روح آدمی نیاز مند و محدود به مکان و زمان است – عزیز مصر –هم زندانی محکوم به اعدام
2) روح آدمی نیازمند و محدود به مکان و زمان است –هم زندانی محکوم به اعدام – عزیز مصر
3) دست تجزیه و تحلیل و استهلاک و فرسایش از دامانش به دور است –هم زندانی محکوم به اعدام –عزیز مصر
4) دست تجزیه و تحلیل و استهلاک و فرسایش از دامانش به دور است –عزیز مصر –هم زندانی محکوم به اعدام
2- با توجه به آیات قرآن کریم و روایات پیشوایان دین که عامل اصلی گناه را « خود انسان » معرفی می کنند .منظور از این « خود » همان خود .........است که ..............می باشد .
1) روحانی –همراه با تجزیه و تحلیل 2) جسمانی –همراه با تجزیه و تحلیل
3) روحانی –مصون از استهلاک 4) جسمانی –مصون از استهلاک
3- رویاهای مطابق با واقعیت حاکی از یک رویداد خارجی که همان رویاهای ........... هستند ، مبیّن وجود بعد غیر مادی انسان که ویژگی آن «ثبات » است و سجده ی فرشتگان به آدم ...........برخورداری از آن است .
1) صادقه - معلول 2) صادقه –علت
3) واقعی – معلول 4) واقعی - علت
4- محاکمه و مجازات انسانی که مثلا بیست سال پیش مرتکب جنایتی شده است که در زمان ارتکاب جنایت تمام عوامل سوق دهنده به گناه در او وجود داشته است و اکنون بخش اعظمی از آن عوامل وجود ندارد ، کاری .............. است .
1) مخالف عدل به دلیل انکار عقل 2) موافق عقل به دلیل ارزش عمل
3) مخالف عدل به دلیل ثبات شخصیت او 4) موافق عدل به دلیل پبات شخصیت او
5- فراغ از محدودیت مکان و زمان و متلاشی پذیری به ترتیب از ویژگی های موجود ............... و ............. است .
1) غیر مجرد –مجرد 2) مجرد –مجرد
3) غیر مجرد –غیر مجرد 4) مجرد –غیر مجرد
6- خداوند در قرآن « علم تعبیر خواب » را به کدام پیامبر نسبت داده و دلیل بر کدام امر است ؟
1) حضرت ابراهیم (ع) – تجرد روح 2) حضرت عیسی (ع) – تجرد روح
3) حضرت موسی (ع) - رویاهای صادقه 4) حضرت یوسف (ع) –رویا های صادقه
7- توجه به « من » ثابت در انسان چه فوایدی دارد ؟
1) قوانین و مقررات جامعه بر مبنای همین « من » بنا شده است 2) شخصیت انسان در طول زندگی بارها دچار تغییر می شود.
3) محاکمه مجرمان به دلیل تغییرات سنی و ظاهری امکان پذیر نیست 4) نقص عضو و از دست دادن قسمتی از بدن موجب تغییر هویت می شود
8- شخصیت و هویت انسان چیزی مستقل از جسم اوست ;زیرا .........
1) جسم انسان در حال تغییر است ولی هویت او در تمام طول عمر ثابت می ماند
2) من حقیقی انسان در عین تغییر و تکامل برخاسته از جسم او می باشد .
3) انسان دارای ماهیت دوگانه است برخلاف حیوان که تک ماهیتی است .
4) ارزش های اخلاقی و معنوی انسان وابسته به هویت و شخصیت اوست .
9- رویاهای صادقه خواب هایی هستند که ............. و دلیل بر ................ است .
1) از حالات عمیق درونی انسان که ریشه در خلق و خوی انسان دارد خبر می دهد –غیر مادی بودن روح
2) از حوادث آینده خبر می دهند یا بیانگر مکانی هستند که شخص آنجا را ندیده –مادی بودن جسم
3) از حوادث آینده خبر می دهند یا بیانگر مکانی هستند که شخص آنجا را ندیده – غیر مادی بودن روح
4) از حالات عمیق درونی انسان که ریشه در خلق و خوی انسان دارد خبر می دهد –مادی بودن جسم
10- ویژگی های متمایز کننده ی انسان از سایر آفریده ها ، ریشه در ............. وی دارد که .............. .
1)بعد جسمانی –دارای قدرت اختیار و تصمیم گیری و تفکر و اندیشه می باشد
2) بعد روحانی –تحلیل پذیر و متلاشی نا پذیر بوده و بعد از مرگ باقی می ماند
3) بعد جسمانی –محدود به زمان و مکان و نیاز مند آن است
4) بعد روحانی –آگاهی و حیات خود را پس از مرگ از دست نمی دهند
11- هر کس درک ............ از « خود » دارد و ............. اقامه ی استدلال و منطق برای اثبات آن است .
1) مبهمی –نیاز مند به 2) مبهمی –مستغنی از
3) روشنی –نیازمند به 4) روشنی –مستغنی از
12- اگر شخصیت یا من انسان وابسته به ............... .
1) روح او باشد ، ظاهر وی نباید دچار تغییر گردد
2) جسم او باشد ، در اثر یک حادثه ممکن است مقداری از هویت او کم شده باشد .
3 ) جسم او باشد ، وی همواره خودش بوده است .
4) روح او باشد ، باید در دوران عمر به شخص دیگری تبدیل شده باشد.
13- آیات « انی ارانی اعصر خمرا » و « انی رایت احد عشر کوکبا » به ترتیب مربوط به خواب ...........و ............ است که تعبیر کننده ی ...........آن ، حضرت یوسف (ع) است .
