راهنمای شرکت در کارگاه (مجازی) نظارت بالینی (ویژه مدیران و معاونین متوسطه اول و دوم)

1- برای شرکت در کارگاه مجازی اینجا را کلیک نمایید .

  • نام کاربری و رمز عبور برای نیروهای رسمی "شماره پرسنلی" و نام کاربری و رمز عبور برای نیروهای آزاد" شماره همراه بدون صفر ابتدایی آن" می باشد.
  • در صورتی که با وارد کردن نام کاربری و پسورد خود با پیغام "ورود نا معتبر، لطفاً دوباره سعی کنید " روبرو شدید با کلیک روی اینجا فرم ثبت اطلاعات خود را تکمیل نمایید . پس از ثبت اطلاعات ، با اطلاع رسانی قبلی به شما فرصت شرکت در کارگاه مجازی داده خواهد شد.

2- پس از ورود ، مشخصات کارگاه مورد نظر خود را مشاهده خواهید کرد. جهت شرکت در این کارگاه روی دکمه "من را ثبت نام کن " در پایین صفحه کلیک نمایید .

  • شرکت در کارگاه مجازی فقط از ساعت 9 صبح روز 95/10/26  الی 21 شب  95/10/27  امکان پذیر می باشد .

3- کارگاه مجازی شامل یک محتوای آموزشی است که به تعداد دفعات نامحدود قابل مشاهده است و پس از حداقل یک بار مشاهده کامل آن ، آزمون پایانی قابل دسترسی است .

4- این کارگاه شامل یک آزمون پایانی است که در صورت کسب حداقل 70 درصد نمره آن ، گواهی دانش افزایی کارگاه قابل دسترسی است که به صورت آنلاین صادر خواهد شد

  • هر کاربر فقط دوبار مجاز به شرکت در آزمون می باشد .
  • سوالات آزمون به طور تصادفی از بانک سوالات انتخاب و نمایش داده خواهند شد.
  • در صورتی که موفق به کسب حدنصاب 70 درصدی در آزمون نشدید فقط یک بار دیگر فرصت شرکت در آزمون خواهید داشت .
  • از آنجا که هدف از برگزاری کارگاه های مجازی ارتقای سطح مهارتهای حرفه ای همکاران گرانقدر می باشد لذا خواهشمند است محتوای آموزشی کارگاه را به دقت مطالعه و سپس اقدام به شرکت در آزمون نمایید .

5- در صورت کسب حدنصاب ذکر شده در آزمون ،  گواهی دانش افزایی صادر و روی سامانه باقی خواهد ماند و از منوی "صفحه خانگی " در سمت راست سامانه مجددا قابل دسترسی است .

فراخوان مقاله نویسی دبیرخانه راهبری مدیران دوره دوم متوسطه

موضوع : بهبود مدیریت آموزشگاهی مبتنی بربرنامه محوری ودانش افزایی علم مدیریت

محورهای مقاله :

1- تعالی مدیریت مدرسه ،فرصت ها و تهدیدات.

2- نقش مدیران در باز شناسی عناصر موثر بربرنامه ی درسی ملی.

3- رابطه مدیریت حرفه ای در مدارس و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی .

4- روش شناسی استقرار تفکر سیستمی در مدیریت آموزشی.

راهنماي نگارش مقاله:

1- مدیران و معاونین آموزشی دوره ی دوم متوسطه ،که در سال تحصیلی 95-94 در مدارس دولتی و غیر دولتی اشتغال داشته باشند می توانند در فراخوان شرکت نمایند.

2- محتوای مقالات پیرامون موضوع فراخوان بوده ودر هیچ مجله و سایت علمی به چاپ نرسیده ورویت نشده باشد .

3- در نگارش مقاله  از قلم  BNzanin  با فونت 14 وقلم times new roman  برای متون انگلیسی با فونت12  و حداکثر در 22 سطر در هر صفحه استفاده شود.

4- چکیده مقاله  در یک صفحه A4وکل مقاله حداقل 15 صفحهو حداکثر در 20 صفحه تنظیم گردد.

