فصل 1
1ـ تصور شما از روانشناس چيست؟
2 ـ آيا تمام فعاليت هاي روان شناسان را مي توان در دو فعاليت ( تحليل و تحقیق ) خلاصه كرد؟ چرا؟
3 ـ فايده ي مطالعه روان شناسي چيست؟
4-وظیفه روان شناس بالینی را با ذکر مثال توضیح دهید.
5-روان شناس محققی که در زمینه شناختی آموزش دیده چه کاری انجام می دهد؟
6- با ذکر مثال توضیح دهید روان شناس محققی که در زمینه فیزیولوژیک آموزش دیده چه کاری انجام می دهد؟
7-روان شناس تربیتی کجا و چگونه کار می کند؟
8- وظیفه روان شناسی را که کارخانه یا سازمان تلاش می کند بنویسد.
9-روان شناس جنایی کیست و چه کاری انجام می دهد؟
10-گذراندن درس روان شناسي به شما چه كمكي مي كند؟
11-روان شناسي در چه سالي به عنوان يك علم تجربي شناخته شده و در پاسخ به چه سؤالي كوشش مي كند؟
12-منظور از روان شناسي چيست؟
13-روان شناسي علمي را تعريف كنيد؟
14-اولين هدف روان شناسي علمي چيست؟
15-تفاوت توصيف پديده ها توسط روان شناس با يك فرد عادي چيست؟
16- ـ هدف پيش بيني پديده هاي علمي چه زماني تحقق مي يابد؟
17-روان شناس چه زمانی می تواند رابطه علت و معلولی پدیده های روان شناختی را مورد بررسی قرار دهد؟ مثال بزنید.
18 ـ چه موقع و چگونه جايگاه و اعتبار علمي پيش بيني روان شناسي افزايش مي يابد؟با ذكر مثال توضيح دهيد.
19 ـ فايده پيش بيني با درجه بالاي اعتبار چيست؟ با مثال توضيح دهيد.
20 ـ روش تحقيق علمي را تعريف كنيد؟
21 ـ سه ويژگي كه مي توان با آن آزمون پذيري يا تجربه پذيري را در روش تحقیق علمی به حداكثر رساند نام ببريد؟
22 ـ ویژگی كنترل را با ذكر مثال توضيح دهيد.
23 ـ تعريف عملياتي پديده هاي روان شناسي را به عنوان يكي از ويژگي هاي تجربه پذير بودن با مثال توضيح دهيد.
24 ـ تكرار پذيري را به عنوان يكي از سه ويژگي آزمون پذيري توضيح دهيد.
25-نظریه یا تئوری علمی را تعریف کنید.
26 ـ يك نظريه علمي از طريق چند قرايند انجام مي گيرد؟ نام ببريد.
27 ـ اولين قدم در ايجاد دانش......................... است.
28 ـ فرايند استقراء را با ذكر مثال توضيح دهيد.
29 ـ ارائه نظريه علمي از طريق فرايند قياس را با ذكر مثال توضيح دهيد.
30 ـ چرا یافته های روان شناسی به دقت و قدرت سایر یافته های علمی نیستند؟
31 ـ موضوع روان شناسي چيست؟ نام برده و هر كدام را توضيح دهيد.
32 ـ چرا براي شناخت انسان از معرفت هاي گوناگون استفاده مي شود؟ توضيح داده و نام ببريد.
33 ـ رويكرد در روان شناسي را توضيح دهيد.
34 ـ پنج رويكرد اصلي در روان شناسي را نام ببريد.
35 ـ رويكرد زيست شناختي چگونه به توصيف و تبيين كاركردهاي رواني مي پردازد؟ مثال بزنيد.
36 ـ منطقه بندي كردن كنش مغز ( آزمايش پل بروكا ) را براي اثبات رويكرد زيست شناختي توضيح دهيد.
37 ـ يافته هاي لشلي براي اثبات رويكرد ريست شناختي را توضيح دهيد.
38 ـ تحريك الكتريكي مغز چه تأثيري در رفتار دارد؟
39 ـ سندرم تطابق عمومي چه چيزي را مشخص مي سازد؟
40 ـ پژوهش هانس سليه در اثبات رويكرد زيست شناختي را توضيح دهيد.
