تازه های شیمی

برای مشاهده تازه های شیمی بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

تازه هاي شيمي !!!تازه ي تازه!گرم گرم!!

ترکیبی در روغن زیتون مشابه ایبوپروفن عمل می کند!!!

در روغن تازه کاملاْ طبیعی زیتون(تصفیه نشده)ترکیبی یافت می شود که خاصیت و فعالیت دارویی مشابه ایبو پروفن داردکه به عنوان داروی ضددردو تورم به کار می رود.این پدیده که خاصیت خوب و گوناگون استفاده از روغن زیتون را نشان می دهد توسط بوشان زیست شناس مرکزشیمیایی مائل در فیلادلفیای آمریکا به طور اتفاقی کشف شدوی متوجه شد که روغن زیتون کاملاْ طبیعی و خالص همان طعم بلعیدن ایبو پروفن را در گلو به وجود می آورد.

منبع: nature,vol ۴۳۷,۲۰۰۵

 

D2O عاملي مرطوب كننده
بهترين روش براي پس از ليزر براي محافظت از پوست تعيين و معرفي اين روش ,آبپوشي كردن پوست است.

بنا به تازه ترين پژوهش ها دوتريم اكسيدD2Oاز تبخير معمولي آب از پوست جلوگيري مي كند.از اين رو پوستي كه باD2Oشست و شو داده شود به مدت طولاني تري مرطوب باقي مي ماند و انعطاف پذير است.

D2O
يا آب سنگين كه به آن آبزيبايي نيز ميگويند همچون آب معمولي بو و مزه اي ندارد.انرژي يونشD2O ده بار از آب معمولي بيش تر است.بنابراين در حضور آن آسيب بهDNAنيز به كم ترين مقدار ميرسد و پوست از پرتوهاي فرابنفش درامان مي ماند.

D2O
سلول هاي پوست را آب پوشي و بزرگ مي كند.سبب غيرفعال شدن باكتري هاي توليد كننده جوش مي شود و مرطوب كننده اي مناسب براي پوست است.

به نظر ميرسدD2O نخستين آبي باشد كه در سياره ما پيدايش يافته.آب سنگين را مي توان در فرايند تقطير از برج تقطير استخراج كرد.

 

 

 

روش توليد و كاربردي تازه براي الماس

امروزه ديگر آنچنان كه شيميدان ها مي پنداشتند تهيه الماس كار دشواري به نظر نمي رسد.روشي كه به تازگي جهت توليد ساده و ارزان الماس به كار گرفته شده مي تواند در آينده به روشي صنعتي با كاربردي گسترده جهت پوشاندن مواد با الماس بينجامد.در اين فرايند الماس به شكل جواهر و با قيمت بالا توليد نمي شود چنان كه قطر بلورهاي الماسي كه از اين روش به دست مي آيد بيش از 5 نانو متر نيست.هزينه هاي توليد اين نوع الماس به اندازه اي چشمگير پايين است از اين رو از آن مي توان براي كاربردهايي همچون توليد بالشتك هاي ترمز خودروها بهره گرفت.در كنار اين روش دو فرايند ديگر نيز براي توليد الماس وجود دارد.

در اين فرايند ها در فشارهاي بسيار بالا يا در جريان پلاسماي پرانرژي سيلسيم از تركيب سيلسيم كربيد حذف مي شود.اما هزينه هر دو روش بسيار بالاست و تنها در مقياس هاي كوچك كاربرد دارند.

يوري گوگتسي از دانشگاه دركسل فيلادلفيا در فشار هواكره موفق به پياده سازي روش ياد شده براي توليد الماس در يك كوره شد.گروه پژوهشي او مخلوطي از گاز كلروهيدروژن را در دماي 1000درجه سلسيوس از رويSiCگذراندند. هنگامي كه كلر با سيلسيم واكنش مي دهد. كربن به جا مانده به صورت بلورهايي در ابعاد نانو متر در شكل الماس و يا گرافيت و چند شكل غير معمول كربن ترتيب مي يابد كه از آن جمله مي توان به لوله هاي نانو ,كربن هاي پيازي شكل و لونسدانيت كه شكلي كمياب از كربن با بلورهاي شش وجهي است اشاره كرد.گفتني است كه اين شكل كمياب به طور طبيعي تنها در محل برخورد شهاب سنگ ها با زمين ايجاد ميشود.