شرایط مقالات ارسالی :

1- رعایت اصول نگارش در مقاله نویسی مورد تاکید می باشد . درج مشخصات کامل صاحب اثر ( نام نام خانوادگی، کد پرسنلی، نام پدر ، محل خدمت، پایه تحصیلی ، سابقه خدمت ،  منطقه / مدرسه  و شماره تماس ) ضروري است.

2- *در تدوین مقالات ترتیب معمول آن از قبیل: چکیده  ، مقدمه ، متن اصلی ، نتیجه گیري ، پیشنهادات و منابع رعایت گردد.

·         مقالات برتر در قسمت مقالات سایت کشوری دبیرخانه قرار خواهد گرفت .

·         مقالات ارسالی عودت داده نخواهد شد .

·         به نفرات برتر کشوری لوح تقدیر و هدیه تقدیم خواهد شد . ( سهمیه هر استان 5 مقاله )

مهلت و نحوه ارسال مقالات :

همکاران محترم،فایل و مقالات خود را تا تاریخ 94/11/21  به کارشناسی گروه های آموزشی نواحی محل خدمت ، تحویل فرمایند .

جلسه دیدار معاون وزیر آموزش و پرورش جناب آقای مهندس زرافشان با مسئولین آموزش و پرورش

در تاریخ 93/11/29 در سالن همایش خانه معلم(شماره 2) ساعت 10 صبح ، جلسه معاون وزیر آموزش و پرورش با مسئولین آموزش و پرورش استان قم، جناب آقای دژاگام، مدیر کل محترم و آقای یاری معاون آموزش و مسئولین نواحی به همراه معاونین و کارشناسان آموزش و نمایندگان مدیران ، که حضور داشتند.برگزار شد.

در ابتدا جناب آقای دژاگام ضمن خیر مقدم به مهمانان، فعالیتهای آموزشی استان را ذکر نمودند و از آقای زرافشان درخواست حمایت بیشتر از آموزش و پرورش استان قم نمودند. در ادامه ، مسئولین نواحی و مناطق در مورد معرفی منطقه جغرافیایی و فعالیتهای منطقه خود اشاره کردند و درخواستهای خود را از وزارتخانه در زمینه حل مشکلات خود ، اعلام نمودند.

برنامه بعدی سخنان نماینده مدیران بود که با آقای زرافشان مطرح نمودند و در ادامه جلسه ، از صحبتهای آقای زرافشان استفاده نمودیم که چکیده ای از سخنان ایشان به شرح ذیل می­باشد:

1-توجه به عملیاتی کردن بخشهایی از سند تحول و نیز توجه به چشم انداز نظام تحول در افق 1404 مدرسه مورد انتظار

2- مدرسه دارای توان برنامه ریزی و  همچنین ، برنامه محور باشد و دارای توان تصمیم گیری و خودارزیابی و مشارکت پذیر و نقدپذیر باشد.

3-در سند تحول ، برای دانش آموز ، ویژگی­هایی ذکر شده است از جمله ساحت علمی – فناوری ساحت اعتقادی و عبادی – اجتماعی، سیاسی – زیستی – ساحت زیباشناختی و هنری

4- در ادامه ایشان بر چگونگی ساماندهی نیروهای انسانی و توسعه شاخه فنی و حرفه ای و چگونگی انجام هدایت تحصیلی بر پایه علاقه و استعداد و نیز نیاز و امکانات اشاره نمودند.

و در انتها جناب آقای دژاگام به جمع بندی مطالب جلسه پرداختند وبیان  نمودند که تنها راه پیشرفت، برنامه محور بودن می­باشد و از فعالیت کلیه همکاران و مدیران تشکر و قدردانی نمودند.

نکات جذاب مدیریتی

- اگر می­ خواهید در اوج بمانید، باید به همان اندازه سخت­تر کار کنید.

- اگر کسی به راستی از شایستگی خود، بهره گرفته و سخت کار کند، همه چیز امکان­پذیر است.

- هر کاری را باید کسی انجام دهد که شایستگی آن را دارد.