1) هم زندانی محکوم به اعدام - حضرت یوسف (ع) - اولین
2) هم زندانی واصل به منصب ساقی عزیز مصر - حضرت یوسف (ع) –اولین
3) هم زندانی محکوم به اعدام –عزیز مصر –دومین
4) هم زندانی واصل به منصب ساقی عزیز مصر –عزیز مصر –دومین
14- تقرب به درگاه الهی و مسجود فرشتگان شدن معلول .............. و این امر موید ............است .
1) آراستگی بعد روحانی به فضیلت ها - ثبات و تجزیه ناپذیری بعد روحانی
2) کمال و جاودانگی طلبی بعد روحانی - ثبات و تجزیه ناپذیری بعد روحانی
3) آراستگی بعد روحانی به فضیلت ها –نقش اختیار آدمی در تعیین سرنوشت او
4) کمال و جاودانگی طلبی بعد روحانی - نقش اختیار َآدمی در تعیین سرنوشت او
15- تمام گزینه ها به رویا های صادقه ای که در سوره ی یوسف نقل شده اند ، اشاره دارد به جز ................ .
1) جوانی در زندان خواب دید که انگور می فشارد و شراب می سازد
2) حضرت یوسف در خواب دید که در مقابل یازده ستاره و ماه و خورشید تعظیم می کند
3) عزیز مصر خواب دید که هفت گاو لاغر ، هفت گاو فربه را می خورند .
4) جوانی در زندان خواب دید که نانی بر سر می برد و پرندگان از آن میخورند
16- شخصیت انسان ............ جسم اوست و انسان برای اثبات وجود چیزی که از آن تعبیر به من می کند ، نیازمند ............ .
1) مستقل از –هیچ گونه استدلالی نیست 2) وابسته به –اثبات دو بعدی بودن وجود انسان است
3) مستقل از –اثبات دوبعدی بودن وجود انسان است . 4) وابسته به –هیچ گونه استدلالی نیست .
17- از بعد مقابل بعد جسمانی در ............ به ............ تعبیر می شود که آراستگی آن به فضیلت ها .............. تقرب به درگاه الهی و مسجود فرشتگان شدن است .
1) تفکر اسلامی –فطرت –معلول 2) فرهنگ دینی –فطرت –معلول
3) تفکر اسلامی –روح –علت 4) فرهنگ دینی –روح –علت
18- آن گاه که خداوند متعال مراحل خلقت انسان و رشد و تکامل وی در رحم مادر را بیان می کند و تحولات پیچیده ی زیستی او را یکی پس از دیگری نام می برد و از بعد روحانی وجود وی یاد می کند ، در پایان می فرماید : .............
1) فقعوا له,ساجدین 2) فتبارک الله احسن الخالقین
3) نحن اقرب الیه من حب الورید 4) ان الله علی کل شیء قدیر
19- آیه ی شریفه ی « اذ قال یوسف لابیه یا ابت انی رایت احد عشر کوکبا و الشمس و القمر رایتهم لی ساجدین » موضوع ............... را بیان می کند و منشا آن ............... است .
1) ثابت بودن خود –بعد جسمانی 2) رویا های صادقه –بعد روحانی
3) ثابت بودن خود –بعد روحانی 4) رویا های صادقه –بعد جسمانی
20 - « تحلیل نا پذیری » و « توانایی ابتکار و اکتشاف » و « محدود و نیازمند به زمان » به ترتیب از ویژگی های بعد .......... و ............. و........... است .
1) روحانی - جسمانی - جسمانی 2) جسمانی - جسمانی - روحانی
3) جسمانی - روحانی - روحانی 4) روحانی - روحانی - جسمانی
درس پنجم
1- « ناگوار بودن مرگ » در دیدگاه الهیون به این جهت است که .............
1) مرگ را وسیله ای برای نجات از زندگی و هم زیستی با ظالمان می دانند .
2) ناگواری مرگ ، معلول بر دوش داشتن بار سنگین گناهان است و الهیون مصون از آن اند .
3) خدا پرستان حقیقی گرچه در دنیا زندگی می کنند و زیبا هم زندگی می کنند ، به آن دل نمی سپرند .
4) ناگواری مرگ ، عامل نومیدی از خدا و پوچ اندیشی نسبت به آفرینش می شود که با توحید سازگار نیست .
2- « الهیون » که مرگ را پایان زندگی نمی دانند و آن را تولدی برای انتقال از مرحله ای به مرحله ی دیگر می دانند ، از خداوند عمر طولانی طلب می کنند تا ............... .
1) با تلاش بیشتر در راه خدا و خدمت به انسان ها ، اندوخته ی کامل تری به دست آورند ،
2) کفه ی متعادل دنیا و آخرت را در هم سنگ جلوه دادن آن دو به منصه ی ظهور برسانند .
3) به دنیا پرستان بفهمانند که اعتقاد به عالم پس از مرگ ، منافات با دل سپردن به دنیا ندارد .
4) راه نیک بختی را برای آیندگان ، هموار کنند و اپبات کنند که عبادت به جز خدمت خلق نیست .
3- با توجه به آیه ی « ان الذین لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدنیا » کدام مورد از پیامد های چنین نگرشی نیست ؟
1) شادابی و نشاط زندگی را از دست می دهد و از دیگران کناره می گیرد .
2) زندگی را همین دنیا می داند و برای رسیدن به لذت ها از همه چیز میگذرد .
3) خود را به دنیا مشغول میکند تا آینده ی تلخی را که در پیش دارد فراموش کند .
