جهت مشاهده بر روی ادامه مطالب کلیک کنید .
پاسخ فعالیت های پیشنهادی فصل اول کتاب مطالعات اجتماعی سال اول عمومی
فعالیت 1-1 ص 3 درس اول
رشته انتخابی : مثلاً علوم تجربی
1- علاقه شخصی : توانایی و استعداد ـ درآمد اقتصادی ـ آیندهی شغلی ـ وضعیت تحصیلی ـ مناسب دورهی راهنمایی .
2- با مشورت با بزرگترها و معلمان ، مشاوران و افرادی که در این رشته تحصیل کردهاند یا فارغ التحصیل شدهاند ، خانواده ، دوستان ، و بررسی جایگاه ، اجتماعی این رشته در جامعه .
3- بله زیرا اولاً در راستای علاقه و میل درونیام بود ، ثانیاً دورنمای اجتماعی و اقتصادی شغل آیندهام را می توانست برایم مشخص کند .
درس دوم
فعالیت 2-1 ص 6
نخستین روز مدرسه بعد از وارد شدن به مدرسه چند نفر از دوستانم را که سال گذشته با آنها هم کلاسی بودم دیدم و به طرف آنها رفتم و با آنها احوال پرسی کردم و امیدوار بودیم که امسال هم با هم همکلاسی باشیم اما متأسفانه این طور نشد ـ در کلاس با یکی از دانش آموزان که در کنار من نشسته بود دربارهی مدرسه جدید صحبت کردیم و به این صورت با هم آشنا شدیم .
فعالیت 3-1 ص 7
1- در دوره راهنمایی با یکی از دانش آموزان که با من هم محلهای هم بود دوست شدم ـ ما با هم به یک کلاس ورزش در محلهمان هم می رفتیم و این باعث ارتباط بیبشتر ما می شد . و ضمناً من در درس از او قوی تر بودم و او از من خواسته بود که در دروس به او کمک کنم ، ضمناً مسیر مدرسه را با هم می رفتیم و بر می گشتیم .
2- بعضی از دوستی ها به خاطر فاصله افتادن بین محل سکونتها به جدایی می انجامد ـ بعضی از دوستی ها به دلیل تغییر افراد و تفاوت آنها در نگرش ها به جدایی می انجامد ـ بعضی بخاطر جدا شدن مدارس و کلاس ها ، مصرف دخانیات ـ عدم رعایت شئونات خانوادگی و اجتماعی ، بدحجابی ، تنبلی در دروس ـ رفت و آمد با دوستان ناباب و بی توجهی مسائل اخلاقی و ... اشاره کرد .
درس سوم ص 9
فعالیت 4-1
الف ـ برای هر یک از موارد زیر دست کم دو الگو عمل مشخص کنید .
ـ خانواده : کمک به والدین در کارهای منزل ، مشورت با اعضای خانواده ـ مراقبت والدین از کودکان .
ـ مهمانی : هنگام ورود سلام کردن ـ با اطلاع قبلی به مهمانی رفتن ـ پوشیدن لباس مناسب در مهمانی .
ـ عبور و مرور در خیابان : حرکت عابر پیاده در پیادهروها ـ عبور پیادهها از محل خط کشی شده خیابانها ـ پل زیر گذر و پل هوایی ـ توجه به چراغ راهنمایی .
ب) رعایت نکردن این الگوهای عمل برای فرد چه پیامدهایی دارد ؟
رعایت نکردن این امور موجب می شود که زندگی فرد دچار بی نظمی شود و آرامش افراد از بین برود و همچنین موجب پدید آمدن هرج و مرج در خانواده می شود و در صورت رعایت نکردن هر یک از موارد بالا فرد به نوعی مجازات خواهد شد مثلاً اگر فرزندان در امور منزل به خانوادهی خود کمک نکنند با برخورد منفی والدین مواجه می شوند .
فعالیت 5-1 ص 9
برای هر یک از موارد زیر دست کم دو ارزش را مشخص کنید .
1- خانواده : رعایت پاکدامنی ـ محبت ـ صداقت و صمیمیت
2- مدرسه : کسب دانش و علم ـ احترام به اولیاء مدرسه ـ موفقیت تحصیلی و احترام به قوانین مدرسه .
3- مسجد : عبادت خدا ـ پاکیزگی ـ خلوص .
