تولید:
تعریف: انجام سلسله اقدامات لازم برای تبدیل منابع به کالا های مورد نیاز
انواع محصولات تولیدی:
محصولات نهایی |
محصولات واسطه ای |
« به صورت مستقیم به مصرف مردم می رسند.» «مانند اتومبیل» |
«به صورت غیر مستقیم بر مصرف مردم اثر می گذارد.» «مانند سنگ آهن و ورق فولاد که در تولید اتومبیل به کار می روند.» |
-عوامل تولید یا نیازهای عمده ی تولید کنندگان ،به سه دسته ی اصلی تقسیم می شوند:
منابع طبیعی |
نیروی انسانی (عامل کار یا منابع انسانی) |
سرمایه |
«به عنوان زمین نیز معرفی می شود.» «مانند زمین ،دریا و مواد خامی که از معادن استخراج می شود.» |
«دلیل اهمیت نیروی انسانی در جریان تولید: بدون آن ،منابع قابل استفاده نخواهد بود.» «برترین عامل تولید –زیرا وظیفه ی ترکیب سایر عوامل تولید را بر عهده دارد.» «با توجه به تجربیات و مهارتها با تحصیلات و دوره های آموزشی که گذرانده است.به سه گروه تقسیم می شود: ساده،نیمه ماهر،ماهر یا متخصص» |
«کالاهای بادوام یا سرمایه ای که خدمات حاصل از آنها در جریان تولید استفاده میشود.» «ابزارو تجهیزاتی که انسان برای بهره برداری به آن نیاز دارد و حاصل کار گذشته انسان است.» |
تولید کنندگان
تعریف: فرد یا موسسه ای که به طور گسترده به فعالیت های اقتصادی ( اعم از تولید،توزیع ،خرید و فروش)مشغول است.
انگیزه ی تولید کنندگان در تولید.
1-خدمت به همنوع
2-کسبدرآمد
-تولیدکنندگان در جریان تولید ،مبالغی را هزینه می کنند،درآمد کسب می کنند و ممکن است سود کنند و یا متحمل زیان شوند.
هزینه تولید |
درآمد |
کسب سود |
زیان حاصل از تولید |
مبالغی که برای تولید صرف میشود.(مبالغ که برای خرید عوامل تولید به صاحبان آن پرداخت می شود؛اجاره،حقوق کارگران....) |
مقدار پولی که در قبال فروشمحصولات کسب می شود. |
زمانی که درآمد بیشتر از هزینه های تولید باشد. |
زمانی که درآمد کم تر از هزینه های تولید باشد. |
-میزان سود برابربا تفاوت درآمد و هزینه است. هزینه – درآمد= میزان سود
اقدامات لازم برای به دست آوردن سود بیشتر یا جلوگیری از زیان در کوتاه مدت.
1-کاهش هزینه های تولید(صرفه جویی در هزینه تولید و پرهیز از استخدام نیروی کار غیر لازم)
2-افزایش درآمد از طریق فراهم کردن بازار خوبی برای محصولات و فروش آنها به قیمت مناسب
اقدامات تولید کنندگان برای کسب سود بیشتر در درازمدت:
1-عرضه ی کالاها با قیمت پایین تر ؛سود کم؛اما مشتریان بیشترو اعتبار بیشتر ی کسب می کند؛در آینده فروش و سود بیشتر.
2-تهیه و عرضه ی کالاهای با کیفیت بهتر ؛اعتماد مشتریان و در نتیجه فروش و سود بیشتر.