4) مرگ را پایان بخش زندگی میداند و آن را غروبی می داند که طلوعی در پی دارد .
4- قرآن کریم می فرماید : « قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالا »آیا به شما خبر دهیم که زیان کار ترین (مردم) در کارها چه کسانی هستند ؟ کسانی که ............
1) لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدنیا و اطمانوا بها 2) و الذین هم عن آیاتنا غافلون
3)ضل سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا 4) و الذین کفروا عما انذروا معرضون
5- حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند : باهوش ترین مومنان کسانی هستند که ..............
1) مرگ را غروبی می دانند که طلوعی درخشان تر در پیش روی خود دارد . 2) راضی به زندگی دنیا شده اند و به ملاقات پروردگارشان ایمان دارند
3) مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمان را جز ننگ و خواری نمی بینند . 4)فراوان به یاد مرگ اند و بهتر از دیگران خود را برای آن آماده می کنند
6- مژده ی « لا خوف علیهم و لا هم یحزنون » بهره ی افرادی است که .............
1) مرگ را طلوعی از پس غروب و تولدی دیگر می دانند 2) خود را به لباس تقوا که بهترین لباس است ، آراسته اند .
3) ایمان به خدا و رستاخیز و انجام عمل نیک را باهم دارند . 4) خلوص در راه خدا را بهترین ذخیره ی زندگی خود قرار میدهند
7- بی ارزش جلوه کردن زندگی چند روزه و موقت دنیا از لوازم .................و ................. است .
1) میل به جاودانگی –مرگ را پایان کار دانستن 2) میل به جاودانگی –تحقق آرزو ها در رستاخیز
3) هدف قرار دادن دنیا –تحقق آرزو ها در رستاخیز 4) هدف قرار دادن دنیا –مرگ را پایان کار دانستن
8- با توجه به آیات شریفه ی « قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالا .....» زیان کار ترین مردم کسانی اند که .......
1) از توجه به آخرت ، بی نصیب ماندند و اعمال خود را حبط نمودند
2) خود را سرگرم لذات دنیا نمودند و از آخرت و نعمت هایش بی بهره شدند .
3) سعی و تلاش آنها مصروف دنیا شد ، به این گمان که بهترین عملکرد را دارند .
4) دنیا را هدف خود قرار دادند با تکیه بر این که دنیا نقد است و آخرت ، نسیه .
9- پیام آیه ی شریفه ی « هیهات هیهات لما توعدون » موضوع .................. است .
1) عدم تحقق آرزو های دنیا پرستان با هدف قرار دادن دنیا
2) بعید شمردن معاد جسمانی از سوی کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند .
3) بعید شمردن نبوت انسانی از سوی کسانی که دعوت های او را تکذیب می کنند .
4) عدم تحقق وعده های داده شده از سوی شیطان که وعده های تو خالی به پیروان خود بود .
10- تلقی مرگ به عنوان پایان زندگی ، عبث بودن ................ را نتیجه می دهد .
1) ترس از مرگ 2) میل به جاودانگی
3) امید های دست نیافتنی 4) حرص و طمع مرز نشناس
11- ایجاد شور و نشاط و انگیزه ی فعالیت و کار در زندگی ، مرهون ............... است .
1) محترم شمردن مالکیت خصوصی 2) اعتقاد همراه یقین به معاد
3) محترم شمردن مالکیت عمومی 4)اعتقاد همراه با یقین به دریافت پاداش
12- « لمس جدی بودن زندگی » ، « یافتن توانایی های جدید » ، « احساس استقلال » به ترتیب از ویژگی های مربوط به دوران ............. و ......... و ......... است .
1) میان سالی –کودکی –میان سالی 2) نوجوانی –کودکی –میان سالی
3) میان سالی –نوجوانی –نوجوانی 4) نوجوانی –نوجوانی –نوجوانی
13- همه ی مفاهیم زیر به پیامد های نگرش مادی انسان ها در برخورد با مرگ اشاره دارد ، به جز ................ .
1) ابتلا به سرگردانی و یاس روز افزون 2) سرگرم کردن خود به هرکاری ، برای فراموشی آینده ی تلخ پیش رو
3) ارزشمند شدن زندگی کوتاه دنیوی 4) کناره گیری از دیگران و ابتلا به انواع امراض روحی
14- « تقاضای عمری طولانی برای کسب کمالات بیشتر » و « بی ارزش شدن زندگی چند روزه ی دنیا » به ترتیب پیامد های ناشی از کدام دیدگاه در برخورد با مرگ اشاره دارد؟
1) دیدگاه الهی - دیدگاه الهی 2) دیدگاه مادی - دیدگاه مادی
3) دیدگاه الهی - دیدگاه مادی 4) دیدگاه مادی –دیدگاه الهی
15- آن جا که خداپرست حقیقی در خدمت به خلق خدا می کوشد و میداند که هرچه بیشتر به خدا خدمت کند آخرت او زیبا تر خواهد بود ، .........پیامد و آن هنگام که ایشان در دنیا زیبا زندگی می کند ، اما به آن دل نمی سپرد ، ...........پیامد دیدگاه پیروان پیامبران الهی نسبت به مرگ به منصه ی بروز می رسد .
1) دومین - دومین 2) نخستین - دومین
3) دومین - نخستین 4) نخستین - نخستین
16- « تقاتضای عمری طولانی از خداوند » از ویژگی های کدام گروه است و کدام عبارت قرآنی پیامد داشتن این دیدگاه درباره ی مرگ را تبیین میدارد؟
1) مادیون - لاخوف علیهم و لا هم یحزنون 2) الهیون - لا خوف علیهم و لا هم یحزنون
3) مادیون - فلا نقیم لهم یوم القیامه وزنا 4) الهیون - فلا نقیم لهم یوم القیامه وزنا
17- گزینش ............. به هنگام قرار گیری در دوراهی ذلت و شهادت توسط ...............معلول .............. است .
