باسمه تعالی
نمودار زیر سطوح مختلف یادگیری در حیطه ی شناختی را به همراه برخی از افعال رفتاری هر سطح نشان می دهد:
البته هر حیطه از سوالات می تواند بصورت صحیح و غلط – جورکردنی – چهارگزینه ای چای خالی – تشخیص – پاسخ کوتاه و تشریحی می تواند طراحی گردد.
افعال رفتاری |
فرآیند شناختی |
سطح یادگیری |
نام ببرید – بنویسید – نام گذاری کنید – نشان دهید – تعریف کنید – بیان کنید –تشخیص دهید |
فراگیر بتواند آنچه را فراگرفته به خاطر آورد و عیناٌ بازگو نماید |
دانش ( دانستن ) 7 نمره knowledge |
توضیح دهد- دلیل آورد – ترجمه کند – تفسیر کند – پیش بینی کند – خلاصه کند – تغییر دهد |
فراگیر بتواند آنچه را فراگرفته است به زبان خود و با استفاده از کلمات و جملاتی که خودش می سازد بیان کند |
درک و فهم ( فهمیدن ) 7 نمره comperhention |
بکار برد – اندازه گیری کند – رسم کند – محاسبه کند – آزمایش کند – حل نماید |
فراگیر بتواند آنچه را فراگرفته در زندگی روزمره و در شرایط نو مورد استفاده قرار دهد |
کاربرد ( به کار بستن ) 2 نمره Application
|
مشخص کند – متمایز سازد – مقایسه کند – تفاوتها و شباهتها را مشخص کند – با نمودار نشان دهد |
فراگیر بتواند اجزا و عناصر تشکیل دهنده یک مطلب ، پدیده ، موضوع و یک شی را به اجزای تشکیل دهنده آن مجزا کرده و روابط بین اجزا و عناصر را مشخص نماید . |
تجزیه و تحلیل 2 نمره analysis |
راه حل ارائه دهد – تدوین کند- انشا بنویسد – بازنویسی کند – طراحی کند – رسم کند – طبقه بندی کند – سازمان دهد |
فراگیر بتواند اجزا و عناصر را به طرز نو و جدیدی تلفیق نموده ، مطلب ، پدیده ، طرح و ..... جدیدی به وجود آورد |
ترکیب
1 نمره
|
اظهارنظر نماید – نتیجه گیری کند – نقد و بررسی کند – مقاله انتقادی بنویسد- ارزیابی کند – قضاوت کند |
فراگیر بتوند با توجه به ملاک های مشخص، درباره ی ارزش مطالب ،پدیده ها ، افکار ، راه حل ها و .... به قضاوت و داوری آگاهانه بپردازد |
ارزشیابی 1 نمره Evaluation |
البته بارم بندی درس روان شناسی به قرار زیر می باشد
نوبت اول دی ماه فصل اول 8 نمره و فصل دوم 12 نمره نوبت دوم خرداد ماه فصل اول 2 نمره، فصل دوم 3 نمره، فصل سوم 8 نمره، فصل چهارم 7 نمره