لايه نازك بلورهاي كربن كه به اين ترتيب تشكيل مي شود پوششي سخت شبيه به الماس است و ساختار غير معمول آن ويژگي هاي خاصي به آن داده است.اين ماده جاذب رطوبت و رساناي جريان الكتريسيته است.

به هرحال در پي توليد اين نوع الماس دايتر گروئن از آزمايشگاه بين المللي آرگون در ايالت الينويز بر اين باور پا فشاري مي كند كه اين ماده نمي تواند به درستي خواص مكانيكي خود را حفظ كند.او مي گويد:( پيوند ميان بلورهاي ريز نمي تواند به اندازه كافي براي كاربردهاي ياد شده محكم باشد.)
او همچنين بر اين باور است كه اين فرايند بسيار محدود است زيرا تنها مي توان آن را روي سيلسيم كربيد پياده كرد

 

 

دو عنصر جدید وارد جدول تناوبی شد

دانشمندان پس از سه سال پژوهش، وجود دو عنصر 114 و 116 را تائید و این دو عنصر را به عنوان سنگین ترین عناصر شناخته شده رسما وارد جدول تناوبی کردند.

کشف عنصر 114 نخستین بار در سال 1999 اعلام شد. سپس در یک سری از آزمایشات پیچیده ای که دانشمندان آمریکایی و روسی در سالهای 2004 و 2006 انجام دادند شواهد محکمی دال بر وجود دو عنصر 114 و 116 به دست آمد.

اکنون پس از سه سال پژوهش تکمیلی و بازنگری تحقیقات گذشته، "کارگروه الحاقی کشف عناصر" این دو عنصر را رسما وارد جدول تناوبی کرد.

عناصر 114 و 116 سنگین ترین عناصری هستند که تاکنون کشف شده اند.

این دانشمندان موفق شدند با پرتاب هسته های کلسیم به اتمهای پلوتونیم که از 98 پروتون تشکیل شده است عنصر 114 که را "آن- ‌ان‌کادیوم" نام دارد مستقیماً به دست آورند.

همچنین برای ایجاد عنصر 116 با عنوان " آن- ‌ان‌هگزیوم" اتمهای کوریم را که در هسته خود 98 پروتون دارند با هسته های کلسیم که 20 پروتون دارند برخورد دادند.

تصویب یک عنصر چندان آسان نیست به طوریکه این کمیته پیش از این عناصر 113، 115 و 118 را مورد بررسی قرار داده بود اما هیچ یک از این سه عنصر از سوی این کارگروه تائید نشد.

همچنین نامگذاری عناصر 114 و 116 بسیار دشوار است. درحقیقت روسیه پیش از این پیشنهاد داده بود که نام "فلروویم" در بزرگداشت "گرگوری فلیوفف"، فیزیکدان روسی برای عنصر 114 و نام "مسکوویم" برای عنصر 116 برگزیده شود.

سال گذشته عنصر 117 کشف شد. این عنصر هنوز رسما وارد جدول تناوبی نشده است. درحالی که عنصر 112 اوایل سال 2010 وارد جدول تناوبی شد و در بزرگداشت کوپرنیک به صورت "کوپرنیکیوم" نامگذاری شد.

براساس گزارشio9، ورود عناصر 114 و 116 به جدول تناوبی راه را برای تائید عناصر 120 و 126 باز خواهد کرد

 

 

 

ارایه ی روشی جدید برای تولید آب آسامیدنیاز آب دریا

پژوهشگران انگلیسی در یک شبیه سازی رایانه ای توانستند امکان تهیه آب آشامیدنی از آب دریا با استفاده از فناوری نانو را ارزیابی کنند.

با توجه به افزایش تقاضای آب از سوی جامعه جهانی، تهیه آب آشامیدنی از آب دریا، یکی از مهمترین چالشهای انسان در دهه های آینده خواهد بود و فناوری نانو می تواند در این مورد راهکارهای موثری را ارائه کند.

در این راستا، گروهی از دانشمندان دانشگاه "استراثکلاید" در گلاسگوی انگلیس با استفاده از یک شبیه سازی رایانه ای احتمال واقعی دستیابی به این هدف را با کمک نانولوله های کربنی مورد ارزیابی قرار دادند.