1) ذلت - مادیون - غفلت از مرگ 2) شهادت –خداپرستان حقیقی - زسیدن به مرحله ی عالی شجاعت
3) ذلت - مادیون - تکذیب مرگ 4) شهادت - خداپرستان حقیقی - نهراسیدن از مرگ
18 –قرآن کریم ، سرنوشت زیان کار ترین مردم در کارها را چگونه توصیف میکند ؟
1) و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون 2) اولئک ماواهم النار بما کانوا یکسبون
3) عما انذروا معرضون 4) فلا نقیم لهم یوم القیامه وزنا
19 –امام حسین (ع) به هنگام قرار گیری در دوراهی ذلت و شهادت ، مرگ را ............ و زندگی با ظالمان را ............. بیان می فرماید .
1) سعادت - غفلت از وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر 2) سعادت - ننگ و خواری
3) شیرین تر از عسل - غفلت از وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر 4) شیرین تر از عسل - ننگ و خواری
20- پیامبر مرگ را ............ می داند و حضرت قاسم (ع) در شب عاشورا شهادت را ................ معرفی می کند .
1) غروبی که طلوعی درخشان تر در پیش دارد - شیرین تر از عسل 2) انتقال از جهانی به جهان دیگر - شیرین تر از عسل
3) غروبی که طلوعی درخشان تر در پیش دارد - عین سعادت مندی 4) انتقال از جهانی به جهان دیگر - عین سعادت مندی
درس ششم
1- از دقت در دو آیه ی شریفه ی « و ضرب لنا مثل و نسی خلقه قال من یحیی العظام و هی رمیم * قل یحییها الذی انشاها اول مره و هو بکل خلق علیم»
به ............ معاد در بعد ........... پی می بریم .
1) امکان –روحانی که بخش ثابت وجود انسان و بری از تغییر و تحول است
2) ضرورت - روحانی که بخش ثابت وجود انسان و بری از تغییر و تحول است
3) ضرورت –آفرینش مجدد جسم برای پیوستن روح منزه از تجزیه و استهلاک به آن
4) امکان - آفرینش مجدد جسم برای پیوستن روح منزه از تجزیه و استهلاک به آن
2- آن جا که احساس تشنگی با آب بر طرف می شود و آن جا که مصلح و مفسد پاداشی در خور صلاح و فساد دریافت می کنند به ترتیب ..........معاد در پرتو ........... و .............. مفهوم می گردد .
1) ضرورت –عدل –حکمت 2) امکان –حکمت –عدل
3) ضرورت –حکمت –عدل 4) امکان –عدل - حکمت
3- از دقت در کدام آیه « ضرورت معاد به توجه به عدل الهی » مفهوم می گردد ؟
1) و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما باطلا 2) افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون
3) ام نجعل الذین امنوا و عملو ا الصالحات کالمفسدین فی الارض 4) و ما خلق الله السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق و اجل مسمی
4- پیام کدام آیه با دیگر آیات متفاوت است ؟
1) قل یحییها الذی انشاها اول مره و هو بکل خلق علیم 2) قل هی للذین آمنوا فی الحیاه الدنیا خالصه یوم القیامه
3) و ضرب لنا مثل و نسی خلقه قال من یحیی العظام و هی رمیم 4) ایحسب الانسان الن نجمع عظامه * بلی قادرین علی ان نسوی بنانه
5- تمام آیات دال بر تحقق معاد جسمانی است به استثنای آیه ی ........... .
1) الله لا اله الا هو یجمعنکم الی یوم القیامه 2) قل یحییها الذی انشاها اول مره و هو بکل خلق علیم
3) و ضرب لنا مثل و نسی خلقه قال من یحیی العظام و هی رمیم 4) ایحسب الانسان الن نجمع عظامه * بلی قادرین علی ان نسوی بنانه
6- «گرایش به بقا و جاودانگی » و « محدود بودن عمر انسان در دست یابی به کمالات بی نهایت » به ترتیب دلیل بر ...............معاد در پرتو ............ الهی و دلیل بر ............... معاد در پرتو ............. الهی است .
1) امکان –عدل –امکان –عدل 2) ضرورت –عدل –ضرورت –عدل
3) امکان –حکمت –امکان –حکمت 4) ضرورت –حکمت –ضرورت –حکمت
7- گرایشی که انسان اکثر تلاش خود را به دلیل آ انجام می دهند ، میل به .............. است که پاسخگوی آن ............ است و نشانی بر ..............خداوند است .
1) بقا و جاودانگی –رستاخیز –حکمت 2) کمالات بی نهایت –رستاخیز –عدل
3) بقا و جاودانگی –حکیمانه بودن خلقت –حکمت 4) کمالات بی نهایت –عادلانه بودن خلقت –عدل
8- میل به بقا و جاودانگی و عدم قابلیت جبران خوبی ها و بدی ها در دنیا و بی نهایت طلبی انسان به ترتیب ................معاد در پرتو ............ و ................ و ............... را اثبات می کند .
