درس پژوهی چیست ؟

درس پژوهی چیست ؟

 درس پژوهی رویکردی برای توسعه ی دانش حرفه ای معلمان است ، که از درون مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافته است. در این رویکرد ، معلمان با حضور در گروه های کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه ی مقدماتی برای تدریس دست می یابند ، سپس  با مشاهده ی اجرای برنامه و نقد آن ، فرصتی برای رشد حرفه ای خود مهیا می سازند. معلمان از طریق درس پژوهی ، یاد می گیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند و در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند. آنها بدین ترتیب می توانند با بازاندیشی در رفتارهای آموزشی خود ، راه های بهتری برای تدریس بیابند و به تولید دانش حرفه ای بپردازند. ( ساکی ، 1388 ، 123 ) .

درس پژوهی رویکردی برای توسعه ی حرفه ای است که طی آن معلمان با یکدیگر در جهت تدوین طرح درس ، اجرا ، مشاهده و تحلیل نتایج آن در جهت بهبود یادگیری دانش آموزان همکاری و مشارکت می نمایند. درس پژوهی یک تمرین توسعه ی حرفه ای می باشد که معلمان در آن تشریک مساعی و همکاری می کنند تا یک طرح درسی را تهیه و اجرا نموده و درس را به منظور جمع آوری داده های مربوط به یادگیری دانش آموزان مشاهده نموده و این مشاهدات را در جهت بهبود و اصلاح درس خود به کار گیرند. این فرایندی است که دبیران در آن درگیر می شوند تا چیزهای بیشتری در مورد تکالیف یادگیری موثر بیاموزند که منتج به پیامدهای یادگیری بهبود یافته برای دانش آموزان می شود ( استیپانک ، اپل ، لیونگ ، تورنرمانگان ، میتشل ، 1389 ، ترجمه ی ساکی و مدنی ، 11 ).

درس پژوهی الگویی برای بهسازی توانایی حرفه ای معلمان و روشی برای تولید دانش حرفه ای در مدرسه است و به معلمان فرصت می دهد تا روابط خود را با یکدیگر و با دانش آموزان بهبود بخشند و به همکاری با پژوهشگران آموزشی برای حمایت سیستماتیک از تفکر انتقادی ، بازبینی و بازاندیشی در اندیشه و عمل آموزشی تشویق شوند ( سرکار آرانی ، 1389 ، 56 ). این مدل پژوهش در کلاس درس عملا بر چرخه ی یادگیری گروهی ، کیفی ، مشارکتی و مداوم کارگزاران آموزشی شامل مراحل پنجگانه ( تبیین مساله ، طراحی ، عمل ، بازاندیشی و یادگیری ) استوار است. ابتدا معلمان مسائل آموزشی مدرسه را بررسی می کنند و پرسش های پژوهش در کلاس درس را تبیین می کنند. سپس طرحی برای انجام دادن پژوهش مشارکتی خود پیشنهاد می کنند. آنگاه آن را به اجرا می گذارند . سپس به ارزیابی و بازبینی فرایند عمل انجام شده می پردازند. در این فرایند ، یادگیری معلمان از یکدیگر به صورت مشارکتی سازماندهی می شود و در عمل ، ظرفیت مدارس برای تولید و به کارگیری دانش حرفه ای در مدرسه و گسترش امکان تغییر خود پایدار[1]  و مستمر افزایش می یابد ( همان منبع ، 40 ).

در مطالعه ی درس ( درس پژوهی ) ، گروه های معلمان به طور منظم به مدت طولانی جلسه تشکیل می دهند. ( از چند ماه تا یک سال ) و روی طراحی ، اجرا ، ارزشیابی و بهبود یک یا چند پژوهش در کلاس درس کار می کنند. مطالعه ی درس ( درس پژوهی ) با استفاده از همه ی شاخص ها در بین معلمان ژاپنی بسیار محبوب است و ارزش بالایی دارد. این روش رکن اصلی فرایند بهبود مدارس است. منطق مطالعه ی درس (درس پژوهی ) ساده است : اگر می خواهید آموزش را بهبود بخشید اثربخش ترین جا برای چنین کاری کلاس درس است ( استیگلر و هیبرت ، 1390 ، ترجمه ی سرکارآرانی و مقدم ، 119 )

سرکارآرانی ، درس پژوهی را به عنوان رویکردی از آموزش ضمن خدمت معلمان در مدرسه مطرح می کند که به وسیله ی تعامل در چهار حوزه ( معلمان با خودشان ، معلمان با معلمان ، معلمان و دانش آموزان و معلمان و والدین ) به بهبود فرایند یاددهی ــ یادگیری کمک می کند ( سرکارآرانی و ماتوبا، 2002 ، به نقل از خاکباز و موسی پور، 1387 ).