41 ـ نظریه روان كاوي چيست؟
42 ـ روان كاوي در توصيف و تبيين كاركردهاي رواني به چه عواملی توجه می کند؟ توضيح دهيد.
43 ـ پيش فرض نظريه ي روان كاوي فرويد بر چه نيرويي تأكيد دارد؟ توضيح دهيد.
44 ـ مهم ترين درك ما از نظر فرويد چيست؟
45 ـ چرا نظريه فرويد جبرگرا است؟
46 ـ پيش فرض رويكرد رفتاري بر چه نكته اي تأكيد دارد؟ توضيح دهيد.
47 ـ چرا به رويكرد رفتاري « رفتارگرا » مي گويند؟
48 ـ هدف رفتار درماني چيست؟
49 ـ روش حساسيت زدايي منظم را به عنوان دليلي براي اثبات رويكرد رفتاري توضيح دهيد.
50 ـ بيزاري درماني براي درمان چه رفتارهايي استفاده مي شود؟
51 ـ تکنیک پس خوراند زيستي را با ذکر مثال توضیح دهید؟
52 ـ معايب رويكرد رفتاري را توضيح دهيد.
53- چرا رویکرد رفتاری جبرگرا است؟
54 ـ رويكرد شناختي ذهن را به چه تشبيه نموده است؟ نام برده و توضیح دهید.
55 ـ يكي از مشكلاتي كه رويكرد شناختي با آن مواجه است، چيست؟
56-استفاده از تمثیل هایی مانند «پردازش اطلاعات رایانه ای درباره انسان» در رویکرد شناختی بر چه مسئله ای تاکید دارد؟
57- چه انتقادی بر رويكرد شناختي وارد شده است؟
58 ـ رويكرد انسان گرا بين كدام دو رويكرد قرار دارد؟
59 ـ مازلو رويكرد انسان گرا را چه ناميده است؟
60 ـ نظريه ي روان شناس انسان گرا را در توصيف و تبيين رفتار انسان توضيح دهيد.
61 ـ رويكرد انسان گرا را با رويكرد رفتاري مقايسه كنيد.
62 ـ چرا رويكرد انسان گرا با روش هاي علمي مرسوم مخالفت مي كند؟
63 ـ پيش فرض نظريه راجرز را در اثبات رويكرد انسان گرا توضيح دهيد.
64 ـ نظريه ي ابراهام مازلو را در مورد سلسله مراتب نيازها توضيح دهيد.
65 ـ سلسله مراتب نيازهاي ارائه شده توسط مازلو را به ترتيب از پايين تا بالا ترين سطح بنويسيد.
66 ـ انتقاداتي را كه به رويكرد انسان گرا وارد مي شود توضيح دهيد.
67 ـ سه روش تحقيق در روان شناسي علمي را نام ببريد.
68 ـ روش تحقیق آزمايشي را توضيح دهيد. مثال بزنيد.
69 ـ متغير مستقل و وابسته را با ذكر مثال توضيح دهيد.
70 ـ مهم ترين اصل روش آزمايشي چيست؟ آن را توضيح دهيد. با ذكر مثال.
71 ـ چرا بايد در روش آزمايشي دو گروه آزمايشی و كنترل ويژگي هاي يكساني داشته باشند؟
72 ـ مهم ترين ويژگي روش آزمايشي چيست؟ مثال بزنید.
73 ـ مزاياي اصلي روش آزمايشي چيست؟
74 ـ در چه صورت آزمايش تكرار پذير نخواهد بود؟
75 ـ چرا در بيش تر مواقع بررسي ويژگي هاي رواني در شرايط آزمايشگاهي امكان پذير نمي باشد؟ مثال بزنيد.
76 ـ براي بررسي فرضيه هاي علمي به چه نوع اطلاعاتي نياز داريم؟ آن ها را بنويسيد.
77 ـ همبستگي را با ذكر مثال توضيح دهيد.
78 ـ به چه دلایلی از روش همبستگی استفاده می شود؟
79 ـ مطالعه همبستگي و مطالعات آزمايشي را مقايسه كنيد.
80 ـ مشاهده ي طبيعي چيست؟ تعريف كنيد.
81 ـ مشاهده طبيعي توسط چه گروهي معرفي شد؟ نام برده مثال بزنید.