1) ضرورت –حکمت –عدل –حکمت 2) امکان –حکمت –حکمت –عدل
3) ضرورت –عدل –حکمت –حکمت 3) امکان –عدل –حکمت –عدل
9 –آیه ی شریفه ی « افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم لا ترجعون » به کدام گزینه اشاره دارد ؟
1) ضرورت معاد بر اساس عدل الهی 2) بیهوده نبودن زندگی دنیوی انسان
3) هیچ شکی در برپایی قیامت نیست 4) ضرورت معاد براساس حکمت الهی
10- مهم ترین خبری که انبیا الهی برای بشر آورده اند ، خبر از ............. است و ایمان به آن را .............دانسته اند .
1) معاد و سرای آخرت –لازمه ی ایمان به خدا 2) هدایت از طریق وحی –لازمه ی ایمان به خدا
3) معاد و سرای آخرت –شرط لازمه ی حکمت الهی 4) هدایت از طریق وحی - شرط لازمه ی حکمت الهی
11- ما به ازای داشتن تمایلات انسانی ، نشانی بر ...............نظام آفرینش است .
1) وابستگی 2) نیازمندی 3) حکیمانه بودن 4) عادلانه بودن
12- از دقت در آیه ی شریفه ی 9 سوره ی فاطر « و الله الذی ارسل الریاح ... کذلک النشور » اثبات معاد ......... از راه توجه به .......... مفهوم می گردد .
1) جسمانی –طبیعت 2) روحانی –طبیعت
3) جسمانی –قدرت غیر محدود الهی 4) روحانی –قدرت غیر محدود الهی
13- محدودیت عمر آدمی « در دستیابی به افول ناشدنی ها » و رسیدن به پاداش تمامی کار های نیک خویش » به ترتیب دلیلی بر ............ معاد بر اساس .............. الهی و .............. الهی است .
1) امکان –حکمت –عدل 2) ضرورت –حکمت –عدل
3) امکان –عدل –حکمت 4) ضرورت –عدل –حکمت
14- عبارت « دفع خطر احتمالی لازم است » بیان کننده ی یک اصل ................. است و با توجه به مهم ترین خبری که انبیا ء برای بشر آورده اند ، در حقیقت تاکیدی است بر پذیرش ................ .
1) فطری –معاد 2) عقلی –معاد
3) فطری –یکتا پرستی 4) عقلی –یکتا پرستی
15- وجود جهانی دیگر برای « باز ستاندن حق مظلوم از ظالم » و « حفظ کمالات کسب شده » به ترتیب به اثبات ............. معاد بر اساس ...........الهی و ................... الهی اشاره دارد .
1) ضرورت –حکمت –عدل 2) امکان –حکمت –عدل
3) ضرورت –عدل –حکمت 4) امکان –عدل –حکمت
16- از آن جا که « نمی شود که خداوند عشق به خود و حیات ابدی را در وجود کسی قرار دهد و سپس او را در حالی که مشتاق اوست ، از هستی بیندازد » ضرورت معاد بر اساس ............... و این مطلب که وعده ی الهی ، وصول هرکس به استحقاق خویش است ، ضرورت معاد بر اساس ............... دریافت می گردد 1) عدل الهی –حکمت الهی 2) عدل الهی –عدل الهی
3) حکمت الهی –حکمت الهی 4) حکمت الهی –عدل الهی
17- عدم « از دست رفتن کمالات کسب شده ی انسان های درستکار » و « بیهودگی دین و عقل و فطرت » و « وصول بی کم و کاست به ثمره ی اعمال » در این دنیا به ترتیب ................. معاد را بر اساس ............ ، .............. و ................... رقم می زند .
1) ضرورت –حکمت الهی –حکمت الهی –عدل الهی 2) ضرورت –عدل الهی –حکمت الهی –عدل الهی
3) امکان –عدل الهی –عدل الهی –حکمت الهی 4) امکان –حکمت الهی –عدل الهی –حکمت الهی
18- « قدرت نا محدود الهی » و « خلقت نخستین انسان » به ترتیب به کدام یک از ابعاد اثبات معاد اشاره دارند ؟
1) امکان –ضرورت 2) امکان –امکان
3) ضرورت –امکان 4) ضرورت –ضرورت
19- پیام کدام یک از آیات شریفه ی زیر با سایرین متفاوت است ؟
1)ایحسب الانسان الن نجمع عظامه * بلی قادرین علی ان نسوی بنانه 2) و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما باطلا
3) ام نجعل الذین امنوا و عملو ا الصالحات کالمفسدین فی الارض 4)افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون
20- آیه ی شریفه ی « الذین تتوفاهم الملائکه طیبین ...» با توجه به مفهوم ............... بر ................ معاد تاکید می نماید .
1) آفرینش مجدد جسم برای پیوستن به روح در اخرت –امکان 2) دریافت تمام و کمال روح آدمی توسط فرشته ی مرگ –ضرورت
3)دریافت تمام و کمال روح آدمی توسط فرشته ی مرگ –امکان 4)آفرینش مجدد جسم برای پیوستن به روح در اخرت –ضرورت
درس هفتم
1- ارتباط عالم دنیا با برزخ را آثار ................. اعمال انسان ها اثبات می کند و تاثیر مقدار فضیلت برزخیان ، ........... دیدارشان را با خانواده ی خویش رقم می زند و استمرار بخش ارتباط انسان با دنیا ، آثار ............. رفتار های اوست .
1) ما تقدم –کیفیت –ما تقدم 2) ما تاخر –کمیت –ما تاخر
3) ما تقدم –کمیت –ما تاخر 4) ما تاخر –کیفیت –ما تقدم
2- بر اساس روایات ، کدام مطلب در مورد ارواح مومنان صحت ندارد ؟
1) مومنان در بهشت برزخی همه ی پاداش و جزای خود را می بینند .