این سیستم برپایه فرایند اسمز وارونه عمل می کند. در یک فرایند عادی اسمز، آب با غلظت کمتر محلولها از یک غشای نفوذپذیر عبور می کند و به سمت آب با غلظت محلولهای بیشتر (در مورد دریا، آب شور) حرکت می کند.

این درحالی است که برای به دست آوردن یک مسیر وارونه فشار بیشتری را به آب شور وارد می کنند، در این روش آب شور به طرف غشاء حرکت می کند و به این ترتیب نمک در یک طرف غشاء مانده و آب به طرف دیگر رفته و با آب آشامیدنی ترکیب می شود.

این روش، نمکزدایی آب را امکانپذیر می کند اما تولید فشار لازم برای این فرایند هزینه بالایی دارد و از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

بنابراین، این دانشمندان نانولوله های کربنی را وارد عمل کردند. این نانولوله ها آب را با کیفیت بهتری از نمکهای محلول جدا می کنند و میزان اثربخشی غشاء را افزایش می دهند.

در این سیستم، در هر بار، چندین مولکول آب می توانند با همان سرعت غشاهای سنتی از خلل و فرجهای بسیار ریز حاضر در بین اتمهای کربن عبور کنند، اما یونهای سدیم، کلر و سایر مواد معدنی نمی توانند رد شوند.

به این ترتیب، عملکرد سیستم بهتر می شود و فشار لازم برای عملکرد اسمز وارونه و در نتیجه هزینه فرایند نمکزدایی کاهش می یاید.

براساس گزارش آزونانو، برپایه این مدل شبیه سازی شده، با کمک نانولوله ها می توان برای اسمز وارونه به غشایی دست یافت که برای عبور مولکولهای آب 20 برابر قابلیت نفوذپذیری بیشتری دارد و برای دور کردن یونهای نمک، بسیار موثرتر از غشاهای فعلی موجود در بازار است.

 

 

چه چیز رعد را به وجود می آورد؟

وقتی که نور یک رعد و برق از میان هوا عبور می کند این هوا به سرعت گرم می شود . حرارت باعث منبسط شدن هوا می گردد این انبساط ناگهانی غرش رعد را ایجاد می کند بعضی مواقع انعکاس صوت باعث می شود تا صدای رعد برای یک مدت طولانی ادامه یابد.

چه چیزی برق یا آذرخش را به وجود می آورد؟

برق الکتریسیته ای است که از یک ابر به ابر دیگر یا بین یک ابر و زمین تخلیه می شود. قسمتهایی از یک ابر ممکن است الکتریسیته جمع کند وقتی که یک ابر دارای بار الکتریکی به اندازه کافی به شیئ نزدیک شود جرقه الکتریکی بین ابر و شیء رد و بدل می شود این شیء می تواند یک ابر یا چیز دیگری در روی زمین باشد.

چرا صدای رعد بعد از دیدن نور شنیده می شود؟

رعد و برق هر دو در یک زمان اتفاق می افتند با این حال ما نور را قبل از شنیدن صدای رعد می بینیم . نور تقریباً یک میلیون بار سریع تر از صوت حرکت می کند. هنگامی که صدای رعد یک متر را می پیماید نور تقریباً یک میلیون متر را طی کرده است به این علت است که به نظر می رسد صدای رعد بعد از نور می آید.

چرا وقتی سردتان است می لرزید؟

بدن شما همیشه در حال سوخت و ساز غذاست تا تولید حرارت کند . هنگامی که بدنتان بیش از اندازه گرم می شود شما برای خلاص شدن از حرارت اضافی عرق می کنید ولی وقتی که سردتان است منافذ ریزی که در پوستتان وجود دارد و عرق را خارج می کنند ، بسته می شوند تا حرارت را در بدن نگاه دارند بعضی مواقع این منافذ بقدری محکم بسته می شوند که باعث طپشهای کوچکی در روی پوست می گردد. همچنین اگر شما بیش از اندازه احساس سرما کنید ممکن است بلرزید . لرزیدن کاری است که به طور غیر ارادی انجام می دهند. این کار تولید حرارت اضافی می کند تا به گرم شدن شما کمک کند.