درس چهارم
فعالیت 6-1 ص 11
گروه الف ( خانواده ) |
گروه ب ( مدرسه ) |
هماهنگی با تضاد |
|
ارزش ها |
1- نظم 2- مصرف گرایی |
1- نظم 2- صرفه جویی |
1- هماهنگی 2- تضاد |
هنجارها |
1- سلام کردن به والدین 2- قبل اززنگ ازسرکلاسخارج نشود |
1- سلام کردن به معلمان 2- میتوانددرخانهرفت وآمد کند |
1- هماهنگی 2- تضاد |
فعالیت 7-1 ص 12
نوع تعارض |
نتایج |
ارزیابی |
2- مسابقات ورزشی |
موجب رقابت و رشد توان جسمی افراد می شود |
مثبت و سازنده |
2- برخورد میان اخزابمختلفدرکشور |
موجب نفاق و جدایی مردم در کشور می شود |
منفی و محرب |
درس پنجم
فعالیت 8-1 ص 14
1- من ایرانی هستم ـ مسلمانم ـ دانش آموزم ـ به فوتبال علاقهمندم ـ به درس شیمی علاقهمندم ـ فردی با استعداد هستم و ...
2- من فردی با استعدادم ـ یکبار پدرم شماره تلفنی را که برای یکبار خواند بود از من خواست تکرار کنم و من درست تکرار کردم ، پدرم به من گفت خیلی با استعدادی ـ نمرات درسی خوبی می گیرم ـ معلمانم معتقدند من فردی با استعداد هستم .
3- هر فردی خود را در آینه دیگران می بیند و می شناسد .
فعالیت 9-1 ص 15 « مسلمان »
1- من مسلمان هستم تلاش می کنم اعمال خود را به دستورات اسلامی و ویژگیهای مسلمانان نزدیک می کنم و اموری مانند یکتا پرستی و پرهیز از گناه برایم ارزش است .
2- سه الگوی عمل مربوط به این صفت را بنویسید .
نماز می خوانم ـ روزه می گیرم ـ حجاب را رعایت می کنم .
فعالیت 10-1 ص 15
جهت گیریها |
دلایل |
« ما » یا « من » |
1- خیابان محلهی خودمان را دوست دارم 2- رفتگران محلهمان را دوست دارم 3- معتقدم که انژی هستهای حق مسلم ماست |
1- زیرا نسبت به سایر خیابان ها آرام تر است 2- چون بهداشت محله را تأمین می کنند . 3- زیرا کشورهای بیگانه نباید در سرنوشت کشورمان تصمیم بگیرند . |
1- « من » 2- مای ( عملی ) 3- مای « ایرانی » |
فعالیت 11-1 ص 17
دربارهی ملاک های انتخاب گروه ( برای مثال گروه درسی ) در کلاس گفت و گو کنید .
- ظاهر و باطن او یکسان باشد .
- آن چه موجب زینت شما می شود به عنوان زینت خوب حساب کنید .
- رسیدن به مال و قدرت رفتار او را تغییر ندهد .
- از چیزهایی که در اختیار اوست نسبت به ما دریغ نکند .
- در موقع سختی ها ما را رها نکند .
درس ششم
فعالیت 12-1 ص 19
ارزش های دینی خانواده |
ارزش های غیر دینی گروه جدید |
حالت و رفتار فرد در دوگانگی ارزشی |
2- برای فرد پووشش اسلامی یک ارزش است . 3- روزه گرفتن برایش واجب است . 4- معاشرت با نامحرم را بر ضد ارزش اسلامی می داند |
2- نحوهی پوشش تابع میل خود فرد است . 3- امور عبادی در گروه جدی گرفته نمی شود . 4- معاشرت با نامحرم در گروه بی عیب است . |
2- در بعضی محیط ها حجاب را رعایت می کند . و در بعضی مواقع رعایت نمیکند دچار دوگانگی شخصیتی است . 3- در گرفتن یا نگرفتن روزه دچار سردرگمی است . 4- فرد با معاشرت با نامحرم دچار سردرگمی و بی تکلیفی است . |
فعالیت 13-1 ص 20
- گروه خلاف مانند قاچاق مواد مخدر
- پیامدهای عضویت در این گروه عبارتند از :
1- مخالف با قوانین حکومتی .
2- مبادلات خلاف قانون و ترویج فساد .
3- عبور دادن کالا از مرزها به طور غیر قانونی و خرید و فروش خلاف قانون
فعالیت 14-1 ص 21
1-1 انتخابات : کاندید کردن افراد بر اساس صلاحیت نیست بلکه با محاسبه میزان سود و نفوذی است که می تواند برای خود تحصیل کند ، نمایندگان مجلس در فکر تأمین منافع گروه خویش هستند و نه منافع ملت .