 درس پژوهی شکل اولیه ای از رشد حرفه ای معلمان در ژاپن است. هدف آن بهبود مستمر تدریس (آموزش) است به گونه ای که دانش آموزان بتوانند مطالب بیشتری را بیاموزند. تمرکز اولیه ی آن نیز بر نحوه ی تفکر و یادگیری دانش آموزان است. درس پژوهی با سایر اشکال رشد حرفه ای متفاوت است، به این دلیل که پرورش حرفه ای در حین یاددهی و یادگیری ( آموزش ) صورت می گیرد. تمرکز آن تدریس است ، نه معلمان ، کارکردن دانش آموزان است ، نه کار دانش آموزان. ملاک سنجش در موفقیت درس پژوهی یادگیری معلمان است نه تولید یک درس. تهیه دروس بهتر نتیجه ی جانبی و ثانویه فرایند است ، اما نه هدف اولیه ی آن ( بختیاری ، 1387 ، ص 47 )

 

مفهوم عملیاتی درس پژوهی : گروهی از معلمان موضوعی خاص از برنامه ی درسی را برمی گزینند ، آن را به عنوان واحد کار طراحی ، اجرا و ارزشیابی می کنند و از محصول آن در تدریس بهتر استفاده می برند. یکی از اعضاء برنامه را اجرا و دیگران در جهت نیل به الگویی مشترک آن را نقد و اصلاح می کنند.

نخستین جشنواره تجارب و ایده‌های سنجش کلاسی

وزارت آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌کند.

نخستین جشنواره تجارب و ایده‌های سنجش کلاسی

 ویژه معلمان دبیران مدیران مدارس دانشجو معلمان

 به همراه تقدیر از منتخبین و اعطای جایزه به طرح برگزیده کشوری

محورهای جشنواره :

تجربیات، ایده‌ها و ابتکارات در زمینه‌های؛

 ارزشیابی چند ساحتی

 آزمون‌های عملکردی

 ارزشیابی برخط (آنلاین)

 ارزشیابی شایستگی‌ها

 بهره‌گیری از روش‌های متنوع

 ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی

 سنجش مفهومی و آزمون‌های نهایی

 ارزشیابی برای یادگیری و به عنوان یادگیری

 کاربرد نتایج ارزشیابی در ارتقاء فرایند یاددهی - یادگیری

 رعایت ملاحظات اخلاقی و جلب مشارکت دانش آموزان

مهلت ارسال آثار: ۲۵ فروروردین ۱۴۰۳

ثبت نام و ارسال آثار در قالب متن، تصویر، فیلم و .... از طریق سایت:            http://class.atu.ac.ir

زمان و مکان برگزاری، پنجم و ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه علامه طباطبایی

   

پیش ثبت نام مدرسه مجازی دفاع مقدس و مقاومت آغاز شد:

حیات طیبه اسلامی یعنی حرکت به سمت معنویت از طریق دنیایی مناسب

اطلاعیه

پیش ثبت نام مدرسه مجازی دفاع مقدس و مقاومت آغاز شد:

علاقمندان به تحصیل دردورهای آموزشی وتربیتی درسنامه های حیات طیبه می توانندجهت ثبت نام در مدرسه دفاع مقدس ومقاومت  ازطریق سامانه زیر اقدام نمایند.

زمان ثبت نام:             ۱اسفندماه  لغایت ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ه.ش

پیش‌ثبت نام به صورت اینترنتی

 کلاس ها(مجازی و حضوری )

فعالیتهای میدانی

 مخصوص تمامی علاقمندان

 کلیه ی پایه های تحصیلی

پذیرش از سراسر کشور

برادران و خواهران

دبیران، دانش آموزان، دانشجویان،طلاب

اعطای گواهی تحصیل دردوره ها

تکمیل فرم پیش ثبت نام:                                  https://www.roytab.ir/Default/GenerateForm/356                     

مسابقه کشوری کتابخوانی جهاد تبیین

دبیرخانه راهبری کشوری درس آمادگی دفاعی مستقر در استان کرمان برگزار می‌کند: مسابقه کشوری کتابخوانی جهاد تبیین منابع آزمون: کتاب یک ون شبهه نوشته حجت الاسلام راجی کتاب حسین پسر غلامحسین نوشته خانم مهری پورمنعمی زمان برگزاری آزمون: ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ مخاطبین: کلیه دبیران درس آمادگی دفاعی دوره اول و دوم متوسطه نظری سراسر کشور 📣📣📣📣لطفاً همکارانی که دراین آزمون شرکت نکرده اند تا فردا در گروه اعلام نمایند تا درصورت امکان درخواست شرکت مجدد شما را فراهم آوریم.

 

 

نشست معرفت افزایی وتقویت شایستگی های اعتقادی واخلاقی

 

 

آموزش و پرورش استان قم با مشارکت اموربانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی برگزار می نماید: نشست معرفت افزایی و تقویت شایستگی های اعتقادی و اخلاقی با موضوع نسل جدید و رویه زیرین تحولات اخلاقی در راستای زیست عفیفانه با حضور بانوان فرهیخته فرهنگی

سخنران : سرکار خانم دکتر علاسوند

زمان چهارشنبه ۶ دی ماه ساعت: ۹ الی ۱۱:۳۰

مکان : بلوار جمهوری اسلامی،نبش کوچه ۶ ،اداره کل تبلیغات اسلامی ، سالن کوثر