 

 

 

شیمی و زندگی  (تنفس هوای بازدم)

فلزهای گروه اول یا همان فلزهای قلیایی، بسیار واکنش‌پذیر هستند. از این رو هرگز به صورت خالص در طبیعت یافت نمی‌شوند. این فلزها تقریبا با همه اجزای موجود در هوا واکنش می‌دهند.
فلزهای قلیایی، با اکسیژن سه نوع ترکیب تشکیل می‌دهند:
1-
اکسیدهای معمولی: با فرمول عمومیM2O. مانندLi2O وNa2O. در این ترکیب‌ها، یون اکسید(=O) وجود دارد.
2-
پراکسیدها: با فرمول عمومیM2O2. مانندNa2O2 . در این ترکیب‌ها، یون پراکسید(=O2) وجود دارد.
3-
سوپراکسیدها: با فرمول عمومیMO2. مانندKO2. در این ترکیب‌ها، یون سوپراکسید(-O2) وجود دارد.
نوع ترکیب به دست آمده از یک فلز معین، به شرایط ترکیب آن فلز با اکسیژن بستگی دارد. با وجود مقدار اضافی اکسیژن، پراکسید یا سوپراکسید تشکیل می‌شود.
پتاسیم سوپر اکسیدKO2، از مهمترین سوپراکسیدهاست. این ترکیب با بخار آب موجود در هوا به آسانی واکنش می‌دهد:

4 KO2 (s) + 2 H2O (g) --> 3 O2 (g) + 4 KOH (s)

همه این‌ها را گفتم تا بدانید استفاده از واکنش بالا یکی از روش‌های تشکیل خود به خودی اکسیژن در دمای اتاق است. به همین دلیل، KO2 در دستگاههای تنفس خودکار توسط آتش‌نشان‌ها و معدن‌چیان به کار می‌رود. KOH به دست آمده از واکنش بالا، CO2 بازدم را جذب می‌کند:

KOH (s) + CO2 (g) --> KHCO3 (s)

بنا بر این، کسی که از ماسک پرشده باKO2 استفاده می‌کند، می‌تواند همان هوا را بارها و بارها تنفس کند.

 

 

شیمی و زندگی- کاربرد های نیتروژن

گاز نیتروژن در لاستیک خودروهای مسابقه‌ای، خودروهای سنگین، هواپیماها و حتا در خودروهای سواری معمولی نیز به کار می‌رود. به اعتقاد کسانی که می‌گویند نیتروژن می‌تواند سبب صرفه‌جویی در میزان سوخت تا یک سوم بشود، ملکولهای نیتروژن از اکسیژن بزرگترند و آسان‌تر از هوا می‌توانند در لا ستیک جریان یابند، ضمن این که در برابر گرما نیز مقاوم‌ترند. نیتروژن همچنین از اکسید شدن لاستیک و تخریب آن جلوگیری می‌کند و عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد.

کاربردهای دیگر نیتروژن:
مهمترین کاربرد اقتصادی نیتروژن برای ساخت آمونیاک از طریق فرایند هابر(Haber) می‌باشد. آمونیاک، برای تولید کود و مواد تقویتی و اسید نیتریک استفاده می‌شود. نیتروژن همچنین به عنوان پرکننده بی‌اثر در مخزنهای بزرگ برای نگهداری مایعات قابل انفجار، در هنگام ساخت قطعات الکترونیک مانند ترانزیستور، دیود و مدار یکپارچه و همچنین برای ساخت فلزهای ضد زنگ به کار می‌رود.
نیتروژن به‌صورت ماده خنک‌کننده هم برای منجمد کردن غذا و هم حمل و نقل آن، نگهداری اجساد و سلولهای تناسلی و برای نگهداری پایدار از نمونه‌های زیستی کاربرد دارد. نمکهای اسید نیتریک بیشتر ترکیبهای مهمی مانند نیترات پتاسیم، سدیم و آمونیم می‌باشند که اولی برای تولید باروت و دومی برای تولید کود به کار می‌رود. ترکیبات نیترات‌شده مانند نیتروگلیسرین و تری‌نیترو تولوئن(TNT) منفجر شونده هستند.
اسید نیتریک به‌عنوان ماده اکسنده در سوخت موشکها و هیدرازین و مشتقات آن نیز برای سوخت موشکها به کار می‌روند. نیتروژن مایع با عمل تقطیر هوا به دست می‌آید. در فشار جو، نیتروژن در دمای 195.8- درجه سانتی‌گراد مایع می‌شود.

