با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همکاران گرامی
سؤالات مهم درس اول دین و زندگی 4 جهت استفاده ی همکاران در بخش ادامه مطلب قرار داده شده است.لطفا به بخش ادامه مطلب بروید.
2) برترين حق و حقيقت چيست ؟چرا؟
خدا - چون همه موجودات حق بودن خود را از او مي گويند
3) هرموجودي حق بودن خود را از چه كسي مي گيرد؟ خدا
4) قرآن كريم براي معرفت عميق تر به خداوند چه راهي را معرفي نموده است ؟
درك نيازمندي جهان به خدا
5)حقيقت وجود وهستي مخلوقات جهان چگونه است ؟
همه ی موجودات در هستی خود وابسته به ذات حق هستند
6) اگر چيزي وجودش ازخودش نباشد چگونه موجود مي شود ؟
بايستي موجود ديگري به او وجود و هستي ببخشد
7) درچه صورتي يك موجود براي موجود شدن به ديگري نيازمند نيست ؟
درصورتي كه ذاتش با هستي و وجود مساوي باشد
8) معيارو ملاك نيازمندي موجودات به هستي بخش چيست ؟
متكي نبودن آنها به خودشان (فقر ذاتی )
9) براي اثبات نيازمندي جهان هستي به خداوند يك استدلال بنويسيد .
مقدمه اول : هيچ يك موجودات جهان به خود متكي نيست و همه وابسته اند
مقدمه دوم : هرموجودي كه وجودش درخودش نباشد براي بوجود آمدن به ديگري نيازمند است (ذات نايافته ازهستي بخش كي تواند كه شود هستي بخش )
نتيجه : پس تمام موجودات جهان براي پيدايش و بوجود آمدن محتاج خدا هستند .
10) آيا نيازمندي موجودات به خداوند تنها درمرحله اي (به وجود آمدن ) است ؟چرا؟
خير چون موجودات جهان دربقا و ماندگاري نيزوابسته به ذات حق هستند
11) رابطه خدا با مخلوقات چگونه رابطه اي است ؟
مانند رابطه شعاع نورو منبع نور
12)منظوراز عبارت (خداوند نور هستي ) چيست ؟
نور وجود درجهان وابسته به خداست
13) كدام معرفت برتر و عميق تر نسبت به خداست كه براي جوانان در دسترس و امكان پذير است ؟ اين كه انسان در پشت پرده ظاهر و در وراء هر چيزي خدا را ببيند
نکات
ü چون خداوند غنای ذاتی دارد. هیچ کس نمی تواند وجود او را بگیرد
ü برترین حق و حقیقت خداست و هر موجودی حق بودن خود را از او می گیرد.
ü تنها موجودی برای بوجود آمدن نیازمند نیست که خودش و ذاتش ، با وجود مساوی باشد. و نیستی در او راه نداشته باشد در این صورت آن موجود دیگر پدیده نیست که نیازمند پدید آورنده باشد .
ü آفریننده این جهان مستقل، قائم به ذات است و هستی از او جدا نمی شود.
ü انسان هر چه در مراتب کمال پیش رود باز هم نسبت به خدا فقیر است.
ü درک نیازمندی جهان به خدا به معرفتی عمیق محتاج است به خاطر همین قرآن راه های مختلف را نشان می دهد
ü هر موجودی پیش از آنکه نمایشگر خود باشد ، نمایش دهنده ذات خالق خویش است.
ü تجلی خداوند و مشهود بودن او ، بوسیله موجودات است
ü یار به پرده از در و دیوار در تجلی است یا اولی الابصار
ü به صحرا بنگرم صحرا تو بینم به دریا بنگرم دریا تو بینم
ü این همه عکس می و نقش نگارین که نمود یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
ü امام علی (ع) می فرماید : ما رَایتُ شَیئاً اِلا وَ رَایتُ اللهَ قَبلَهُ وَ بَعدَهُ وَ مَعَهُ هیچ چیز را ندیدم مگر این که خدا را قبل از آن و بعد از آن و با آن مشاهده کردم ( دلی کز معرفت نور و صفا دید به هر چیزی که دید اول خدا دید. )
- خدا را از پشت پرده ظواهر دیدن نیازمند معرفتی عمیق است و هدفی است امکان پذیر بخصوص برای جوانان ( تو مگو ما را بدان شه بار نیست با کریمان کار ها دشوار نیست)
- در پیش گرفتن مسیر معرفت معلول دوری از گناه و انجام عمل نیک است انسان را به این نتیجه می رساند که :
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
- یکی از راه های کسب معرفت عمیق تر نسبت به خدا ، درک نیازمندی جهان در هستی خود به خداست .
- همه ماوجود خدا را در خود می یابیم(یعنی فطرتاً و ذاتاً قادر به درک خدا هستیم .
- بستر اصلی حرکت به سوی معرفت الهی ، پاکی و صفای فطری قلب است .