هوش مصنوعی چیست؟
شاید بهتر باشد پیش از آنکه به تاثیر هوش مصنوعی در کسب و کار صحبت کنیم، بگوییم هوش مصنوعی چیست. هوش مصنوعی یا Artificial intelligence ، شبیهسازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشینها به ویژه سیستمهای کامپیوتری است که به فعالیتهای انسانمانند، از جمله یادگیری، برنامه ریزی و حل مسئله اشاره میشود.
انقلاب هوش مصنوعی در کسبوکارها
تاثیر هوش مصنوعی در کسب وکارهای کوچک مواردی زیادی را در بر میگیرد. در ادامه به سه مورد از مهمترین تاثیرات شگفتانگیز AI بر کسبوکارها اشاره میکنیم:
۱-کاهش هزینه و بهبود کارایی:
روش های زیادی وجود دارد که هوش مصنوعی می تواند به کسب و کارها در صرفه جویی در هزینه کمک کند. به گزارش Hubspot 28 درصد از رهبران کسب و کارها معتقدند هوش مصنوعی به کاهش هزینه شرکت آنها کمک کرده است.
برای مثال کاربرد هوش مصنوعی در کارخانهها، به مهندسین خط تولید این امکان را میدهد تا بتوانند خرابی دستگاهها را در زمان درست، پیشبینی کرده که این امر به کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری کمک قابل توجهی میکند. همچنین شرکتهایی که با موجودی مواد تولیدی سر وکار دارند، بواسطه بهرهگیری از AI میتوانند متوجه شوند در چه زمانی باید موجودی مواد خود را شارژ کنند تا از تحمیل هزینههای مختلف نگهداری یا اتلاف جلوگیری شود.
۲-کشف کلاهبرداری
در سال ۲۰۲۲، ۶۶% کسبوکارهای دنیا قربانی کلاهبرداریهای مختلف در سازمان خود شدهاند. خواه کلاهبرداری مالی باشد یا قانونی، میتواند بر هر کسبوکاری مضر باشد. هوش مصنوعی با تحلیل دادهها و بررسی الگوها، میتواند کلاهبرداریی که در ابعاد مختلف سازمانها رخ میدهد را تشخیص داده و از آنها جلوگیری کند.
برای مثال هوش مصنوعی می تواند برای پیشبینی احتمال کلاهبرداری یک تراکنش خاص استفاده کند. با گذشت زمان، الگوریتمهای هوش مصنوعی در تشخیص فعالیتهای متقلبانه مانند ورود مشکوک، تراکنشهای عجیب بر اساس رفتار مصرفکننده یا سرقت هویت بهتر میشوند.
۳-تولید محصولات بهتر
تولید محصولات بهتر یعنی توجه بیشتر به آنچه مشتریان به آن نیاز دارند. در این راستا، مهندسان نرمافزار با تحلیل دادههای بدست آمده از مشتریان میتوانند متوجه شوند کدامیک از ویژگیهای محصول خود را باید اضافه یا حذف کنند.
همچنین، هوش مصنوعی میتواند دادههای مربوط به الگوهای استفاده از مشتری، بازخوردها و ترجیحات را تجزیه و تحلیل کند تا فرآیند توسعه محصول و تولید نمونه اولیه سرعت بگیرد تا در جهت تولید محصولات کاربرپسندتر، جذابتر و مؤثرتر برای مشتریان اقدامات مناسبی صورت بگیرد.
مزایای هوش مصنوعی در کسبوکارها
با توجه به آثار بیشمار هوش مصنوعی در سازمانهای مختلف، میتوان گفت در زمینههای زیر این تغییرات قابل توجه هستند:
- بهینهسازی و اتوماسیون فرآیندهای روتین برای صرفهجویی در زمان و بودجه؛
- افزایش کارآمدیهای عملیاتی؛
- استفاده از فناوریهای شناختی(یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی) برای گرفتن تصمیمات کسبوکار؛
- جلوگیری از خطای انسانی؛
- پیشبینی ترجیحات مشتریان و افزایش تعداد پایگاه مشتریان؛
- تولید لیدهای باکیفیت؛
- افزایش درآمد
- ارائه پیشنهادها و پشتیبانی هوشمندانه.
صنایعی که با هوش مصنوعی متحول شدهاند
گرایش کشورهای توسعه یافته به استفاده از کاربردهای فناوری هوش مصنوعی، باعث شده توجه بسیاری از کشورها و صنایع به استفاده از این فناوری جلب شود.
به عنوان مثال، هارلی دیویدسون، یک شرکت معروف موتورسیکلت سازی، با استفاده از سیستمهای هوشمند، زمان مونتاژ را از ۲۱ روز به ۶ ساعت کاهش داده است. علاوه بر این، گزارش شرکت سامسونگ اعلام کرده که قصد دارد در نهایت یکی از کارخانههای خود را در سال ۲۰۲۳ میلادی به تولید مبتنی بر هوش مصنوعی تبدیل کند.
پزشکی و سلامت
به لطف تجزیه و تحلیل و سیستمبندی دادهها، برنامهها و ماشینهای نوآورانه به دستیاران پزشکان تبدیل شدهاند. البته تشخیص نهایی به عهده پزشک است اما تأثیر هوش مصنوعی بر این صنعت آنچنان گسترده است که میتواند ضریب خطا را کاهش داده و سرعت پردازش دادهها را تسریع کند. نتیجه این خواهد شد که پزشکان میتوانند تشخیص سریعتر و دقیقتری انجام دهند.
خانههای هوشمند
یکی از محبوبترین کاربردهای هوش مصنوعی، قابلیتهایی است که در خانههای هوشمند میتوان از آنها بهره برد. در خانههای هوشمند، انجام هر کاری به راحتی و با سرعت بالاتری نسبت به حالت سنتی آن انجام میشود، میزان مصرف آب و برق و گاز را میتوان به خوبی مدیریت کرد و امنیت بالاتری برای خانه فراهم کرد. تنظیم کردن اطلاعرسانیهای دورهای برای چکآپ دورهای خانه از جمله دیگر کاربردهای AI در خانههای هوشمند است.
صنعت بیمه
صنعت بیمه یکی از صنایعی است که دیرتر از سایر حوزهها، وارد دوره تحول دیجیتالی شده است. امروزه هوش مصنوعی در صنعت بیمه به این قابلیت رسیده است تا میزان مشارکت مشتری، پوشش ریسک بیمه، جریان پرداخت حق بیمه و ارسال خسارت را اندازهگیری کند تا مدیران بتوانند با دقت بیشتری، روندهای آینده و میزان پوشش حق بیمه را برای مشتریان خود اندازه بگیرند و درآمد خود را افزایش دهند.