 

 

شیمی و زندگی- لکه جوهر

اگر لباس، تشک، پرده یا هر جای خانه شما جوهری شد، چه جوهر خودکار و چه جوهر ماژیک، همان قسمت را کمی آغشته به ماست کنید و بگذارید تا 10 دقیقه بماند. پس از آن هیچ اثری از لکه جوهر نخواهید دید. اگر هنگام شستن ماست، به جای آب تنها از آب و ‌صابون استفاده کنید به نتیجه بهتری خواهید رسید.

 

 

آیا می‌دانید چرا میزان نیتروژن در هوای دم 78درصد و در هوای بازدم 75درصد است؟ علت تفاوت آنها با توجه به این که بدن نیتروژن لازم ندارد چیست؟
درواقع میزان نیتروژن تغییر نمی‌کند بلکه حجم کل هوای دم و بازدم تغییر می‌کند و این افزایش حجم سبب کاهش درصد نیتروژن می‌شود. برای مثال اگر شما 2 گرم مس در 10 گرم نمونه داشته باشید یا 2 گرم مس در 100 گرم نمونه، در هر دو مورد مقدار مطلق مس یکسان است اما در اولی میزان مس 20 درصد و در دومی 2 درصد است.
حجم هوای دم و بازدم یکسان نیستند، زیرا طبق واکنش زیر
C6H12O6 + 6O2 ---> 6H2O + 6CO2 +Enenrgy
با مصرف 6 مول اکسیژن، 6 مول کربن دی‌اکسید و 6 مول آب تولید می‌شود. پس تقریبا" حجمی معادل دو برابر اکسیژن که در هوای دم موجود است، در هوای بازدم وجود دارد. به این ترتیب با افزایش حجم بازدم، نسبت نیتروژن به کل هوا کاهش می‌یابد.

 

 

تیزاب سلطانی

شیمی و زندگی

بد نیست بدانید که تیزاب سلطانی، در زبان انگلیسی"royal water" نامیده می‌شود. دقیقا همان چیزی که در زبان فارسی ازش نام می‌برند!
از آنجایی که این ترکیب برای فلزات با ارزشی مانند طلا، پلاتین و... کاربرد دارد، «سلطانی» نامیده می‌شود.
بیشترین کاربرد تیزاب سلطانی برای هضم نمونه‌های خاکی می‌باشد؛ به این صورت که ابتدا نمونه خاکی به‌وسیله تیزاب سلطانی در دمای بالا رفلاکس می‌شود تا فلز گرانبها از بافت خاک جدا شود. سپس با روشهای دستگاهی مانند جذب اتمی مقدار فلز موجود در نمونه خاکی اندازه‌گیری می‌شود.
تیزاب سلطانی، ترکیبی ازHNO3:HCL با نسبت ۳ به ۱ می‌باشد. (۳ اسید کلریدریک)
اسید نیتریک مواد آلی نمونه را تخریب و مواد سولفیدی را اکسید می‌کند و از طرف دیگر با اسید کلریدریک واکنش می‌دهد و تیزاب سلطانی را به وجود می‌آورد. یعنی:

3HCl + HNO3 = 2 H2O + NOCl + Cl2

 

 

قانون ارشمیدس

شیمی و زندگی

در قرن سوم پیش از میلاد، ارشمیدس فیزیک‌دان و ریاضیدان یونانی کشف کرد که اگر یک جسم در مایعی قرار داده شود به اندازه وزن مایع هم‌حجم آن از وزنش کم می‌شود.
به عبارت دیگر او پی برد برای اینکه یک شی روی مایع شناور بماند، سنگینی مایع باید از وزن آن بیشتر باشد.
با توجه به این قانون علمی، اگر حباب کافی با آب مخلوط شود تا غلظت آن کم شود، شیئی که روی سطح آن شناور است غرق خواهد شد.
در آزمایشگاه نشان داده شده است که وقتی حبابها از کف اقیانوس بالا می‌آیند، سبکتر شدن آب در آن منطقه ممکن است کشتیها را ببلعد. به این ترتیب می‌توان فهمید چرا در مثلث برمودا و در دریای شمال کشتیها ناپدید می‌شوند.