82- کردارشناسان رفتار حیوانات را در کجا مورد بررسی قرار می دهند؟ چرا؟
83 ـ روش تحقيق اندرسون چه بود و در چه زمینه اي انجام گرفت؟
84 ـ شرط اصلي در مشاهده ي طبيعي،.......................... در مشاهده است.
85 ـ مزايا و معايب روش مشاهده ي طبيعي را مقايسه كنيد.
86 ـ حوزه هاي تحقيقي در روان شناسي را نام برده و توضيح دهيد.
87 ـ حوزه هاي اصلي در تحقيقات بنيادي را نام برده و حوزه هاي كوچكتر آن را طبق جدول 9 ـ 1 مشخص نماييد.
88 ـ فوايد كار در رشته روان شناسي چيست؟
89 ـ چگونه با اخذ مدرك كارشناسي ارشد و دكتري مي توانيد دامنه ي فرصت هاي شغلي پيش روي خودتان را گسترش دهيد.
90- تفاوت میان تحقیقات بنیادی و تحقیقات کاربردی را با ذکر مثال توضیح دهید.
91- دلبستگی را تعریف کنید.
92-آزمایش های هارلو نشان دهنده چیست؟ توضیح دهید.
93-تحقیقات جان بالبی در چه زمینه ای بوده است؟
94-تبیین روان کاوان از ناخودآگاه چه چیزی را نشان می دهد؟
فصـل دوم
1 ـ رشد را تعريف كنيد.
2 ـ ابعاد رشد را نام ببريد.
3 ـ دو فرايند.......................... و......................... زير بناي تغييرات رشدي هستند.
4 ـ رسش را تعريف كنيد.
5 ـ چرا ما انسان ها در جنبه هاي بسياري از رشد شبيه يكديگر هستيم؟
6 ـ يادگيري را تعريف كنيد و مثال بزنيد.
7 ـ ويژگي ها و مشخصات اصلي رشد را نام ببريد.
8 ـ مرحله اي بودن و مداوم بودن فرايند رشد را توضيح دهيد.
9 ـ مراحل رشد انسان در طول زندگي را از ديدگاه روان شناسان نام ببريد. طبق جدول 1 ـ 2
10 ـ توضيح دهيد كه رشد فرايندي كل گرا ست و جنبه هاي مختلف دارد.
11 ـ امروزه متخصصان رشد به چه نتيجه اي در مورد جنبه ها و ابعاد مختلف رشد رسيده اند با ذكر مثال توضيح دهيد.
12 ـ انعطاف پذيري به چه معناست؟
13 ـ انعطاف پذيري رشد را با مثال توضيح دهيد.
14 ـ انعطاف پذيري چه فايده اي دارد؟
15 ـ تأثير زمينه ها و شرايط تاريخي ـ فرهنگي را بر جريان رشد توضيح دهيد.
16- روانشناسی رشد را تعریف کنید.
17- روانشناسان رشد از چه رشته هایی کمک می گیرد؟
18- بیشترین تاکید روانشناسان رشد به مطالعه چه دوره ای از زندگی است؟
19-تفاوت میان متخصص شناختی و متخصص روانی-اجتماعی در مورد مطالعه رشد انسان چیست؟
20 ـ چرا هر يك از متخصصان رشد بر يكي از جنبه هاي خاص از انسان توجه دارند؟
21 ـ چرا نظريه ها و ديدگاه هاي متفاوتي در باره ي رشد وجود دارد؟
22 ـ دو نظريه رشد را فقط نام ببريد.
23 ـ كدام روان شناس بيش از ديگران در باره تفكر كودكان مطالعه كرده است؟
24 ـ پياژه در مطالعات خود به چه نتيجه اي در مورد فرايندهاي تفكر رسيده است؟ توضيح دهيد.
25 ـ ديدگاه پياژه در مورد هوش را توضيح دهيد.
26 ـ سازگاري از ديدگاه پياژه چند جانبه است؟ چگونه؟
27 ـ نتيجه ي تحقيقات پياژه در باره ي درك كودكان در مورد مفاهيمي چون عدد و زمان و حجم و... چيست؟
28 ـ چهار دوره شناختي پياژه را به ترتيب نام ببريد.