2) مومنان بر حسب مقدار فضیلت هایشان به دیدار خانواده ی خویش نائل می شوند
3) ثواب سنت و روش نیکی که در جامعه جاری می سازند را در برزخ می بینند .
4) طلب مغفرت فرزند صالح بعد از مرگ به او می رسد .
3- دیدار مومنان از خانواده ی خود ، پس از مرگ و تعداد آن ، برحسب ................ به بیان امام .............. محقق می گردد .
1) فضیلت های خود مردگان –کاظم (ع) 2) مراتب ایمان بازماندگان –صادق (ع)
3) فضیلت های خود مردگان –صادق (ع) 4) مراتب ایمان بازماندگان - کاظم (ع)
4- از توجه در آیه ی شریفه ی « حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحا فیما ترکت » مفهوم می گردد که .............. .
1) اعمال نیکوی ترک شده قابل جبران نیست . 2) مرگ پایان بخش همه ی آرزوهای تحقق نیافته است
3) با تحقق توفی ، فعالیت آگاهانه ی روح با جسم دوام می یابد 4) با تحقق توفی فعالیت آگاهانه ی روح هم چنان ادامه دارد .
5- از آیه ی شریفه ی « ینبا الانسان یومئذ بما قدم و اخر » موضوع ............. مفهوم می گردد و مبین عالم .................. است .
1) برخی از اعمال ، آثار و نتایج آنها محدود به دوران عمر انسان میباشد و همه ی اعمال ما تقدم و ما تاخر ثبت می شود –برزخ
2) برخی از اعمال ، آثار و نتایج آنها محدود به دوران عمر انسان میباشد و همه ی اعمال ما تقدم و ما تاخر ثبت می شود –قیامت
3) برخی از اعمال هستند که آثارشان حتی بعد از مرگ از بین نمی رود ، علاوه بر آثار ما تقدم دارای آثار ما تاخر هستند –برزخ
4) برخی از اعمال هستند که آثارشان حتی بعد از مرگ از بین نمی رود ، علاوه بر آثار ما تقدم دارای آثار ما تاخر هستند –قیامت
6- سخن پیامبر گرامی اسلام که فرمودند : « قسم به کسی که جانم در دست اوست ، ایشان به این کلام از شما شنوا ترند و فقط بر پاسخ توانا نیستند » خطاب به .............. در جنگ .............. و بیانگر ........... است .
1) منافقان و کفار کشته شده –بدر –ممات برزخی 2) منافقان و کفار کشته شده –خندق –حیات برزخی
3) بزرگان کشته شده ی لشکر کفار –بدر –حیات برزخی 4) بزرگان کشته شده ی لشکر کفار –خندق –ممات برزخی
7- کدام مطلب در مورد عالم برزخ صادق نیست ؟
1) روح و جسم انسان ها توسط ملائکه بی کم و کاست دریافت می شود . 2) حقیقت انسان پس از مرگ از اگاهی و شعور کاملی برخوردار است .
3) مرحله ی اول پاداش و جزای مومنان و کافران در عالم برزخ آغاز میشود 4) آدمی پس از مرگ وارد برزخ میشود و تا قیامت در آن جا میماند .
8- پیام آیه ی شریفه ی « حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحا فیما ترکت » ........... می باشد .
1) تسلیم شدن در برابر مرگ 2) قبول اثر عمل صالح
3) آگاهی به حقانیت مراتب حیات 4) رفع موانع آگاهی با تحقق توفی
9- مرحله ی اولیه ی پاداش و جزای مومنان و کافران در ............. است و روح انسان پس از مرگ توسط فرشتگان ............... میشود .
1) بهشت و جهنم موعود - تحدی 2) بهشت و جهنم موعود - توفی
3) بهشت و جهنم برزخی - تحدی 4) بهشت و جهنم برزخی - توفی
10- توفی به چه معناست و طبق آیات قران کریم ، چه کسی مسئول انجام آن است ؟
1) دریافت جزا و پاداش اعمال بدون کم و کاست –فرشتگان 2) دریافت جزا و پاداش اعمال بدون کم و کاست –خود خداوند
3) دریافت تمام و کمال روح و نفس انسان –فرشتگان 4) دریافت تمام و کمال روح و نفس انسان –خود خداوند
11- توفی نفس به معنای ........... روح است و با تحقق آن ..............
1) بازگشت –فعالیت های آگاهانه ی روح ادامه می یابد . 2) بازگشت –فعالیت های آگاهانه روح آغاز می شود
3) بازگیری - فعالیت های آگاهانه روح ادامه می یابد . 4) باز گیری - فعالیت های آگاهانه روح آغاز می شود
12- پیام آیه ی شریفه ی « حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحا فیما ترکت » ..... ...... در عالم ........... می باشد .
1) باز بودن پرونده ی اعمال –برزخ 2) برچیده شدن بساط عمل و اختیار –برزخ
3)باز بودن پرونده ی اعمال –قیامت 4) برچیده شدن بساط عمل و اختیار –قیامت
13- با توجه به آیه ی شریفه ی « حتی اذا جاء احدهم الموت ... » آن گاه که مرگ انسان فرا می رسد ، بعد ............. او در ..............به سر خواهد برد .
1) جسمانی و روحانی –آخرت 2) روحانی –آخرت
3) جسمانی و روحانی –برزخ 4) روحانی –برزخ
14- طبق فرموده ی امام صادق (ع) شخص ظهور یافته بر مرده ، تمثالی از کدام مورد است و از قرین بودن با کدام موارد در زندگی دنیوی سخن می گوید ؟
1)عمل –رزق و فرزند صالح 2) فضایل –رزق و فرزند صالح
3) عمل –رزق و خانواده 4) فضایل –رزق و خانواده
15- وعده ی « فاولئک ماواهم جهنم و ساءت مصیرا » بهره ی ........... است که در ................... محقق می گردد .