 

 

اکسید نیتروژن چگونه کار می‌کند؟

شیمی و زندگی

شاید در فیلمها و بازیهای رایانه‌ای (مثل سلطان جاده) دیده‌اید که برای افزایش ناگهانی سرعت خودرو، از سامانه‌ای به نام نیترو یا توربو استفاده می‌شود. در این یاداشت می‌خواهم طرز کار این سامانه را برایتان شرح دهم:
در بیشتر موتورهای احتراقی، مخلوطی از سوخت و هوا با نسبت 1 به 12درون موتور کشیده می‌شود و پس از متراکم شدن، با جرقه شمع می‌سوزد و گرمای بالایی تولید می‌کند. اگر بتوان با ترفندی، اکسیژن بیشتری به درون سیلندر وارد کرد و به همراه آن سوخت بیشتر، قدرت بیشتری تولید خواهد شد.
اکسید نیتروژن در دمای ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد به دو گاز اکسیژن و نیتروژن تجزیه می‌شود و مقدار زیادی اکسیژن آزاد می‌کند، در این حالت با افزایش مقدار سوخت، قدرت موتور و شتاب خودرو بیشتر می‌شود.
از سوی دیگر، با تبخیر اکسید نیتروژن، هوای ورودی به سیلندر خنک می‌شود و بنا بر این چگالی و حجم آن کاهش می‌یابد؛ با کم شدن چگالی، خود به خود جرم بیشتری از هوا درون سیلندر وارد می‌شود و با افزایش مقدار سوخت، می‌توان قدرت موتور را بیشتر نمود.
شاید از خود بپرسید چرا از این سامانه در همه خودروها استفاده نمی‌شود؟ در پاسخ باید گفت یک موتور ۵ لیتری که با ۴۰۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند، در هر دقیقه ۱۰ هزار لیتر هوا مصرف می‌کند (به ازای مصرف ۰/۲لیتر بنزین) که این حجم خیلی بالایی است و از سوی دیگر، نمی‌توان مقدار زیادی اکسید نیتروژن را در خودرو ذخیره کرد.
شایان یادآوری است که اکسید نیتروژن نیز مانند بقیه گازها حتا اگر در حالت مایع باشد، حجم زیادی می‌گیرد. ولی به هر حال، این گاز را در حالت مایع در یک مخزن ذخیره می‌کنند که مقدار کمی است و فقط تا چند دقیقه می‌توان از آن بهره برد. این مقدار اندک در هنگام لزوم برای رسیدن به شتاب بالا، توسط کلیدی که روی فرمان است، مصرف می‌شود.

 

 

شیمی و زندگی

من از چرخش الکترونها به دور هسته اتم آموختم که همه جهان به دور مرکز هستی می‌چرخد و از حرکت پیوسته ذرات (چه انتقالی، چه ارتعاشی و چه چرخشی) آموختم که سکون در آفرینش راهی ندارد و پیوسته در حال حرکت هستیم.
از شیمی آموختم که هر چه فاصله‌مان از مرکز آفرینش بیشتر باشد، فنا و نیستی ما آسانتر خواهد بود، همان طور که جدا کردن الکترون از دورترین لایه اتم آسانتر است.
از تلاش ذرات بی‌شعور برای پایدار شدن دریافتم که شعوری والا و اندیشه‌ای برتر در پس پرده، هدایت‌گر طرحها و نقش‌هاست.
از پیوند اتمها برای پایدار شدن دریافتم که پیوند رمز پایداری است و از گازهای نجیب کامل شدن را آموختم.
از الکتروپوزتیوی فلز بخشندگی را یافتم.
از واکنشهای زنجیری آموختم که ما ذره‌ای حد واسط بیش نیستیم، در یک مرحله واکنش متولد می‌شویم و در مرحله دیگر می‌میریم و هدف آفرینش فراتر از تولید و مصرف ماست.
از تعادلهای شیمیایی آموختم که جهان تعادلی است پویا و از درون در تکاپوست.
از شیمی آموختم که فرصتها، واکنشهای برگشت‌ناپذیری هستند که تکرار آنها میسر نخواهد بود.
از شبکه بلور آموختم که با وجود تضادها می‌توان چنان گرد هم آمد و پیوستگی ایجاد کرد که شبکه‌ای مقاوم پدید آورد.
از الماس دریافتم که هر چه پیوندهایمان محکمتر باشند شکستن آنها مشکلتر است و بر سختی ما چنان افزوده خواهد شد که قادر به شکاف سنگ و فولاد خواهیم شد.
از کاتالیزگرها دریافتم که می‌توان از میان‌برها گذر کرد و در زمان کمتر بازده بیشتری فراهم کنیم.