29 ـ دوره ي حسي ـ حركتي از چه سني شروع مي شود و كودكان داراي چه ويژگي هايي مي شوند؟
30 ـ دامنه ي سني پيش عملياتي را نوشته و ويژگي هاي كودكان در اين مرحله را توضيح دهيد.
31 ـ دوره ي عمليات عيني پياژه در چه سنيني است و چه ويژگي هايي پيدا مي كنند؟
32 ـ دامنه ي دوره ي عمليات ذهني يا صوري از چه سني شروع مي شود ، ويژگي هاي فرد در اين دوره را بنويسيد.
33 ـ نظريه ي رواني ـ اجتماعي اريكسون را توضيح دهيد.
34 ـ منظور از بحران در نظريه اريكسون چيست؟ چه تأثيري بر شخصيت فرد مي گذارد؟
35 ـ به نظر اريكسون زماني كه بحران يك مرحله حل نشده باشد چه مشكلي براي فرد ايجاد مي شود؟
36 ـ سه مرحله ي مهم از مراحل رشد رواني ـ اجتماعي اريكسون را فقط نام ببريد.
37 ـ مرحله ي اول از مراحل رشد رواني ـ اجنماعي اريكسون چه سني است؟ كودك داراي ويژگي هايي مي باشد؟
38 ـ در سنين 12 تا 20 سالگي فرد با چه نوع بحراني مواجه مي شود؟ ويژگي هاي فرد دراين دوره را بنويسيد.
39 ـ ويژگي هاي دوره ي سالخوردگي فرد را بنويسيد و دامنه ي سني آن را از نظر اريكسون مشخص كنيد.
40 ـ به نظر اريكسون در ايجاد بحران ها چه عواملي نقش دارند؟ نام ببرید.
41 ـ اريكسون رشد را فقط به دوره ي كودكي و نوجواني محدود نمي كند و معتقد است رشد..................... ادامه دارد.
42 ـ سلول تخم (زیگوت) چگونه تشكيل مي شود؟
43 ـ هر سلول تخم داراي چند كروموزوم است؟
44 ـ كدام جفت از سلول ها عامل تعيين كننده ي جنسيت فرزند مي باشد؟
45 ـ عامل تعيين كننده ي جنسيت پدر است يا مادر؟ چگونه؟
46 ـ از زمان انعقاد نطفه در رحم مادر تا تولد چند مرحله ي رشد وجود دارد؟ نام ببريد.
47 ـ مرحله زيگوت را توضيح دهيد.
48 ـ مرحله ي روياني (هفته سوم تا هفته هشتم ) را توضيح دهيد.
49 ـ مرحله جنيني را توضيح دهيد.
50 ـ چه عوامل محيطي مي تواند رشد قبل از تولد و فرايند تولد را دچار مشكل كند؟ 3 مورد نام ببرید
51 ـ اگر تغذيه مادر در سه ماه آخر باروري نامناسب باشد ، چه نارسايي در جنين ايجاد مي كند؟
52 ـ نوزاد بدنيا آمده از سوءتغذيه مادر و يا مصرف داروهاي شيميايي دچار چه دشواريهايي بعد از تولد مي باشد؟
53 ـ رابطه ي سن مادر و خطر مرگ نوزاد يا جنين طبق نمودار 1 ـ 2 را مختصرا توضيح دهيد.
54 ـ دوره ي طفوليت در چه دامنه ي سني است؟ تغييرات رشدي در اين مرحله چگونه است؟
55 ـ ويژگي هاي جسماني دوره ي طفوليت را بنويسيد.
56 ـ در انتهای دوره ي طفوليت وزن و قد نوزاد چند برابر مي شود؟
57-رشد طبیعی و تدریجی مغز، امکان رشد چه مهارت هایی را در دوره طفولیت ایجاد می کند؟
58-توانایی چنگ زدن در چند ماهگی به وجود می اید؟چرا؟
59-راست نگه داشتن سر و راه رفتن بدون کمک دیگران در چند ماهگی رخ می دهد؟
60-هنگام تولد کدام یک از حواس حساس و فعال هستند و کدام حس ضعیف است؟
61- نوزاد در بدو تولد تا چه فاصله ای حوزه بینایی دارد؟
62-ظرفیت حافظه در دو سال اول زندگی چه تغییری می کند؟ با ذکر مثال توضیح دهید.
