نمونه والات دروس ترم اول دین و زندگی پایه دوازدهم انسانی

با تشکر از جناب آقای احمدی سرگروه ناحیه 2 استان قم

درس اول دین و زندگی دوازدهم انسانی

۱_ نیازمندی جهان به خداوند در پیدایش را با ذکر دو مقدمه و نتیجه بیان کنید.

۲_منظور از تسلسل علل چیست؟

۳_ چرا خداوند، به خالق نیاز ندارد؟

۴_خداوند، نور هستی است به چه معناست؟

۵_ آیا می توان به ذات خداوند پی برد؟چرا؟و خداوند را چگونه می توان دید؟

 

درس دوم دین و زندگی دوازدهم انسانی

 

۱_ توحید را تعریف کرده و مراتب آن را نام ببرید

۲_چرا خداوند متعال، در آفرینش جهان شریکی ندارد؟

۳_ آیا توسل به پیامبران و معصومین، شرک به حساب می آید؟توضیح دهید

۴_عقیده به توانایی پیامبر اکرم و اولیای دین، در برآورده کردن حاجات انسان، چه زمانی موجب شرک و چه زمانی، عین توحید است؟

۵_ ......... سرلوحه دعوت همه پیامبران بوده است.

روبروی توحید،............. قرار دارد .

خداوند، جای خالی برای غیر نگذاشته، چون ..........‌‌. است.

تنها، گروه .............، از مسلمانان هستند که توسل به معصومین را شرک می دانند.

 

درس سوم دین و زندگی دوازدهم انسانی

۱_ جای خالی را پرکنید:

جامعه توحیدی، جامعه ای است که از تفرقه دوری کرده و به سوی ..............حرکت می کند.

انسان موحد باور دارد سختی های زندگی، نشانه بی مهری خداوند نیست بلکه بستری برای .............. است.

کسی که در زندگی خود، از فرمان خدا اطاعت کند، به مراتبی از توحید ................ رسیده است.

میان بُعد فردی و اجتماعی توحید، رابطه ...........‌‌.‌. وجود دارد.

۲_ با توجه به آیه شریفه ( ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم) راه درستِ زندگی کدام است؟

ترجمه آیه را هم بنویسید.

۳_در چه صورت، یک نظام اجتماعی، توحیدی است؟

۴_اگر کسی در پی کسب رضایت قدرت های مادی باشد، به چه شرکی گرفتار شده است؟

۵_ انواع شرک را که در میان جوامع امروزی، به چشم می خورد، مختصرا بنویسید.

 

درس چهارم دین و زندگی دوازدهم انسانی

۱_ شیطان، خود اقرار کرده است که قدرت و توانایی فریب دادن مومنان با .................. را ندارد.

انسان همواره بر سر دو راهی بندگی ............‌‌ و بندگی ............ قرار دارد.

در هر عملی، دو حُسن وجود دارد : ................... و ................

..............ریشه درخت اخلاص و بندگی را می سوزاند.

.......... به معنای علم محکم و استوار و به دور از خطاست.

۲_ حدیث ( تمام اخلاص در دوری از گناهان، جمع شده است) به کدام یک از راه های تقویت اخلاص اشاره می کند؟

ترجمه و پیام آیه ( قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا للله مثنی و فرادی ) بنویسید

۳_شرط قبولی اعمال در اسلام چیست؟

۴_اخلاص، در کاربرد دینی به چه معناست؟

5_ راه های تقویت اخلاص را بنویسید.

۶_ میوه های درخت اخلاص را بنویسید.

درس پنجم دین و زندگی دوازدهم انسانی

۱_نظام هستی که با علم و اراده خداوند، اداره می شود، مانع اختیار انسان ...............

مخلوقات جهان از آن جهت که به حکم و اراده الهی ایجاد می شوند، به ................. الهی وابسته اند.

فقط با زندگی در یک جهان .............. است که امکان انتخاب، حرکت و فعالیت وجود دارد

یکی از تقدیرات الهی برای انسان، این است که او دارای.............  باشد

۲_عبارات درست و نادرست را مشخص کنید

همین اختیار نامحدودی که داریم، مبنای تصمیم گیری های ما است.

مشیت خداوند و قوانین حاکم بر هستی مانع اختیار ما می شود.

تقدیر الهی فقط تعیین زمان و مکان و عرضو حجم و امثال اینها است.