1) ظلم کنندگان به دیگران –عالم برزخ 2) ظلم کنندگان به دیگران –عالم قیامت
3) ستمکاران به خویشتن –عالم برزخ 4) ستمکاران به خویشتن –عالم قیامت
16- در عالم برزخ .................. پاداش و جزا ی مردم داده می شود و ارتباط دنیا با برزخ پس از مرگ ............ .
1) بخشی از –برقرار است 2) بخشی از –قطع می شود
3) تمام –برقرار است 4) تمام –قطع می شود
17- به بیان امام ............... پس از مرگ ، دیدار ........... از خانواده های خود محقق می گردد که .............آنان هر جمعه صورت می گیرد .
1) امام صادق(ع) –همه ی انسان ها ، برحسب ایمان خویش- بیشترین 2) امام کاظم (ع) –همه ی انسان ها ، بر حسب ایمان خویش –کم ترین
3) امام صادق (ع ) –مومنان ، بر حسب فضیلت های خویش - بیشترین 4) امام کاظم (ع) - مومنان ، بر حسب فضیلت های خویش - کم ترین
18- آن گاه که فرشتگان در عالم ............. خطاب به گناهکاران میگویند : « فیم کنتم ؟» آنان گناهکاری خویش را ............. می کنند .
1) برزخ –توجیه 2) قیامت –توجیه
3)برزخ –تکذیب 4) قیامت –تکذیب
19- ظرف زمانی تحقق کدام یک برزخ نیست ؟
1)ینبا الانسان یومئذ بما قدم و اخر 2)النار یعرضون علیها غدوا و عشیا
3) الذین تتوفاهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم 4) و حاق بال فرعون سوء العذاب
20- همه ی موارد زیر از اعمال و موارد دارای آثار ما تاخری هستند که امام صادق به آن ها اشاره نموده به جز ............... .
1) کتاب قرآنی که از آن قرائت شود 2) چاه ابی که فرد حفر کرده و به مردم اب می دهد .
3) روش پسندیده ای که بنا نهاده و دیگران پس از وی ان را ادامه میدهند 4) عبادتگاهی که بنا نموده تا دیگران در آن به عبادت بپردازند .
درس هشتم
1- از دقت در دو ایه ی شریفه ی « و اشرقت الارض بنور ربها » و « و نفخ فی الصور فصعق من فی السماوات و من فی الارض » به ترتیب به نفخ صور ........... و نفخ صور ............ پی می بریم و « بروز واقعیت حواذث گذشته » پیام آیه ی ........... است .
1) اول –دوم –نخستین 2) دوم –اول –نخستین
3) دوم –اول –دومین 4) اول –دوم –دومین
2- مهر خاموشی بر دهان رستاخیزیان آن گاه زده می شود که ............. محقق شود که نتیجه اش گواهی و شهادت ............است .
1) توسل به سوگند دروغ –اعضا و جوارح 2) توسل به سوگند دروغ –شاهدان و گواهان
3) عدالت فراگیر الهی –اعضا و جوارح 4) عدالت فراگیر الهی –شاهدان و گواهان
3- آیه ی شریفه ی « منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تاره اخری » موضوع ............... در نفخ صور ................... است .
1) زنده شدن همه ی انسان ها –اول 2) زنده شدن همه ی انسان ها –دوم
3) مدهوشی اهل آسمان ها و زمین –دوم 4) مدهوشی اهل اسمان ها و زمین –اول
4- آیه ی شریفه ی « و نفخ فی الصور فاذا هم من الاجداث الی ربهم ینسلون » موضوع ........... به دنبال نفخ صور ............ است .
1) برپا شدن داد گاه عدل الهی –دوم 2) برپا شدن داد گاه عدل الهی –اول
3) زنده شدن همه ی انسان ها –دوم 4) زنده شدن همه ی انسان ها –اول
5- اعمال پیامبران و امامان ، بدان جهت معیار و میزان سنجش اعمال سایرین قرار می گیرد که ................ .
1) معصوم از خطا و گناه اند . 2) عین حق و حقیقت است .
3) الگوی تمام عیار انسانیت اند . 4) برگزیدگان خدا برای هدایت بشر اند .
6- گواهی و شهادت فرشتگان ، پذیرفته ی دادگاه عدل الهی است ، بدان جهت که .......... و .............. .
1) در طول زندگی انسان ها ، همواره مراقب آنان بوده اند –از آلایش به خطا محفوظ و مصون اند .
2) در طول زندگی انسان ها ، همواره مراقب آنان بوده اند –تمامی اعمال آنان را ثبت و ضبط کرده اند .
3) کارگزاران خداوند در نظام خلقت و تکوین اند به اذن خداوند - از آلایش به خطا محفوظ و مصون اند .
4) کارگزاران خداوند در نظام خلقت و تکوین اند به اذن خداوند - تمامی اعمال آنان را ثبت و ضبط کرده اند .
7- تمهید مقدمات حیات مجدد انسان ها ، با ............. و به دنبال ان ............... و تحقق .................. همراه است .