63 ـ رشد شناختي دوره ي طفوليت چه نوع توانايي هايي را براي طفل به وجود مي آورد؟
64 ـ رشد هيجاني و اجتماعي دوره ي طفوليت چه ويژگي هاي مثبتي را براي طفل به وجود مي آورد؟
65-حمایت بیش از اندازه یا عدم حمایت در دو سال نخست زندگی چه نتایجی به همراه دارند؟
66-مهمترین نیازهای عاطفی و اجتماعی کودکان را نام ببرید و چگونگی ایجاد آنها را بنویسید؟
67 ـ دامنه ي سني دوره ي كودكي اول را بنويسيد و چگونگي تسلط كودك بر محيط را توضيح دهيد.
68 ـ چرا كودكان در دوره ي كودكي اول لاغر به نظر مي رسند؟
69 ـ رشد مغز در دوره ي كودكي اول چگونه است و چه تأثيري بر رفتار كودك دارد؟ مثال بزنيد.
70-در 5 سالگی وزن مغز به چند درصد وزن بزرگسالی خود می رسد و موجب چه تغییراتی در سلول های عصبی می شود؟
71- وضعیت کودکان در کودکی اول در زمینه مهارت های حرکتی درشت و ظریف چگونه است؟ توضیح دهید.
72 ـ رشد شناختي كودك در دوره ي اول كودكي چگونه است و چگونه مي توان راهبردهاي حافظه ي كودك را افزايش داد؟
73- درک ریاضی را در دوره کودکی اول توضیح دهید.
74-مهارت های حل مسئله و حافظه کودک در کودکی اول به چه صورت است؟
75 ـ مهم ترين خصوصيات شناختي در دوره ي كودكي اول.................... كودك است.
76 ـ چگونگي رشد زبان در كودكي اول را بنويسيد.
77 ـ مفهوم خود در چه دوره اي از زندگي براي افراد ايجاد مي شود؟
الف ـ دوره ي طفوليت ب ـ دوره ي كودكي دوم
ج ـ دوره ي كودكي اول د ـ دوره ي نوجواني
78 ـ رشد مفهوم خود چه نوع توانايي هايي را براي كودك به وجود مي آورد؟ توضيح دهيد.
79 ـ در دوره ي كودكي اول در شكل گيري رفتار جنسي ، هم استانداردهاي اجتماعي و فرهنگي و هم............... و.............. دخالت دارند.
80-رشد هیجانی و اجتماعی (مفهوم خود) در کودکان 6 ساله چه توانایی را ایجاد می کند؟
81 ـ چرا بيماري و مرگ كودكان در دوره ي دوم كودكي كم تر از دوره هاي ديگر اتفاق مي افتد؟
82 ـ دامنه ي سني دوره ي كودكي دوم از................... تا................. سالگي است.
83 ـ ويژگي رشد دوره ي كودكي دوم در مقايسه با دوره هاي ديگر چگونه است؟
84 ـ خصوصيات رشد جسماني دوره ي دوم كودكي را بنويسيد و مثال بزنيد.
85 ـ آهنگ رشد کند جسمانی در دوره دوم کودکی چه مهارت های حرکتی در کودکان دبستانی به وجود می آورد؟ مثال بزنید.
86-چگونگی رشد تفکر را در دوره دوم کودکی توضیح دهید و نتیجه آن را بنویسید.
87ـ در دوره ي كودكي دوم از چه نوع توجه اي استفاده مي شود؟ این توجه چه مهارت هایی را در آن ها ایجاد می کند؟
88 ـ راهبردهاي ذخيره سازي و بازيابي اطلاعات در دوره ي كودكي دوم را بنويسيد.
89 ـ افزايش ظرفيت پردازش اطلاعات چه توانايي خاصي را به كودك در دوره ي كودكي دوم مي دهد؟ مثال بزنيد.