- هر چه که می­خواهید انجام دهید، مجسم کنید که انجام داده­اید و سپس از خرد خود ، بهره بگیرید خواهید دید که می­توانید آن کا ررا انجام دهید.

-  مردمی که منفی باف و ترسو هستند و به آسانی، همه چیز را رها می­کنند، هرگز کار مهمی انجام نخواهند داد.

- امکانات در هر حیطه کاری، پنهان هستند و این شما هستید که باید آنها را کشف کنید.

- ناامیدی و شکست حتی ، در نوآورانه­ترین کارها، به وجود می­آید، ولی مهم این است که اراده کنید و پایان کار خود را در نظر بیاورید، مهم نیست آن کار چه باشد.

- مانند اهل فکر ، عمل کنید و مانند اهل عمل ، فکر کنید

- وقتی نوبت به ملاحظات ضروری در زمان ادغام می­رسد، به خودتان زحمت اولویت بندی ندهید، بجنبید.

- بردن شاید همه چیز نباشد، ولی باختن هیچ چیز نیست.

- رسیدن به اهداف دشوار، سخت­تر است، ولی منافع پایداری برایتان به دنبال دارد. تنها افراد ضعیف به فکر رسیدن به اهداف آسان هستند، که اغلب هم در پایان شکست می­خورند.

- اگر نمی­دانید جریان چیست، نگران نباشید، به جای نگرانی ،خودتان را در بطن آن قرار دهید.

- خردمند کیست؟ کسی که از همه می­آموزد

- آمادگی داشتن به معنای امیدوار بودن  به رخ دادن بهترین اتفاقات نیست، بلکه به این معناست که به هر قیمتی که شده تدبیری برای مقابله با بدترین­ها بیندیشیم.

- دنیای واقعی همین است، با آن کنار بیایید.

- بزرگترین دارایی انسان دانشی است که از طریق تجربه­ای طولانی آن را به دست آورده و به وسیله آن می­توان انسان­های بزرگ را هدایت کرد.

- با واقعیت همان طور که هست روبرو شوید، نه آن طور که بوده یا شما می­خواهید باشد.

- قدرت ، یعنی توانایی ایجاد تغییر، پس اگر قدرتی دارید و از آن استفاده نمی­کنید، آن را تلف می­کنید.

- بعضی از مردم دلشان می­خواهد اتفاقی رخ دهد، برخی دیگر آرزوی رخ دادن آن را دارند، و عده­ای دیگر کاری می­کنند که آن اتفاق رخ دهد.

- به ارث بردن قدرت ،اغلب آسان­تر از به دست آوردن آن است. ولی تحویل آن به نفر بعدی معمولا به طرز شگفت­انگیزی دشوار است.

- ما معمولا قدرت را به ارث نمی­بریم، اغلب برای به دست آوردن نفوذ ، می­جنگیم. و برای بدست آوردن آن باید استعداد رهبری خود را به قوت بسیار نشان دهیم.

نکات خواندنی

- مهم نیست آدمی چند جلد کتاب خوانده است. به چه جاهایی سفر نموده و چند بهار از عمرش گذشته است اما مهم  این است چه به دنیا هدیه می­دهد. مهم این است که از فرصتی که در اختیار دارد چه ردی از خود بر جای می­گذارد. یکی می­نویسد تا ردی از خود برجا گذارد و یکی به دیگران می­آموزد آنچه را می­داند تا شاگردانش ردی به جای مانده از او باشند و بعضی با ثروت­شان کاخ­ها و ساختمان­های اهدایی می­سازند تا نامی از خود بجای بگذارند.