در علل طولی، هر علت، مستقل از دیگری تاثیر گذار است

۳_ترجمه و پیام آیه ( الله الذی سخر لکم البحرلتجری الفلک فیه بامره و لتبتغوا من فضله) بنویسید

۴_ترجمه و پیام آیه ( ان الله یمسک السماوات و الارض آن تزولا و لئن زالتا ) بنویسید

۵_ رابطه اختیار انسان را با اراده خداوند شرح دهید

۶_ شواهد و دلایل وجود اختیار در انسان را بنویسید

۷_ اصطلاحات زیر را تعریف کنید

علل طولی:

قدر:

قضا:

 

درس ششم دین و زندگی دوازدهم انسانی

۱_قانونمندی حاکم بر جهان خلقت، تجلی................ و زمینه ساز حرکت انسان است.

قرآن کریم از قوانین حاکم بر زندگی فردی و اجتماعی انسان ها، به عنوان ............... یاد کرده است.

روی آوردن دنیا و لذت های دنیوی به برخی انسان های گناهکار، نشانه لطف خداوند به آنها ...........

سنت  .......... عام ترین و ثابت ترین قانون خداوند است.

۲_عبارات درست و نادرست را مشخص کنید

شناخت قوانین حاکم بر زندگی انسان ها، سبب بهره گرفتن ما از طبیعت می شود.

خداوند متعال، تنها با امور شرّ، ما را امتحان می کند.

خواندن یک کتاب تاثیر گذار، یکی از جلوه های توفیق الهی است.

همه انسان ها دچار سنت استدراج می شوند.

۳_ترجمه و پیام آیه ( من جائ بالحسنه فله عشر امثالها و من جائ بالسیئه فلا یجزی الاّ مثلها و هم لا یظلمون) بنویسید

۴_ترجمه و پیام آیه ( ا حسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون ) بنویسید

۵_ بر اساس حدیث ( کسانیکه به سبب نیکوکاری، زندگی درازی دارند از کسانی که به عمر اصلی، زندگی می کنند، بیشترند ) در بر دارنده کدام سنت الهی می باشند؟۱

۶_ شناخت قوانین حاکم بر زندگی انسانها، چه فوایدی دارد؟

۷_سنت املا ( امهال) را شرح دهید؟

۸_ سنت ابتلا را شرح دهید

۹_ تفاوت امتحان الهی با امتحان بشری را بنویسید

۱۰_ در اصطلاح دینی، سنت توفیق به چه معناست؟

 

درس هفتم دین و زندگی دوازدهم انسانی

 

۱_یکی از سنت های الهی، نقش ....‌‌‌..... انسان در سرنوشت او است.

امام باقر ع : هیچ چیز مانند ......... دل را فاسد نمی کند.

ایمان به خدا یک امر .......... است.

.........گناه و عادت به آن، از پرتگاه های خطرناک سقوط انسان است.

۲_عبارات درست و نادرست را مشخص کنید

الف :مهم ترین پشتوانه دوری از گناه، دوری از عوامل تحریکی است.

ب :عامل سعادت یا شقاوت انسان، قدرت اختیار اوست.

ج :فکر گناه، مانند انجام خود گناه است و مجازات دارد.

د :عذاب آخرت، معلول ِ ترویج کارهای زشت در میان مومنان است.

۳_پیام آیه ( فالهمها فجورها و تقواها قد افلح من زکاها و قد خاب من دساها) بنویسید

۴_پیام حدیث( من کثر فکره فی المعاصی دعته الیها ) بنویسید

۵_ اصطلاحات زیر را تعریف کنید

قساوت قلب :

سلب توفیق :

۶_ توضیح دهید آیا محدود کردن تمایلات مادی و حیوانی انسان در احکام الهی، سبب حریص تز شدن انسان نمی شود؟

۷_چرا با وجود فطری بودن ناپسندی گناه، مرتکب گناه می شویم؟

۸_ طبق فرمایش پیامبر اکرم ص، چه رفتارهایی نسبت به گناه، از خود گناه بدتر است؟

۹_ چرا نباید گناه خویش را برای دیگران، بیان کرد؟

۱۰_ برخی از ویژگی های مومتان را بنویسید.

۱۱_ گناهان، به چند دسته تقسیم می شوند؟

۱۲_ بالاترین مرحله بهشت، چه نام دارد؟