2- تعیین مدیریت ها : انتخاب بدون در نظر گرفتن شایستگی حذف افراد گروه قبلی از سازمانها و ادارات دولتی براساس پارتی بازی ها ـ تعویض سریع و مدیریت ها و بی ثبات ـ سازمانهای اداری .
3- اجرای برنامه عمرانی : برنامه هایی که در نظر گرفته می شود به نفع عدهای است نه به نفع همهی مردم ـ طراحان برنامهها به دلیل نوع تفکر مطلق گرایی نواقص برنامههای خود را تشخیص نمیدهند ـ مناطق و مکانهایی که منافع گروههای مطلق گرا را تعیین می کند آباد می گردند .
فعالیت 15-1 ص 22
- برای اینکه یک گروه دچار آسیب تبعیت بی چون و چرا نشود ، چه ویژگی اساسی باید داشته باشد ؟
رهبران گروه انتقاد پذیر باشند ـ سؤال کردن هنجار اجتماعی به حساب بیاید ـ افراد مستقل باشند و بتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند ـ تقلید کورکورانه در جامعه رایج نباشد ـ همکاری و همفکری بالایی در آن نفوذ داشته باشد و رؤسای گروه در تصمیم گیریها از افراد کمک بگیرند .
سؤالات چهار گزینه ای فصل اول
1- شناختی که همه به سطحی از آن می رسند عبارت است از شناخت :
الف) غیر علمی ب) علمی ج) شناخت حاصل از زندگی د) الف و ب
2- عالم اجتماعی با بررسی آمار خودکشی در کشورها و دورههای مختلف به این نتیجه می رسد که میزان خودکشی در شرایط ............ افزایش می یابد .
الف) رفاه اقتصادی ب) فقر و گرسنگی ج) جنگ و آشوب د) انفجار جمعیت
3- انسان براساس یک میل طبیعی می خواهد با دیگران ارتباط برقرار کند که این رابطه را ................. می گویند .
الف) شکل گیریها ب) تعامل اجتماعی ج) گروه د) ارزش
4- گرفتن توپ توسط دروازهبان در بازی فوتبال ....................... است .
الف) هنجار ب) ارزش ج) تکلیف د) حقوق نقش
5- به شکلی از افراد که فرد با عضویت درگروه ملزم به انجام آن می شود ، می گویند .
الف) هنجار ب) ارزش ج) کنترل اجتماعی د) جامعه پذیری
6- به اموری که برای گروه اهمیت دارند ............. می گویند .
الف) هنجار ب) ارزش ج) هماهنگی د) جهت گیری
7- کدام یک از موارد زیر هنجار می باشند ؟
الف) پیروزی برای تیم فوتبال ب) یگانه پرستی برای مسلمان
ج) عزت و استقلال برای یک گروه سرزمینی د) رازگویی در یک گروه دوستی
8- پیروزی در بازی فوتبال مربوط به کدام گزینه است ؟
الف) هنجار ب) الگوعمل ج) ارزش د) الف و ب
9- حد هماهنگی و تعارض در جامعه را ....................... مشخص می کند .
الف ) گروه مذهبی ب) گروه ملت ج) گروه سیاسی د) گروه اقتصاد
10- عضویت در گروه برای فرد ......................... خاصی را به دنبال دارد .
الف) خود آگاهی ب) هماهنگی تضاد و تعارض د) جهت گیری
11-وقتیدیگران مارا باهوشبدانند مامی فهمیم که با هوش هستیم،کدام مورد شکل گرفته است ؟
الف) جهت گیری ب) شناخت علمی ج) خود آگاهی د) تعامل اجتماعی
12- بر ارزش و احترام فرد و انتظارات او از دیگران چه موردی تأثیر می گذارد ؟
الف) رابطهی فرد با فرد ب) رابطهی فرد با گروه
ج) رابطهی گروه با گروه د) رابطه احزاب با هم
13- فرد در گروهی عضویت پیدا می کند که گروه ارزشهای خود را بر ارزش های جامعه ترجیح می دهد این عبارت بیانگر کدام آسیب گروهی است ؟
الف) دوگانگی ارزشی ب) بیگانگی از جامعه
ج) مطلق گرایی گروهی د) گروه گرایی
14- حکومت های فاشیتی و دیکتاتوری کمونیستی در دورهی جدید ، نمونهی کدام آسیب گروهی بودهاند ؟
الف ) تبعیض بی چون و چرا ب) بیگانگی از جامعه
ج) دوگانگی ارزشی د) مطلق گرایی گروهی