90 ـ چرا كودكان دوره ي دوم بهترين يادگيرندگان زبان دوم هستند؟
91 ـ بهترين سن براي شروع آموزش زبان دوم چيست؟
92 ـ دو زبانگي در كودكان را توضيح دهيد و چه نوع توانايي شناختي را در كودكان دوره ي دوم ايجاد مي كند؟
93-دوزبانگی اولیه چه توانایی های شناختی را در کودکان افزایش می دهد؟
94 ـ محيط اجتماعي كودك فبل از دبستان را با محيط اجتماعي كودك دبستاني مقايسه كنيد.
95 ـ دوره ي توليد و كار كدام دوره ي كودكي به حساب مي آيد؟ چرا؟
96 ـ شناخت اجتماعي كودكي دوم را توضيح دهيد.
97 ـ آگاهي كودك از توانايي و ناتواني هاي خود را در دوره ي كودكي دوم با ذكر مثال توضيح دهيد.
98 ـ ارتباط با گروه هم سالان در دوره ي كودكي دوم و نوجواني را مقايسه كنيد.
99 ـ معمولا سنين بين................... تا......................... سالگي را دوره ي نوجواني مي نامند.
100 ـ نوجوان در اين دوره با چه نوع تحولاتي روبرو مي شود؟ نام ببرید.
101 ـ آيا مسائل نگران كننده ي دوره ي نوجواني به تحولات اين دوره مربوط مي شود؟ چگونه؟
102 ـ چه نوع هورمون ها در پسران و دختران در دوره بلوغ ترشح مي شود؟
103 ـ مهم ترين تغييرات جسماني دوره نوجواني........................... است.
104 ـ در دوره ي نوجواني رشد جسماني و......................... به دوره كودكي پايان مي دهد.
105 ـ شروع سن بلوغ مي تواند بين سنين.................... تا........................... سالگي در تغيير باشد.
106 ـ عوامل مؤثر در شروع سن بلوغ را فقط نام ببريد.
107 ـ جنس را به عنوان يكي از عوامل مؤثر در سن بلوغ توضيح دهيد.
108 ـ نقش وراثت را در شروع سن بلوغ توضيح دهيد و مثال بزنید.
109 ـ تأثير عوامل جغرافيايي ـ فرهنگي را بر بلوغ توضيح دهيد.
110 ـ ساختمان بدن چه تأثيري بر بلوغ دارد؟
111 ـ وضعيت تغذيه و سلامت چگونه بر بلوغ تأثير مي گذارد؟
112 ـ تأثير روابط عاطفي و اجتماعی خانواده را در دختران و پسران مقایسه کنید.
113 ـ رشد جسماني ناگهاني چه تغييرات ظاهري را در نوجوان به وجود مي آورد؟توضيح دهيد.
114 ـ دختران در دوره ي نوجواني در........... سالگي و پسران در........... سالگي بيش ترين افزايش وزن را دارند.
115 ـ آخرين قسمت هاي بدن كه در دوره ي نوجواني رشد مي كند كدام اندام است؟ جزييات تغيير آن را بنويسيد.
116 ـ تغييرات بدني سريع دوران بلوغ بدن نوجوان را مستلزم چه نوع تغذيه اي مي كند؟
117 ـ وزن شش حدودا........... برابر و اندازه ي قلب.............. برابر پيش از نوجواني مي شود.
118 ـ رشد شش و قلب چه نوع توانايي هايي را به نوجوان مي دهد؟
119 ـ رسش جنسي چه نوع صفاتي را در نوجوان به وجود مي آورد؟ نام ببريد.
120 ـ صفات اوليه جنسي را توضيح دهيد.
121 ـ صفات ثانويه جنسي را توضيح دهيد.
122 ـ تفاوت صفات اوليه ي جنسي و صفات ثانويه جنسي چيست؟
123 ـ چرا در مراحل اوليه ي بلوغ احتمال باروري از سال هاي بعدي كم تر است؟
124 ـ چگونگي رشد مو را به صورت صفات ثانوي جنسي توضيح دهيد.
125 ـ رشد موي صورت به ويژگي هاي................ و................... بستگي دارد.
126 ـ چگونگي عكس العمل نوجوان در مقابل تغييرات مهم بدني و جنسي به چه عواملي بستگي دارد؟
127 ـ معايب و مزاياي بلوغ زودرس و ديررس را در دختران و پسران مقايسه كنيد.
128-برخورد اطرافیان نسبت به نوجوانانی که بلوغ زودرس یا دیررس دارند چگون باید باشد؟
129 ـ توانايي هاي شناختي دوره ي نوجواني را توضيح دهيد.