- از انشتین نقل شده است که اگر یک ساعت برای نجات جهان ، فرصت داشتم 55 دقیقه را صرف تبیین و روشن نمودن مسأله می­نمودم و پنج دقیقه را صرف عمل می ­نمودم

- تربیت ما نباید سوگلی پرور باشد(انسانی که همیشه در کانون توجه است)

- با انسان­های تحصیل کرده ارتباط برقرار نمودن سخت است

- ما فرهنگ صراحت گویی نداریم

- از مدیریت سرهنگی به مدیریت فرهنگی روی بیاوریم

- کودکان و نوجوانان امروز متفاوت­تر، باهوش­تر، سر و زبان دارتر و بیشتر در کانون توجه ­اند

- هر کاری که بدون تفکر انجام می­دهیم جزو شخصیت ماست و نهادینه شده است

- ژاپنی­ها مدعنی­اند که پیشرفت خود را مدیون سرمایه­گذاری در دوره ابتدایی هستند

-در سرزمین ما ،هر کس دوست دارد تجربه مدیریتی­اش را برای خود نگهدارد

- در سازمان­ها ، باید عقل گذشته در دستان نیروی جدید باشد

- انسانها اغلب به دنبال راه حل­های ساده نیستند سازمان­ها هم همین طورند

- با چند شاخص محدود ، هرگز نمی­توان یک سازمان را ارزیابی نمود

- نیازها متغیراند و انسانها متفاوت و دارای نیازهای متفاوت

- اگر انسان باهوش بالا ، را در قسمتی از سازمان به کار بگیریم که کارش تکراری باشد هرگز موفق نخواهد بود

همایشی برای مدیران پیش دانشگاهی استان

 زمان برگزاری: 20/11/93

چکیده فعالیتها به شرح ذیل می­باشد

- سخنرانی جناب آقای یاری معاونت آموزشی متوسطه که خلاصه بیانات ایشان در ذیل ارائه می­گردد:

-مدیران برنامه محور باشند و تیمی کار کنند

-انواع مهارتها ذکر گردید: 1) مهارت درک بین فرهنگیان و تعامل بین اجزای یک آموزشگاه و همکاران باشد.

2) مهارت ارتباطی و حضور مؤثر: داشتن گوش شنوا، به شخصیت افراد توجه شود نه به مناصب و جایگاه اجتماعی

3)مهارت لمس کردن: یعنی خود را جای دیگران قرار دهند و مشکلات دیگران درک کنند.

4) مهارت استفاده از فناوری و علوم زمان خود

5) مهارت حرفه ای آموزش مادام العمر : به عنوان  مثال: استفاده  از دوره های ضمن خدمت

در ادامه ایشان اشاره کردند که:

امام علی(ع) زمان را به سه دسته تقسیم کردند:

الف) برای نیایش و عبادت پروردگار

ب) اشتغال و فعالیتهای زندگی

ج) زمانی برای استراحت و واداشتن نفس به لذتهای حلال و زیباییهای مشروع ایشان به انواع ارتباطات نیز اشاره کردند: 1) ارتباط رسمی مثل دستورالعملهای و بخشنامه ها و ارتباط اداری 2) ارتباط غیر رسمی(پیامک ها و ...) 3) ارتباط کلامی و غیر کلامی

آقای یاری در ادامه به اهمیت آموزش ، اشاره نمودند که معدل پایه سوم اهمیت زیادی در کنکور دارد که به تأثیر 25 درصدی معدل در کنکور سراسری یاداوری نمودند

-تشکیل کلاس های جمع بندی و اهمیت آن

-تأکید بر افزایش معدل پایه اول نیز شد

-در ادامه جلسه ، آقای ظهیری نمودار های قبولی داوطلبان کنکور و معدل کتبی نهایی پایه سوم سال تحصیلی 93 – 92 را به نمایش گذاشتند.

-ضمنا اشاره به ارتقاء رتبه کنکور استان قم از 11 به 5 نمودند

-لازم به ذکر است که داوطلبان زبان خارجه رتبه اول کشور را کسب نمودند.

-در این تحلیل و بررسی درصد قبولی پسران در کنکور سراسری از دختران بهتر بوده است.

در ادامه جلسه ، نمایندگان هر ناحیه ، سخنانی را ایراد نمودند و در ادامه  جلسه ، نماینده گروه مدیران استان نیز به مطالب ذیل اشاره نمودند:

1)      تخصیص ساعت بیشتر مشاوره به مدارسی که پایه چهارم دارند

2)      تخصیص کتابدار به اینگونه مدارس

3)      نقد و بررسی آزمونهای پیشرفت تحصیلی