1) نفخ صور دوم –حضور در پیشگاه عدل الهی –قضاوت بر معیار حق
2) نفخ صور اول –حضور در پیشگاه عدل الهی –وعده ی تخلف ناپذیر خداوند
3) نفخ صور دوم –در هر ریختن نظم موجود در عالم –وعده ی تخلف نا پذیر خداوند
4) نفخ صور اول –حضور در پیشگاه عدل الهی –قضاوت بر معیار حق
8- خداوند متعال در چه زمانی خطاب به انسان ها می فرماید :« فلا تظلم نفس شیئا ...» وقتی که ............... ، پس به هیچ کس کمترین ستمی نمیشود .
1) ترازو های دادگری در قیامت برپا می شود . 2) گزارشی از اعمال خود را در نامه ی اعمال خود ببینند .
3) اعضا و جوارح انسان به اذن خدا سخن بگویند . 4) نوری از جانب پروردگار واقعیت حوادث را آشکار کند .
9- بهترین گواهان قیامت ................ اند ، زیرا .................. .
1) پیامبران و امامان –معیار سنجش اعمال دیگر انسان ها می باشند . 2) فرشتگان الهی –معیار سنجش اعمال دیگر انسان ها می باشند .
3) فرشتگان الهی –ظاهر و باطن اعمال انسان ها را در دنیا دیده اند . 4) پیامبران و امامان - ظاهر و باطن اعمال انسان ها را در دنیا دیده اند .
10- از دقت در آیه ی شریفه ی « و اشرقت الارض بنور ربها » مفهوم می گردد که در رستاخیز ............. .
1) نور پروردگار همه جا محسوس است .
2) با نوری از جانب پروردگار ، واقعیت حوادث که بر زمین گذشته است آشکار می گردد .
3) نور پروردگار بر زمین تابیدن میگیرد .
4) زمین ، نور پروردگار را می گسترد و تحولی عظیم در آسمان ها و زمین رخ می دهد .
11- آیه ی شریفه ی « و قالوا لجلودهم لم شهادتم علینا » موضوع شهادت .............. بعد از نفخ صور ............. است .
1) فرشتگان الهی –اول 2) اعضای بدن انسان –اول
3) فرشتگان الهی –دوم 4) اعضای بدن انسان –دوم
12- با توجه به آیات شریفه ی قرآن ، « قیام و رستاخیز » پس از .............. محقق می گردد .
1) در صور دمیدن 2) دوبار در صور دمیدن
3) فراگیر شدن صیحه 4) حضور گواهان
13- با توجه به آیات و روایات ، مراد از نامه ی اعمال کدام است ؟
1) کتاب قرآن معیار حق است و برای سنجش و اندازی گیری اعمال ماست .
2) یک واقعیت معنوی است که مجموعه ی اعمال و حقیقت آن هارا در بر می گیرد .
3) خداوند آن اعمال را برشمرده در حالی که آن ها را فراموش کرده بودند .
4) هنگامی که قیامت برپا میشود ، کتاب انسان را به او میدهند و میگویند بخوان .
14- سوگند دروغ بدکاران در روز قیامت به انگیزه ی ........................ صورت میگیرد و خداوند در قبال آن ................. .
1) فریب شاهدان و گواهان –بر دهانشان مهر خاموشی میزند . 2) نجات احتمالی خود از مهلکه - بر دهانشان مهر خاموشی میزند .
3) فریب شاهدان و گواهان –نامه ی اعمالشان را دربرابرشان می گشاید . 4) نجات احتمالی خود از مهلکه - نامه ی اعمالشان را دربرابرشان می گشاید
15- عبارت « یا لیتنی لم اوت کتابیه » از زبان .............. ، به هنگام .......... جاری میشود .
1) برزخیان –حضور در دادگاه عدل الهی 2) بدکاران –دادن نامه ی اعمال
3) برزخیان –دادن نامه ی اعمال 4) بدکاران - حضور در دادگاه عدل الهی
16- « با آماده شدن صحنه ی قیامت ، رسیدگی به اعمال آغاز میشود » که عبارت ............... حاکی از آن است .
1) قضی بینهم بالحق 2) اوتی کتابه بیمینه
3) وضع الکتاب 4) نضع الموازین القسط
17- هر یک از وقایع « منها نخرجکم تاره اخری » ، « اشرقت الارض » و « قضی بینهم بالحق » به ترتیب به دنبال نفخ صور ........... ، ........... و .......... است .
1)اول –اول –اول 2) اول –دوم –اول
3) دوم –اول –دوم 4) دوم –دوم –دوم
18- خداوند متعال خطاب به .............. ، پس از .................. می فرماید :« و هم لا یظلمون »
1) نیکو کاران –دادن نامه ی اعمال 2) همه ی انسان ها –قضاوت بر معیار حق
3) نیکوکاران –قضاوت بر معیار حق 4) همه ی انسان ها - دادن نامه ی اعمال
19- توسل ............در رستاخیز الهی به ............... ، شهادت ............. برعلیه فرد را به همراه دارد .
1)بدکاران –خزائن جهنم –اعضای بدن 2) گناهکاران –خزائن جهنم –فرشتگان الهی
3) بدکاران –سوگند کذب –اعضای بدن 4) گناهکاران –سوگند کذب –فرشتگان الهی
20- در آماده شدن صحنه ی قیامت ، همه ی وقایع زیر به استثناء ............. اتفاق می افتد .
1) برپاشدن دادگاه عدل الهی 2) زنده شدن همه ی انسان ها
3) نفخ صور دوم 4) نورانی شدن زمین
پایان
با سلام خدمت همکاران پرتلاش
نمونه سوالات درس به درس کتاب دین و زندگی (1) خدمت شما ارائه می گردد.
لطفا به بخش ادامه مطلب بروید.
ادامه مطلب: نمونه سوالات درس به درس کتاب دین و زندگی (1)