130 ـ توانايي فراشناختي دوره ي نوجواني....................... است.
130 ـ نوجوان نه تنها از لحاظ كمّي دجار تحولات شناختي مي شود بلكه........................ نيز پيدا مي كند.
131 ـ مهم ترين تحولات شناختي دوره ي نوجواني را نام ببريد.
132 ـ تفكر فرضيه سازي را با ذكر مثال توضيح دهيد.
133 ـ تفكر فرضيه سازي چه امكاناتي را براي نوجوان به وجود مي آورد؟
134 ـ استدلال قياسي را با ذكر مثال با استدلال استقرايي دوران دبستان مقايسه كنيد.
135 ـ تصور كودكان و نوجوانان در مثال دلفين ها نشان دهنده ي چه نوع تفكراتي است؟
136 ـ بالانس وزنه ها توسط پياژه نشان دهنده ي جه نوع تفكري است؟ توضيح دهيد.
137 ـ تفكر در باره ي خود چگونه به صورت احساسات و انگيزه هاي متعارض در نوجواني بروز مي كند؟
138 ـ تفكر.............. و.................. به نوجوانان امكان مي دهد كه در باره ي خود وارسي و تفكر كنند.
139 ـ ويژگي هاي............. و................. گر چه خود آگاهي نوجوان را بيش تر مي كند ولي خطراتي را براي او به همراه دارد.
140 ـ ويژگي شكست ناپذيري در دوره ي نوجواني را توضيح دهيد.
141 ـ ويژگي قهرمان سازي را توضيح دهيد.
142-ویژگی درون نگری و خودمرکزی چه خطراتی را برای نوجوان بوجود می آورد؟ نام ببرید و توضیح دهید.
143 ـ سه دوره اصلي رشد استدلال اخلاقي كلبرگ را نام برده و توضيح دهيد.
144 ـ رشد استدلال اخلاقي دختران و پسران را در دوران نوجواني مقايسه كنيد.
145 ـ چه شواهدی برای تصمیم گیری نامناسب از سوی نوجوانان می توان ذکر کرد؟
146 ـ مهم ترين ويژگي رشد رواني ـ اجتماعي دوره نوجواني................... و....................است كه پاسخ به سؤال مهم «من كيستم » مي باشد.
147-«خود» را تعریف کنید.
148 ـ تعريف خود در دوره نوجواني چگونه تلاشي است؟ و چگونه به وجود مي آيد؟
149 ـ در فرآيند رسيدن به خود حقيقي نوجوان دچار چه موقعيت هاي متضادي مي شود ، مثال بزنيد.
150 ـ به چه دلايلي نوجوان از خود كاذب استفاده مي كند؟ مناسب ترين راه حل كدام است؟
151 ـ براي كسب هويت خود ، نوجوانان دست به چه تلاشي هايي مي زنند. مثال بزنيد.
152 ـ نقش آموزي جنسيتي چگونه به وجود مي آيد و از چه زماني شروع مي شود؟
153 ـ رابطه ي نقش جنسي و كسب هويت آينده فرد را توضيح دهيد.
154 ـ نوجواناني كه در پایان دوره ي نوجواني به تعريف خود دست يافته اند ، داراي چه ويژگي هايي هستند؟
155 ـ نوجواناني كه در پايان دوره ي نوجواني به تعريف خود و هويت مثبت دست نيافته اند چگونه اند؟
156 ـ نقش والدين در تعريف خود را توضيح دهيد.
157 ـ چه نوع والديني در تعريف خود و هويت مثبت دوره ي نوجواني كمك مي كنند؟ چگونه؟
158 ـ نقش هم سالان در تعريف خود را توضيح دهيد.
159-تفاوت دوستی های دوره کودکی با دوره نوجوانی چیست؟
160 ـ چرا گروه هم سالان منبع اطلاعاتي مهمي در تعريف خود هستند؟
161 ـ فشارهاي گروهي هم سالان در سنين..................... ــ................... سالگي افزايش مي يابد.
162 ـ نوجواني كه رفتار خود را تحت فشار هاي گروهي انجام مي دهد چگونه است؟
گروه روان شناسی استان قم